Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Autoradio omzetten van startaccu naar huishoudaccu in camper

Pagina: 1
Acties:

• Blomminator
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Oi,

Ik heb een 25 jaar oude Ford nugget camper gekocht met Westfalia interieur.
Hierin zit een huishoudaccu apart van de startaccu (wordt wel opgeladen tijdens rijden).
De autoradio gaat alleen aan als ik de sleutel omdraai. Dit wil ik niet, want dan kan ik nooit lekker muziek luisteren op de camping etc.

Is er iemand die een duwtje kan geven in de goede richting hoe ik het handigste de spanning van de huishoudkabel kan pakken? Ik heb werkelijk geen flauw idee.
Ik heb in het dashboard niets anders wat (voor zover ik weet althans) hierover schakelt. De huishoudaccu ligt geheel achterin, en de radio zit uiteraard geheel voorin.

Een nieuwe draad trekken lijkt mij geen feest door het hele interieur (of via de onderkant - dat kan wel).
maar is vermoedelijk niet de enige oplossing.

Iemand een duwtje in de goede richting?

Thnx!

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:36

JdM

Humbled

Kun je niet een tweede radio in de camper bouwen? Anders zul je toch voeding van de huishoudaccu naar je radio moeten zien te krijgen.

• Blomminator
  • Niet online
Ja, dat zou kunnen. Maar niet zo mooi weggewerkt in het dashboard. En dan moet ik ook luidsprekers ergens plaatsen. Terwijl er in het interieur gewoon redelijke luidsprekers zitten (prima voor op de camping).

Hmm. draad trekken dus.
Misschien sowieso wel handig - dan kan ik ook de sigarettenaansteker daarop prikken voor opladen eea in het dashboard. Die trekt nu permanent spanning van de startaccu - en dan vergeet je een keertje je gopro op te laden - kun je niet meer starten. Al trekt dat heel weinig spanning natuurlijk.

Oke- draad trekken van achter naar voren dus. Damnit.

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:36

JdM

Humbled

Als je radio niet teveel vermogen heeft kun je ook kijken of je ergens 12V van je binnenverlichting kunt aftappen in of bij de cabine? Misschien kan je bedrading best wat vermogen aan, als je de diameter van de draad kent weet je wal wat meer. Als je het zaakje dan ook lager afzekert dan je verlichting kom je niet zonder licht te zitten mocht er eens iets mis gaan.

[ Voor 24% gewijzigd door JdM op 23-03-2020 12:08 ]

• Master__R
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-11 15:07
Bij mijn camper word ook de startaccu geladen als de camper op 230v is ingeplugd. Is dat bij jou ook zo?

Verder heeft je radio nu 2 12v aansluitingen: 1 voor het geheugen (altijd spanning), en 1 om de radio aan te zetten (geschakeld via je contact).

Als je nu dus aan de achterkant van je radio beide aansluitingen op de "altijd spanning" aansluiting aansluit kan je dus altijd je radio aanzetten. Maar dit trekt inderdaad je startaccu leeg, dat is echter geen probleem als je deze gewoon laad met je omvormer die aan gaat als je de 230v stekker inplugt op de camping.

• Zeus
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19:52
Bij de nugget laadt de 230 aansluiting alleen de boordaccu op, niet de auto accu. Je kan wel een setje installeren dat dat kan.

Ik zou eens kijken op nuggetforum.de, daar kan je veel info vandaan halen mits je Duits goed genoeg is.

"Zeus was so enamored by Europa that he decided to seduce and ravage her. "

• Blomminator
  • Niet online
@Zeus Echt?! Oh, dat is mij dan wel verkeerd uitgelegd. Maar is niet urgent.
Mn Duits is behoorlijk.

@Master__R Heb geel en rood aan elkaar geknoopt, nu kan ik de radio aanzetten zonder sleutel.

Nu alleen dus niet te lang luisteren om een lege accu te voorkomen.
Maar ik kan denk ik best een paar uur luisteren én nog starten...

Thnx!

@Zeus Heb je nog meer inside tips voor de Nugget? Want ik heb nog best wat vragen...

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:03

Cheezus

Luiaard

Een hele andere oplossing: gewoon een bluetooth speakertje gebruiken?

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:18

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Er moet dus een connectie zitten tussen de startaccu en de voertuigaccu.
Nu staat je radio dus voor die connectie (op de startaccu) en je wil hem er na hebben. Zoek eens naar die aansluiting.

Wise enough to play the fool

Pagina: 1