Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Inzichten/bedenkingen nieuwe PV-installatie

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• GAL
  • Registratie: maart 2020
  • Laatst online: 28-03 23:05
Hallo,

Op het platte dak van onze woning gaan we zonnepanelen leggen.

Enkele gegevens:
- 15 panelen 320 Wp op het Zuidoost en 3 panelen Zuidwest.
- Hellingshoek ca. 12° (zo laag mogelijk om niet boven de dakrand uit te komen).
- Panelen leggen op het kleine hellend dakje is geen optie.
- In SketchUp heb ik een analyse gemaakt van de schaduw die wordt geworpen op de panelen door obstakels.Zie afbeelding.

https://tweakers.net/i/aESywTLHe57JFZQacXt1tozcWqA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MQyrNCQxJqybWE4U87E82FXp.png?f=fotoalbum_large

Ik twijfel over onderstaande opties ter vermijden van het lam leggen van het systeem als een deel van de panelen in de schaduw liggen.
- Optie 1: 2 a 3 strings
- Optie 2: SolarEdge met Power-optimizers P404
- Optie 3: SMA met TIGO optimizers

Wat denken jullie? Wat is de betere optie en waarom? En hoe zou een goede aanbieding er kunnen uitzien?

Bij voorbaat dank voor jullie ideeën,

• PClop
  • Registratie: augustus 2003
  • Niet online
Ik denk die 3 z.w. panelen op elk een eigen micro omvormer, anders ook die 3 op z.o.
gericht met 3 tigo's idd.

PVoutput FP4All Tigo

• 205Gutmann
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 01-04 15:33
Ik zou het als volgt doen:
Voor de 3 panelen op west 3 stuks Enphase micro-inverters.
Voor de 15 panelen op noord een SMA string omvormer en naargelang de schaduwval de panelen verdelen in 2 strings.

Een SolarEdge systeem gaat in deze situatie niet lekker werken, 3 panelen op het westen zal waarschijnlijk niet voldoende zijn om de vereiste string spanning te halen, zelfs de P404 gaat je hier waarschijnlijk niet helpen.

Een SMA met Tigo's zal beter werken dan SolarEdge, maar het is ook een vrij kostbare oplossing als je alle panelen van een Tigo gaat voorzien?
Bij parallelle strings moet je alle panelen van een Tigo voorzien.
Je kunt in deze oplossing kiezen voor 2 strings van 9 panelen, waarbij je de panelen welke last hebben van schaduw voorziet van een Tigo.
Je hebt dan een omvormer nodig met 2 mppt's, dit hoeft niet perse een SMA te zijn.

• migjes
  • Registratie: april 2007
  • Laatst online: 02-04 17:59
@GAL
er is veel mogenlijk met het dak, je kunt het zo gek maken als je wil.

ik heb zelf een oost-west dak.
een voorbeeld dag:
https://tweakers.net/i/pmAntRVrEp7p_jSmhWtMQh6LOBA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zEIjX9TSS3qKr0nySCXoVUOa.jpg?f=fotoalbum_large
doordat oost en west een ander moment hun top bereikt kun je flink wat meer Wp op een kleine(goedkope) omvormer hangen.
zo heb ik nu 6,43kWp op een 4kW omvormer. >:)

en als ik dan naar de tekening kijk, waarom gebruik je het schuine gedeelte van het dak niet?
(zal vast iets in de weg zitten, maar ga er even van uit dat je dat niet hebt in het verdere verhaal.)
op het schuine dak kunnen 6x330Wp panasonic (dat moet haast wel voor voldoende Vmpp voor omvormer)
die kun je dan parallel op 1 mpp zetten dus mpp 1 gevuld met 2x6x330Wp.
parallel stringen kunnen ook verschillende richtingen aan. *O*
en mpp 2 vul je dan met 1x12(of11)x???Wp.
en als omvormer neem je dan een simpele 1fase 4kW variant (of 5kW, maar dat maakt dan niet uit.) , daar heb je dan weer veel keuzes is.

waarom zeg ik 2x6x330Wp panasonic.
en 1x12x???Wp.
om dat panasonic +/-55Vmpp levert, die 6x serieel levert 330Vmpp voor de omvormer zijn mpp.
(en 2x parallel levert 2x5,5Ampp=11Ampp)
en de 12x???Wp die panelen leveren 32Vmpp dus 12x32Vmpp=384Vmpp voor de omvormer zijn Vmpp.
(en 1x niet parallel, levert met dit soort panelen rond de 9Ampp op.)
en dan heb je deze grafiek:
https://tweakers.net/i/PGQhJDDViFEuA5WzcLgv5XNiTcU=/f/image/6K5Nq71h9dtfeidOmyiWxw2f.jpg
en zie je dat een simpele 1fase omvormer het liefst iets rond de 350Vmpp wil hebben. ;)
Vmpp is belangrijker als het aantal Wp. ;)

dit is mijn huidige setup.
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
de 7x245Wp (extra smalle panelen) staat dus parallel met de 7x245Wp op 1 mpp.
in de grafiek kun je dus ook zien dat oost een stuk dikkere opbrengst geeft in de ochtend (oost).
de lijn gaat wel minder hoog, maar opbrengst is niet de hoogte van de lijn, maar de inhoud onder de lijn. ;)

opbrengst voor mij is toch nog een 5500kWh per jaar. (+een 500kWh van het schuurtje, maar dat is een noord dak.)

[Voor 15% gewijzigd door migjes op 23-03-2020 12:21]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• GAL
205Gutmann schreef op maandag 23 maart 2020 @ 11:31:
Ik zou het als volgt doen:
Voor de 3 panelen op west 3 stuks Enphase micro-inverters.
Voor de 15 panelen op noord een SMA string omvormer en naargelang de schaduwval de panelen verdelen in 2 strings.

Een SolarEdge systeem gaat in deze situatie niet lekker werken, 3 panelen op het westen zal waarschijnlijk niet voldoende zijn om de vereiste string spanning te halen, zelfs de P404 gaat je hier waarschijnlijk niet helpen.

Een SMA met Tigo's zal beter werken dan SolarEdge, maar het is ook een vrij kostbare oplossing als je alle panelen van een Tigo gaat voorzien?
Bij parallelle strings moet je alle panelen van een Tigo voorzien.
Je kunt in deze oplossing kiezen voor 2 strings van 9 panelen, waarbij je de panelen welke last hebben van schaduw voorziet van een Tigo.
Je hebt dan een omvormer nodig met 2 mppt's, dit hoeft niet perse een SMA te zijn.
Alvast bedankt voor de input.

Ik ga uw eerste voorstel eens bespreken met een installateur.

SMA + Tigo's is ook wel interessant. Ik zou dan niet alle panelen van een Tigo voorzien.
Begrijp ik het juist: dus 2 strings met elk 9 panelen in serie. Bij zowel string 1 als string 2 worden de "probleem" panelen voorzien van Tigo's.

Waarom kan niet met één string worden gewerkt met enkel op de probleem panelen een Tigo?

• 205Gutmann
@GAL Op een drie-fase omvormer kun je alles in een string gooien, je hebt dan echter geen schaduwmanagement meer in de vorm van 2 onafhankelijke strings.
In het scenario met 2 strings á 9 panelen kun je het beste alle probleem panelen in één string zetten, dan heb je altijd 1 goede string welke niet wordt beïnvloedt door panelen met schaduwproblemen, al is dat probleem met optimizers wat minder groot.

• GAL
@205Gutmann Met "schaduwmanagement" bedoel je louter het nadien monitoren van de installatie neem ik aan?

Zonder rekening te houden met de maand oktober hebben we vier probleem panelen. Dit is te weinig om aan te sluiten op één string neem ik aan?

@migjes Ook jij bendankt voor de feedback. Een een oost-west opstelling hebben we overwegen maar om allerhande redenen gaan we het zadeldakje niet gebruiken om panelen op te monteren. Dan vallen we terug op de opstelling uit de openingspost.

• migjes
  • Registratie: april 2007
  • Laatst online: 02-04 17:59
@GAL
oke is duidelijk, geen zadeldak gebruik. (no prob.)

maar dan blijft mijn idee gewoon staan, want dat kan ook zonder dat zadeldakje.
als je 1 t/m 15 gewoon 9 panelen van maakt.
en 16t/m18 vergroot tot 9 panelen.
simpel gezegd panelen 1-2,6-8, 11-12, die draai je naar zuid-west.
(of hier een betere variant op, die je zelf kunt verzinnen.)

dan heb je 2x9x???Wp.
kun je gewone (goedkope) panelen gebruiken en heb je nog 9x32Vmpp (voldoende) om mee te werken.
kun je er toch 2x10x???Wp van maken, is dat iets leuker (betere Vmpp voor omvormer.).

er bestaan ook nog duo montage systemen zoals:
https://www.sun-solar.nl/...en-hellingshoek-sunsolar/
of:
https://solarstell.nl/product/dubbellandscape-steun/
daar mee krijg je een leuke schans van 2 panelen breed wel mee op zuid-west en haal je met gemak een voldoende aantal panelen.
de zuid-oost doe je met gewone paneel steunen. ;)

(optimum met goedkope panelen is 11 of 12x per mpp, of zolang het maar meer als 6x per mpp is als je met een 1fase omvormer werkt.
met 3fase wil je al snel 12x per mpp hebben, en 18x tot 20x is het optimum.
dus jouw dak is eigenlijk te klein voor 3fase. ;) )

[Voor 13% gewijzigd door migjes op 23-03-2020 13:33]

• 205Gutmann
@GAL Je bent bekend met de invloed van schaduw op in serie-geschakelde panelen?
Doordat je een omvormer gebruikt met 2 onafhankelijke mpp trackers werken beide strings onafhankelijk van elkaar.
Maar als je slechts 4 panelen hebt welke last hebben van schaduw dan is een 3-fase omvormer een goede oplossing.
Zie deze link voor meer informatie over het toepassen van Tigo's.
Mocht je voor een 3-fase SMA kiezen hoef je enkel de 3 west panelen van een Tigo te voorzien, en eventueel de andere panelen welke last kunnen krijgen van schaduw, je kunt dan alles aansluiten in één string.
Op sunnydesign kun je berekenen of de door jou gekozen panelen in één string mogen worden aangesloten. Met een normaal 60/120 cels paneel zal dit op een SMA normaal gezien geen problemen geven.
Als je de azimuth en hellingshoek invult krijg je meteen een indicatie van de opbrengst.
Pagina: 1

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True