Toon posts:

Inzichten/bedenkingen nieuwe PV-installatie

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Op het platte dak van onze woning gaan we zonnepanelen leggen.

Enkele gegevens:
- 15 panelen 320 Wp op het Zuidoost en 3 panelen Zuidwest.
- Hellingshoek ca. 12° (zo laag mogelijk om niet boven de dakrand uit te komen).
- Panelen leggen op het kleine hellend dakje is geen optie.
- In SketchUp heb ik een analyse gemaakt van de schaduw die wordt geworpen op de panelen door obstakels.Zie afbeelding.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aESywTLHe57JFZQacXt1tozcWqA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MQyrNCQxJqybWE4U87E82FXp.png?f=fotoalbum_large

Ik twijfel over onderstaande opties ter vermijden van het lam leggen van het systeem als een deel van de panelen in de schaduw liggen.
- Optie 1: 2 a 3 strings
- Optie 2: SolarEdge met Power-optimizers P404
- Optie 3: SMA met TIGO optimizers

Wat denken jullie? Wat is de betere optie en waarom? En hoe zou een goede aanbieding er kunnen uitzien?

Bij voorbaat dank voor jullie ideeën,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Ik denk die 3 z.w. panelen op elk een eigen micro omvormer, anders ook die 3 op z.o.
gericht met 3 tigo's idd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 205Gutmann
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 12:07
Ik zou het als volgt doen:
Voor de 3 panelen op west 3 stuks Enphase micro-inverters.
Voor de 15 panelen op noord een SMA string omvormer en naargelang de schaduwval de panelen verdelen in 2 strings.

Een SolarEdge systeem gaat in deze situatie niet lekker werken, 3 panelen op het westen zal waarschijnlijk niet voldoende zijn om de vereiste string spanning te halen, zelfs de P404 gaat je hier waarschijnlijk niet helpen.

Een SMA met Tigo's zal beter werken dan SolarEdge, maar het is ook een vrij kostbare oplossing als je alle panelen van een Tigo gaat voorzien?
Bij parallelle strings moet je alle panelen van een Tigo voorzien.
Je kunt in deze oplossing kiezen voor 2 strings van 9 panelen, waarbij je de panelen welke last hebben van schaduw voorziet van een Tigo.
Je hebt dan een omvormer nodig met 2 mppt's, dit hoeft niet perse een SMA te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 25-09 09:20
@Verwijderd
er is veel mogenlijk met het dak, je kunt het zo gek maken als je wil.

ik heb zelf een oost-west dak.
een voorbeeld dag:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pmAntRVrEp7p_jSmhWtMQh6LOBA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zEIjX9TSS3qKr0nySCXoVUOa.jpg?f=fotoalbum_large
doordat oost en west een ander moment hun top bereikt kun je flink wat meer Wp op een kleine(goedkope) omvormer hangen.
zo heb ik nu 6,43kWp op een 4kW omvormer. >:)

en als ik dan naar de tekening kijk, waarom gebruik je het schuine gedeelte van het dak niet?
(zal vast iets in de weg zitten, maar ga er even van uit dat je dat niet hebt in het verdere verhaal.)
op het schuine dak kunnen 6x330Wp panasonic (dat moet haast wel voor voldoende Vmpp voor omvormer)
die kun je dan parallel op 1 mpp zetten dus mpp 1 gevuld met 2x6x330Wp.
parallel stringen kunnen ook verschillende richtingen aan. *O*
en mpp 2 vul je dan met 1x12(of11)x???Wp.
en als omvormer neem je dan een simpele 1fase 4kW variant (of 5kW, maar dat maakt dan niet uit.) , daar heb je dan weer veel keuzes is.

waarom zeg ik 2x6x330Wp panasonic.
en 1x12x???Wp.
om dat panasonic +/-55Vmpp levert, die 6x serieel levert 330Vmpp voor de omvormer zijn mpp.
(en 2x parallel levert 2x5,5Ampp=11Ampp)
en de 12x???Wp die panelen leveren 32Vmpp dus 12x32Vmpp=384Vmpp voor de omvormer zijn Vmpp.
(en 1x niet parallel, levert met dit soort panelen rond de 9Ampp op.)
en dan heb je deze grafiek:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PGQhJDDViFEuA5WzcLgv5XNiTcU=/f/image/6K5Nq71h9dtfeidOmyiWxw2f.jpg
en zie je dat een simpele 1fase omvormer het liefst iets rond de 350Vmpp wil hebben. ;)
Vmpp is belangrijker als het aantal Wp. ;)

dit is mijn huidige setup.
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
de 7x245Wp (extra smalle panelen) staat dus parallel met de 7x245Wp op 1 mpp.
in de grafiek kun je dus ook zien dat oost een stuk dikkere opbrengst geeft in de ochtend (oost).
de lijn gaat wel minder hoog, maar opbrengst is niet de hoogte van de lijn, maar de inhoud onder de lijn. ;)

opbrengst voor mij is toch nog een 5500kWh per jaar. (+een 500kWh van het schuurtje, maar dat is een noord dak.)

[ Voor 15% gewijzigd door migjes op 23-03-2020 12:21 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
205Gutmann schreef op maandag 23 maart 2020 @ 11:31:
Ik zou het als volgt doen:
Voor de 3 panelen op west 3 stuks Enphase micro-inverters.
Voor de 15 panelen op noord een SMA string omvormer en naargelang de schaduwval de panelen verdelen in 2 strings.

Een SolarEdge systeem gaat in deze situatie niet lekker werken, 3 panelen op het westen zal waarschijnlijk niet voldoende zijn om de vereiste string spanning te halen, zelfs de P404 gaat je hier waarschijnlijk niet helpen.

Een SMA met Tigo's zal beter werken dan SolarEdge, maar het is ook een vrij kostbare oplossing als je alle panelen van een Tigo gaat voorzien?
Bij parallelle strings moet je alle panelen van een Tigo voorzien.
Je kunt in deze oplossing kiezen voor 2 strings van 9 panelen, waarbij je de panelen welke last hebben van schaduw voorziet van een Tigo.
Je hebt dan een omvormer nodig met 2 mppt's, dit hoeft niet perse een SMA te zijn.
Alvast bedankt voor de input.

Ik ga uw eerste voorstel eens bespreken met een installateur.

SMA + Tigo's is ook wel interessant. Ik zou dan niet alle panelen van een Tigo voorzien.
Begrijp ik het juist: dus 2 strings met elk 9 panelen in serie. Bij zowel string 1 als string 2 worden de "probleem" panelen voorzien van Tigo's.

Waarom kan niet met één string worden gewerkt met enkel op de probleem panelen een Tigo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 205Gutmann
@Verwijderd Op een drie-fase omvormer kun je alles in een string gooien, je hebt dan echter geen schaduwmanagement meer in de vorm van 2 onafhankelijke strings.
In het scenario met 2 strings á 9 panelen kun je het beste alle probleem panelen in één string zetten, dan heb je altijd 1 goede string welke niet wordt beïnvloedt door panelen met schaduwproblemen, al is dat probleem met optimizers wat minder groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@205Gutmann Met "schaduwmanagement" bedoel je louter het nadien monitoren van de installatie neem ik aan?

Zonder rekening te houden met de maand oktober hebben we vier probleem panelen. Dit is te weinig om aan te sluiten op één string neem ik aan?

@migjes Ook jij bendankt voor de feedback. Een een oost-west opstelling hebben we overwegen maar om allerhande redenen gaan we het zadeldakje niet gebruiken om panelen op te monteren. Dan vallen we terug op de opstelling uit de openingspost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@Verwijderd
oke is duidelijk, geen zadeldak gebruik. (no prob.)

maar dan blijft mijn idee gewoon staan, want dat kan ook zonder dat zadeldakje.
als je 1 t/m 15 gewoon 9 panelen van maakt.
en 16t/m18 vergroot tot 9 panelen.
simpel gezegd panelen 1-2,6-8, 11-12, die draai je naar zuid-west.
(of hier een betere variant op, die je zelf kunt verzinnen.)

dan heb je 2x9x???Wp.
kun je gewone (goedkope) panelen gebruiken en heb je nog 9x32Vmpp (voldoende) om mee te werken.
kun je er toch 2x10x???Wp van maken, is dat iets leuker (betere Vmpp voor omvormer.).

er bestaan ook nog duo montage systemen zoals:
https://www.sun-solar.nl/...en-hellingshoek-sunsolar/
of:
https://solarstell.nl/product/dubbellandscape-steun/
daar mee krijg je een leuke schans van 2 panelen breed wel mee op zuid-west en haal je met gemak een voldoende aantal panelen.
de zuid-oost doe je met gewone paneel steunen. ;)

(optimum met goedkope panelen is 11 of 12x per mpp, of zolang het maar meer als 6x per mpp is als je met een 1fase omvormer werkt.
met 3fase wil je al snel 12x per mpp hebben, en 18x tot 20x is het optimum.
dus jouw dak is eigenlijk te klein voor 3fase. ;) )

[ Voor 13% gewijzigd door migjes op 23-03-2020 13:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 205Gutmann
@Verwijderd Je bent bekend met de invloed van schaduw op in serie-geschakelde panelen?
Doordat je een omvormer gebruikt met 2 onafhankelijke mpp trackers werken beide strings onafhankelijk van elkaar.
Maar als je slechts 4 panelen hebt welke last hebben van schaduw dan is een 3-fase omvormer een goede oplossing.
Zie deze link voor meer informatie over het toepassen van Tigo's.
Mocht je voor een 3-fase SMA kiezen hoef je enkel de 3 west panelen van een Tigo te voorzien, en eventueel de andere panelen welke last kunnen krijgen van schaduw, je kunt dan alles aansluiten in één string.
Op sunnydesign kun je berekenen of de door jou gekozen panelen in één string mogen worden aangesloten. Met een normaal 60/120 cels paneel zal dit op een SMA normaal gezien geen problemen geven.
Als je de azimuth en hellingshoek invult krijg je meteen een indicatie van de opbrengst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Oké, we zijn er bijna uit:

- SMA Sunny Tripower 3.0
- 18 panelen Q.CELLS - Q.PEAK DUO-G5 320 Wp
- Eerste string (10 panelen): panelen 1 tot en met 10 (zonder TIGO's)
- Tweede string (8 panelen): panelen 11 t.e.m. 15 en panelen 16 t.e.m. 18 (14,15,16,17,18 met TIGO)

Hoe denken jullie hierover?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 25-09 07:05
op een tripower lekker alle 18 panelen in 1 string, anders draait de tripower niet lekker. Je heb geen voordeel meer van alles in 2 strings als je een 3 fasen omvormer met tigo combineert. Gooi maar eens in sunnydesign, dan zie je het zelf.
Nog een tip van flip, ik zou paneel 16, 17 en 18 nog voorzien van 19 20 en 21 er voor. past precies ( ook tigo natuurlijk)

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@Verwijderd
moeaaa, niet echt fantastisch plan.
het werkt wel, maar duur en niet een echt hoge opbrengst.

de Sunny Tripower 3kW wil eigenlijk 580V, en om dat vaak te bereiken wil je graag een 600 tot 700Vmpp er op zetten.
en je wil 8x32Vmpp=256Vmpp.
als je die vervangt voor een Sunny boy 3.0, die wil liever 365V (en dan iets tussen de 365 tot 400Vmpp) en dan zit je beter in zijn bereik, stuk beter als met 3fase omvormers. ;)

de Sunny Tripower 3kW heeft minimaal een 140V nodig om te kunnen werken. (en dan heeft hij een erg slecht rendement.)
een Sunny boy 3.0 heeft bij 140V net aan een beetje redelijk rendement.
dus heb je last van schaduw, dan reageren de diode's en zakt de Vmpp van de string.

gebruik je de Sunny boy 3.0, dan heb je geen tigo nodig.
gebruik je de Sunny Tripower 3kW, dan kun je bijna niet zonder en blijf je verweg van leuk rendement

aangezien het geen bal uit maakt of je met 1 fase of met 3fase terug levert op een 3fase aansluiting.
kun je net zo goed een 1fase omvormer gebruiken.

dus al die punten bij elkaar, gewoon een simpele 3kW TL omvormer gebruiken.
(SMA is leuk, maar ook weer niet speciaal en eigenlijk niet nodig, maar mag gerust als je dat wil.)
en dan niet eens tigo's gebruiken, schaduw blijft schaduw, daar veranderd geen optimizer iets aan.

maar 18x320Wp=5760Wp.
en dat op een 3kW omvormer?
tja als je :)B bent, dan snap ik dat wel, maar als je :)F bent, dan zou ik toch een 4kW of zelfs 5kW omvormer nemen.
(normaal is een +/-30% meer Wp als W omvormer wel oke.
maar veel meer in Nederland is toch snel zonde van de opbrengst.)

maar ik had jouw al wel de perfecte oplossing gegeven.
doe gewoon 2x9x???Wp.
1 sting naar zuid-oost.
1 sting naar zuid-west.
een 1 fase 4kW omvormer kan dan goed.

(dit hoeft niet, maar mag.)
wil je nog meer perfectie, drop dan q-cell en vervang voor een shingled paneel.
b.v.:
https://www.sun-solar.nl/...-e-181-incl-btw-sunsolar/
door de hogere Vmpp van dit soort panelen zit je nog dichter bij het optimum.

beter geld uit geven aan een duurder paneel, dan aan te dure 3fase omvormer en tigo's ;)

edit:
een 1fase TL omvormer (zoals de sunnyboy is.).
kan 6 tot 12 panelen hebben per mpp.
optimum is rond 350V.
zie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PGQhJDDViFEuA5WzcLgv5XNiTcU=/f/image/6K5Nq71h9dtfeidOmyiWxw2f.jpg
gebruik je dan panelen met 32Vmpp, die zakken naar de 28V bij warm weer.
350/28 = 12 stuks.
gebruik je panelen met 37Vmpp, die zakken naar een 33V.
350/33=11stuks.
maar schuif ruimte is er wel, dus 9x32Vmpp is wel oke op 1fase, op 3fase is het wat erg weinig.

3fase omvormer's willen intern een 720V hebben.
dus eigenlijk moet je dan 1x18x32Vmpp gebruiken om een beetje leuk uit te komen.
dan moet je zeker geen 2 stringen maken. ;)

[ Voor 13% gewijzigd door migjes op 07-04-2020 14:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de input! Het wordt allemaal wat duidelijker, al blijf ik het moeilijke materie vinden. 😅

Wat is eigenlijk het voordeel van een driefasige omvormer tot een vermogen van 3 kW? Bij grotere vermogens kan ik mij er iets bij voorstellen...

@migjes
Stel dat ik verder ga met een eenfasige omvormer, de SMA Sunny Boy 3.0, dan zou ik dus perfect twee strings kunnen voorzien van elks 9 panelen.
In een string plaats ik dan alle panelen met 'problemen', eventueel met TIGO's. Is dat een goede configuratie?

Alles in één string plaatsen bij de eenfasige omvormer is geen goed idee lijkt mij.
De Umpp is dan wel erg hoog, wat ook een paar percenten aan rendement doet zakken.

Waarom zouden TIGO's geen, of een te verwaarlozen, meerwaarde kunnen bieden?
Als de extra opbrengst nihil is laat ik liever die extra elektronica achterwegen.

Wat vind je trouwens van de Q.CELLS - Q.PEAK DUO-G5 320 Wp in deze situatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@Verwijderd
jep, het eerste setje wat je doet, dan is het veel info die je moet verwerken.
maar eigenlijk is het niet heel moeilijk.
je hebt gewoon een evenwicht nodig tussen vermogen omvormer, en de Vmpp op de omvormer.
en dan afwegen tussen de theorie en de natuur (die de theorie lekker in de war schopt.)

een 3fase 3kW omvormer, tja vandaag de dag is dat een beetje onzinnige omvormer geworden.
maar een 8 jaar geleden hadden we nog panelen van 100-200Wp.
die kon je maar 18 per mpp aan een 3fase hangen en dan is een 3kW nog wel leuk.
maar vandaag de dag heb je panelen van 300-350Wp en dan heb je er eigenlijk niks meer aan.

jep een sunny boy 3.0 met 1fase is wel oke voor je setup.
(maar het hoeft geen sma te zijn van mij, een goodwe/omnik/solax etc etc het boeit mij persoonlijk niks.
werkt allemaal is is niet slechter of beter, het zijn eerder kleine details waarvoor je soms iets anders kiest.)

2x9x320Wp is zeker leuk voor 1fase.
(q.cell of iets anders het boeit mij eigenlijk niet veel.
werkt allemaal is niet slechter of beter, het zijn eerder kleine details waarvoor je soms iets anders kiest.)
de q.cell levert 33,8Vmpp (Umpp genoemd in datasheet.)
9x33,8=304.2Vmpp
dit zal ongeveer +/-10% dalen bij hoge temperaturen, dus een +/-275Vmpp
pakken we de grafiek er bij:
en dan zien we dat dit nog vrij oke is voor een 1fase omvormer, en dit kan gewoon goed.
dus ja, dit project is helemaal niet fout en kun je uit voeren. ;)

maar we zijn tweakers, en die nemen geen genoegen met goed.
die willen het beste, van het beste.
en dat kan ook:

dan heb je b.v. ook deze panelen:
https://www.sun-solar.nl/...-e-181-incl-btw-sunsolar/
die leveren 37,4Vmpp, dus 9x37,4Vmpp=336.6Vmpp (mag je zelf de hoge temperatuur schatten of helemaal berekenen)
en dan zit je toch net iets beter in het juiste bereik op de omvormer.
nice. >:)

kun je het nog beter doen, en toch de zaak zo op het dak te passen (op een 1 of andere creatieve manier).
en krijg je het voor elkaar om 2x10x340Wp te doen.
dan ben je zelfs aardig perfect bezig. >:)
het hoeft niet, maar het kan wel.

een sunny boy 3.0 kan maar 3kW doen.
daar kun je gerust 2x9x340Wp=6120Wp aan hangen.
het is wat veel Wp, maar dit kan goed.
toch zie ik dan liever dat je een sunny boy 3.6 gebruikt.
dat kan ook nog op een 16A groep (dus geen extra kosten) en topt toch minder af.
nog liever zie ik je een 4kW of 5kW omvormer gebruiken om zo minder af te toppen.
(een 6kW vind ik dan ook weer overdreven.)

en dan heb je ook nog oost-west mogelijkheid.
(gebruik die, die is erg tof. ;) )
mijn set is vrij extreem oost-west, jij gaat wel iets minder extreem, dus factor die wel in.
zie deze voorbeeld dag:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pmAntRVrEp7p_jSmhWtMQh6LOBA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zEIjX9TSS3qKr0nySCXoVUOa.jpg?f=fotoalbum_large
oost en west halen op een ander moment hun top.
dus meer Wp als W omvormer goed mogenlijk zonder aftoppen.

ik heb zelf een 4kW omvormer, die hangt op een 16A groep.
(dit kan ook, maar niet elke situatie, er kan gewoon veilig iets meer W op een 16A groep als mensen denken)

neem ik dat allemaal in 1 project mee.
en kun je 2x10x340wp doen (of 2x9x340Wp(yingli), zo een groot verschil is het niet of 1x8x340Wp(yingli)+1x12x320Wp(q.cell) etc etc..)
en dat op een 4,5kW omvormer (maar 4kW is ook zeer oke.)
dat verdelen over je oost en west richting, geeft erg leuke opbrengsten.
(goed genoeg zelfs om in over productie te gaan en wat centen te verdienen. ;) )

(met yingli max 10 op 1 mpp, met q.cell max 12 op 1 mpp.
even grof weg gezegd. ;)
als je wil kan ik dit nog wel uitleggen, maar voor nu even genoeg info.)

edit:
knelle denk je alles te hebben.
dan vergeet je nog tigo. >:)
ik zou zeggen, begin eerst eens een jaar zonder tigo.
het zal je erg mee vallen, verlies is helemaal niet groot.
kun je daarna altijd nog beslissen of je dat nog wel zou willen. ;)

[ Voor 4% gewijzigd door migjes op 08-04-2020 10:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@migjes

Het probleem qua grote van de omvormer zit inderdaad in het prosumententarief dat in BE wordt aangerekend. Daarom de keuze voor een ondergedimensioneerde omvormer.

Wat zou het voordeel zijn om 9 panelen ZO en 9 panelen ZW te hebben tegenover mijn opstelling uit de openingspost? Voordelen naar omvormer toe neem ik aan? Niet zo zeer naar opbrengst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Verwijderd schreef op woensdag 8 april 2020 @ 12:54:
@migjes

Het probleem qua grote van de omvormer zit inderdaad in het prosumententarief dat in BE wordt aangerekend. Daarom de keuze voor een ondergedimensioneerde omvormer.
oke duidelijk probeer 2x10x340Wp te doen. ;)
Wat zou het voordeel zijn om 9 panelen ZO en 9 panelen ZW te hebben tegenover mijn opstelling uit de openingspost? Voordelen naar omvormer toe neem ik aan? Niet zo zeer naar opbrengst?
meer opbrengst door betere verdeling over de dag. (er zit een 16 1/2 uur in een zomer dag, die krijg je niet gedekt met alleen zuid.)
dus meer geld uit een kleinere omvormer (prosumententarief ontduiking 8) ).
ook het onderdimensioneren (teveel Wp op een omvormer) word hier door minder erg. ;)

edit:
mijn record dag is nu 40,61kWh op een dag met 16 1/2 uur zon op.
niet slecht voor een 4kW omvormertje. ;)

[ Voor 6% gewijzigd door migjes op 08-04-2020 13:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@migjes

Super, bedankt voor de uitleg.

Is de gunstige invloed hiervan in Sunny Design te simuleren?

Met 2x 9x 330 zit ik bv. rond de 710 Wp in juni.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik lees overigens het volgende in de datasheet van de SMA Sunny Boy 3.0:
Max. generator power = 5500 Wp

Zitten we dan niet in de knoei met 2x 9 x 330 Wp = 5940 W? En wat met garantie op de omvormer van de leverancier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@Verwijderd
no prob.

simulering? ik weet geen programma die dat een beetje fatsoenlijk doet.
het meeste gokt gewoon, en dat kun je ook zonder programma net zo goed doen.

deze zin:Met 2x 9x 330 zit ik bv. rond de 710 Wp in juni.
sorry hier kan ik geen kaas van maken?
geen idee wat je bedoeld.

Max. generator power = 5500 Wp
die kun je negeren, er zou eigenlijk moeten staan:
max Voc x aantal panelen + temperatuur coëfficiënt < als max V per mpp.
en dan kom je ongeveer uit op 12x33Vmpp panelen of 10x37Vmpp panelen per mpp.
dat is de echte grens. (en er zijn nog trucjes die je er over heen kunnen tillen, maar dat is niet nodig voor jouw setup.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@migjes Ik zou ook denken dat als de panelen onder een hoek van 5° liggen, de maximale Voc ook niet wordt bereikt? Het rendement ligt namelijk op maximaal 85% in vergelijking tot de ideale helling pal op het zuiden.

Ik bedoel dat met deze setup in de maand juni een opbrengst van 710 kWh wordt gevonden volgens Sunny Design.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Verwijderd schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 11:17:
@migjes Ik zou ook denken dat als de panelen onder een hoek van 5° liggen, de maximale Voc ook niet wordt bereikt? Het rendement ligt namelijk op maximaal 85% in vergelijking tot de ideale helling pal op het zuiden.
nop, de Voc bereik je ook als het bewolkt is b.v.
alleen de Ampp wisselt met de hoek (en bewolking), de Vmpp/Voc word alleen beïnvloed door de temperatuur van de cellen. ;)
Ik bedoel dat met deze setup in de maand juni een opbrengst van 710 kWh wordt gevonden volgens Sunny Design.
a, zo, de gok van sunny design.
(het is geen foute gok, maar is wel erg beperkt in dingen die ze mee nemen, dus echt heel veel heb je er niet aan.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@migjes oke, maar de besproken installatie zal de 5500 W van de omvormer toch niet bereiken?
Als P = U x I zal de stroom dus rond de 85% liggen omwille van de niet ideale oriëntatie en hellingshoek?
De mawimale Wp per paneel wordt nl. niet bereikt.

Klopt deze redenering van mij, als leek? 😉

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
@Verwijderd
oke wat doet de omvormer.

eerst de IV-curve van 1 paneel (dus x aantal panelen doen.).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P74czzWLRSHhMMs-q81g1GlmL5Q=/f/image/h6yixDaIccgYV9GPGV3ZfTFH.jpg
in de ochtend kijkt de omvormer of de V(Voc) niet boven de max is van de omvormer zelf.
dit zie je op de horizontale gedeelte van de grafiek, en zit dan rond de 34v tot 38V met dit paneel.
slaagt deze test, dan start de omvormer door, en gaat hij proberen een beetje Ampp uit de string te halen.
dit zie je op de verticale gedeelte van de grafiek.
langzaam neemt hij meer en meer Ampp uit de string, tot dat hij merkt dat Ampp x Vmpp is niet meer W als de vorige stap.
dan staat de mpp op de top van het heuveltje.

hier komt boven op:
de temperatuur van de cellen.
is de temperatuur lager als 25 graden, dan schuift de grafiek (Vmpp + Voc) meer naar rechts.
is de temperatuur hoger als 25 graden, dan schuift de grafiek (Vmpp + Voc) meer naar links.

maar je wil een 3000W omvormer met een +/-6000Wp.
stel je doet de panelen allemaal naar zuid (dom maar oke als versimpeld voorbeeld).
dan komt er een moment dat de 3000W is bereikt, de mpp reageert daar op door niet meer Ampp af te nemen.
de Vmpp zal dan tussen de Voc en de eigenlijke Vmpp gaan zitten.
lees je in de grafiek.
grof weg zal de mpp dan maar 4Ampp afnemen, en is de Vmpp geen 30V maar 36V.
(dus grof weg kun je op een sunnyboy 3.0 dus met gemak 2x12x300Wp leggen als maximum.
mits de panelen dan +/-32Vmpp leveren, dus opletten welk paneel type je gebruikt.)

stel je doet nu 1 string richting west en 1 string richting oost.
dan heeft de oost string in de ochtend een hoge Ampp en de west string in de middag een hoge Ampp.
dus onder welke hoek de zon op de panelen schijnt levert een Ampp op.
de Vmpp blijf vrijwel gelijk (tenzij je aan het aftoppen bent, als uitzondering en tenzij de temperatuur niet iets doet op dat moment.).

duidelijk?

Pagina: 1