Zaagsnede bamboe werkblad afwerken

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirtbiter
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:30
Voor een bureau heb ik 2 IKEA HILVER bamboe werkbladen op maat gezaagd.

De zaagsnede in het midden is wel redelijk netjes, maar niet perfect:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QNi8VbluIMMXdNqRKkFUpdhT_oQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tOzK1g3KKFcQWK8NrrmPn6RA.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hBg80w5dVE0OnvnrftE1RONsCK8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/h7GDVfSRaviYshfWY2EgL0JG.jpg?f=fotoalbum_tile

Hoe zou ik die netjes af kunnen werken?

De naad zit precies in het midden. De afwerking is voor de bovenkant van het blad. Je zit er dus niet de hele dag bovenop, maar het kan wel dat er dingen op de afwerking komen te liggen of er overheen schuiven.

Ik dacht zelf aan simpelweg een stuk nette tape. Dan heb je een strakke lijn, en die kleine rafels niet meer. Maar dan zou het wat dikkere tape moeten zijn (dan isolatietape) die ook netjes blijft.

Of strijkband/kantenband. Bijvoorbeeld zoiets. Dat is in veel kleuren te krijgen. Het wordt normaal gebruikt om gezaagde kanten van spaanplaat af te werken. Je strijkt het er met een strijkbout op, waardoor de lijmlaag zacht wordt en plakt.
Zou dat kunnen met het bamboe, zonder dat dat beschadigd door de warmte?
En blijven van die strijkband/kantenband de randen netjes als daar wat op komt/overheen schuift?
En zou je dit aan de voorkant van het blad een beetje met de ronding mee kunnen buigen, of breekt het dan?

Andere tips zijn ook zeker welkom!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06:47

MJV

Denk dat het met beschadigen van bamboe door de warmte wel mee zal vallen.

Maar heb je niet wat millimeteres over om een nieuwe, nette zaagsnede te maken?
- Met een scherp zaagblad
- Vanaf de andere kant dan dat je nu hebt gezaagd

Oefen/experimenteer anders eerst even met je zaagstuk/afvalstuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirtbiter
MJV schreef op maandag 23 maart 2020 @ 10:05:
Denk dat het met beschadigen van bamboe door de warmte wel mee zal vallen.

Maar heb je niet wat millimeteres over om een nieuwe, nette zaagsnede te maken?
- Met een scherp zaagblad
- Vanaf de andere kant dan dat je nu hebt gezaagd

Oefen/experimenteer anders eerst even met je zaagstuk/afvalstuk.
Netter dan dit ga ik het niet krijgen hoor. Dit is gedaan met een gloednieuwe invalzaag, zaagsnede van tevoren afgetaped, vanaf de bovenkant gezaagd.

Vanaf de onderkant zagen lijkt me met bamboe niet goed, dan kom ik uit aan de bovenkant, dat splintert nogal.

De 2e foto is erg ingezoomd, maar de beschadigingen/splintering is minimaal.
En rechter dan dit (dat de bladen nog beter op elkaar aansluiten, krijg ik het niet zonder zaagtafel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 18:58

Bommes

Capo del formaggio

Heb je nog zaagsel over??
Je kunt dat met houtlijm als een soort papje over de beschadigingen heen verwerken en dan terug glad schuren.
Ik doe dat ook wel eens met beschadigingen in laminaat (als er weer eens een put in is gevallen door iets of zo).
Werkt wel goed en zeker vlakker dan een plakstrip of zo iets.
Dirtbiter schreef op maandag 23 maart 2020 @ 10:10:
[...]

Netter dan dit ga ik het niet krijgen hoor. Dit is gedaan met een gloednieuwe invalzaag, zaagsnede van tevoren afgetaped, vanaf de bovenkant gezaagd.

Vanaf de onderkant zagen lijkt me met bamboe niet goed, dan kom ik uit aan de bovenkant, dat splintert nogal.

En rechter dan dit (dat de bladen nog beter op elkaar aansluiten, krijg ik het niet zonder zaagtafel.
Juist vanuit de "niet zicht zijde" zagen.
Dat zorgt dat de beschadigingen zoals deze aan die niet zichtzijde komen.

[ Voor 52% gewijzigd door Bommes op 23-03-2020 10:12 ]

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 02-04 15:36
Ik denk dat je eerst de boel moet fixeren, dat het niet meer kan bewegen. Je kan aan de onderkant van het blad bijvoorbeeld een houten plaat monteren die beide bamboedelen met elkaar verbind. Neem iets van minimaal 20cm breed, dat je elk bamboedeel minimaal 10cm geeft. Zet dat vast met lijm en schroeven.

Vervolgens kan je de kier vullen met epoxyhars. Neem een doorzichtige of lichtbeige kleur zodat de kier niet teveel opvalt. Hou er rekening mee dat epoxy harder is dan bamboe dus als je gaat schuren, is het bamboe sneller weg dan de epoxyhars.

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Nu online

DexterDee

I doubt, therefore I might be

Widow schreef op maandag 23 maart 2020 @ 10:12:
Ik denk dat je eerst de boel moet fixeren, dat het niet meer kan bewegen. Je kan aan de onderkant van het blad bijvoorbeeld een houten plaat monteren die beide bamboedelen met elkaar verbind. Neem iets van minimaal 20cm breed, dat je elk bamboedeel minimaal 10cm geeft. Zet dat vast met lijm en schroeven.

Vervolgens kan je de kier vullen met epoxyhars. Neem een doorzichtige of lichtbeige kleur zodat de kier niet teveel opvalt. Hou er rekening mee dat epoxy harder is dan bamboe dus als je gaat schuren, is het bamboe sneller weg dan de epoxyhars.
Dit.
Maar met de toevoeging dat ik 2 componenten houtvuller zou gebruiken in plaats van epoxy. Die heeft een betere houtstructuur is is makkelijker in de juiste kleur te krijgen. De "kleur" bamboe is niet zo populair, maar licht eiken wel en die komt aardig in de buurt.

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
De snede lijkt niet gedaan te zijn met een invalzaag maar volgens mij eerder met een decoupeerzaag of je hebt geen geleiders gebruikt zo te zien aan de kronkels....

Ik zou de platen even meenemen naar een bouwhandel en vragen of ze deze even netjes netjes haaks willen zagen en dan pas verder gaan. Kost je wellicht 5-6 euro maar dan is het in ieder geval een scherpe nette rand

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViNyL
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Breezers schreef op maandag 23 maart 2020 @ 10:30:
De snede lijkt niet gedaan te zijn met een invalzaag maar volgens mij eerder met een decoupeerzaag of je hebt geen geleiders gebruikt zo te zien aan de kronkels....

Ik zou de platen even meenemen naar een bouwhandel en vragen of ze deze even netjes netjes haaks willen zagen en dan pas verder gaan. Kost je wellicht 5-6 euro maar dan is het in ieder geval een scherpe nette rand
Dit inderdaad. Met een decoupeerzaag of uit de hand met een cirkelzaag ga je dit niet netjes krijgen.

Gebruik een invalzaag/cirkelzaag met geleider of laat het even ergens netjes zagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djampire
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 18:38
Om zoiets tegen te gaan, kun je in het vervolg beter een stuk (schilders)tape over je te zagen gedeelte doen. Dat voorkomt dat de randen gaan rafelen. Je zaagt dan door de tape en je materiaal tegelijkertijd. Als je nog wat ruimte over hebt, zou ik een paar extra mm er afzagen, maar dan wel eerst afplakken.

9000 kWh Solar Array, Xiaomi Mi14, i7-14700k 32GB DDR5 RTX 3070

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dirtbiter
Breezers schreef op maandag 23 maart 2020 @ 10:30:

ViNyL schreef op maandag 23 maart 2020 @ 10:32:
[...]

Dit inderdaad. Met een decoupeerzaag of uit de hand met een cirkelzaag ga je dit niet netjes krijgen.

Gebruik een invalzaag/cirkelzaag met geleider of laat het even ergens netjes zagen.
Waarom zou ik daar over liegen?

Het is gedaan met een nieuwe (goedkope) invalzaag met geleider.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dirtbiter
Djampire schreef op maandag 23 maart 2020 @ 10:37:
Om zoiets tegen te gaan, kun je in het vervolg beter een stuk (schilders)tape over je te zagen gedeelte doen. Dat voorkomt dat de randen gaan rafelen. Je zaagt dan door de tape en je materiaal tegelijkertijd. Als je nog wat ruimte over hebt, zou ik een paar extra mm er afzagen, maar dan wel eerst afplakken.
[...]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Nu online

DexterDee

I doubt, therefore I might be

Je zaagblad van je nieuwe invalzaag was waarschijnlijk niet fijn genoeg. Om bamboe zonder al te veel versplintering te zagen heb je een fijn zaagblad met veel tanden nodig. Waarschijnlijk heb je gewoon gezaagd met het blad wat met de nieuwe zaag kwam?

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 93986

Dirtbiter schreef op maandag 23 maart 2020 @ 10:37:
[...]

[...]

Waarom zou ik daar over liegen?

Het is gedaan met een nieuwe (goedkope) invalzaag met geleider.
Prima maar kijk nu eens naar het resultaat. Dat is toch niet recht? Als je dit met een gelei hebt gedaan dan is er toch iets fout gegaan?
Ik zou beginnen met beide zijden nog eens recht te zagen met de zichtkant naar beneden.

Check ook deze eens vanaf 2 minuten ongeveer.
YouTube: Makita SP6000K1X Invalzaag 428.230.1021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirtbiter
DexterDee schreef op maandag 23 maart 2020 @ 10:40:
Waarschijnlijk heb je gewoon gezaagd met het blad wat met de nieuwe zaag kwam?
Dat klopt. Het was het beste wat ik op dat moment voor handen had.

Het lijkt nu misschien alsof het resultaat echt heel slecht is, of jullie zijn nog preciezer dan ikzelf B), maar die naad is over de hele lengte misschien 2-3mm breed, en de 'splinters' zijn dus ook zoiets. Ik had zelf een veel slechter resultaat verwacht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 93986

Dirtbiter schreef op maandag 23 maart 2020 @ 10:45:
[...]

Dat klopt. Het was het beste wat ik op dat moment voor handen had.

Het lijkt nu misschien alsof het resultaat echt heel slecht is, of jullie zijn nog preciezer dan ikzelf B), maar die naad is over de hele lengte misschien 2-3mm breed, en de 'splinters' zijn dus ook zoiets. Ik had zelf een veel slechter resultaat verwacht...
Dat blad is mijn inziens niet het probleem. Check het filmpje eens wat ik heb gelinked. Daar zie je een recht resultaat. Als je dat tegenover jouw zaagsnede zet........
Dan zijn wij niet kritisch.

Als je een recht resultaat hebt dan kan je de delen eventueel met wat blanke siliconenkit afwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirtbiter
Ik denk dat daarin misschien ook de foto wat vertekent. Dat zal ik vanavond nog eens extra goed bekijken.

De snedes zijn volgens mij wel recht (want met geleider gezaagd). Hooguit wat speling op de geleider. Zo'n mooie fixeerknop als die Makita heeft mijn machine volgens mij niet.
Ze kunnen wel niet haaks zijn ten opzichte van het blad, en dus ten opzichte van elkaar. Dat is op basis van 2 keer markeren en dan de geleider er langs leggen gedaan. Dat had ik nog beter kunnen doen met haakse hulplatten ofzo.

Zo'n 1% +/- functie op die makita is wel heel mooi voor hele strakke zaagsnedes, maar dat zit op die van mij volgens mij ook niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lmno31
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11-03 20:41
Kan je niet beide bladen met de mooie kant op elkaar leggen? Alle afwijkingen van net niet helemaal recht zagen zijn dan gespiegeld en vallen dan dus mooi in elkaar. Tevens kan het bamboe dan denk ik minder splinteren omdat de rand dan in het midden van het materiaal zit.

Snap je wat ik bedoel, ik vind het lastig omschrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twijfels
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 17-04 09:11
Dirtbiter schreef op maandag 23 maart 2020 @ 11:09:
Ik denk dat daarin misschien ook de foto wat vertekent. Dat zal ik vanavond nog eens extra goed bekijken.

De snedes zijn volgens mij wel recht (want met geleider gezaagd). Hooguit wat speling op de geleider. Zo'n mooie fixeerknop als die Makita heeft mijn machine volgens mij niet.
Ze kunnen wel niet haaks zijn ten opzichte van het blad, en dus ten opzichte van elkaar. Dat is op basis van 2 keer markeren en dan de geleider er langs leggen gedaan. Dat had ik nog beter kunnen doen met haakse hulplatten ofzo.

Zo'n 1% +/- functie op die makita is wel heel mooi voor hele strakke zaagsnedes, maar dat zit op die van mij volgens mij ook niet.
Welke invalzaag heb je gekocht dan, dan weet de rest hier welke invalzaag ze vooral niet moeten kopen :X
Mocht je nog genoeg lengte over hebben zou ik echt opnieuw de zaag er in zetten. Eerst een mm of 2 door het blad heen, dat gaat het rafelen tegen, daarna pas de volledige dikte.

Goedkope invalzagen hebben goedkope prut bladen. Een goedkope zaag met een goed blad zaagt ook beter dan een dure zaag met een slecht of versleten blad. Je hebt hier sowieso een fijn (48 of 60-tands) zaagblad voor nodig. Wat zit er op je machine?
Zorg er ook voor dat je geleider stevig vast ligt, mocht het een geleider zijn die makkelijk schuift kan je er wat dubbelzijdig tape onderdoen zodat je zeker weet dat de snede recht blijft. Aan de foto's te zien zou je echt, zoals al gesteld, verwachten dat het eerder met een decoupeerzaag is gedaan.

Ik denk dat je dit nooit netjes afgewerkt gaat krijgen, voor een bureau waar je dagelijks op werkt zou ik nooit tevreden kunnen zijn met dit resultaat in ieder geval..

[ Voor 9% gewijzigd door Twijfels op 23-03-2020 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirtbiter
lmno31 schreef op maandag 23 maart 2020 @ 11:15:
Kan je niet beide bladen met de mooie kant op elkaar leggen? Alle afwijkingen van net niet helemaal recht zagen zijn dan gespiegeld en vallen dan dus mooi in elkaar. Tevens kan het bamboe dan denk ik minder splinteren omdat de rand dan in het midden van het materiaal zit.

Snap je wat ik bedoel, ik vind het lastig omschrijven.
Ik begrijp het niet helemaal.

Maar de bladen zijn los van elkaar gezaagd (2x afgetekend, 2x geleiderail plaatsen, 2x zagen) dus zijn niet precies elkaars spiegelbeeld.
Daarbij zijn de bladen ook niet om te draaien, de bovenkant is groter dan de onderkant (schuine randen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirtbiter
Twijfels schreef op maandag 23 maart 2020 @ 11:17:
Welke invalzaag heb je gekocht dan, dan weet de rest hier welke invalzaag ze vooral niet moeten kopen :X

Goedkope invalzagen hebben goedkope prut bladen. Een goedkope zaag met een goed blad zaagt ook beter dan een dure zaag met een slecht of versleten blad. Je hebt hier sowieso een fijn (48 of 60-tands) zaagblad voor nodig. Wat zit er op je machine?
Een Parkside (Lidl) invalzaag met zaagblad 165 mm / 24 tanden. Hij was ook niet gekocht met dit soort werk als doel, ik had hem al. Blijkt dus wat minder geschikt. En de gebruiker onervaren.
Ik denk dat je dit nooit netjes afgewerkt gaat krijgen, voor een bureau waar je dagelijks op werkt zou ik nooit tevreden kunnen zijn met dit resultaat in ieder geval..
Daarom dus mijn vraag voor iets er overheen. Niet om op te vullen en weer als 1 blad eruit te laten zien, maar om het netjes en strak af te dekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MJV

MJV

24 tanden klinkt als een mogelijke oorzaak voor de rafelMaar ik vraag me af of de invalzaag niet (te) los op de rails heeft gestaan? Dat zou de 'kronkels' kunnen verklaren.

De Makitazaag heeft een tweetal stelschroefjes, waarmee je ervoor zorgt dat hij geen speling heeft maar wel soepel over de rails heen glijdt.

Mijn advies zou nog steeds zijn om dat even goed te bekijken, een goed zaagblad (hoeft niet eens super duur te zijn, kijk even bij Ecotools) te bestellen en in ieder geval met twee kaarsrechte zaagsnedes te kunnen werken. Eventuele rafels dan afwerken met eerder genoemde oplossingen van epoxy of houtlijm+zaagsel.

[ Voor 12% gewijzigd door MJV op 23-03-2020 11:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twijfels
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 17-04 09:11
Dirtbiter schreef op maandag 23 maart 2020 @ 11:23:
[...]

Een Parkside (Lidl) invalzaag met zaagblad 165 mm / 24 tanden. Hij was ook niet gekocht met dit soort werk als doel, ik had hem al. Blijkt dus wat minder geschikt. En de gebruiker onervaren.

[...]

Daarom dus mijn vraag voor iets er overheen. Niet om op te vullen en weer als 1 blad eruit te laten zien, maar om het netjes en strak af te dekken.
Een 24 tands blad is ook al een deel van het probleem dan. Parkside is niet het beste gereedschap, maar als ik andere ervaringen soms hoor is het ook niet perse heel slecht, verwacht toch dat je er wel een netter resultaat mee moet kunnen krijgen dan dit.

Een nette afwerking kan ik me niet bedenken, een leren mat of iets die je gebruikt als soort onderlegger is wellicht een optie op die plek, dan zie je het ook niet.

Heb je nog hout over om twee maal een nieuwe snede te maken? Misschien is er wel een lieve tweaker in je buurt die met een betere zaag even langs wil komen om het strak te zagen. Hooguit paar weken wachten i.v.m. Corona besmettingsgevaar :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lmno31
Dirtbiter schreef op maandag 23 maart 2020 @ 11:18:
[...]

Ik begrijp het niet helemaal.

Maar de bladen zijn los van elkaar gezaagd (2x afgetekend, 2x geleiderail plaatsen, 2x zagen) dus zijn niet precies elkaars spiegelbeeld.
Daarbij zijn de bladen ook niet om te draaien, de bovenkant is groter dan de onderkant (schuine randen).
In mijn oplossing hoef je maar 1x af te tekenen en te zagen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Tj0pyYXmtP1MUOms5xtoIEdeoHs=/f/image/dHxR5skKDmVKrbcCSRBn8rQw.jpg

Vergeef me mijn gebrek aan paintskills. Volgens mij splintert dit ook veel minder omdat de mooie rand die je over wilt houden nu midden uit het materiaal komt. Wel beide bladen even met wat lijmklemmen goed klemmen zodat deze niet kunnen verschuiven. Nu wel duidelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirtbiter
lmno31 schreef op maandag 23 maart 2020 @ 11:31:
[...]

In mijn oplossing hoef je maar 1x af te tekenen en te zagen.

[Afbeelding]

Vergeef me mijn gebrek aan paintskills. Volgens mij splintert dit ook veel minder omdat de mooie rand die je over wilt houden nu midden uit het materiaal komt. Wel beide bladen even met wat lijmklemmen goed klemmen zodat deze niet kunnen verschuiven. Nu wel duidelijk?
Duidelijk. Dat is wel slim bedacht!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dirtbiter
MJV schreef op maandag 23 maart 2020 @ 11:25:
24 tanden klinkt als een mogelijke oorzaak voor de rafelMaar ik vraag me af of de invalzaag niet (te) los op de rails heeft gestaan? Dat zou de 'kronkels' kunnen verklaren.
Ik denk dat die 2 dingen dit veroorzaakt hebben ja.
De Makitazaag heeft een tweetal stelschroefjes, waarmee je ervoor zorgt dat hij geen speling heeft maar wel soepel over de rails heen glijdt.
Die heeft die Parkside blijkbaar ook (vind ik nu terug in de handleiding). Dus daar had ik beter naar moeten kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lmno31
Dirtbiter schreef op maandag 23 maart 2020 @ 11:34:
[...]

Duidelijk. Dat is wel slim bedacht!
Ik hoop dat je nog iets aan lengte aan je bladen over hebt om dit te proberen.

dank je wel en succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirtbiter
Twijfels schreef op maandag 23 maart 2020 @ 11:25:
[...]
Een nette afwerking kan ik me niet bedenken, een leren mat of iets die je gebruikt als soort onderlegger is wellicht een optie op die plek, dan zie je het ook niet.
Dan zou het een T-profiel of andere afwerkstrip (metaal of kunststof) moeten worden die over deze naad komt te liggen.

De naad ligt dus in principe niet in de weg, hij ligt precies tussen de 2 werkplekken van het dubbele bureau in. Dus als je aan het bureau zit te werken heb je er geen last van.

[ Voor 18% gewijzigd door Dirtbiter op 23-03-2020 11:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raling
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 07:52
Geen idee of het mogelijk is, maar kun je het linkse blad niet rechts leggen en het rechtse blad links?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:34

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Raling schreef op maandag 23 maart 2020 @ 11:50:
Geen idee of het mogelijk is, maar kun je het linkse blad niet rechts leggen en het rechtse blad links?
Dat ja, zodat je de onverzaagde kanten tegen elkaar hebt liggen en de verzaagde kanten aan de buitenkant.

Een aantal andere tips:
- zorg dat je de diepteinstelling van je zaag goed zet (zodat de tandjes net door het blad heenkomen, niet gewoon maximaal indrukken).
- als je zaag dat mogelijk maakt: zaag eerst een keer 1 à 2 mm diep, en daarna pas helemaal door. Sommige zagen hebben daarvoor een speciale 'voorrits' functie, anders moet je het zelf doen met de dieptestop. Heb er geen ervaring mee op bamboe, maar dat is hoe doorgaans aangeraden wordt te zagen bij plaatmateriaal met een kunststof coating / dunne fineerlaag.
- zorg dat je geleiderail op het werkstuk ligt, niet op het stuk wat je er af zaagt.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michiel_
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Gewoon nog een (paar) keer met de zaag erlangs, 1 à 2mm eraf, dan krijg je de naad vast strakker.
Doordat je er een heel klein beetje afhaalt is er veel minder kracht nodig om het bij te zagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirtbiter
Raling schreef op maandag 23 maart 2020 @ 11:50:
Orion84 schreef op maandag 23 maart 2020 @ 12:01:
Dat ja, zodat je de onverzaagde kanten tegen elkaar hebt liggen en de verzaagde kanten aan de buitenkant.
Nee, dat gaat niet, want de onverzaagde kanten zijn afgerond (zie de IKEA link) en sluiten daarom aan de voorzijde niet mooi aan.
En het blad is niet door-en-door bamboe, maar een bamboe laag met karton vulling. Dus dan zou je aan de buitenkant letterlijk een dwarsdoorsnede van het blad zien. De buitenzijdes zitten niet allebei tegen een muur ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

michiel_ schreef op maandag 23 maart 2020 @ 12:15:
Gewoon nog een (paar) keer met de zaag erlangs, 1 à 2mm eraf, dan krijg je de naad vast strakker.
Doordat je er een heel klein beetje afhaalt is er veel minder kracht nodig om het bij te zagen.
Que? Hoe maakt het voor de zaag verschil hoe lang het stuk is dat je er af zaagt :?

Edit: oh, je bedoelt dus minder er af zagen dan het zaagblad dik is? Zou me niet verbazen als dat juist meer kans op splinteren geeft dan een normale zaagsnede.
Dirtbiter schreef op maandag 23 maart 2020 @ 12:17:
[...]

[...]

Nee, dat gaat niet, want de onverzaagde kanten zijn afgerond (zie de IKEA link) en sluiten daarom aan de voorzijde niet mooi aan.
Check :)
En het blad is niet door-en-door bamboe, maar een bamboe laag met karton vulling. Dus dan zou je aan de buitenkant letterlijk een dwarsdoorsnede van het blad zien. De buitenzijdes zitten niet allebei tegen een muur ofzo.
Ah, dat had je wel wat eerder mogen vermelden, dat maakt natuurlijk nogal verschil. Als je dat in één keer zaagt, dan is dat dus voor de bovenkant hetzelfde effect alsof je je zaag veel te diep hebt ingesteld. Dan zou je de bovenkant denk ik apart moeten zagen en daarna past de rest van het blad doorzagen. Aansluitend dus ook op die opmerking om 'voor te ritsen'.

[ Voor 58% gewijzigd door Orion84 op 23-03-2020 12:31 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJV

MJV

michiel_ schreef op maandag 23 maart 2020 @ 12:15:
Ik zou eerder meteen 5mm doen zodat je echt een stukje hebt wat eraf valt, i.p.v. een paar mm met risico op tear-out. Maar ken bamboe niet als materiaal voor tafelbladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michiel_
  • Niet online
Orion84 schreef op maandag 23 maart 2020 @ 12:17:
[...]

Que? Hoe maakt het voor de zaag verschil hoe lang het stuk is dat je er af zaagt :?
Uit ervaring weet ik dat het dan een stuk gemakkelijker gaat. Een zaagblad heeft ook dikte, stel deze is 3mm en je haalt er 1mm af, dan kost het veel minder moeite. De zaag kan dan beter op toeren blijven en je hebt een mooiere zaagsnede
MJV schreef op maandag 23 maart 2020 @ 12:21:
[...]

Ik zou eerder meteen 5mm doen zodat je echt een stukje hebt wat eraf valt, i.p.v. een paar mm met risico op tear-out. Maar ken bamboe niet als materiaal voor tafelbladen.
Ik weet niet of OP nog zoveel over heeft, plus het belast de zaag weer meer.
Met tear-out bedoel je rafels? Vanaf de onderkant zagen, met het zaagblad op maximale dieptestelling, dan wordt de bovenkant van het blad het mooist (ten koste van de onderkant die niet in het zicht komt).

Nou weet ik alleen niet in hoeverre dit allemaal opgaat voor een goedkoop zaagblad..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jampot007
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 18:05
[...]

Wat je kan doen is half inzagen van 1 kant, omdraaien en dan vanaf de andere kant doorzagen om het nog wat netter te krijgen.

V&A: 3D Print Service + \\ Industrieel Product Ontwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

michiel_ schreef op maandag 23 maart 2020 @ 12:33:
[...]

Uit ervaring weet ik dat het dan een stuk gemakkelijker gaat. Een zaagblad heeft ook dikte, stel deze is 3mm en je haalt er 1mm af, dan kost het veel minder moeite. De zaag kan dan beter op toeren blijven en je hebt een mooiere zaagsnede
Je zaag op toeren houden is inderdaad een goed idee. Maar dat zou ook moeten lukken zonder er dunne riefeltjes af te zagen. Zeker met zo'n hol blad met kartonvulling.

Ik denk dat de truc hier (net zoals bij ander gelamineerd / gefineerd) materiaal ligt in voorritsen, in plaats van in 1x door het hele blad zagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michiel_
  • Niet online
Orion84 schreef op maandag 23 maart 2020 @ 12:36:
[...]
Je zaag op toeren houden is inderdaad een goed idee. Maar dat zou ook moeten lukken zonder er dunne riefeltjes af te zagen. Zeker met zo'n hol blad met kartonvulling.

Ik denk dat de truc hier (net zoals bij ander gelamineerd / gefineerd) materiaal ligt in voorritsen, in plaats van in 1x door het hele blad zagen.
Voorritsen doe je al beide kanten netjes moeten worden. Daar is geen sprake van bij een aanrechtblad (onderkant mag lelijk)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Anoniem: 310408

De volgende keer als je zaagt er een plaat hout op klemmen (zagen, klem verplaatsen, zagen etc) en dat het blad met de plaat hout zagen. Komt ie der superstrak uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:08
Orion84 schreef op maandag 23 maart 2020 @ 12:36:
[...]

Dat laatste dus. Doordat je in 1x zaagt trekken de grove tanden aan je bovenkant van je hout. Zelfde met gefineerde rommel. Het beste is om eerst een paar mm van de bovenkant in te zagen en dan pas volledig door te zagen. Dan krijg je minder snel dit rafelen op de toplaag..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 11:45
@lmno31
Op die manier krijg je de 2 bollingen en 2 hollingen tegen elkaar.
Dus dat gaat gigantisch kieren.

@Dirtbiter
Je hebt een (goedkope) invalzaag.
TOP!

Kijk even hoeveel tanden hij heeft.
Idealiter gebruik je een zaagblad met meer dan 40 tanden.
(Zou zelf zelfs een 60 tands pakken)

Zet je zaag in de zaaggeleider en kijk of je zijdelingse speling hebt, en corrigeer dit met de stelmogelijkheden. je moet nagenoeg 0 zijdelings speling hebben.
(Zelf doe smeer ik de geleider ook in met teflonspray op een doekje zodat hij super smooth glijd)

Je zaaggeleider heeft een rubber strip die het hout aandrukt dus schilderstape zou niet nodig moeten zijn.
Als je wel tape wil gebruiken koop dat roze tesa tape, die trekt de vezels niet omhoog bij het lostrekken.

Leg je geleider op de ZICHTZIJDE van het blad.
Stel je invalzaag in op 2mm diepte en rits de zaagsnede voor.

Stel nu je blad in 2mm dieper dan de dikte van het blad en zaag het blad door.
Niet hard duwen dan gaat je zaagsnede golven, laat de zaag het werk doen.

Nu moet je een perfect rechte zaagsnede hebben.

EDIT:
Wat ook wel eens wil gebeuren is dat er spanning in het blad zit waardoor het houten blad de zaagsnede dicht knijpt achter je zaag.
Dit kun je oplossen/voorkomen door op de kopse kant een houten wiggetje in de zaagsnede te tikken.

[ Voor 9% gewijzigd door FRANQ op 23-03-2020 14:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lmno31
FRANQ schreef op maandag 23 maart 2020 @ 14:21:
@lmno31
Op die manier krijg je de 2 bollingen en 2 hollingen tegen elkaar.
Dus dat gaat gigantisch kieren.
Sh*t je hebt gelijk. Mijn excuses voor de foutieve info.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t2012
  • Registratie: December 2012
  • Nu online
Wanneer je versplintering van plaatmateriaal wilt tegen gaan zijn er verschillende punten waar je rekening mee moet houden.
  • Hoge toeren van de zaag
  • Zaag met minimale diepte erin laten vallen (voorkomt versplintering)
  • Eventueel hout eronder
Wanneer je het echt mooi wilt doen moet je er een plaat onder leggen die je mee zaagt. De versplintert die plaat die eronder ligt en niet jouw tafelblad.
Dit blad van de ikea is blijkbaar gefineerd waardoor het wel extra gevoelig is voor versplinteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slavink89
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 18-05 10:14
Heb je überhaupt nog hout om het nogmaals te zagen, of moet je het hiermee doen?
Dat maakt nogal uit voor de adviezen, wil je weten hoe je het nogmaals kan proberen of wil je weten hoe je deze naad zo goed mogelijk af kan werken.

De meeste reacties die ik nu namelijk zie zijn meer gericht op het nogmaals zagen, maar is je TS staat:
Hoe zou ik die netjes af kunnen werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirtbiter
Slavink89 schreef op maandag 23 maart 2020 @ 15:23:
Heb je überhaupt nog hout om het nogmaals te zagen, of moet je het hiermee doen?
Dat maakt nogal uit voor de adviezen, wil je weten hoe je het nogmaals kan proberen of wil je weten hoe je deze naad zo goed mogelijk af kan werken.

De meeste reacties die ik nu namelijk zie zijn meer gericht op het nogmaals zagen, maar is je TS staat:

[...]
Scherp opgemerkt.

Als ik nog een keer ga zagen, dan wordt mijn totale bureau smaller, en komt het minder mooi uit met de kastjes eronder en de rest. Mijn originele vraag ging dus inderdaad niet over opnieuw zagen, maar over het afwerken van de naad.

Ik dacht dat eventueel met kantenband/strijkband te doen. Ik ben er ook niet tegen dat er een afwerkstrip of iets dergelijks op het bureaublad komt, daar had ik op gerekend, al voor het zagen.
Dus een T-profiel, vlakprofiel of afwerkstrip gaat er waarschijnlijk op komen, dat lijkt me beter dan strijkband/kantenband.

Wat niet wil zeggen dat ik niet dankbaar ben voor alle zaagtips. Die ga ik zeker in de toekomst gebruiken, en misschien ook nog wel even uitproberen op de stukken die ik nu van het blad afgezaagd heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18:07

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Hoe TS had moeten zagen is leuk, maar ook een gepasseerd station :) Ik zou de bladen op elkaar klemmen en de zaagsnede met een schuurmachine afvlakken. Bandschuurmachine voor het snelle werk, maar kijk uit bij de hoeken (naar binnen toe schuren!). Met een stalen lat of lineaal kun je kijken waar de bladen nog niet recht zijn. Het fijne werk doe je beter met een kleinere schuurmachine :)

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankhan
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 16-05 12:21
Als een bovenfrees gebruikt krijg je een spatzuivere rand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 11:45
Dirtbiter schreef op maandag 23 maart 2020 @ 16:28:
[...]
Mijn originele vraag ging dus inderdaad niet over opnieuw zagen, maar over het afwerken van de naad.
je kan natuurlijk een 2mm recht zagen met je invalzaag.
Dat ga je op de breedte van je bureau niet zien, maar dan is het wel recht.
Dan beide kopse kanten afwerken met de bijbehorende band.

En dan de ongezaagde kanten tegen elkaar doen. (als dat kan)

Ik zou liever een naadje in mijn bureau hebben dan een hoger liggend randje.
Dat word namelijk scherp en dat is niet fijn als je daar overheen gaat met je arm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wimpie007
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:02
En een mooi plat aluminium profiel?

zoiets kan je er nog een usb poortje doortrekken oid :P

Afbeeldingslocatie: https://www.comhan.com/sites/default/files/styles/type_big/public/scheidingsprofielen_aluminium_omega_profiel_w-image1.jpg?itok=-9DtuOHM&timestamp=1572436819

Of een epoxylaag erop

YouTube: Epoxy gieten op mdf

[ Voor 17% gewijzigd door wimpie007 op 23-03-2020 16:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirtbiter
wimpie007 schreef op maandag 23 maart 2020 @ 16:53:
En een mooi plat aluminium profiel?

zoiets kan je er nog een usb poortje doortrekken oid :P

[Afbeelding]

Of een epoxylaag erop

YouTube: Epoxy gieten op mdf
Zoiets zat ik inderdaad aan te denken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirtbiter
FRANQ schreef op maandag 23 maart 2020 @ 16:50:
[...]
Dan beide kopse kanten afwerken met de bijbehorende band.

En dan de ongezaagde kanten tegen elkaar doen. (als dat kan)
Dit kan dus niet. Er is geen bijbehorende band. Het is een hol karton blad met aan beide kanten 5mm bamboe. Bamboe motief band ben ik nog niet tegengekomen bij de bouwmarkt websites.

En zoals ik eerder uitlegde, de ongezaagde kanten hebben afgeronde hoeken, waardoor het niet mooi aansluit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirtbiter
Thijsmans schreef op maandag 23 maart 2020 @ 16:39:
Hoe TS had moeten zagen is leuk, maar ook een gepasseerd station :) Ik zou de bladen op elkaar klemmen en de zaagsnede met een schuurmachine afvlakken. Bandschuurmachine voor het snelle werk, maar kijk uit bij de hoeken (naar binnen toe schuren!). Met een stalen lat of lineaal kun je kijken waar de bladen nog niet recht zijn. Het fijne werk doe je beter met een kleinere schuurmachine :)
Qua hoogte verschillen de bladen niet. Het zou dus eerst schuren, dan klemmen worden. Maar dan kan ik met alle goede tips net zo goed een paar mm zagen.

En ik vraag me erg af hoe dit soort bamboe (het is geen echt fineer, maar ook niet door-en-door, en sowieso lijkt het gemaakt van gelijmde latjes bamboe zich gedraagt als je het oppervlak zou schuren.
Ik kan me bij zo'n blad niet voorstellen dat het daar mooier van wordt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Als extra gratis tip: als je weer een groot werkblad uit verschillende delen wilt maken, gebruik dan massief materiaal in plaats van een gelamineerde kartonnen Ikea doos. Is wel wat duurder maar hé, deze tip is gratis ;)

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jichem
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 12:10
Als je zelf geen problemen hebt met de snede te verbergen zou ik het inderdaad gewoon op die manier doen.
Je hebt bij elke bouwmarkt (maar alleen als het echt nodig is ;) ) wel t-profieltjes. Die kan je er gewoon tussen drukken met een beetje kit of dubbelzijdig tape. Als je zelf ook liever een perfect aansluitend geheel hebt kan je misschien kijken of er iemand in de buurt je kan helpen met een goede zaag met liniaal en enige kennis.

[ Voor 44% gewijzigd door jichem op 23-03-2020 17:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRTNbos
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 13:11
Ik denk dat je 2 opties hebt.
1) Quick&Dirty. In dat geval ga je voor een T-profiel zoals hier al gepost is, en versterk je het geheel vanaf de onderkant met wat metalen/houten balkjes.
2) Netjes. In dat geval zou ik de zaagsnedes (vooral de zichtkant) nogmaals zagen (genoeg tips zijn er al gepost hoe je dit zou moeten doen). Vervolgens haal je wat karton uit de open kopse kanten en lijm je hier MDF balkjes in. Frees/schaaf de MDF balkjes vlak met de zaagsnede en zet het geheel met lamellos aan elkaar (heb je wel goede lijmklemmen voor nodig!). Op deze manier krijg je een blad wat super strak tegen elkaar zit, en waar je eigenlijk geen extra afwerking meer aan hoeft te doen. (optioneel kun je wat transparante epoxy op de deelnaad doen voor extra vochtwering.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
[...]

Met een invalzaag? Echt? Ik heb toevallig een paar weken ook met die bamboe HILVER-bladen gewerkt (hoewel, nu twijfel ik, die van mij waren massief bamboe, is HILVER met die kartonkern?), met een invalzaag (Makita sp6000j1x) en dat ziet er totaal anders uit. Nauwelijks dit soort splinters. Vervolgens ook met een afrondfrees gewerkt en dat is ook erg netjes geworden.

Overigens wordt hier ook gesproken over de bladen door een bouwhandel te laten zagen, maar mijn ervaringen daarmee zijn negatief. De zaagbladen die zij gebruiken hebben vaak weinig tanden. Prima voor grof werk, niet voor dit soort werk.

Hoe ik dit geloof ik zou oplossen: met een kantenfrees aan beide kopse kanten een stukje affrezen en dan bevestigen met zo'n ding (tweede plaatje, als die bladen daar überhaupt dik genoeg voor zijn). Je zie dan wel de naad, dus ik weet niet of dat wenselijk is. Kun je in principe ook met een schaaf doen, al durf ik niet te zeggen hoe bamboe zich laat schaven.

Afbeeldingslocatie: https://cdn.shopify.com/s/files/1/0027/4582/7440/products/Bladkoppeling_bladdelen_koppelen_keuken_aanrecht_werkblad_720x.jpg?v=1536154040

Edit: Als het met zo'n kartonnen kern is dan kan dit überhaupt niet.

[ Voor 7% gewijzigd door sOid op 23-03-2020 17:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twam
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 25-04 23:49
sOid schreef op maandag 23 maart 2020 @ 17:40:
[...]
Kun je in principe ook met een schaaf doen, al durf ik niet te zeggen hoe bamboe zich laat schaven.
Ha, daar kan ik na een beroerde ervaring met bamboe zagen toevallig wat over zeggen! Ik had het laatst met decoupeerzaag en balk als geleider een massieve 1 cm dikke plank bamboe geprobeerd te zagen, dat was door speling in mechaniek icm knetterharde bamboe heel erg niet recht geworden. Ook in tweede poging niet en de frees op de Dremel maakte alles alleen maar erger.

Uiteindelijk met een (rasp)schaaf en wat schuurpapier (korrels 40, 80 en 160) keurig recht en vlak gekregen. Ook de randjes waren met fijn schuurpapier keurig geworden, al heb ik er daarna nog een paar lagen transparante pantserlak op gesmeerd om het waterbestendig te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
@Twam Goed om te weten :) Heb je een geleider gebruikt bij het schuren? Ik vind altijd wel lastig om recht te schuren.

offtopic:
Een goede invalzaag is trouwens wel echt fantastisch. Ik moest in m'n huis 11 deuren afhangen in kozijnen van 60 jaar oud, dus sommige kozijnen waren zo krom als een hoepel. Kon met invalzaag en dubbele rail heel eenvoudig een paar mm van de volledige lengte halen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

[...]

Met een invalzaag? Echt? Ik heb toevallig een paar weken ook met die bamboe HILVER-bladen gewerkt (hoewel, nu twijfel ik, die van mij waren massief bamboe, is HILVER met die kartonkern?), met een invalzaag (Makita sp6000j1x) en dat ziet er totaal anders uit. Nauwelijks dit soort splinters. Vervolgens ook met een afrondfrees gewerkt en dat is ook erg netjes geworden.

Overigens wordt hier ook gesproken over de bladen door een bouwhandel te laten zagen, maar mijn ervaringen daarmee zijn negatief. De zaagbladen die zij gebruiken hebben vaak weinig tanden. Prima voor grof werk, niet voor dit soort werk.

Hoe ik dit geloof ik zou oplossen: met een kantenfrees aan beide kopse kanten een stukje affrezen en dan bevestigen met zo'n ding (tweede plaatje, als die bladen daar überhaupt dik genoeg voor zijn). Je zie dan wel de naad, dus ik weet niet of dat wenselijk is. Kun je in principe ook met een schaaf doen, al durf ik niet te zeggen hoe bamboe zich laat schaven.

[Afbeelding]

Die constructie op je foto heb ik gebruikt om mijn aanrechtblad in een hoek te leggen. Waarbij je de waterkering op 45 graden inzaagt en de rest op 90 graden. En het haakse blad 135/90 graden. 3 x meten en 1x zagen op een blad van destijds 850 gulden :X Volgens mij heb ik de randen ook nog met bovenfrees bewerkt.
Waarbij de buitenhoek nog een stuk van 45 graden afgezaagd moest worden vanwege een oude schoorsteen in de keuken. Het aanrecht is 450 cm aan de lange zijde en pakweg 120 cm aan de korte zijde. En vanwege oud huis zijn alle hoeken bij benadering...
Resultaat is nagenoeg perfect,

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
evilution schreef op maandag 23 maart 2020 @ 18:16:
[...]

Die constructie op je foto heb ik gebruikt om mijn aanrechtblad in een hoek te leggen. Waarbij je de waterkering op 45 graden inzaagt en de rest op 90 graden. En het haakse blad 135/90 graden. 3 x meten en 1x zagen op een blad van destijds 850 gulden :X Volgens mij heb ik de randen ook nog met bovenfrees bewerkt.
Waarbij de buitenhoek nog een stuk van 45 graden afgezaagd moest worden vanwege een oude schoorsteen in de keuken. Het aanrecht is 450 cm aan de lange zijde en pakweg 120 cm aan de korte zijde. En vanwege oud huis zijn alle hoeken bij benadering...
Resultaat is nagenoeg perfect,
Bij mijn Fenix werkblad is het inderdaad ook op die manier gedaan. En ik moest twee hoeken om (keuken is in een U-vorm), waarbij er nog een inham uit moest voor koofje en twee keer een groot gat voor kookplaat en spoelbak. Ben blij dat ik het heb laten inmeten en plaatsen :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

sOid schreef op maandag 23 maart 2020 @ 18:21:
[...]

Bij mijn Fenix werkblad is het inderdaad ook op die manier gedaan. En ik moest twee hoeken om (keuken is in een U-vorm), waarbij er nog een inham uit moest voor koofje en twee keer een groot gat voor kookplaat en spoelbak. Ben blij dat ik het heb laten inmeten en plaatsen :p
Ja, kookplaat en 2x spoelbak heb ik ook zelf gezaagd in dat aanrecht. Ik wilde van alles maar had geen geld om een pro in te huren. Daar wordt je handig van :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twam
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 25-04 23:49
sOid schreef op maandag 23 maart 2020 @ 18:02:
@Twam Goed om te weten :) Heb je een geleider gebruikt bij het schuren? Ik vind altijd wel lastig om recht te schuren.

offtopic:
Een goede invalzaag is trouwens wel echt fantastisch. Ik moest in m'n huis 11 deuren afhangen in kozijnen van 60 jaar oud, dus sommige kozijnen waren zo krom als een hoepel. Kon met invalzaag en dubbele rail heel eenvoudig een paar mm van de volledige lengte halen :)
Bij het schuren heb ik combinatie van schuurblokje van 15-20 cm breed en lang waterpas gebruikt om steeds te controleren waar nog beetje moest. Niet ideaal maar de resultaten waren netjes.

En oef! Klinkt dan inderdaad ideaal, invalzaag. Staat sinds mijn bamboe-experiment ook echt op het lijstje hoor, ik ben nog beetje op zoek naar leuke aanbieding op de Scheppach PL55, maar dat dat ding er komt is zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirtbiter
[...]

[Afbeelding]

Deze HILVER is met kartonnen kern.
Pagina: 1