Uitlezen HDD's van oude NAS (Seagate SRN02d)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mortov Molotov
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 05:35
Dag iedereen,

een vriend van mij wil de gegevens van de HDD's van zijn oude NAS (Seagate SRN02d) uitlezen, om deze vervolgens te verplaatsen naar de storage in de Synology DS218play). Rechtstreeks overplanten vd HDD's van de Seagate naar de Synology lukt niet, wegens 't feit dat deze moeten gewist worden.

Ik ga ervan uit dat deze twee schijven in een RAID configuratie staan; het betreft 3 TiB storage (in RAID). Welke RAID weet ik niet, doch gezien het twee HDD's betreft, vermoed ik aldus 0 of 1; vermoedelijk 1, want welke producent van een NAS, bedoeld als backup, zou in godnaam "0" aanbieden?

De gegevens inlezen door zijn oude NAS aan 't netwerk te hangen, lukt niet, ook al werd de firewall uitgezet en SMB 1.0 terug ingeschakeld. De seagate discovery software vindt die NAS niet; evenmin vindt Win10 deze en ik herken niks in de lijst na ipconfig /all.

Ik vermoed dat we nog iets kunnen proberen via deze tool (https://www.ct.nl/hotline/nas-schijven-uitlezen-linux-reader/), gezien idd vermoedelijk ext3 of ext4 bestandconfiguratie.

Hamvraag is natuurlijk: stel dat we toch met een RAID 0 configuratie zitten, wat riskeren we dan? Complete data loss? Tool is wel read only, dus lijkt me sterk.

Hebben jullie alternatieve voorstellen?

mvg

Aan vriendschappelijk verleend advies op dit forum kunnen geen rechten worden ontleend 😉

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:31

JdM

Humbled

Je zou kunnen overwegen een clone te maken van de HDD's en dan pas te gaan experimenteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Mortov Molotov schreef op maandag 23 maart 2020 @ 09:38:
Dag iedereen,

een vriend van mij wil de gegevens van de HDD's van zijn oude NAS (Seagate SRN02d) uitlezen, om deze vervolgens te verplaatsen naar de storage in de Synology DS218play). Rechtstreeks overplanten vd HDD's van de Seagate naar de Synology lukt niet, wegens 't feit dat deze moeten gewist worden.

Ik ga ervan uit dat deze twee schijven in een RAID configuratie staan; het betreft 3 GiB storage (in RAID).
3TiB bedoel je, neem ik aan? En weet je zeker dat het TiB is en geen TB? ;)
Welke RAID weet ik niet, doch gezien het twee HDD's betreft, vermoed ik aldus 0 of 1; vermoedelijk 1, want welke producent van een NAS, bedoeld als backup, zou in godnaam "0" aanbieden?
Dat is nogal makkelijk te zien: Als het 3TB schijven zijn, zal het RAID 1 zijn, als de disks < 3TB zijn, zal het wel RAID 0 zijn. Overigens hoeft de producent de keuze voor het RAID-level niet gemaakt te hebben, dat kan de consument ook zelf geweest zijn. ;)
De gegevens inlezen door zijn oude NAS aan 't netwerk te hangen, lukt niet, ook al werd de firewall uitgezet en SMB 1.0 terug ingeschakeld.
De firewall van wat? Windows blokkeert standaard alleen uitgaand verkeer, dus dat zal geen probleem geweest zijn.
De seagate discovery software vindt die NAS niet; evenmin vindt Win10 deze en ik herken niks in de lijst na ipconfig /all.
ipconfig draai je op Windows en gaat over het systeem waar het op draait... Daar ga je de NAS niet tegenkomen, nee. Je kunt beter in de DHCP-server bij de leases kijken of je wat ziet. Maar het kan ook zijn dat de NAS een vast IP-adres heeft. Dan kom je er alleen achter door er een console aan te hangen. Heeft ie geen VGA-uitgang?
Ik vermoed dat we nog iets kunnen proberen via deze tool (https://www.ct.nl/hotline/nas-schijven-uitlezen-linux-reader/), gezien idd vermoedelijk ext3 of ext4 bestandconfiguratie.

Hamvraag is natuurlijk: stel dat we toch met een RAID 0 configuratie zitten, wat riskeren we dan? Complete data loss? Tool is wel read only, dus lijkt me sterk.

Hebben jullie alternatieve voorstellen?

mvg
Ik zou, indien mogelijk, inderdaad een 1:1 sector-kopie maken van de disks als de data van levensbelang is. Pas dan ermee gaan experimenteren. Je kunt ze daarna in een Linux-machine aansluiten en met mdadm kijken of je de RAID kunt herstellen.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mortov Molotov
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 05:35
Dank voor de info.

Inmiddels ter correctie: uiteraard betreft het twee 3 TiB HDD's; mijn vriend is er inmiddels achter gekomen dat het RAID 1 configuratie betreft, nl: standaard config, zegt daar zeker niets aan te hebben veranderd. Zou me ook verwonderen, gezien het idd grote capaciteit betreft.

Enne: hoe kloon ik die schijven als ze al in RAID1 staan? Beide aan te sluiten, veronderstel ik?

Aan vriendschappelijk verleend advies op dit forum kunnen geen rechten worden ontleend 😉