Stukje van laminaat afzagen

Pagina: 1
Acties:
  • 18.296 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastasidaz
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 05-01-2024
Hallo allemaal,

Graag wil ik plinten gaan leggen op het laminaat. Het valt me op dat sommige planken tegen de muur aanliggen. Gelukkig bolt het laminaat nog niet. Voor de zekerheid zou ik er graag een stukje afhalen zodat het in de toekomst niet alsnog gaat bollen.

Op andere websites wordt geadviseerd te werken met een multitool. Op de website van de gamma heb ik de volgende gevonden: https://www.gamma.nl/asso...ltitool-mtl-300/p/B612391. Zal het hiermee lukken een stukje van het laminaat af te halen? Zijn er wellicht betere / goedkopere opties?

Alvast bedankt!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 93986

Goedkoper, behalve lenen van iemand, niet. 45 euro is al idioot laag. Iedere betere optie word aanzienlijk duurder.

En ja, met dat ding gaat het prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07-06 21:51

JdM

Humbled

Het is ook erg afhankelijk van de plaats waar je laminaat tegen de muur ligt. In de breedte werkt een laminaatvloer namelijk wel, maar in de lengte van de plank nauwelijks. Als daar de plank (bijna) tegen de muur ligt hoef je mogelijk helemaal niets eraan te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
Die multitool gaat prima werken om randen van laminaat te trimmen en dat apparaat is al erg goedkoop.
Let wel op dat laminaat erg hard is en bestaat uit MDF of HDF dat je zaagjes snel bot kan maken naar brandlucht kan ruiken door de frictie.

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjottum
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:37

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

Nadeel van Gamma spullen - wat ik daarmee altijd heb en er elke keer weer intrap - is dat alle waar naar zijn geld is.

Voor 49 euro heb je een Einhell wat allicht beter is?

ping 127.212.23.124

Acties:
  • +1 Henk 'm!

pjottum schreef op maandag 23 maart 2020 @ 09:57:
Nadeel van Gamma spullen - wat ik daarmee altijd heb en er elke keer weer intrap - is dat alle waar naar zijn geld is.

Voor 49 euro heb je een Einhell wat allicht beter is?
Lood om oud ijzer. Het is beide bijzonder budget spul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjottum
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:37

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

Anoniem: 93986 schreef op maandag 23 maart 2020 @ 10:08:
[...]

Lood om oud ijzer. Het is beide bijzonder budget spul.
Ik keek daar om eens te zoeken naar een wat beter apparaat, voor 49 euro kan je eigenlijk ook niet verwachten dat dat nog jaren plezier gaat brengen.

ping 127.212.23.124

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:56

Cheezus

Luiaard

Over hoeveel planken gaat het? Als het enkele stuks zijn is het ook prima te doen met hamer en beitel, goedkoper en je hele huis zit niet meteen onder de stof.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaikelS11
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08-06 10:18
Cheezus schreef op maandag 23 maart 2020 @ 10:14:
Over hoeveel planken gaat het? Als het enkele stuks zijn is het ook prima te doen met hamer en beitel, goedkoper en je hele huis zit niet meteen onder de stof.
Dit inderdaad! Zelf ook opgelost op deze manier om op een aantal plekken iets meer speling te krijgen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlazeMuis
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 05-06 23:47
Ik heb het met een beitel gedaan, vanmorgen nog zelfs zodat ik een kabel netjes weg kon werken. Werkt perfect en het laat ook geen stof achter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:16
Als het nu, na een natte periode, nog niet bolt waarom zou je het dan nu (al) bij willen werken?
Klinkt alsof het laminaat precies genoeg ruimte heeft om uit te zetten, het bolt immers niet.

Als het straks weer wat warmer en droger wordt, krimpt de vloer weer iets en is er voldoende ruimte.

Kortom, je kunt het nog even aanzien en als er geen problemen ontstaan lekker zo laten ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Volgens mij zoek je een invalzaag:

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/FbY1BPH/5901803905-2-1.jpg

[ Voor 25% gewijzigd door Cheesy op 23-03-2020 10:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Zou ook een hamer/beitel overwegen inderdaad, tenzij je de muren nog opnieuw gaat schilderen. Laminaat is best wel rot spul en het gaat zeker je muren smerig maken als je er zo vlak langs werkt.

[ Voor 7% gewijzigd door MrAcid op 23-03-2020 10:22 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 03-06 12:05

TheBorg

Resistance is futile.

JdM schreef op maandag 23 maart 2020 @ 09:33:
Het is ook erg afhankelijk van de plaats waar je laminaat tegen de muur ligt. In de breedte werkt een laminaatvloer namelijk wel, maar in de lengte van de plank nauwelijks. Als daar de plank (bijna) tegen de muur ligt hoef je mogelijk helemaal niets eraan te doen.
Ehh, nee. In de winter heb ik hier bij een paar planken in de lengte een spleet. In de zomer zijn de dorpels van de deuren van de vloer gedrukt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rev!
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Multi Tool werk werkt goed inderdaad, ik heb deze en die werkt prima:

https://www.lidl-shop.nl/...reedschap-20-V/p100260946

Ik heb hem alleen wel met snoer, maar in principe zou dat niet moeten uitmaken voor de werking. Heb er zelf wat meer vertrouwen dan in dat huismerk gamma spul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• balfnl
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 20:22
Ik heb het inderdaad ook met de multitool gedaan, werkt prima

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dekaasboer
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 18:42
Heb precies hetzelfde met een multitool gedaan met de complete bovenvloer. Die moest er uit maar de vorige bewoners hadden eerst de vloer vastgespijkerd en toen gipswanden er bovenop geplaatst 😞

Als het op een paar plekjes is kan je met een goedkope multitool prima uit de voeten. Als je veel moet doen is een iets krachtigere wellicht fijn. Die trekken het namelijk om een paar uur achter elkaar aan te staan.

Tip. De multitool opzetstukjes zijn erg duur in de bouwmarkt. Bij de action verkopen ze complete sets met opzetstukjes die even duur zijn als een enkele bij de bouwmarkt en de kwaliteit is prima! Soms verkopen ze de multitool zelf ook voor 25e

[ Voor 3% gewijzigd door Dekaasboer op 23-03-2020 10:50 ]

http://axrotterdam.blogspot.nl

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ow, en mocht je een multitool overwegen, wat hiervoor een hele geschikt stuk gereedschap is, zorg er dan voor dat je ook gehoorbescherming draagt. Die machines maken een pokkeherrie wanneer je aan het zagen bent.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dr Pro
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 05-06 11:56
Ik weet niet waar je woont maar als je alleen een stukje laminaat wilt wegsnijden mag je mijn multitool wel ff lenen?
sypie schreef op maandag 23 maart 2020 @ 10:47:
Ow, en mocht je een multitool overwegen, wat hiervoor een hele geschikt stuk gereedschap is, zorg er dan voor dat je ook gehoorbescherming draagt. Die machines maken een pokkeherrie wanneer je aan het zagen bent.
Hangt wel van het modelletje af :)
M'n pa heeft er 1 van de Lidl...ja die maakt een takke herrie.
Heb zelf een Bosch Blauw, stuk milder kan ik je vertellen.

[ Voor 67% gewijzigd door Dr Pro op 23-03-2020 10:48 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Nou ja, misschien is het niet de machine zelf maar wel de zaag in het materiaal. Zeker MDF, omdat het niet vastgeplakt zit gaat het klapperen. Daarnaast zit je ook nog eens in een hoek en met je hoofd er vlak bij...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HanM
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 14:21
Multitool FTW...

Sleuven frezen in de muur, laminaat aanpassen, keuken blok los maken. Super ding.
Multitool van de action is een prima ding, mocht je snel door de tandjes heen gaan kun je met een slijptol er nieuwe tandjes in slijpen.
En voor die paar keer dat je het waarschijnlijk gaat gebtruiken is het niet waard om een duurdere te kopen.
Bladen setjes van de action zijn ook prima!

Herrie maken ze wel, dus eventjes oordoppen erbij kopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 361276

Er zijn verschillende opties

- Beitel en hamer voor korte stukjes
- Boormachine hamer en beitel, dan boor je eerst gaatjes en sta je deze af met de beitel hier kan je sneller langere stukken mee doen
- Dremel lekker snel en heel mooi resultaat persoonlijk favoriet nadeel plastic gaat stinken en beetje roken door de snelheid van de dremel.
- Multitool
-Haakse slijper ( beetje grof maar werkt supersnel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rev!
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Dr Pro schreef op maandag 23 maart 2020 @ 10:47:
Ik weet niet waar je woont maar als je alleen een stukje laminaat wilt wegsnijden mag je mijn multitool wel ff lenen?

[...]

Hangt wel van het modelletje af :)
M'n pa heeft er 1 van de Lidl...ja die maakt een takke herrie.
Heb zelf een Bosch Blauw, stuk milder kan ik je vertellen.
Die van de Lidl maakt inderdaad een takke herrie, maar van het prijsverschil kun je wss een noice cancelling headphone kopen, het is maar net hoe vaak je hem gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr Pro
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 05-06 11:56
Rev! schreef op maandag 23 maart 2020 @ 11:24:
[...]

Die van de Lidl maakt inderdaad een takke herrie, maar van het prijsverschil kun je wss een noice cancelling headphone kopen, het is maar net hoe vaak je hem gebruikt.
Ja das waar hahaha :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elhopo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 03-06 15:59
Ze hebben ze ook regelmatig bij Action, voor iets van 30 euro. Als je het maar een paar keer gaat gebruiken is dat ook een prima optie lijkt me.

Blijkt dat citroenvlinders helemaal niet naar citroen smaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ed8161
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 06-02-2022
Krimp en uitzetten heeft te maken met relatieve vochtigheid. In de winter is het meestal droger zo een 35 % terwijl in de zomer/ najaar de RV oploopt tot wel 75 tot 80 %. Op een beetje weerstation kan je dat zien. Als in de winter het laminaat al strak zit dan heb je in de zomer klem of zelfs bolling. Voor nu is een ruimte van 8 mm rondom meestal voldoende terwijl in de zomer 4 mm voldoende is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slavink89
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 17:18
JdM schreef op maandag 23 maart 2020 @ 09:33:
Dit geldt allen voor massief houten vloeren, maar niet voor laminaat en (lamel) parket. Laminaat is alleen geperst hout en parket heeft een multiplex basis, waardoor de ze niet richtingsafhankelijk werken.
Massief hout heeft inderdaad anisotrope eigenschappen, oftewel richtingsafhankelijke eigenschappen.

Voor een simpele en makkelijke oplossing zou ik inderdaad een beitel pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08-06 10:48

bonzz.netninja

Niente baffi

B-Real schreef op maandag 23 maart 2020 @ 10:17:
Als het nu, na een natte periode, nog niet bolt waarom zou je het dan nu (al) bij willen werken?
Klinkt alsof het laminaat precies genoeg ruimte heeft om uit te zetten, het bolt immers niet.

Als het straks weer wat warmer en droger wordt, krimpt de vloer weer iets en is er voldoende ruimte.

Kortom, je kunt het nog even aanzien en als er geen problemen ontstaan lekker zo laten ;)
Het is extreem droog buiten. Hier in huis 34% en bij vrienden inmiddels 25%

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21:26
Bij de Action is ie nog goedkoper...

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macnerd
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:37

macnerd

No Apples please :-)

Ik heb een multitool van Horbach, van een onbekend merk (Patterson geloof ik). Werkt ook, wel een takkegeluid. Kostte 25,-. De zaagjes kun je bij Action halen, misschien (waarschijnlijk) mindere kwaliteit, maar als je niet veel hoef te doen boeit dat niet.

Ik heb zelf een stukje laminaat gezaagd met dit ding, maar dan met de bedoeling om het er uit te slopen (ik had een beginnetje nodig). Prima gelukt, maar zeker de toplaag is hard, dus je krijgt een beetje brandlucht en schroeiplekken.
Mijn (nieuwe) laminaat heb ik op maat gemaakt met een decoupeerzaag, dat werkt super. Met speciale zaagjes voor laminaat zodat je een mooi resultaat krijgt.
Eerst een paar punten uitmeten zodat je weet wat eraf moet, dan eraf zagen. Nadeel bij jou als je de decoupeerzaag wilt gebruiken: de plank moet er uit.

MacNerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 27-05 05:41
Als je de platen er nog uit kan halen zou ik even een decoupeer zaag gebruiken.

Ik heb zelf ooit een mini cirkel zaag gebruikt op een dremel ging ook prima https://www.praxis.nl/ger...-zaaghulpstuk-670/4168551

Maar op de rand zou ik misschien een multi tool nemen alleen bezuinig niet op goedkope tools koop merk hoeft niet de duurste te zijn hoor maar gewoon bosch of zo iets.
https://www.gamma.nl/asso...tool-pmf-220-ce/p/B547525

(even binnen gamma gebleven voor je) Kon zelf even niet andere snel vinden maar goed heb zelf een duurdere Makita gekocht omdat ik zelf zat was met goedkope DIY powertools. Maar die kosten iets te veel voor alleen een laminaat klus. Maar een multi tool is voor zo veel klussen te gebruiken dus bezuinig niet net zoals je nooit bezuinigt op een goede schoefboor. andere tools die je maar 1 keer nodig heb zou ik soms de goedkoopste nemen zoals een haakse slijper had ooit voor 20 gekocht prima ding voor wat het is. Maar nu koop ik ook liever iets duurder omdat kwaliteit echt scheelt in hoe goed en hoe snel je de klus doet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sterk1
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 03-06 23:49
Hoe lang ligt het laminaat er al in?
Als het al langer dan een jaar probleemloos ligt zou ik zeggen: afblijven.
(if it aint broken, don t fix it)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
HanM schreef op maandag 23 maart 2020 @ 11:15:
Multitool FTW...

Sleuven frezen in de muur, [...]
Huh. Stuc bedoel je..?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Als het niet teveel planken zijn zou je met een beitel en hamer er een stukje af kunnen halen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HanM
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 14:21
Yup, en sleuven zagen in van die zachtere binnenmuur stenen. (cellen beton, kalk zandsteen) Met een slijptol is gelijk je hele huis wit. Even aftekenen en dan met de hand "inslijpen" . Daarna een tikje met de bijtel. Dit werkt natuurlijk niet als je meters aan kabel / buis moet infrezen, maar even een stop contactje verleggen van midden op de muur naar beneden werkt prima zo.

Zoals elke amateur thuisklusser woon ik al in de kamers die ik ook nog aan het verbouwen ben, stof voorkomen is dan erg belangrijk om de relatie met de wederhelft in stand te houden.

[ Voor 15% gewijzigd door HanM op 25-03-2020 08:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
B-Real schreef op maandag 23 maart 2020 @ 10:17:

TheBorg schreef op maandag 23 maart 2020 @ 10:23:
[...] Ehh, nee. In de winter heb ik hier bij een paar planken in de lengte een spleet. In de zomer zijn de dorpels van de deuren van de vloer gedrukt.
Ed8161 schreef op maandag 23 maart 2020 @ 14:48:
Krimp en uitzetten heeft te maken met relatieve vochtigheid. In de winter is het meestal droger zo een 35 % terwijl in de zomer/ najaar de RV oploopt tot wel 75 tot 80 %. Op een beetje weerstation kan je dat zien. Als in de winter het laminaat al strak zit dan heb je in de zomer klem of zelfs bolling. Voor nu is een ruimte van 8 mm rondom meestal voldoende terwijl in de zomer 4 mm voldoende is.
Ik heb bij me zelf en bij mijn ouders laminaat op het oog zonder kier en zonder die lelijke plak plintjes precies (net wel / net niet klem) pas gemaakt. Eerst zagen, dan schaven en vijlen. Is even werk maar dan heb je ook wat. Nooit enig probleem mee gehad. edit: grootste lengte <4,5m.
Sterk1 schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 00:17:
Hoe lang ligt het laminaat er al in?
Als het al langer dan een jaar probleemloos ligt zou ik zeggen: afblijven.
(if it aint broken, don t fix it)

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 361276

onetime schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 15:31:
[...]

[...]

[...]

Ik heb bij me zelf en bij mijn ouders laminaat op het oog zonder kier en zonder die lelijke plak plintjes precies (net wel / net niet klem) pas gemaakt. Eerst zagen, dan schaven en vijlen. Is even werk maar dan heb je ook wat. Nooit enig probleem mee gehad.

[...]
Misschien dat het toevallig voor jouw werkt maar ik zou het niet aanraden, als je lengte's van meer dan 7 meter hebt gaat het zeker uitzetten ik heb stukken van 12 tot 15 meter en dan is 6mm spelling al strak. Hangt natuurlijk allemaal af van de temperatuur, vochtigheid, lengte, type laminaat enz enz

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
toegevoegd: grootste lengte <4,5m. edit: @AnonymousAnon

[ Voor 25% gewijzigd door onetime op 25-03-2020 16:22 ]

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
HanM schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 08:27:
[...]

Yup, en sleuven zagen in van die zachtere binnenmuur stenen. (cellen beton, kalk zandsteen) Met een slijptol is gelijk je hele huis wit. Even aftekenen en dan met de hand "inslijpen" . Daarna een tikje met de bijtel. Dit werkt natuurlijk niet als je meters aan kabel / buis moet infrezen, maar even een stop contactje verleggen van midden op de muur naar beneden werkt prima zo.

Zoals elke amateur thuisklusser woon ik al in de kamers die ik ook nog aan het verbouwen ben, stof voorkomen is dan erg belangrijk om de relatie met de wederhelft in stand te houden.
Stuc is geen muur he. Ik weet niet hoe dik de stuc bij jou zit, maar zitten de leidingen in de stenen, niet de stuc.

Kleine stukjes kun je ook met een rij gaten doen. Is heel goed af te zuigen. Buiter dan met zo'n multitool. En ook dat stof wat bij die multitool vrijkomt gaat uiteindelijk overal heen.

Sleuvenfrezen is overigens ook af te zuigen. Zeker als je klust waar je woont moet je gewoon een goede stofzuiger hebben.

Je kunt ook hakken. Ik heb daar zo'n mooie vleugelbeitel voor;
Afbeeldingslocatie: https://www.bosch-professional.com/binary/ocsmedia/optimized/1918x1078/o46263v82_2608690007_Ausschnitt.webp

Gaat als de bliksem zonder gedoe dat je te diep gaat.

[ Voor 10% gewijzigd door kabeltjekabel op 25-03-2020 22:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastasidaz
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 05-01-2024
Bedankt voor alle reacties! Hieronder zijn de delen waar ik graag een stukje van het laminaat af wil halen. Er is weinig ruimte. Ik denk dat een beitel + boren van gaten in het laminaat om het zwakker te maken of dremel het beste zal werken?

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/lrfghf39dkao.jpg

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/ch9o4hnw.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Zijn het die 2 puntjes? Hamer en beitel. Klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeOO
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 07:17
Beste veel ruimte langs de muren gelaten?

Zou dit inderdaad even weg hakken als het alleen die 2 puntjes betreft.
Buiten dat is een multitool wel een aanwinst om te kopen als je af en toe klusjes doet. Had deze jaren eerder moeten kopen. Het gemak waarmee je dingen op rot plekken ineens weg kan zagen die anders bijna niet te doen zijn is een genot. Geen gedoe plus je beschadig ook niets. Met hamer/beitel beweegt alles erom heen ook door de kracht en met een multitool gebeurt er niets.

Bij Action/Lidl koop je voor een paar euro weer een setjes zaagblaadjes dus dat zijn de kosten niet.
Een tip koop er een met een snel sluiting. Dan zet je in 1 beweging het zaagblad vast.

Sommige hebben een ring die je vast moet draaien en is prima te doen maar even snel wisselen is dan toch meer gedoe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrawlFish
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18-07-2024
Ik heb het afgelopen zomer gedaan. Multitool van Black & Decker gehaald.
Werkte wel fijn, inderdaad wel snel brandlucht en zaagjes slijten snel.
Hier in ieder geval geen gekraak meer gelukkig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart ®
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:18

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Anoniem: 93986 schreef op zondag 29 maart 2020 @ 11:29:
Zijn het die 2 puntjes? Hamer en beitel. Klaar.
Dit ja. Daar ga je toch geen multitool voor halen.

Cunning linguist.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Only
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
Zou me meer druk maken over hoe je die enorme kieren netjes gaat wegwerken, als je nog een reserve plank hebt of het merk weet zou ik gewoon een nieuwe plank zagen, eentje die sowieso wat beter aansluit, anders worden het wel erg dikke plinten. En aangezien het een hoekplank is krijg je die er sowieso wel weer goed in.

Ik heb geen horloge, maar ik heb wel de tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Nu online
Breezers schreef op maandag 23 maart 2020 @ 09:33:
Die multitool gaat prima werken om randen van laminaat te trimmen en dat apparaat is al erg goedkoop.
Let wel op dat laminaat erg hard is en bestaat uit MDF of HDF dat je zaagjes snel bot kan maken naar brandlucht kan ruiken door de frictie.
Dit :) Ik heb het zelf vorige zomer gedaan en ja het gaat, maar houd rekening met het bovenstaande.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20:59
Bart ® schreef op maandag 30 maart 2020 @ 16:00:
[...]

Dit ja. Daar ga je toch geen multitool voor halen.
Tuurlijk wel, liefst een Fein. Je gaat opeens overal klusjes vinden die je met een multitool te lijf kan. >:) Althans, het is naast de accuboor mijn meest gebruikte apparaat vooral die kleine klusjes. Even een doorvoer in een kast maken, hoekje ergens uithalen, stukje ergens opschuren, etc, etc.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart ®
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:18

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Señor Sjon schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 14:43:
[...]

Tuurlijk wel, liefst een Fein. Je gaat opeens overal klusjes vinden die je met een multitool te lijf kan. >:) Althans, het is naast de accuboor mijn meest gebruikte apparaat vooral die kleine klusjes. Even een doorvoer in een kast maken, hoekje ergens uithalen, stukje ergens opschuren, etc, etc.
Ja dan haal je een multitool voor diverse klusjes, dat is logisch :D. Maar een multitool halen om enkel 2 hoekjes van het laminaat weg te halen, dat vind ik wel zonde van het geld...

Cunning linguist.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20:59
Het begint met twee hoekjes. :P

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 17:28
Bart ® schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 14:50:
[...]

Ja dan haal je een multitool voor diverse klusjes, dat is logisch :D. Maar een multitool halen om enkel 2 hoekjes van het laminaat weg te halen, dat vind ik wel zonde van het geld...
Nee hoor, er is geen beter excuus naar de vrouw toe. >:)

"Ja sorry schat, als we dat toch netjes willen afwerken moet ik toch echt even die Fein Multimaster halen.
Is toevallig in de aanbieding!"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patricia Soe
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 05-05 10:41
Gaat prima met multitool van Worx en segmentblad voor hout. Het blad niet te lang op 1 plek houden want dan gaat het roken. Het kan zelfs heet worden.
Dus: af en toe het blad af laten koelen (met vochtig doekje of gewoon aan de lucht).

Ik heb PVC click laminaat met rubberen ondervloer afgetrimd (5 meter lang). Het laminaat heeft een harde topcoating die je niet met een mes kan insnijden. Als het zaagblad heet wordt, zie je zwarte smurrie rond de zaagsnede verschijnen. Dan moet je stoppen. Zaagblad afkoelen en met een vochtig doekje de zaagsnede van het laminaat schoonmaken. Laminaat wordt ook warm maar niet heet. Koelt snel af.

Belangrijk: als je verder wilt met zagen, zorg ervoor dat het zaagblad koel is. Dan krijg je een mooie snede.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Dank je wel voor de tip. Gezien het topic al 5 jaar oud is, kan deze wel op slot :)

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.