Welke rookmelder aanschaffen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 10:26

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Onze huidige rookmelder lijkt toe aan vervanging. Nu ben ik aan het kijken naar een vervangende rookmelder, en vraag me af waar ik op moet letten:
  • Reactietijd: korter of langer beter (e.g. 20 seconden versus 1 minuut)?
  • Bereik: ik zie bereik van 4 tot 100 meter. Ons appartement is niet enorm breed, en hij komt centraal te hangen (niet in de keuken ivm vele false positives tijdens koken). Wat is dan beter?
  • Smart is niet nodig.
  • CO functie lijkt me ook overbodig aangezien we geen gasaansluiting hebben, of niet?
Zo zie ik bijvoorbeeld deze drie ter vergelijking, van 6 tot 20 euro (omgerekend, want ik woon in Tjsechië). Wat zouden jullie zo aanraden?
  1. Solight 1D33
  2. iGET Security P13
  3. Retlux RDT 201

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

CO is het produkt van een onvolledige verbranding. En niet alleen van "gas om te stoken". Zo'n ding reageert dus ook op (bijvoorbeeld) CO-waarden van een brand naast je. Onwaarschijnlijk want je hebt zelf al eerder last van hitte & rook maar toch.

/edit: ik zou een melder nemen met een zo kort mogelijke reactietijd en/of een zo laag mogelijke "partikels per eenheid". Rook & giftige gassen zijn vaak een snel groeiende hoeveelheid. Het menselijk lichaam is echt een getuned iets; probeer dus blootstelling aan "silent killers" zo kort mogelijk te houden.

[ Voor 38% gewijzigd door MAX3400 op 22-03-2020 20:30 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
MAX3400 schreef op zondag 22 maart 2020 @ 20:23:
CO is het produkt van een onvolledige verbranding. En niet alleen van "gas om te stoken". Zo'n ding reageert dus ook op (bijvoorbeeld) CO-waarden van een brand naast je. Onwaarschijnlijk want je hebt zelf al eerder last van hitte & rook maar toch.

/edit: ik zou een melder nemen met een zo kort mogelijke reactietijd en/of een zo laag mogelijke "partikels per eenheid". Rook & giftige gassen zijn vaak een snel groeiende hoeveelheid. Het menselijk lichaam is echt een getuned iets; probeer dus blootstelling aan "silent killers" zo kort mogelijk te houden.
Dan lijkt CO me in ons geval overbodig, bedankt voor de uitleg. Een reactietijd van 20 seconden is dan redelijk lijkt me? Ik zie tenminste zo niet snel melders met een kortere reactietijd. Dan ga ik voor Retlux RDT 201 lijkt me.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 05-10 22:33

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Welke rookmelder(s) heb je nu hangen? Ik heb hier Firex en daar zijn twee types van: met en zonder accu. Nieuwbouw hier, spul is doorgekoppeld, en ik bleef maar batterijen vervangen. Ik ben voor die met ingebouwde accu gegaan, wordt opgeladen door de 230v die er achter zit.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 11:09

bert pit

asdasd

Naast welke je neemt, is het belangrijk waar je ze hangt. Hou rekening met het volgende:

- Je moet de melder goed kunnen horen tijden de slaap
- Je moet brandvrij kunnen vluchten

Plaats dus sowieso een brandmelder in de vluchtweg. Ofwel als je er geen in je hal naar de voordeur plaatst en daar zou brand ontstaan, dan is je vluchtweg geblokkeerd en kun je niet meer weg. Vaak zit daar ook je meterkast die is ook brandgevoelig.

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
@The Eagle ik heb enkel standalone melders gehad, niets is gekoppeld. We hebben er slechts 1 in huis (die bij de keuken gaf te vaak loos alarm om te houden). Batterijen (half) jaarlijks vervangen is niet zo problematisch.

@bert pit in ons geval gaat dit niet helemaal op. We wonen in een halve kelder woning, dus kunnen enkel ontsnappen via de voordeur of ramen in de woonkamer. De melder hangt in ieder geval in de gang voor de slaapkamer (zo'n 4 meter bij de keuken vandaan), dus als deze afgaat worden we zeker wakker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cass Casey
  • Registratie: April 2005
  • Nu online
Graag verwijs ik je naar de pagina over rookmelders van Brandweer Nederland: https://www.brandweer.nl/brandveiligheid/rookmelder. In jouw geval is een eenvoudige optische melder voldoende. Inderdaad met een korte reactietijd. In keukens wordt meestal een hittemelder geplaatst, maar dat gebeurd bij particulieren zeer weinig.

The sausage is a meat-based vegetable substitute for cucumber.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Cass Casey schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 17:21:
Graag verwijs ik je naar de pagina over rookmelders van Brandweer Nederland: https://www.brandweer.nl/brandveiligheid/rookmelder. In jouw geval is een eenvoudige optische melder voldoende. Inderdaad met een korte reactietijd. In keukens wordt meestal een hittemelder geplaatst, maar dat gebeurd bij particulieren zeer weinig.
Goede informatie. Momenteel heb ik de melder juist een centimeter of 20-30 onder het plafond op de muur bevestigd (meende dat ergens gelezen te hebben), maar blijkbaar moet deze dus aan het plafond zelf.

Zo te zien kan ik toch beter meerdere melders aanschaffen, en een thermische voor de keuken. Eens even kijken wat ik daar het beste voor kan nemen dan.

Bedankt voor alle adviezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lithoijen
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:44
Ik ben ook op zoek naar rookmelders voor mijn nieuwbouwhuis. Maar het valt niet mee om iets te vinden dat binnen mijn eisenpakket valt:

Musthaves:
- Voldoet aan de NEN2555 (dus een 230v model)
- Bedraad koppelbaar
- Ook koppelbaar met een hittemelder tbv de keuken
- Model zonder (of uitschakelbare) led, ik wil ze ook plaatsen in de slaapkamers en wil daar geen extra licht (noodgevallen daargelaten)
- Monteerbaar op een pijp, eventueel mbv een voet
- Betrouwbaar

Nice to haves:
- Betaalbaar
- Strak uiterlijk
- Noodverlichting in het geval van brand

Het lijkt toch moeilijker dan gedacht iets te vinden dat past binnen mijn wensenlijst. De Hager rookmelder TG501A 230v lijkt prima te voldoen aan al mijn eisen maar is helaas uit productie en de bijpassende hittemelder is nauwelijks nog te vinden laat staan voor een redelijke prijs. Weet iemand een goed alternatief?

Verder vind ik in de handleiding van de meeste rookmelders terug dat de bekabeling (3 aders, oranje, blauw en bruin) minimaal 2,5mm moet zijn. Is dit niet ietwat overdreven gezien het verbruik van een rookmelder. Waar komt deze eis vandaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkHero
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 13-08 18:38
bert pit schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 16:40:
Naast welke je neemt, is het belangrijk waar je ze hangt. Hou rekening met het volgende:

- Je moet de melder goed kunnen horen tijden de slaap
- Je moet brandvrij kunnen vluchten

Plaats dus sowieso een brandmelder in de vluchtweg. Ofwel als je er geen in je hal naar de voordeur plaatst en daar zou brand ontstaan, dan is je vluchtweg geblokkeerd en kun je niet meer weg. Vaak zit daar ook je meterkast die is ook brandgevoelig.
Wat is dit voor een enorm slecht verhaal zeg?
Brandvrij kunnen vluchten? Wat heeft een rookmelder daarmee te maken? Vluchtweg geblokkeerd en kun je niet meer weg? Wat heeft een rookmelder daarmee te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit

bert pit

asdasd

MarkHero schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 19:32:
[...]

Brandvrij kunnen vluchten? Wat heeft een rookmelder daarmee te maken? Vluchtweg geblokkeerd en kun je niet meer weg? Wat heeft een rookmelder daarmee te maken?
Graag even onderbouwen in plaats van loze vragen. Als je het niet begrijpt kun je dat natuurlijk ook zeggen. Ik kan het natuurlijk ook fout uitleggen, maar als gecertificeerd Technicus Beveiligingssystemen heb ik voor honderden objecten beveiligingsplannen gemaakt.

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 00:05
@lithoijen Qua strak uiterlijk vind ik de rookmelder van Jalo Helsinki één van de mooiste. Erg minimalistich. Maar het is nooit echt een kandidaat geweest voor onze nieuwbouwwoning omdat ik net zoals jij ook koppelbare rookmelders wou.

De Gira Dual Q is wel koppelbaar en ziet er in mijn ogen ook goed uit, dus is het bij ons die geworden :) De dual Q is een rook- en warmtedetector in 1 maar de rookdetectie kan worden uitgeschakeld. Je kan dus hetzelfde model gebruiken in de keuken. Er is ook een basic Q zonder warmtedetectie maar die ziet er iets anders uit. Er is wel een LED maar die licht in normale omstandigheden niet op. En er is optioneel een montagevoet voor 230V beschikbaar maar die hebben wij niet omdat het er nogal lomp uit ziet. Of het monteerbaar is op een pijp zou ik niet weten want ik heb geen idee wat je daar mee bedoelt ;) Het grootste nadeel is de prijs, Gira is niet onmiddellijk goedkoop.

Waarom zou je trouwens een rookdetector in de slaapkamer hangen? Bij ons hangen er momenteel enkel één in de berging beneden (bij de wasmachine en droogkast) en boven in de gang bij de trap. Ik overweeg nog één extra te hangen in de technische ruimte bij de elektriciteitskast, ook al is dat nog geen 2 meter verder dan de huidige brandmelder die beneden hangt.

[ Voor 30% gewijzigd door D-Three op 09-07-2020 21:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkHero
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 13-08 18:38
bert pit schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 20:37:
[...]

Graag even onderbouwen in plaats van loze vragen. Als je het niet begrijpt kun je dat natuurlijk ook zeggen. Ik kan het natuurlijk ook fout uitleggen, maar als gecertificeerd Technicus Beveiligingssystemen heb ik voor honderden objecten beveiligingsplannen gemaakt.
Ik denk dat jij het niet begrijpt. En hoezo zijn dat loze vragen? Geef er maar eens antwoord op, want het zijn vragen op jouw onbegrijpelijke tekst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Over het algemeen is de rook je grootste vijand. Daar zitten vaak de giftige gassen in, ook het ontzichtbare en niet ruikbare koolmonoxide. Dat komt dan uit de onvolledige verbranding van bijv kunststoffen, waarbij polyurthanen en polyurea bij brand een sterke koolmonoxide bron kunnen zin.

Een ander probleem van rook is het gebrek aan zicht. Maar persoonlijk vind ik de giftigheid een groter probleem en het gebrek aan zicht kan/zal vaak de vluchttijd sterk verlengen, met alle risico's van dien.

Een brand in een zo vroeg mogelijk stadium detecteren is dus extreem belangrijk. En .... als er dan toch nog iets over een vluchtweg geschreven mag worden.... zorg dat de vluchtweg vrij toegankelijk is van obstakels, die:
a. ook nog kunnen gaan branden...
b. een hindernis zijn om snel weg te komen....

Tip": Oefen de vluchtroute eens een keer......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit

bert pit

asdasd

MarkHero schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 19:32:
[...]

OK, ik zal een voorbeeld geven.

Een rookmelder geeft in een vroeg stadium detectie van een mogelijke te ontstane brand. Stel je hebt een slaapkamer op de 1e verdieping, overloop, trap naar beneden, hal met voordeur en meterkast en de voordeur is de vluchtweg. Dan is de vluchtweg bij brand in de hal geblokkeerd. De trap naar boven werkt als een schoorsteen en wakkert de nog brand aan. En met alle zonnepanelen die tegen oost europees tarief op de daken worden geschroefd is brand in de meterkast/hal een probleem momenteel.

In veel gevallen is er voordat de brand ontstaat rookontwikkeling. Door de detectie in de vluchtweg te monteren, (hal trap overloop) kun je de rook die vooraf gaat aan brand vroeg detecteren. Je kunt dan nog vluchten voordat het smeulen omslaat in een echte brand.

Er zijn natuurlijk meer plekken waar je zou kunnen detecteren, verzekeraars willen de keuken graag detecteren. Maar in de meeste gevallen geeft een brand in de keuken geen dodelijke slachtoffers maar slechts schade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonmolendijk
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 24-04 12:56
Veel oude mensen hier lijkt het. ;)
De slaapkamer van de kinderen is ruimte nr 1 voor een rookmelder. Immers door alle elektronische troep boven en onder de dekens neemt het risico op brand toe.
Gelukkig wordt je door een rookmelder vroegtijdig gewaarschuwd en komt brand niet meer zo snel voor. Ik mik alle smeulende items het raam uit in plaats van te vluchten.
In de 13 jaar dat wij in elke woonruimte een melder hebben, hebben we ongeveer 4 spurious alarmen (nep). Daarom alleen al ben ik blij dat ze niet gekoppeld zijn.
De kinderen slapen er dwars doorheen.
Wij hebben Kidde Pymetrics. Voor een ander huis kijk ik naar een ander merk, met Wifi en Smart Home adaptie.
(PS Niet iedereen is even vriendelijk tegen elkaar op dit forum. Als iedereen rookmelders in zijn huis hangt kan de brandweer een paar auto's afstoten, is het ook minder nodig om elkaar bang te maken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aschja
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 02-10 18:43
Wij hebben Nest Protects in huis hangen. Ook zeer handig omdat deze oplichten als je savonds naar de wc moet. Erg tevreden over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 11:33
Ik kan je wel een tip meegeven: als je doorgesckaled wil, of allemaal wifi of allemaal bedraad. Combineer ze niet,dat deed mijn oude (studentenkamer) huisbaas wel. Minimaal 2x per dag sloeg hij op tilt dus gingen ze af, en door de tilt kon je ze niet uit zetten. Na 3 maanden hebben we ze van het plafond getrokken (huisbaas dreigde telkens kosten op ons te verhalen, die dingen waren erg duur).
Toen IPV familie van huisbaas een echte monteur, die heeft alle bedrade verbindingen weggehaald, geen enkele keer meer last gehad. (Jaar later ben ik vertrokken.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cass Casey
  • Registratie: April 2005
  • Nu online
antonmolendijk schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 20:19:
De slaapkamer van de kinderen is ruimte nr 1 voor een rookmelder. Immers door alle elektronische troep boven en onder de dekens neemt het risico op brand toe.
Nee. Plaats nummer 1 is in de vluchtweg. Overloop, hal. enz. Plaats nummer 2 is in slaapkamers. Ik begrijp je emotie als het om je kinderen gaat, maar die is niet altijd verstandig.

Nogmaals: volg de richtlijnen van Brandweer Nederland. Daar zit jarenlange ervaring achter. Neem bij twijfel contact op met je veiligheidsregio en vraag of ze een adviserende afdeling hebben. In Rotterdam-Rijnmond hebben we het team van Veilig Leven. Ik ga er vanuit dat elke VR zoiets heeft.

En je hebt ook geen speciale dure melders nodig. Ja, die van Google Nest zijn leuke gadgets, maar voor de veiligheid niet per sé nodig. Koop gewoon een stel optische rookmelders bij de bouwmarkt. Let alleen even op de batterijduur e.d.

Kortom: luister naar adviezen van experts (Brandweer Nederland/IFV) en niet (met alle respect) consumenten met allerlei goedbedoelde adviezen, maar die er toch naast zitten.

The sausage is a meat-based vegetable substitute for cucumber.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04-10 10:24

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

lithoijen schreef op zondag 5 juli 2020 @ 17:27:
Ik ben ook op zoek naar rookmelders voor mijn nieuwbouwhuis. Maar het valt niet mee om iets te vinden dat binnen mijn eisenpakket valt:

Musthaves:
- Bedraad koppelbaar
- Model zonder (of uitschakelbare) led, ik wil ze ook plaatsen in de slaapkamers en wil daar geen extra licht (noodgevallen daargelaten)
- Betrouwbaar

Nice to haves:
- Betaalbaar
- Strak uiterlijk

Het lijkt toch moeilijker dan gedacht iets te vinden dat past binnen mijn wensenlijst. De Hager rookmelder TG501A 230v lijkt prima te voldoen aan al mijn eisen maar is helaas uit productie en de bijpassende hittemelder is nauwelijks nog te vinden laat staan voor een redelijke prijs. Weet iemand een goed alternatief?

Verder vind ik in de handleiding van de meeste rookmelders terug dat de bekabeling (3 aders, oranje, blauw en bruin) minimaal 2,5mm moet zijn. Is dit niet ietwat overdreven gezien het verbruik van een rookmelder. Waar komt deze eis vandaan?
Jammer dat hier nog geen antwoord op is gekomen, want ik zoek eenzelfde soort. Onze melders die 10 jaar volgens deze normen zijn geplaatst zijn 'op', maar ajax levert dit model niet meer. Erg vervelend omdat we dan op 7 ( onhandige) plaatsen, weer opnieuw de grondplaat moeten boren en aansluiten. Daarnaast zit ik niet nog een keer te wachten op melders van € 90 /stuk.

Hopelijk komen hier nog bruikbare adviezen voorbij..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:04
lithoijen schreef op zondag 5 juli 2020 @ 17:27:

Musthaves:
- Bedraad koppelbaar
- Betrouwbaar

Nice to haves:
- Betaalbaar
- Strak uiterlijk

De 230V melders waarmee ons huis in 2008 opgeleverd is heb ik verwijderd, verplichte 230V en bedrade koppeling is niet meer van deze tijd imho. Jammer dat je er bij nieuwbouw aan vast zit.
Ik zou zelf de melders laten opleveren met een pijp per melder naar de meterkast, en dan de melders eraf en wifi access points op die plekken. Dan een batterijgevoed systeem ernaast plakken.

Ik heb nu 10 stuks Jung FRWM200WW, hangen sinds anderhalf jaar ongeveer.
Hal, overloop, zolder, 4 slaapkamers, woonkamer, bijkeuken, garage.
Draadloos gekoppeld, dus het hele huis gaat af als er iets loos is. als je dan op de brandmelder drukt dan gaat de getriggerde melder af zodat je de bron kunt lokaliseren. (Maar eerst iedereen naar buiten natuurlijk!) Batterij gaat 10 jaar mee, en dat is ook de levensduur van de sensor. Plak,pair and forget.
Het ding is ook mooi klein en onopvallend. Tenzij je de zwarte variant neemt :P.

Er is ook een relais beschikbaar voor domotica en een internetgateway (overkill imho)

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonmolendijk
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 24-04 12:56
Nou @Cass Casey ; heel goed bedoeld van de Veiligheidsregio, helaas weten zij niet wat er bij mij in het huis gebeurd en ik wel. Dus als je het zelf niet kan beoordelen dan is hun advies goed, echter wat heb ik eraan dat ik een rookmelder in mijn vluchtweg hang en niet in de slaapkamer?
De slaapkamer staat vol rook voordat het in de vluchtweg gedetecteerd wordt, dus moet ik de slaapkamer deur openmaken waar mijn dode kind ligt? Heb ik geen zin in, bovendien kan de rest niet meer vluchten omdat ik de deur opengedaan heb en ik val ernaast.
Bedankt voor het advies van de veiligheidsregio.
Gezond verstand en een objectieve risico inventarisatie is handiger.
Dat geeft aan in elke slaapkamer 1 melder, dan maar een paar cent meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bert pit schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 09:19:
[...]

OK, ik zal een voorbeeld geven.

Een rookmelder geeft in een vroeg stadium detectie van een mogelijke te ontstane brand. Stel je hebt een slaapkamer op de 1e verdieping, overloop, trap naar beneden, hal met voordeur en meterkast en de voordeur is de vluchtweg. Dan is de vluchtweg bij brand in de hal geblokkeerd. De trap naar boven werkt als een schoorsteen en wakkert de nog brand aan. En met alle zonnepanelen die tegen oost europees tarief op de daken worden geschroefd is brand in de meterkast/hal een probleem momenteel.

In veel gevallen is er voordat de brand ontstaat rookontwikkeling. Door de detectie in de vluchtweg te monteren, (hal trap overloop) kun je de rook die vooraf gaat aan brand vroeg detecteren. Je kunt dan nog vluchten voordat het smeulen omslaat in een echte brand.

Er zijn natuurlijk meer plekken waar je zou kunnen detecteren, verzekeraars willen de keuken graag detecteren. Maar in de meeste gevallen geeft een brand in de keuken geen dodelijke slachtoffers maar slechts schade.
Zal wel beroepsdeformatie zijn, maar je hebt veel woorden nodig om te zeggen: Rookmelders in de gang en de hal......wat zo'n beetje iedere site die die dingen verkoopt ook zegt.
Pagina: 1