Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• mgizmo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 00:18
Met bepaalde termen die ik weet te verzinnen, kom ik niet op de juiste informatie. Wij hebben electrische dakvensters van Velux laten plaatsen. Met een KLF200 weet ik deze dakvensters nu te bedienen vanuit mijn domotica. Het verkeer is alleen één richting op, waardoor ik niet zeker kan zijn dat het commando (volledig) is uitgevoerd.

Nu wil ik dit ondervangen met sensoren op/tussen de ramen. Een aantal jaren terug stuitte ik op informatie van bepaalde weerstanden die hogere Ohm waarde teruggaven als aan het materiaal getrokken werd. Ik denk hierin een oplossing te vinden, die ik aan de zijkant van de ramen kan monteren en integreren in mijn domotica. Ik kan alleen niet de juiste term toepassen om op het juiste product uit te komen. Ik kom pull-up weerstanden tegen of drukgevoelige sensoren, wat ik dus beide niet zoek.

Weet iemand de juiste term of heeft een andere manier wat ik zou kunnen toepassen dat uit het zicht zit en altijd werkt (niet bijv afhankelijk van (dag)licht e.d.) ?

Beste antwoord (via mgizmo op 28-03-2020 13:20)

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Ik zou een acceleratie of g-force sensor (bijv ADXL345) gebruiken. Die is vrij eenvoudig aan een esp te hangen dmv i2c, genoeg voorbeeldcode voor te vinden, en omrekenen van de g-kracht naar een hoek zou ook niet te moeilijk moeten zijn.
https://www.analog.com/me...ication-notes/AN-1057.pdf

Voorbeeld projectje: https://howtomechatronics...nd-adxl345-accelerometer/

edit: nog een voorbeeldje op basis van een mpu6050:
https://www.instructables...ngle-With-MPU-6050GY-521/
Die mpu6050 heeft ook nog een temperatuursensor aan boord. Handig, dan kun je automatiseren dat het raam dicht gaat als het te koud wordt buiten :p

[ Voor 40% gewijzigd door u_nix_we_all op 28-03-2020 12:47 ]

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Alle reacties

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

je zou met een reed (magnetische) switch een neodinium magneet kunnen lezen .. dit word ook bij DIY (game)gaspedalen gebruikt .. maar uit het zicht tja .. dat ligt een beetje aan je eigen vaardigheden

Tja vanalles

• Knielen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:02
Kan je niet iets maken met een ultrasone sensor?

https://www.vanallesenmee...3iVQlUEAQYBCABEgKvn_D_BwE

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:39

JdM

Humbled

Kun je niet iets met een deur/raamcontact? Denk er zelf ook nog steeds aan om dat op mijn garagedeur te zetten als check.

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 14-11 11:41
Drukcontact of iets met een magneetje? Lijkt me dat je alleen zeker wil weten of je raam dicht zit?

Edit: JdM was me net voor

[ Voor 15% gewijzigd door gastje01 op 22-03-2020 22:07 ]

• Klein_Kipje
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 26-11 15:24
Kun je geen potmeter laten meedraaien en uitlezen via de analoge ingang op een arduino.

Edit, als je de stand van het raam wilt weten, anders sluit ik me aan bij mijn voorgangers. Drukmagneetje oid

[ Voor 39% gewijzigd door Klein_Kipje op 22-03-2020 22:09 ]

www.weitjerock.com

• tinus5
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 26-11 14:59
Ik gebruik hier een Xiaomi Aqara Vibratiesensor voor (i.c.m. Zigbee2mqtt). Deze meet de hoek en daardoor weet ik de stand van het raam. Gebruik ik ook voor de kantel/kiepramen.

Almere, 10230 Wp, ZZW, 36°

• realmadridsi
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22-09 21:53
tinus5 schreef op maandag 23 maart 2020 @ 07:46:
Ik gebruik hier een Xiaomi Aqara Vibratiesensor voor (i.c.m. Zigbee2mqtt). Deze meet de hoek en daardoor weet ik de stand van het raam. Gebruik ik ook voor de kantel/kiepramen.
Ik ben dan toch wel geïnteresseerd hoe je met een vibratiesensor een hoek meet.

• Sircuri
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

realmadridsi schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 10:09:
[...]

Ik ben dan toch wel geïnteresseerd hoe je met een vibratiesensor een hoek meet.
Moet je ff de website bezoeken: https://www.xiaomiproduct...aqara-vibratiesensor.html

De sensor kan kantelingen detecteren. Zal wel iets van een gyroscoop in zitten.

Signature van nature

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 14-11 11:41
Maar de sensor geeft volgens mij geen hellingshoek in graden, en dat is wat TS wil?

• tinus5
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 26-11 14:59
Ja hoor de sensor geeft 3 waarden: de hoeken van x, y en z

Almere, 10230 Wp, ZZW, 36°

• mgizmo
vso schreef op zondag 22 maart 2020 @ 20:21:
je zou met een reed (magnetische) switch een neodinium magneet kunnen lezen .. dit word ook bij DIY (game)gaspedalen gebruikt .. maar uit het zicht tja .. dat ligt een beetje aan je eigen vaardigheden
Dit voorstel heb ik onderzocht, dat zou betekenen dat ik op bepaalde standen magneten moet plaatsen om dan te meten (tellen bijv). Het zou een optie zijn, totdat ik verderop een voorbij zag komen, die zo eenvoudig is, maar zo doeltreffend.
Ook aan gedacht, maar zie ik niet als een haalbare oplossing, omdat de hoek van het raam verandert vanaf de plek waar de sensor moet komen.
JdM schreef op zondag 22 maart 2020 @ 22:06:
Kun je niet iets met een deur/raamcontact? Denk er zelf ook nog steeds aan om dat op mijn garagedeur te zetten als check.
Ja en nee, ik kan daarmee detecteren of het raam dicht of open is, maar niet de stand, en dat vind ik essentieel.
Klein_Kipje schreef op zondag 22 maart 2020 @ 22:07:
Kun je geen potmeter laten meedraaien en uitlezen via de analoge ingang op een arduino.

Edit, als je de stand van het raam wilt weten, anders sluit ik me aan bij mijn voorgangers. Drukmagneetje oid
Creatief gedacht, dan zou ik dit moeten uitwerken, iets zoals met een rolmaat. Zou een onderzoekje waard zijn, maar ik kan me voorstellen dat potmeters beperkt zijn in hoe vaak deze open en dicht gedraaid wordt.
tinus5 schreef op maandag 23 maart 2020 @ 07:46:
Dit is zo simpel gedacht, maar zo doeltreffend. Gewoon de hoek meten met een sensor, dan weet ik de mate van hoe ver het raam open staat. Ik denk dan weer te complex in oplossingen. Top. Ik zag ook gisterenavond dat Shelly zo'n Window/Door sensor heeft met "tilt". Alleen ik lees ook weer dat het te traag reageert. Even kijken naar andere gelijkwaardige opties, want ik wil extra hops voorkomen.

• vso
  • Niet online

vso

tja...

je vroeg om idee-en mogelijke oplossingen ..
mgizmo schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 13:33:
Dit voorstel heb ik onderzocht, dat zou betekenen dat ik op bepaalde standen magneten moet plaatsen om dan te meten (tellen bijv). Het zou een optie zijn, totdat ik verderop een voorbij zag komen, die zo eenvoudig is, maar zo doeltreffend.
je zou met 1 magneet & sensor afkunnen... zou wat experimenteren kosten waar de sensor & magneet moet zitten.
Dit is zo simpel gedacht, maar zo doeltreffend. Gewoon de hoek meten met een sensor, dan weet ik de mate van hoe ver het raam open staat. Ik denk dan weer te complex in oplossingen. Top. Ik zag ook gisterenavond dat Shelly zo'n Window/Door sensor heeft met "tilt". Alleen ik lees ook weer dat het te traag reageert. Even kijken naar andere gelijkwaardige opties, want ik wil extra hops voorkomen.
Dit klinkt inderdaad beter, ik vraag me af hoe het werkt (lees technisch)

Zoiezo wil je iets wat tijdens een stroomuitval /reset de juiste huidige stand weet .. staat hij nu open of dicht .want als jij weg bent raam staat open & stroom storing tja en een storm/regenbui barst los ..

ps wind is dan ook een dingetje

Tja vanalles

• mgizmo
vso schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 14:49:
Dit klinkt inderdaad beter, ik vraag me af hoe het werkt (lees technisch)

Zoiezo wil je iets wat tijdens een stroomuitval /reset de juiste huidige stand weet .. staat hij nu open of dicht .want als jij weg bent raam staat open & stroom storing tja en een storm/regenbui barst los ..

ps wind is dan ook een dingetje
De sensor is draadloos in de voorbeelden met batterij. Aan de binnenkant van het raam plakken en de graden van de tilt sensor laat zien hoever het raam geopend is. Het opslaan in mijn domotica kan ik met een attribuut aangeven dat de waarde behouden moet blijven bij een restart/uitval.

Het is nu alleen zoeken naar een tilt sensor die:
A. Draadloos kan (in mijn geval via wifi of loxone (maar dat is er niet zag ik)) of bedraad
B. Zelfbouw draadloos of bedraad

Bedraad heeft mijn voorkeur, maar dat vraagt ook meer werk in het wegwerken e.d.

Update: een referentieproject: http://squirrelengineerin...ery-powered-inclinometer/

[ Voor 5% gewijzigd door mgizmo op 24-03-2020 20:27 ]

• vso
  • Niet online

vso

tja...

mgizmo schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 15:54:
[...]

De sensor is draadloos in de voorbeelden met batterij. Aan de binnenkant van het raam plakken en de graden van de tilt sensor laat zien hoever het raam geopend is. Het opslaan in mijn domotica kan ik met een attribuut aangeven dat de waarde behouden moet blijven bij een restart/uitval.

Het is nu alleen zoeken naar een tilt sensor die:
A. Draadloos kan (in mijn geval via wifi of loxone (maar dat is er niet zag ik)) of bedraad
B. Zelfbouw draadloos of bedraad

Bedraad heeft mijn voorkeur, maar dat vraagt ook meer werk in het wegwerken e.d.
bedraad/draadloos is niet het probleem ..

Stel je voor, dat op moment x je hem in stand R zet en dan is het "stroomloos' iemand verzet hem dus op moment u naar stand C .. en plop stroom gaat weer aan
- Wil je nu dat hij stand R heeft ? denk het niet .. jij wilt stand C weten..

In feite als je tussen zender/ontvanger standen ziet, zou ik me al richten op de zend/ontvangst protocol (decoderen) ..

kijk eens btw naar https://www.domoticz.com/forum/viewtopic.php?t=17194 er zijn veel meer mensen die er mee worstelen :)

Tja vanalles

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 26-11 16:35

Rmg

mgizmo schreef op zondag 22 maart 2020 @ 19:54:
Met bepaalde termen die ik weet te verzinnen, kom ik niet op de juiste informatie. Wij hebben electrische dakvensters van Velux laten plaatsen. Met een KLF200 weet ik deze dakvensters nu te bedienen vanuit mijn domotica. Het verkeer is alleen één richting op, waardoor ik niet zeker kan zijn dat het commando (volledig) is uitgevoerd.

Nu wil ik dit ondervangen met sensoren op/tussen de ramen. Een aantal jaren terug stuitte ik op informatie van bepaalde weerstanden die hogere Ohm waarde teruggaven als aan het materiaal getrokken werd. Ik denk hierin een oplossing te vinden, die ik aan de zijkant van de ramen kan monteren en integreren in mijn domotica. Ik kan alleen niet de juiste term toepassen om op het juiste product uit te komen. Ik kom pull-up weerstanden tegen of drukgevoelige sensoren, wat ik dus beide niet zoek.

Weet iemand de juiste term of heeft een andere manier wat ik zou kunnen toepassen dat uit het zicht zit en altijd werkt (niet bijv afhankelijk van (dag)licht e.d.) ?
https://www.adafruit.com/product/519 dit is rekbaar en dan veranderd de weerstand

• Klein_Kipje
En met een rotary encoder + arduino ?

Zoveel clicks rechtsom is die stand, zoveel clicks terug is die stand. Ben zomaar aan het meedenken, zou het ook precies moeten uitzoeken als je die weg in slaat.

Dit is met shutters maar in pricinpe hetzelfde

www.weitjerock.com

• mgizmo
Klein_Kipje schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 18:52:
En met een rotary encoder + arduino ?

Zoveel clicks rechtsom is die stand, zoveel clicks terug is die stand. Ben zomaar aan het meedenken, zou het ook precies moeten uitzoeken als je die weg in slaat.

Dit is met shutters maar in pricinpe hetzelfde
Duidelijke (middels https://howtomechatronics...ncoder-works-use-arduino/) optie. Weer wat geleerd! Zeker als ik dit aan een tandwiel weet te monteren aan de ketting van het systeem of misschien aan de motor zelf of iets dergelijks, is dit een mooie (onzichtbare) oplossing. Alleen door het tellen van de clicks weet ik de stand, maar ik verlies die informatie bij het uitvallen van de stroom (en het raam wordt handmatig bediend). Bij een hellingshoeksensor ga ik er vanuit dat ie de hoek direct weet zodra er weer stroom beschikbaar is en daarmee de positie van het raam. Of moet er opnieuw gekalibreerd worden... Keuzes...
Dank je, want dat is wel de beantwoording op mijn oorspronkelijke vraag. Ik vind dit alleen geen optie meer. Ook lees ik dat het niet nauwkeurig is.
vso schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 17:36:
[...]

bedraad/draadloos is niet het probleem ..

Stel je voor, dat op moment x je hem in stand R zet en dan is het "stroomloos' iemand verzet hem dus op moment u naar stand C .. en plop stroom gaat weer aan
- Wil je nu dat hij stand R heeft ? denk het niet .. jij wilt stand C weten..

In feite als je tussen zender/ontvanger standen ziet, zou ik me al richten op de zend/ontvangst protocol (decoderen) ..

kijk eens btw naar https://www.domoticz.com/forum/viewtopic.php?t=17194 er zijn veel meer mensen die er mee worstelen :)
Ja die topic ken ik. Zij kijken naar de API mogelijkheid van het product, terwijl ik gewoon de inputs gebruik middels mijn digitale outputs op Loxone. Kost mijn draden en zit een max van 5 groepen op, maar voor alsnog gaat dit prima. Anders moet ik aan de slag met MQTT en dat zit niet standaard in Loxone, moet ik weer een server(tje) gaan inrichten etc. Bovendien kan het product de KLF200 volgens mij niet de stand uitlezen van het raam.

[ Voor 39% gewijzigd door mgizmo op 28-03-2020 12:06 ]

Acties:
  • Beste antwoord

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Ik zou een acceleratie of g-force sensor (bijv ADXL345) gebruiken. Die is vrij eenvoudig aan een esp te hangen dmv i2c, genoeg voorbeeldcode voor te vinden, en omrekenen van de g-kracht naar een hoek zou ook niet te moeilijk moeten zijn.
https://www.analog.com/me...ication-notes/AN-1057.pdf

Voorbeeld projectje: https://howtomechatronics...nd-adxl345-accelerometer/

edit: nog een voorbeeldje op basis van een mpu6050:
https://www.instructables...ngle-With-MPU-6050GY-521/
Die mpu6050 heeft ook nog een temperatuursensor aan boord. Handig, dan kun je automatiseren dat het raam dicht gaat als het te koud wordt buiten :p

[ Voor 40% gewijzigd door u_nix_we_all op 28-03-2020 12:47 ]

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

• Klein_Kipje
Volgend.

Hoe ga je het voeden ?

www.weitjerock.com

Pagina: 1