Apple M1 MacMini, Studio display, macOS Sonoma, iPhone 13 Pro, iPad Pro 11 inch, VW ID.3+
Vraag
Alle reacties
Maak eerst de instellingen die je wilt maken (ip-ranges, port forwards, vlans etc) en koppel daarna pas de oude af en sluit de nieuwe aan.
Dank voor je reactie. Ik kan niet inloggen op mijn router merk ik, morgen even Ziggo bellen. Maar ik neem dat de instellingen die je noemt daar kan vinden. Wellicht geen slimme vraag, als ik die gegevens overzet voordat ik de oude router afkoppel zijn dan bijv. Hue-lampen ook overgezet?sypie schreef op zondag 22 maart 2020 @ 18:46:
Maak eerst de instellingen die je wilt maken (ip-ranges, port forwards, vlans etc) en koppel daarna pas de oude af en sluit de nieuwe aan.
Apple M1 MacMini, Studio display, macOS Sonoma, iPhone 13 Pro, iPad Pro 11 inch, VW ID.3+
Je Hue lampen zijn verbonden met je bridge via Zigbee, dit staat los van je wifi. Je telefoon (of tablet) op zijn beurt weer verbinding met diezelfde bridge. Als je niets bijzonders in je netwerk hebt ingesteld zal je telefoon je bridge in het nieuwe netwerk ook gewoon vinden.
Wat je omvormer betreft, lees je die lokaal uit of verstuurt hij z'n data naar een online portal? In geval van het laatste hoef je niet meer dan je netwerk-naam aan te passen zodat hij weet internet heeft. Als je echt lui bent geef je je nieuwe netwerk dezelfde SSID en zelfde password, hoef je op je clients niets aan te passen.
Verder mis ik een beetje waarom je over zou willen stappen naar een nieuwe router? Ik weet niet welk type je exact hebt, maar als het om snellere wifi gaat kun je met een simpel accespoint voor minder dan de helft van de prijs prima toe. Wifi op je TC uitschakelen en klaar ben je. Kun je ook nog eens de beste plek voor je AP uitzoeken om 'm op te hangen.
Wat je omvormer betreft, lees je die lokaal uit of verstuurt hij z'n data naar een online portal? In geval van het laatste hoef je niet meer dan je netwerk-naam aan te passen zodat hij weet internet heeft. Als je echt lui bent geef je je nieuwe netwerk dezelfde SSID en zelfde password, hoef je op je clients niets aan te passen.
Verder mis ik een beetje waarom je over zou willen stappen naar een nieuwe router? Ik weet niet welk type je exact hebt, maar als het om snellere wifi gaat kun je met een simpel accespoint voor minder dan de helft van de prijs prima toe. Wifi op je TC uitschakelen en klaar ben je. Kun je ook nog eens de beste plek voor je AP uitzoeken om 'm op te hangen.
Dank dit is heel helder. Ik was even de zigbee bridge vergeten. Mijn omvormer verstuurt data via een online portal dan hoef ik inderdaad niet veel te doen anders dat je beschrijft. Mijn TC wordt steeds warmer dus voordat hij het begeeft dacht ik er goed aan te doen om hem te vervangen. Wat betreft het access point dat is een goede tip, kan je er een aanbevelen?gastje01 schreef op zondag 22 maart 2020 @ 22:02:
Je Hue lampen zijn verbonden met je bridge via Zigbee, dit staat los van je wifi. Je telefoon (of tablet) op zijn beurt weer verbinding met diezelfde bridge. Als je niets bijzonders in je netwerk hebt ingesteld zal je telefoon je bridge in het nieuwe netwerk ook gewoon vinden.
Je geeft al aan dat je de TC als router gebruikt, dus zitten ook de instellingen als dhcp en je SSID.mcmiles schreef op zondag 22 maart 2020 @ 21:42:
[...]
Dank voor je reactie. Ik kan niet inloggen op mijn router merk ik, morgen even Ziggo bellen. Maar ik neem dat de instellingen die je noemt daar kan vinden. Wellicht geen slimme vraag, als ik die gegevens overzet voordat ik de oude router afkoppel zijn dan bijv. Hue-lampen ook overgezet?
Daarna kun je verder met hoe @gastje01 het beschreven heeft.
Veel plezier met je nieuwe aankoop, router of accespoint
who put a "stop payment" on my reality check
En doe jezelf een plezier: geef het draadloze netwerk van je nieuwe router dezelfde SSID (netwerknaam), wachtwoord en wachtwoordencryptie. Je hoeft dan alle apparaten die bij jou wifi gebruiken niet opnieuw in te stellen.
Helemaal mee eens, mits dit een behoorlijke vorm van encryptie is: WPA2 AES. Oudere vormen moet je gewoon niet meer gebruiken.sypie schreef op maandag 23 maart 2020 @ 07:42:
En doe jezelf een plezier: geef het draadloze netwerk van je nieuwe router dezelfde SSID (netwerknaam), wachtwoord en wachtwoordencryptie. Je hoeft dan alle apparaten die bij jou wifi gebruiken niet opnieuw in te stellen.
Eerst het probleem, dan de oplossing
Beste allen, heel erg bedankt voor alle tips, het is me nu helemaal helder. Ik denk dat ik voor een access point ga van Ubiquiti. Ik gebruik nu WPA 2 AES en neem SSID, ww encryptie en wachtwoord over. Nogmaals dank!
Waarom? Serieuze vraag, prima apparatuur maar het is verre van de "holy grail".mcmiles schreef op maandag 23 maart 2020 @ 11:22:
Ik denk dat ik voor een access point ga van Ubiquiti.
Omdat je voor de prijs van die Nighthawk 2x een AP hebt die relatief (in de basis) eenvoudig te configureren is?lier schreef op maandag 23 maart 2020 @ 11:31:
[...]
Waarom? Serieuze vraag, prima apparatuur maar het is verre van de "holy grail".
Heel Tweakers staat vol met vragen en antwoorden over deze AP's, met een beetje begrijpend lezen kom je zelf een heel eind. Ubiquiti is zeker niet de heilige graal, maar je hebt wel relatief veel 'bang for buck', zeker als je niet veel netwerkkennis hebt. TP-Link kan hetzelfde voor net iets minder geld.
Wat zou jij hier adviseren dan?
Als je maar één accespoint gebruikt zou ik voor iets gaan waar de configuratie op het apparaat zelf gedaan kan worden. Het mooie van de Unifi lijn is dat je op een centrale plek (de controller) alles instelt en beheert. Dat is iets dat veel mensen niet beseffen...gastje01 schreef op maandag 23 maart 2020 @ 11:43:
Wat zou jij hier adviseren dan?
Voor huis-tuin-en-keuken gebruikers is iets van TP-Link, Netgear of Asus prima te doen. Zelf gebruik ik MikroTik, maar dat ga ik alleen aan "echte nerds" aanbevelen
Overhitting na jaren wijst meestal op een apparaat dat vol stof zit. Als het verder nog volledig voldoet zou ik voordat je overgaat tot iets nieuws dat ding eens uit elkaar halen en grondig schoonmaken.mcmiles schreef op zondag 22 maart 2020 @ 22:54:
[...]
Mijn TC wordt steeds warmer dus voordat hij het begeeft dacht ik er goed aan te doen om hem te vervangen.
Voldoet het niet, geef dan aan op welk vlak het beter kan. Risico die je nu loopt is omdat eisen en situatie onduidelijk zijn iedereen zijn of haar favoriete oplossing aanraadt, zonder te weten of dat passend is voor jou.
Trouwens, huidige Ziggo modemrouters zijn qua specs gelijk aan of beter dan de laatste generatie Airport Extreme/Time Capsule (en met 10 jaar oud heb je ws niet de laatste versie). Je zou kunnen overwegen om gewoon modemrouter in te zetten voor router/WiFi. Kost niets, valt het tegen kun je altijd nog iets anders ernaast kopen.
Misschien geen optie (want - zoals bij mij - uitpandige meterkast of andere reden), maar op basis van wat je tot nu toe geschreven hebt zie ik geen belemmering. Scheelt ook nog eens stroomverbruik.
Oslik blyat! Oslik!
Dank allen voor het advies. Ik zal eerlijk zeggen dat ik de TC nog nooit heb schoongemaakt, dat zal ik als eerste doen. Hij staat al ruim 10 jaar op dezelfde plek in de inpandige meterkast. Ik gebruik een Ziggo Cisco 3928 router.dion_b schreef op maandag 23 maart 2020 @ 11:53:
[...]
Overhitting na jaren wijst meestal op een apparaat dat vol stof zit. Als het verder nog volledig voldoet zou ik voordat je overgaat tot iets nieuws dat ding eens uit elkaar halen en grondig schoonmaken.
Voldoet het niet, geef dan aan op welk vlak het beter kan. Risico die je nu loopt is omdat eisen en situatie onduidelijk zijn iedereen zijn of haar favoriete oplossing aanraadt, zonder te weten of dat passend is voor jou.
Trouwens, huidige Ziggo modemrouters zijn qua specs gelijk aan of beter dan de laatste generatie Airport Extreme/Time Capsule (en met 10 jaar oud heb je ws niet de laatste versie). Je zou kunnen overwegen om gewoon modemrouter in te zetten voor router/WiFi. Kost niets, valt het tegen kun je altijd nog iets anders ernaast kopen.
Misschien geen optie (want - zoals bij mij - uitpandige meterkast of andere reden), maar op basis van wat je tot nu toe geschreven hebt zie ik geen belemmering. Scheelt ook nog eens stroomverbruik.
Niet de vuilste plek, maar na 10 jaar zou het me allerminst verbazen als er een paar mm stof op de kritieke delen zit. Zat winst te halen dusmcmiles schreef op maandag 23 maart 2020 @ 13:55:
[...]
Dank allen voor het advies. Ik zal eerlijk zeggen dat ik de TC nog nooit heb schoongemaakt, dat zal ik als eerste doen. Hij staat al ruim 10 jaar op dezelfde plek in de inpandige meterkast.
Ah, 2015 belt en wil z'n hardware terug. Dan snap ik wel dat je iets anders gebruikt. Dan nog: als je Ziggo vertelt dat de WiFi waardeloos is, is er kans dat je een Connectbox krijgt. Die is op papier gelijk aan de laatste versie Airport Extreme, in praktijk net iets beter, dus dat is goedkoopste plan B: Ziggo vragen naar iets moderns.Ik gebruik een Ziggo Cisco 3928 router.
Oslik blyat! Oslik!
Ik zag al wat instructie over reinigen van de timecapsule, ga dat morgen als eerste proberen. Die Connectbox is een hele goede suggestie, totaal niet gedacht. Lees op de site van Ziggo dat helpdesk ivm virus druk is maar dit ga als eerste proberen. Heel erg blij met mijn posting en de reacties.dion_b schreef op maandag 23 maart 2020 @ 15:51:
[...]
Niet de vuilste plek, maar na 10 jaar zou het me allerminst verbazen als er een paar mm stof op de kritieke delen zit. Zat winst te halen dus
[...]
Ah, 2015 belt en wil z'n hardware terug. Dan snap ik wel dat je iets anders gebruikt. Dan nog: als je Ziggo vertelt dat de WiFi waardeloos is, is er kans dat je een Connectbox krijgt. Die is op papier gelijk aan de laatste versie Airport Extreme, in praktijk net iets beter, dus dat is goedkoopste plan B: Ziggo vragen naar iets moderns.
Pagina: 1