Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Vraag

• gastje01
  • Registratie: oktober 2005
  • Laatst online: 22:25
Na begin vorig jaar met succes bij de schoonouders een PV installatie geplaatst te hebben (11 panelen, strak op Zuid), is het nadat ik vorig jaar een eigen huis gekocht heb ook tijd om hier eens te beginnen. Hier heb ik alleen meerdere dakoppervlakken met verschillende maten en hoeken waardoor de keuze voor mij een stuk lastiger is.

Het volgende heb ik zelf al uitgezocht:
Netaansluiting: 1x 50A (volgens Stedin)
Groepen: Afhankelijk van plaatsing.
2x 16A vrije groep (ongebruikte wasmachine aansluiting aanbouw + groep van verwijderde traplift)
1x 16A gedeeld met enkel een wasmachine op zolder.
Jaarverbuik: Ik woon hier nog geen jaar maar zeg ongeveer 2500 kWh.
Juli 2019 - Dec 2019: 1339 kWh
Jan 2020 - nu: 740 kWh
Merkvoorkeur: Heb ik niet echt / echt niet. Het zou leuk zijn als in de omvormer direct met HA uit kon lezen i.p.v. via een of andere Chinese portal, ik heb hier echter geen enorm extra bedrag voor over.
Doel: Vooral eigen verbruik afdekken. Er wordt niet elektrisch gereden (als ik de lease uit zit blijft dat nog minimaal 2 jaar zo) en een WP is nog niet aan de orde, de CV is nog te nieuw/goed en er wordt veel gebruik gemaakt van een houtkachel. Een relatief snelle TVT zou leuk zijn ivm aflopen salderingsregeling, anders wordt het zaak zo veel mogelijk zelf te gebruiken door overdag te wassen etc.
WAF: Alle panelen die ook maar enigszins te zien zijn moeten zwart zijn.
Oriëntatie: Nok van het dak staat haaks op zuid, 179 graden.
Plaatsing: Dit is waar het voor mij lastig wordt. Excuses voor de belabberde paint-skills en het feit dat Zuid boven in het plaatje zit.

https://tweakers.net/i/UmCi7nt6VbRe0zv_dkznHaCH52c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jNafDHzsdgEvtOqcZ9e6lPEI.png?f=fotoalbum_large
Formaat van de dakvlakken: ( H x B )
1. 300 x 190 cm (plat)
2. 260 x 200 cm (plat, 20 cm hoger dan vlak 1, pijpje riool links boven)
3. 315 x 360 cm (dakraam is voor een vliering, mag afgedekt worden, dakhoek 45 graden)
4. 260 x 170 cm (dakhoek 45 graden, afvoer regenwater moet verplaatst)
5. 610 x 110 cm (plat)
6. 370 x 410 cm (dakhoek 45 graden, van rand tot rand dakraam)
7. 110 x 410 cm (dakhoek 45 graden, van rand tot erfgrens)
8. Raam is 120 cm breed, hoogte boven en onder raam niet gemeten

De bomen naast dakvlak 1 & 2 worden nog gekapt, deze nemen alle zon uit de tuin weg. De voorkant van het huis heb ik niet mee genomen, hier staat (nog net zichtbaar) een grote boom. Schaduwval heb ik nog niet uitvoerig bekeken, maar mijn gevoel zegt dat er aan de achterkant genoeg dak is voor een installatie.

Wat ik zelf bedacht had was om 1 + 2 vol te leggen op schanjes. Omdat 2 20cm hoger is dan 1 werpen ze geen schaduw op elkaar en ligt alles pal op zuid. Wel is de bekabeling hier lastiger, deze kan nog roet in t kostenplaatje gooien (ik wil geen omvormer in de keuken of extra badkamer), tenzij ik de DC kabels makkelijk kan en mag verlengen.

Alternatief zou 5 + 6 zijn, maar ik weet niet of ik genoeg panelen kwijt kan met verschillende oriëntaties om een omvormer tevreden te houden.

Voor ik ga rekenen met verschillende panelen, omvormers en bevestigingsmaterialen, iemand advies?

Alle reacties

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Knielen
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 22:05
Waarom gebruik je de daken op west niet ook? Dan kan je op 3 en west daarvan en op 6 en west daarvan een prachtige oost/west opstelling neerleggen. Geen geklooi met platte daken en frames.

Xiaomi Mi Note 3 | Galaxy Tab A 10.5

• gastje01
Knielen schreef op zondag 22 maart 2020 @ 22:08:
Waarom gebruik je de daken op west niet ook? Dan kan je op 3 en west daarvan en op 6 en west daarvan een prachtige oost/west opstelling neerleggen. Geen geklooi met platte daken en frames.
Omdat ik twijfelde om met frames voornamelijk alles op zuid te leggen, maar daar kan ik niet genoeg kwijt om voldoende rendement uit een omvormer te halen.

Oost-West is zeker een optie, 3-Oost en 3 West is qua installatie makkelijker, 6-Oost en 6 West qua Electra en bekabeling. Ik moet even goed kijken hoe ik zit met schaduw later op de dag. Er staat een flinke boom voor m'n huis die voor wat schaduw kan zorgen. Dakvlak 3 is daarentegen een stuk lager. In de wintermaanden (al wek je dan toch niet zo veel op) is de zon dan al snel achter t huis van de overbuurman verdwenen...

• gastje01
@Knielen Ik ben verder gaan rekenen en meten n.a.v. van jouw voorstel om oost-west in te zetten en ben tot het volgende gekomen voor dakvlak 3 en 3 gespiegeld. Dit is qua installatie relatief eenvoudig te realiseren.
  • 6x Trina 340wp (170x101 cm) om zo veel mogelijk van mijn dak gebruik te maken. liggen hiermee (met wat meet-tollerantie) zo'n 15-20 cm van de rand aan de boven en zijkant.
  • 1x Growatt 3600-MTL-S met 2 MPPT trackers, max 10A per string, zou goed moeten gaan. Qua startspanning zou ik ook voldoende moeten hebben. Verder geen idee waar ik nog meer op moet letten.
Als prijs referentie kom ik voor de panelen (€1776,-) en omvormer (€638,-) op €2414,- incl. BTW. Bevestinging (€670,-) is voor alle panelen min of meer gelijk.

Heb je nog advies voor een betere/andere omvormer of panelen?

• Knielen
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 22:05
Helaas kan ik je daar niet bij helpen, zit ik onvoldoende voor in de materie.

Xiaomi Mi Note 3 | Galaxy Tab A 10.5

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True