Nieuwe CPU + Mobo + Ram combi

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Redbaard
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 10-01 12:29
Ik zoek een?
Wil mijn game-pc upgraden met een nieuwe cpu en dus ook moederbord en geheugen. Op het systeem wordt soms een beetje gewerkt maar wordt vooral gebruikt voor games. Viel mij op dat ik bij Call of Duty Warzone tegen de limieten van mijn cpu aanloop. Momenteel draai ik een 2500k op 4.4ghz (al sinds 2012 stabiel). Ben nu niet meer echt van plan te gaan overklokken.

Wat is je budget?
Wil het liefst goede value for money. Zoals destijds met de 2500k. Daar heb ik nu echt belachelijk lang mee kunnen doen. Dus als ik iets meer moet uitgeven en dan weer echt lang vooruit kan ook goed. Had nu een setje van onder de 500 ingedachten.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
MSI heeft mij nog nooit teleurgesteld. Echter de laatste keer dat ik een pc ging samenstellen was in 2012 :P

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Huiskamer.

Zelf kwam ik op onderstaande set uit maar heb een aantal vragen/afwegingen. Nog even getwijfeld over een 9600K uit de stal van Intel maar als ik het zo lees kan ik beter een Ryzen 5 3xxx halen.
  • Moederbord. Ik wil niet perse gaan overklokken maar wil wel gewoon een degelijk moederbord. SLI is ook niet aan de orde. Momenteel heb ik een 1070gtx, die vervang ik op den duur voor een andere kaart. Liefst wel een beetje rap geheugen erin. Twijfelde over een X570 gaming plus of een x470 gaming plus max. Ik lees dat die wel van betere kwaliteit zijn. Heb momenteel een normala SATA ssd, twijfel dus of ik voor de x570 moet gaan om een snellere ssd te kunnen. Of bied de B450 Tomahawk ook genoeg mogelijkheden hiervoor?
  • Geheugen, het geheugen komt uit de best buy guide, lijkt mij prima. Al zie ik voor weinig extra geld wel 3600 mhz setjes. Maar geloof dat alleen de X570 dat ondersteund. Nu lees ik wel mensen die dat redden op een tomahawk. Kan dat met een overklok?
  • De koeler, wil niet te veel herrie. Nu een Gelid Tranquillo rev 2. Bevalt prima. Is de stock koeler veel luidruchtiger?
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 Boxed€ 172,-€ 172,-
1MoederbordenMSI B450 Tomahawk MAX€ 111,75€ 111,75
1Geheugen internCrucial Ballistix Sport LT BLS2K8G4D32AESBK€ 86,06€ 86,06
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 369,81

Alle reacties

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 15:09
Prima onderdelenkeuze.

De boxedkoeler maakt duidelijk meer geluid dan een Tranquillo,

Is je huidige voeding ook uit 2012? Welk merk en type?

• Redbaard
Nog ouder zelfs, 2010 zie ik in mijn mail:
Product : Sea Sonic X-650 - Voeding ( intern ) - ATX12V / EPS12V - 650 Watt - actieve PFC

Was wel een goede destijds.

K. dan doe ik er nog wel een koeler bij.
verder prima moederbord? Dat is waar ik het meest over twijfel.

• Uszka
Voeding zou je evt nog even kunnen gebruiken want was in die tijd een high-end voeding. Als het nog in je budget past zou je een nieuwe kunnen bestellen. Seasonic heeft al een paar jaar niets interessants meer dus daarom een ander merk. Corsair RMx 2018, be quiet! Straight Power 11 of Super Flower Leadex III bijvoorbeeld. Kan je weer minimaal 10 jaar mee vooruit.

Moederbord is zo'n beetje het beste B450 bord wat je kunt kopen.

• Redbaard
Heeft de voeding te weinig Watt voor een moderne setup? Ben benieuwd waarom deze niet meer goed zou zijn. Of zijn ze echt veel verbeterd?

Wat betreft het moederbord. Inderdaad een afweging. Een high-end B450 of midrange x470 of goedkoop x570.
Las wel ergens dat als je een snelle ssd wilde op de B450 dat je dan andere slots moest uitschakelen oid.

• Uszka
Redbaard schreef op zondag 22 maart 2020 @ 20:07:
Heeft de voeding te weinig Watt voor een moderne setup? Ben benieuwd waarom deze niet meer goed zou zijn. Of zijn ze echt veel verbeterd?
Je huidige Seasonic zal 10 - 12 jaar betrouwbaar mee gaan. Daar zit je dus al bijna aan.
650w is meer dan genoeg, overkill eigenlijk. Je systeem zal al prima stabiel draaien op een kwalitatief goede 400w.
Wat betreft het moederbord. Inderdaad een afweging. Een high-end B450 of midrange x470 of goedkoop x570.
Las wel ergens dat als je een snelle ssd wilde op de B450 dat je dan andere slots moest uitschakelen oid.
Dat geldt vaak voor een 2e M2 slot die lanes van de chipset krijgt. De B450 Tomahawk Max heeft één M2 slot die lanes van de cpu krijgt. Geen beperkingen daarom als je er een M2 PCI-e ssd in gaat gebruiken.

• Redbaard
Ah oke top, bedankt voor de info. Dan wacht ik denk ik nog even met de voeding. doe ik nu eerst de update.
Qua ssd zit ik dan nog wel goed. Wil er gewoon een keer een 1T m2 ssd in gaan gooien oid. maar hoeft nu nog niet.

Dit was de andere optie die ik op het oog had
pricewatch: MSI X470 Gaming Plus Max

• Redbaard
Besteld!

• Wereldkaart
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 02-12-2024
Ik heb precies dit gekocht laatst en kan je zeggen dat het Warzone prima draait met een 1060 GTX Windforce videokaart erbij

En door die Tranquillo ook geruisloos!

• Redbaard
Wereldkaart schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 11:02:
Ik heb precies dit gekocht laatst en kan je zeggen dat het Warzone prima draait met een 1060 GTX Windforce videokaart erbij

En door die Tranquillo ook geruisloos!
Goed om te horen. Op welke freq. Draait je geheugen? Nog tips voor bios settings?

• Wereldkaart
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 02-12-2024
Sorry, ik heb totaal geen verstand van computers, dus ik weet niet wat je bedoeld :$
Je kan me op discord toevoegen, dan kan ik het je wellicht, met jouw hulp, vertellen haha
Teddybearrrr#1566

• Redbaard
Wereldkaart schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 11:54:
Sorry, ik heb totaal geen verstand van computers, dus ik weet niet wat je bedoeld :$
Je kan me op discord toevoegen, dan kan ik het je wellicht, met jouw hulp, vertellen haha
Teddybearrrr#1566
Is gelukt, simpel weg XMP profile enablen in de bios. In taakbeheer zie je onder het tabje performance > geheugen de snelheid waarop deze draait. Dit is bij mij nu momenteel 3600mhz
Pagina: 1