5.1 Surround sound home cinema set-vragen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aqua-Life
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 22-05-2023
Goedemiddag allen,

Ik ben me al een tijdje aan het verdiepen in de mogelijkheden rondom een home cinema set. Nu heb ik er echter niet zo heel veel verstand van, en ik vind het lastig om mijn weg te vinden in de vele mogelijkheden en technologieën. Ik heb een aantal concrete vragen waar ik hopelijk van 1 van jullie antwoord op kan krijgen. Namelijk;

1)
Ik ben op zoek naar een 5.1 surround sound home cinema set voor de tv. Echter zou ik graag ook de mogelijkheid hebben om deze set ook los van de tv aan te sturen via bijvoorbeeld mijn mobiele telefoon of laptop. (Dus als een soort van losstaand audio systeem gebruiken.) Is dit wel mogelijk? En zo ja, welke systemen zouden dit dan kunnen of waar moet ik op letten?

2)
Indien vraag 1 mogelijk is; zijn er ook systemen waarbij ik de input kan kiezen / aansturen? Dus stel ik heb de TV aan, maar daarvan heb ik het geluid uit gezet, omdat ik op dat moment de audio wil aansturen via mijn telefoon of laptop. Kan dat?

Alvast hartelijk dank voor jullie hulp en advies!

Gr, Dennis

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 08-10 08:28

FeaR

In GoT we trust

Voor een aankoopadvies is dit topic te globaal en missen de concrete eisen. Denk aan een budget, wat er aangesloten moet worden (zie verderop) en aan wat je zelf al gevonden hebt. Nu is dat laatste lastig omdat je niet weet waar je naar moet zoeken maar er kan wel gekeken worden naar wat er bijvoorbeeld in de gewenste prijsklasse valt dan wel welke speakers bijvoorbeeld mooi gevonden worden.

Ik verhuis dit topic richting Audio en HiFi zodat daar de algemene vragen beantwoordt kunnen worden. Aan de hand van die antwoorden kan dan eventueel een topic in CEA geopend worden. Voor nu is hier geen antwoord op mogelijk betreffende een specifieke set omdat er te veel vraagtekens zijn.
Ik ben op zoek naar een 5.1 surround sound home cinema set voor de tv. Echter zou ik graag ook de mogelijkheid hebben om deze set ook los van de tv aan te sturen via bijvoorbeeld mijn mobiele telefoon of laptop. (Dus als een soort van losstaand audio systeem gebruiken.) Is dit wel mogelijk? En zo ja, welke systemen zouden dit dan kunnen of waar moet ik op letten?
Mits de home cinema genoeg ingangen dan wel connectie methodes heeft is dit gewoon mogelijk. Waar je op moet letten zijn dus de apparaten die je hebt en welke uitgangen deze hebben. Het type en aantal uitgangen dient de home cinema als ingang te hebben. Je kan eventueel gaan converteren om van types te wisselen en switches gebruiken om het aantal te vergroten maar ik zou daar ver van weg blijven. Voor draadloze audio idem alleen kijk je dan niet naar de ingangen van de home cinema maar dan bijvoorbeeld of deze beschikt over Spotify of Bluetooth.

Lange verhaal kort is dat je dus moet weten wat je hebt en hoe je dat op de aan te schaffen set aan kan sluiten.
Indien vraag 1 mogelijk is; zijn er ook systemen waarbij ik de input kan kiezen / aansturen? Dus stel ik heb de TV aan, maar daarvan heb ik het geluid uit gezet, omdat ik op dat moment de audio wil aansturen via mijn telefoon of laptop. Kan
Afhankelijk van de manier van aansluiten kan dat. Echter is dit ook weer afhankelijk van welke bronnen je hebt en hoe deze aan worden gesloten. Iets als "de TV aan" kan op verschillende manieren. Kijk je TV met een externe box of heb je een CI-module? Indien er een externe box is kan er gekozen zijn deze aan te sluiten via HDMI naar de home cinema voor beeld en geluid door de home cinema of is de externe box alleen voor geluid richting de home cinema aangesloten. Je kan bijvoorbeeld niet zowel de externe decoder als de laptop via HDMI op de home cinema aansluiten en beide tegelijkertijd afspelen. Dan moet je keuzes maken.

Ook deze is dus lastig te zeggen aangezien er te veel variabelen zijn. Post eens een lijstje met apparatuur en eventuele specifieke wensen. Dat praat mogelijk al makkelijker. Ook iets van een budget is handig. Niet dat er straks opties worden bedacht die receivers van bijvoorbeeld duizend euro kunnen waar het budget mogelijk op een vijfhonderd euro ligt.

[ Voor 10% gewijzigd door FeaR op 22-03-2020 17:23 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:30

JvS

Ik heb hem zelf ook

1. Ja, dat kan met ingebouwde chromecast, spotify connect of door een losse chromecast of wat dan ook aan te sluiten
2. Ja kan gewoon. Je audioset kan alles doen, terwijl je TV wat anders doet.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Nu online

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Zie de antwoorden van @FeaR en @JvS. Als je dan voor iets gaat kiezen (homecinemaset, of bijv. een losse receiver met losse speakers) lees dan eens deze post door: Jorgen in "Keuze tussen receivers"

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
1 kan bij een losse receiver ook met de app voor de receiver zelf (bijvoorbeeld mijn Denon doet dat) en Spotify of Airplay. Wel moet je dan even zelf onderzoeken wat het type ondersteunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aqua-Life
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 22-05-2023
Dank voor alle reacties! Ik was niet op zoek naar een aankoopadvies, slechts hulp in alle technische termen en mogelijkheden. Ik kan nu weer verder dus hartelijk dank voor jullie moeite.
Pagina: 1