Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Online back-up, NAS, of een extra HDD aanschaffen?

Pagina: 1
Acties:

• Fietnetje
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 21-11 09:30
Dag leden,

Ik ben al dagen bezig om online een back-up te maken van mijn DATA bestanden (foto's, en werk gerelateerde bestanden) ongeveer 1TB. Via verschillende plaforms zoals Backblaze, Idrive wil dit niet echt lukken.

Wat wil ik?
- Eenmalig een map X uploaden in de cloud met al deze bestanden
- Als ik mijn pc aanzet dat bestanden die ik verwijderd/toegevoegd heb op map X dat deze ook toegevoegd/verwijderd worden in de cloud, dus een soort sync?

Kan dit wel met een online platform of moet ik eerst een NAS aan mijn pc hangen, of een extra HDD plaatsen in mijn pc? Ik heb nu 1 SSD...

Wie kan mij verder helpen ik snap er niet zoveel meer van, bedankt :)

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 30-11 20:48
Wat wil er niet lukken met die online opties? "Dit wil niet echt lukken" zegt weinig.

The devil is in the details.

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 30-11 21:15

DarkSide

theres no place like ::1

Backup naar blaze etc is geen sync.
Je maakt backups van je data nu. Een soort punt in tijd. Als je lokaal iets weggooit staat het nog in je backup.
Dat is ook het idee van een backup.

Syncen is iets anders. Kan ook handig zijn. Maar syncen - is geen backup.
Backups met versie beheer is toch wel aan te raden.

Waar je je backups opslaat is aan jou.

Dat kan ook een NAS zijn. Deze werken ook prima met versie beheer.
Voordeel van cloud is dat je NAS stuk kan gaan, gestolen kan worden, brand kan uitbreken etc.
Een offsite backup is daarom aanbevolen.

Verder idd wat @Hahn zegt. Wat lukt niet? Welke melding(en) krijg je.

Idrive vroeger gebruikt en dat werkt prima.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

• Fietnetje
@Hahn Bij Backblaze en Idrive heb ik 3 dagen de pc aangehad en was het proces nog maar 50% complete. Ook weet ik niet of hun bestanden syncen met mijn pc, dus als ik bestanden verwijder/toevoeg in map X of die dan in de cloud ook verwijderd/toegevoegd worden?

• Hahn
Fietnetje schreef op zondag 22 maart 2020 @ 16:31:
@Hahn Bij Backblaze en Idrive heb ik 3 dagen de pc aangehad en was het proces nog maar 50% complete.
1TB is gewoonweg heel veel data, en afhankelijk van hoe snel je upload is, kan dat uren, dagen of zelfs weken duren. Zolang je vooruitgang ziet, lekker laten lopen.

Ter illustratie: als je 1MB/s uploadsnelheid hebt, wat een prima snelheid zou zijn, zou het ongeveer 280 uur (dat is een kleine 12 dagen!) duren voordat je 1TB aan data hebt geüpload.

[ Voor 20% gewijzigd door Hahn op 22-03-2020 16:35 ]

• Fietnetje
@DarkSide Ok duidelijk verhaal bedankt. Maar wat ik wil... dat de data gesynct wordt? Hoe ga ik dit dan oplossen?

Upload snelheid is trouwens 40 mbps (gewoon normaal denk ik)

• DarkSide

DarkSide

@Fietnetje uploaden is ook afhankelijk van jouw ISP.
Maar 1TB is wel even zoet.

als je iets bijplaatst dan komt dat gewoon in de volgende backup terecht.
Je hoeft dan niet de helemap (1TB) te syncen alleen de nieuwe zaken.

Als je lokaal iets weggooid, dan blijft het in de backup staan. (het idee van een backup)

Waarom wil je syncen?
Iets (per ongeluk) weggooien en je bent je data kwijt.

Doel van Backup is dat je belangrijke data bewaard.

Syncen is data kopieren tussen twee locaties.

[ Voor 22% gewijzigd door DarkSide op 22-03-2020 16:39 ]

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

• Hahn
Fietnetje schreef op zondag 22 maart 2020 @ 16:37:
@DarkSide Ok duidelijk verhaal bedankt. Maar wat ik wil... dat de data gesynct wordt? Hoe ga ik dit dan oplossen?
Een dienst gebruiken die wel kan syncen.
Upload snelheid is trouwens 40 mbps (gewoon normaal denk ik)
40 Mbps (Mbit/s) is een prima uploadsnelheid, maar 1TB uploaden daarmee kost nog steeds 56 uur, dus meer dan 2 dagen. En dat is als je heel die tijd volledige upload kunt gebruiken, zonder ook maar iets anders te doen dus.

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Als 1 Tb echt genoeg is en je toevallig ook nog Office wilt gebruiken zou je Office 365 kunnen nemen. Dan krijg je ook Onedrive van 1Tb om je bestanden in op te slaan en te synchen.
Ik gebruik dit zelf voor mijn bedrijf en ik vind het erg fijn werken.

https://products.office.c...-onedrive-plans?market=nl

• Fietnetje
- Ik upload map X van mijn C: schijf ergens in de cloud (dus map X bevat alles wat ik wil bewaren)
- Ik verwijder 1 bestand, of ik voeg 1 bestand toe aan map X op mijn C: schijf dan wil ik dat wat ik geupload heb in de cloud dat ook overneemt, dat dat ene bestand wat ik toegevoegd/verwijderd heb ook toegevoegd of verwijderd is.

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Ik ben al dagen bezig om online een back-up te maken
Maar wat ik wil... dat de data gesynct wordt?
Sync is geen backup, iets mis met de orginele data? Dan heb je nu 2 keer dezelfde brakke data... Verkeerde bestand verwijderd? Dan heb je nu 2 keer niks...
Backup = backup, sync = sync, niet andersom ;)
Juist iets als Backblaze is hier perfect voor, je laat het 's nachts oid lekker lopen zodat nieuwe/aangepaste data ook in de backup zit en behalve dat de eerste keer even een paar dagen duurt is het verder geen probleem zolang je niet elke week weer 1TB aan nieuwe data genereert...

Sync is leuk voor als je meerdere computers gebruikt en op elke computer dezelfde data wilt, niet om data veilig te stellen.

Fixing things to the breaking point...

• DarkSide

DarkSide

@Fietnetje eerst goed bedenken of je echt wilt syncen of een backup wilt hebben.

Anders idd gewoon OneDrive nemen.

Als je data belangrijk is zal ik toch echt voor een backup gaan. Dat daar misschien iets tussen zit wat minder belangrijk is, is dan niet erg.

Dus gaat het om data beschikbaar te hebben op meerder locaties. Of gaat het om data veilig te stellen want het is belangrijk, en als er iets mee gebeurd wil je het terug hebben?

• Fietnetje
@RGAT Ik maak een back-up via Backblaze van map X om 16:00 uur. is die klaar. Om 17:00 uur heb ik verschillende nieuwe bestanden in die map staan (op de C: schijf in map X) zoals facturen en andere zaken. Om 17:15 vliegt mijn PC in brand. Dan ben ik alles toch kwijt wat er tussen 16:00/17:00 uur toegevoegd is aan map X?

Even om het extreem uit te leggen.. Of zie ik dit verkeerd?

• Fietnetje
@DarkSide Online beschikbaar hebben is idd geen must (meer een leuke optie) Ik wil gewoon dat mijn DATA veilig is, en als ik bestanden toevoeg op de map die ik geselecteerd heb voor de upload/backup dat die per direct worden toegevoegd in de cloud.

• Hahn
Fietnetje schreef op zondag 22 maart 2020 @ 16:51:
@RGAT Ik maak een back-up via Backblaze van map X om 16:00 uur. is die klaar. Om 17:00 uur heb ik verschillende nieuwe bestanden in die map staan (op de C: schijf in map X) zoals facturen en andere zaken. Om 17:15 vliegt mijn PC in brand. Dan ben ik alles toch kwijt wat er tussen 16:00/17:00 uur toegevoegd is aan map X?

Als je na 16:00 geen nieuwe backup hebt gemaakt, dan ben je dat kwijt, ja.

Maar wat is voor jou belangrijker? Een backup hebben, die niet corrupt kan gaan, maar niet altijd alle laatste data zal hebben. Of bestanden syncen, wat ervoor zorgt dat je laatste bestanden meegenomen zijn, maar waarbij je het risico hebt dat er andere zaken fout gaan.

Of allebei kan ook nog, een échte backup maken, én daarnaast (ergens anders heen) syncen.

• DarkSide

DarkSide

Daar helpt een sync ook niet tegen.
Want als je nog niet op syncen hebt geklikt. Ben je je data ook kwijt.

Je kan ook je backup schedulen. Of zelf starten als je nu iets belangrijks hebt toegevoegd.

Voor jouw doel is Onedrive wel handig (of google, dropbox etc).
Dan staan je bestanden daar. En dat " synct" live.
Onedrive heeft ook versie beheer voor consumenten geloof ik nu (niet 100% zeker heb OfB).

Verder definieer Veilig

Je hebt de hele dag hard gewerkt aan je bestanden. Dit wordt gesynct.
De volgende dag druk je op CTRL A +Shift Del.

• Hahn
DarkSide schreef op zondag 22 maart 2020 @ 16:56:
Daar helpt een sync ook niet tegen.
Want als je nog niet op syncen hebt geklikt. Ben je je data ook kwijt.
Dat hangt natuurlijk compleet af van hoe je bestanden synct. Bijvoorbeeld Google Drive en Dropbox syncen direct, zonder dat je ergens op hoeft te klikken.

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Fietnetje schreef op zondag 22 maart 2020 @ 16:51:

Ja, dat is hoe backup werkt, je zal als je pc in de fik vliegt altijd wel iets kwijt raken (iig de pc zelf...).
Ook met sync: als jij niet je bestand opslaat voordat de pc in de fik vliegt (en voordat je synct...) ben je het ook kwijt.
Als jij de schedule van Backblaze op 'Continuously' zet zal je nieuwe data ook direct in de backup geupload worden. Dan heb je dus dat data die je opslaat direct in de backup en die data komt er iig gedurende de eerste maand niet uit, dus pc in de fik, pc gestolen, ransomware, per ongeluk verkeerde bestand verwijderd ben je dan tegen beschermd.

Fixing things to the breaking point...

• Fietnetje
Ok...

Dan ga ik al mijn data uit map X voor 1 keer uploaden naar bepaalde software, is er dan software of een online dienst die ik in kan stellen dat er om het half uur oid gekeken wordt welke bestanden er toegevoegd zijn in die map X, zodat die direct online erbij komen te staan?

EDIT: Ik wil dus niet zelf iedere keer op "back-up" klikken maar dit moet een automatisch proces worden zodra de pc aangezet wordt

[ Voor 19% gewijzigd door Fietnetje op 22-03-2020 17:11 ]

• DarkSide

DarkSide

backblaze ;-)

• Fietnetje
@DarkSide Ok, dan is Backblaze "beter" als Dropbox,Onedrive etc?

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 30-11 16:07
@Fietnetje
Is de oplossing voor jou niet een full backup de cloud in, tot het volgende full backup moment aangevuld met incrementals, evt. gemaakt elk uur?
Dan behoud je alle bestanden uit het verleden (i.t.t. "sync") én een kopie van al je veranderde bestanden staat elk uur óók in de cloud.

• Fietnetje
@Renault Ja, ok... en hoe ga ik dit doen? Met welke service?

• hans_lenze
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 28-11 15:12
Fietnetje schreef op zondag 22 maart 2020 @ 18:14:
@Renault Ja, ok... en hoe ga ik dit doen? Met welke service?
Met Backblaze!

Je maakt een onderscheid tussen back-up en sync en gaat er vanuit dat beide zwart/wit zijn. Tegenwoordig is dit niet meer zo. Het grootste onderscheid zit 'm nu in wat er met je bestanden gebeurt als ze eenmaal in de grote wolk staan.

Back-up = bevroren bestanden = niet meer te bewerken kopie voor veiligheid
Sync = levende bestanden = kopie om gezellig met z'n allen aan te werken of op meerdere plekken dezelfde bestanden beschikbaar te hebben, juist zo makkelijk mogelijk te bewerken

Maar tegenwoordig hebben de meeste sync tools ook versiebeheer, waardoor je het als online back-up kunt gebruiken. De hippere online back-up pakketjes bieden de mogelijkheid om de bestanden vanaf meerdere PCs/devices te benaderen waardoor je ze ook als een soort sync tool kunt gebruiken.
Kies wat je het belangrijkste vindt en prik de tool die je het beste bevalt.
Het zou voor je testsnelheid wel helpen als je de eerste "test" niet zou uitvoeren met 1TB aan data...

[ Voor 72% gewijzigd door hans_lenze op 22-03-2020 19:21 . Reden: Extra uitleg ]

while (! ( succeed = try ()));

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 30-11 16:07
Backblaze, Duplicati2, Veeam enz.
Ik maak zelf de full backups handmatig elke 3 maanden en laat de incrementals elke dag/week/maand/jaar gewoon dóórlopen met Duplicati2 naar een cloudlocatie. Omdat Duplicati2 de functie "smart opslaan" heeft, worden steeds na een bepaalde periode dagelijkse incrementals samengevoegd tot week, week tot maand enz., waardoor de in beslag genomen cloudruimte steeds gelijk blijft.
Voer wel eerst een proef uit en documenteer die goed: eerst een tijdje backuppen, daarna gericht restoren en als dat is gelukt en goed gedocumenteerd, wis je alles en start je de echte incremental backups.
Ik heb in Duplicati2 óók ingesteld dat alles wat richting cloud vertrekt aan data AES256 ge-encrypt is: ook daarmee lukte de restore en het resultaat is dat niemand wat met jou data kan in de cloud (alles wat daar staat is encrypted).

Maar wat ik nog niet expliciet benadrukt heb gezien voor de TS: een sync doet niet wat jij wil!

Ik leg het in detail uit:
Stel:
- je maakte 1 week geleden een full backup (waar die staat maakt niet uit)
- daarna maakte je elke dag incremental backups (= alléén de veranderde bestanden sinds de laatste full backup of laatste incremental, waar dat staat maakt niet uit)
- twee dagen geleden heb je per ongeluk een hele map met bestanden weggegooid: de laatste versie die je hebt is dus van drie dagen geleden.
Wat is het verschil:
1. met ful backups en incrementals: je vind de hele map terug op de full backup en alle wijzigingen sindsdien in de incremental backups. Oftewel: je bent niets kwijt, je vindt alles terug in de teostand van de laatste incremental backup.
2. sync: twee dagen geleden heb je de map met bestanden weggegooid. Op het moment van de eerste sync daarna wort op de sync-locatie óók de map met bestanden weggegooid, want dat is het principe van een sync: op beide locaties (lokaal en op de sync-locatie) staat na de sync exact hetzelfde!
Oftewel: bij een sync kan je niet terug naar een eerdere, correcte toestand na een fout/encryptie/enz!

[ Voor 6% gewijzigd door Renault op 23-03-2020 00:01 ]

• Fietnetje
@hans_lenze @Renault Bedankt voor deze duidelijke uitleg! Dan ga ik toch maar weer eens Backblaze installeren haha, goed idee dus?
Pagina: 1