Ben er bijna uit onze zonnepaneelconfiguratie.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 10:24

martijn v o

Certified by Enphase.

Topicstarter
Ik ben er bijna uit.

afgelopen najaar heb ik de twee dakramen laten dichttimmeren op zolder om plek te maken voor de zonnepanelen op het dak. Op zolder hebben we aan de andere kant een dakkapel en daardoor toch voloende daglicht. Bijkomend voordeel is dat er via de dakramen behoorlijk wat warmte binnenkwam en dat zijn we nu grotendeels kwijt. Tevens hebben wij een warmtepompboiler en die kan in de zomer mooi de zolder (is ouderslaapkamer) koelen.

Wat heb ik nu bedacht:

Situatie:
Dakligging zuid-oost helling 45 graden geen schaduw geen pijpen en geen schoorstenen.
Beschikbaar dakvlak 5 meter breed en 4,80 hoog (de twee bestaande dakramen heb ik al weg laten timmeren) de bovenste pannenrij niet meegerekend.

Voorkeur 3 panelen landschape naast elkaar en 4 panelen boven elkaar.(afmetingen 1600*1000)
Wat ik zelf al heb gedaan is de meterkast vervangen (3 fase groepenkast maar nu als een fase aangesloten en voorlopig blijft dat zo) en daar een vrije groep in gemaakt (nu nog 16 A maar die ga ik vervangen voor 20 A) en de bekabeling naar zolder aanleggen 4mm2 tot onder de panelen eindigend met een werkschakelaar.

Jaarverbuik nu nog 3800 kwh, maar ik ga de warmtepomp warmwater vergroten er komt dan 600 kwh per jaar bij.

Panelen: 12 maal Panasonic VBHN330KJ01 HIT KURO Series 330Wp zwart Hybrid
Omvormer: 12 maal Enphase IQ7X 96 cell Microinverter 230 & 400VAC
Bekabeling: 12 maal Enphase Q Cable 1 fase 1.7m Landscape prijs is per connector
Montagemateriaal: 3 maal Clickfit EVO complete set 1 rij 5 panelen landscape pannendak met zwarte klemmen

Extra wensen: Enphase Q-RELAY-1P-INT Q-Relay for IQ7/IQ7+
Extra wensen: Enphase Envoy-S Metered

Montage: Complete installatie 12 Panelen inclusief meterkast aanpassing en bekabeling

Ben ik dan compleet of mis ik nog wat?
Zal kijken of ik een foto kan maken van ons dak.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Ik wacht ff op de foto.
Hoe zeker ben je van je dakafmetingen?

Als het 5m40 breed is en 5m10 hoog, dan passen er 15 kuro’s in portrait.

Ik heb er 14, want 1 gemetselde schoorsteen.

Waarom enphase als er geen schaduw is?
Die 12 passen prima op een SMA 4.0
Door twee gelijke stringen kan je ook prima vergelijken met elkaar.

Edit: https://www.mupload.nl/
En dan link met img tags hier in plakken.

[ Voor 38% gewijzigd door AUijtdehaag op 22-03-2020 17:33 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o

martijn v o

Certified by Enphase.

Topicstarter
Ik heb google earth plaatje maar weet niet hoe ik die hier geplaatst krijg.

Huis is binnen 4,90 breed dus uitwendig maximaal 5 meter.

[ Voor 64% gewijzigd door martijn v o op 22-03-2020 17:44 ]

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o

martijn v o

Certified by Enphase.

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NV-kCzyMur5GCGekGLZJoM9lu70=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3Vm8SGyZVJXO9P0Zsl3hHCFp.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Hoeveel dakpannen breed en hoog is het?
Meet eens van pan tot pan?
Vanuit je dakkappel? en dan niet direkt onder de dakkappel, maar een rij eronder indien mogelijk

Maar goed:
Ik zie hier geen noodzaak voor enphase.
SMA 4.0 en klaar. https://snapshot.raintank...A6yIjl9fsxEDVRr6YKoJB0ul5
Edit: Ok geen omvormer binnen. Duidelijk.

[ Voor 80% gewijzigd door AUijtdehaag op 22-03-2020 17:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o

martijn v o

Certified by Enphase.

Topicstarter
Van bovenkant dakkapel tot de bovenste rij vrij is 14 pannen en de afstand van een pan is 31 cm.
Tenminste onderaan, ik weet niet of dat overal gelijk is. dus 4,34 meter maar.

Edit: gemeten met de trap vanaf beneden, niet de onderste rij en ook niet onder het kapel maar precies ertussen in.

Ik wil de enphase omdat ik dan elk paneel kan bekijken en omdat ik binnen geen omvormer wil maar ook niet kwijt kan.

Edit: Wij hebben schuine muren op zolder, de engige rechte muren is aan de ene kant een klerenkast en aan de andere kant helemaal vol gehangen met mechanische ventilatie, warmtepompboiler, ketel en leidingen.

[ Voor 39% gewijzigd door martijn v o op 22-03-2020 17:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basement
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 10-07 22:45
Ik mis de Optimizer/Micro-Omvormer kabelclip, om je omvormer op te klikken en je kabels vast te zetten.
https://www.solar-bouwmar...mizer-micro-omvormer.html

Heb je eigen aardlekschakelaar voor de pv en een eigen groep voor de pv en een eigen groep voor de envoy, zoals enphase aanraad? En tussen de aardlek en de groepen een ferrietring(en) ter bevondering van de communicatie tussen de panelen en de envoy?
https://www.solar-bouwmarkt.nl/data-filter-ferriet-ring.html

Als het nog kan zou ik een 6mm kabel leggen, om de spanning stijging tegen te gaan. En werk schakelaar is niet nodig.

Heb je de dhz handleiding Enphase bij solar bouwmarkt al gezien?
https://www.solar-bouwmar...-installatie-handleiding/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Lees even bij: Let wel even op de afwijkende specificaties! wat betreft clickfit evo
https://www.solar-bouwmar...30wp-full-black-copy.html
en bij winkelman is het paneel goedkoper. (weliswaar 330 Wp)

Ook mogen deze panelen op de korte kant rails hebben. Dus horizontale rails.

Als je dan toch enphase neemt, leg er aan de andere kant nog 3, boven de dakkapel.
Meer spreiding van opbrengst.

En aub niet zo:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v0ssh6T9D1rD-NbdVmN_yxoYn6M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Qo97iDkZuIQrBdQ2zoGOlOSH.jpg?f=fotoalbum_large

@Basement 6 mm2 kabel voor een 4 kW....lijkt me lichtelijk (zwaar) overdreven.
Bij hoeveel volt AC schakelt de enphase zich uit?

[ Voor 36% gewijzigd door AUijtdehaag op 22-03-2020 18:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o

martijn v o

Certified by Enphase.

Topicstarter
@Basement :
dank voor de clips die zijn handig.
Ik heb een eigen groep voor de PV en bij ons zijn alle groepen voorzien van een aardlek.
Van de ferrietringen had ik gelezen en dat kan nooit kwaad.

@AUijtdehaag :
De afwijkende specificatie betreft de breedte van het paneel bedoel je? Indien zo dan had ik daar in voorzien door een railset te selecteren voor een paneel extra.

De bedoeling van de emphase was inderdaad om later nog uit te breiden aan de voorzijde met 6 panelen, maar dan moet het schoorsteentje van de CV weg. Dan kan bijna we zijn nu terug van 1200 m3 gas per jaar naar 500 m3 gas en de laatste voorbereidingen (vloerverwarming, laatse m2 HR++glas, en de grotere boiler) zijn bezig. We komen dan uit op 300 m3 gas en dan gaan we electrisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Die uitbreiding kan met een SMA ook hoor. (vanaf 3 geen probleem)
Wellicht heb je dan al wat panelen gratis tov enphase. :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B4Vnf0i8dxwzvO0TJj4LodGEVQU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NHpq1FyURYnumxIMjLb0SA9X.jpg?f=fotoalbum_large

Gasloos is hier ook gelukt.
Al moet ik mijn enkelglas ramen nog doen op de bovenverdieping. ;)

[ Voor 12% gewijzigd door AUijtdehaag op 22-03-2020 18:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basement
AUijtdehaag schreef op zondag 22 maart 2020 @ 18:05:
Lees even bij: Let wel even op de afwijkende specificaties! wat betreft clickfit evo
https://www.solar-bouwmar...30wp-full-black-copy.html
en bij winkelman is het paneel goedkoper. (weliswaar 330 Wp)

Ook mogen deze panelen op de korte kant rails hebben. Dus horizontale rails.

Als je dan toch enphase neemt, leg er aan de andere kant nog 3, boven de dakkapel.
Meer spreiding van opbrengst.

En aub niet zo:
[Afbeelding]

@Basement 6 mm2 kabel voor een 4 kW....lijkt me lichtelijk (zwaar) overdreven.
Bij hoeveel volt AC schakelt de enphase zich uit?
Het is wat Enphase zelf adviseert tegenwoordig. omdat er veel meer pv bijkomt tegenwoordig stijgt de spanning op de kabels van de netbeheer ook. Die kun je een een beetje ondervangen door een dikkere kabel te nemen. en het verschil tussen 4mm en 6mm is tientjes en op een begroting van een paar duizend euro dus verwaarloosbaar. Met een dikkere kabel ben je pas in van de laatste in de straat uitgaat bij een te hoge netspanning. Je kijkt dus niet het vermogen wat over de kabel gaat, maar in hoeverre je de spanningstijding tegen kunt gaan.

De micro omvormer is een omvormer, die hoort bij 253 volt uit te schakelen, net als een string omvormer.

Voordeel met een micro-omvormer is dat er maar 1 of 2 omvormers uit moeten om de spanning onder 253 te krijgen, dat voordeel heb je met een string omvormer niet.

[ Voor 3% gewijzigd door Basement op 22-03-2020 18:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basement
martijn v o schreef op zondag 22 maart 2020 @ 18:21:
@Basement :
dank voor de clips die zijn handig.
Ik heb een eigen groep voor de PV en bij ons zijn alle groepen voorzien van een aardlek.
Van de ferrietringen had ik gelezen en dat kan nooit kwaad.

@AUijtdehaag :
De afwijkende specificatie betreft de breedte van het paneel bedoel je? Indien zo dan had ik daar in voorzien door een railset te selecteren voor een paneel extra.

De bedoeling van de emphase was inderdaad om later nog uit te breiden aan de voorzijde met 6 panelen, maar dan moet het schoorsteentje van de CV weg. Dan kan bijna we zijn nu terug van 1200 m3 gas per jaar naar 500 m3 gas en de laatste voorbereidingen (vloerverwarming, laatse m2 HR++glas, en de grotere boiler) zijn bezig. We komen dan uit op 300 m3 gas en dan gaan we electrisch.
Maar heeft de pv een eigen aardkeschakelaar? Want dat haal ik niet helemaal uit je verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Basement Ik heb een guard grid code van SMA.
Ik ben sowieso de laatste uit de straat die uitgaat ;-)

(daar helpt een Aton power to heat ook aan mee)

@martijn v o 3x 6 mm2, gaat door 19 mm . (niet door 16)
Een kabel kun je zowiezo vergeten.
Ik heb 6 mm2 ook boven op zolder liggen, maar dat is een crime om aan te sluiten. Veel stugger dan 4 mm2
Maar ik zie echt de noodzaak niet. (tenzij enphase de spanningsverhoging anders doet dan SMA, maar dat weet ik niet)

[ Voor 50% gewijzigd door AUijtdehaag op 22-03-2020 18:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o

martijn v o

Certified by Enphase.

Topicstarter
@Basement :
Niet een eigen solo aardlek.
Na binnekomst een hoofdschakelaar voor 3 fasen maar doorgelust voor een fase. Vanuit daar drie aardlekken en elke aardlek voed 4 groepen.

De 6mm kwadraat kan ook, moet de kabel nog halen. Kan dat dan wel in een 16mm buis? of kan ik beter 19mm leggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martijn v o

martijn v o

Certified by Enphase.

Topicstarter
ja ik bedoel ook draad, maar noem alles kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basement
martijn v o schreef op zondag 22 maart 2020 @ 18:46:
@Basement :
Niet een eigen solo aardlek.
Na binnekomst een hoofdschakelaar voor 3 fasen maar doorgelust voor een fase. Vanuit daar drie aardlekken en elke aardlek voed 4 groepen.

De 6mm kwadraat kan ook, moet de kabel nog halen. Kan dat dan wel in een 16mm buis? of kan ik beter 19mm leggen.
Als het je het goed wil aanleggen, zou ik een eigen aardleschakeaar voor de pv nemen, met eind groepen. eentje voor de pv en eentje voor de envoy en tussen de aardlekschakelaar en de groepen een Ferrietring plaatsen.

Mocht je nog willen uitbreiden later, zou ik een extra meter(s) kabel mee bestellen en op het einde een afdichtdop zetten, en achter je laatste paneel verstoppen, zo kan je in de toekomst kinderlijk eenvoudig uitbreiden. https://www.solar-bouwmarkt.nl/q-cable-afsluitkap.html

Vergeet je waar niet wil uitbreiden een einddop de op kabel te zetten?
https://www.solar-bouwmarkt.nl/q-cable-einddop.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Basement
AUijtdehaag schreef op zondag 22 maart 2020 @ 18:44:
@Basement Ik heb een guard grid code van SMA.
Ik ben sowieso de laatste uit de straat die uitgaat ;-)

(daar helpt een Aton power to heat ook aan mee)

@martijn v o 3x 6 mm2, gaat door 19 mm . (niet door 16)
Een kabel kun je zowiezo vergeten.
Ik heb 6 mm2 ook boven op zolder liggen, maar dat is een crime om aan te sluiten. Veel stugger dan 4 mm2
Maar ik zie echt de noodzaak niet. (tenzij enphase de spanningsverhoging anders doet dan SMA, maar dat weet ik niet)
Ik zou niet weten wat voor crime er aan is om deze aan te sluiten, de 3 x 6mm komt uit op het dak, deze breng je naar een lasdoos, je last deze af op de Enhpase kabel met 6 mm lasklemmen en je giet doos vol met giethars en klaar is kees. https://www.wago.com/nl/i...verbindingsklem/p/221-615
Tis allemaal niet zo moeilijk gedoe als met een string omvormer ;-)

Een 3 keer 6mm kabel is 13,1 mm, dus ik ziet weten waarom deze niet in een rechte buis van 19mm zou gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
De buis komt dus op het dak uit?
Hopelijk is die waterdicht, anders loopt het zo je meterkast in.

Ik vind het zelfs lastiger dan een stringomvormer...
Vanaf een werkschakelaar werken is makkelijker dan met giethars op dak staan.
Als ik TS zou zijn, zou ik een verdeel box met zekeringen of aardlekautomaten maken op zolder. (wel via die aparte kabel)
Dan kan ook de warmtepomp boiler daar op. En eventueel een Aton power to heat (maar die zal wel weer niet in de wp boiler passen) Voor als salderen ophoudt te bestaan.

[ Voor 57% gewijzigd door AUijtdehaag op 22-03-2020 19:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basement
AUijtdehaag schreef op zondag 22 maart 2020 @ 19:22:
De buis komt dus op het dak uit?
Hopelijk is die waterdicht, anders loopt het zo je meterkast in.

Ik vind het zelfs lastiger dan een stringomvormer...
Je moet net als met je solar kabel een waterdichte dak doorvoer maken, daar verschil het niet van een sring systeem.

Met een ymvk mag je gewoon open bochten maken. Het lijkt alleen lastiger, in feite is het simpeler en veiliger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o

martijn v o

Certified by Enphase.

Topicstarter
Die aardlek moet ik even over nadenken, daar is denk ik in de meterkast geen ruimte voor. Ik vond het al stoer genoeg dat we van alleen een aardlek voor de natte apparatuur naar de hele woning op aardlek gingen. :-)

Als ik ga uitbreiden zal ik dat op een ander dakvlak gaan doen, het dakvlak wat nu gepland is ligt dan helemaal vol.

Betreft de doorvoer moet ik ook nog even over nadenken. Ons dak is een zogenaamd klapdak (houtenplaat met balken met isolatie opgeschuimd, bovenop voorzien van een schanier en zo op het huis getakeld).

Ik eindig met een werkschakelaar op het knieschot redelijk centraal onder de panelen. de rest is voor Winkelman of Solarmarkt waar ik de spullen ga bestellen indien de levertijd en montagedatum niet heeeeeel erg lang is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
1 positie neemt deze in:
https://www.elektramat.nl...-20a-100ma-1p-n-1-module/
Maar wordt wel warmer dan een dubbele...
Die stroomklemmen/spoelen van de Envoy passen er nog wel in?

6 panelen op het andere dak kost je weer >600 euro aan micro omvormer, terwijl het gewoon gratis op de SMA erbij kan.

Maar ik hou er over op.

Hoe kan die groepenkast nou vol zitten? :+
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ocP9tMUMEPNhU6LNXVRC8KlC9dw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lYAWHTmdMiLeYdkNfyQOUIC8.jpg?f=fotoalbum_large

Winkelman zit een uur en 12 minuten van je vandaan.
We installeren in een cirkel van ongeveer een uur rijden van Hengelo.
Toen mochten we nog 130 km/h

Levert Patrick van Zonnekompas Utrecht zoiets niet?

[ Voor 55% gewijzigd door AUijtdehaag op 22-03-2020 20:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o

martijn v o

Certified by Enphase.

Topicstarter
Hier de mijne.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hfSrTJmt9Ix2xGviJIqqS1RiMB8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VRfZrIyrvGx6QeWXLrxBcRL4.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Ik ga niks zeggen over de kookgroep in een 3-fase zekeringkast. 8) :+

Je kan de kast mischien nog verhogen en de hoofdschakelaar lager plaatsen in een losse kast?
Passen de envoy stroomklemmen er nou nog in, of heb je die niet nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o

martijn v o

Certified by Enphase.

Topicstarter
Het is een 3-fase groepenkast maar op een fase aangesloten.
Het zijn er eigenlijk twee, waaronder een voor de oven die 3600 Watt is en vroeger toen het nog 220 was op een kookgroep moest, maar nu het 230 is eigenlijk niet meer.
De andere is van de inductie 7400.

Van die envoy stroomklemmen begrijp ik niet, ben maar loodgieter.

Nummer 4 is voor de panelen.

[ Voor 4% gewijzigd door martijn v o op 22-03-2020 21:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
De inductie is 7400 watt.
7400 /230 V = 32 Amp. Je hoofdzekering is (3x) 25 Amp.

Kookplaat voluit is dus boem...
(ik meet best veel,, en in de praktijk blijkt het erg mee te vallen, maar ik heb hem toch maar op een 3-fase aardlekautomaat gezet)

Dit ook gezien?
https://www.solar-bouwmarkt.nl/iq-envoy.html
Ik ga me er niet in verdiepen, maar daar heb je volgens mij stroomklemmen nodig, die je over je bedrading gaat zetten in de groepenkast.
@Basement ?

Ik heb iets vergelijkbaars met de aton power to heat van technische alternative.
Neemt veel plek in. Zie de zwarte stroomklemmen rechts in de meterkast
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9LeX9X-zs6jCpcOlp_-uX5lNrJ0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZYw9tqdyBLvFfxggsmlKPw4N.jpg?f=fotoalbum_large

Edit:
Je kan 5, 6 en 7 opschuiven naar rechts (want 8 is vrij) en op 4+5 dan een aardlekautomaat zetten. (los bedraad van de rest, dus geen kamrail)

[ Voor 49% gewijzigd door AUijtdehaag op 22-03-2020 21:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o

martijn v o

Certified by Enphase.

Topicstarter
Ah op die fiets.
Het lijkt wel of de ruimte die er tussen zit iets minder is dan de breedte van een groep maar misschien is dat gezichtsbedrog.

De kookplaat gaat regelmatig naar 100% vermogen, zelfs met 4 pitten.
In het apparaat zit een regeling dat hij de 7400 dan verdeeld.

Mijn hoofdzekering is 1 maal 50A.

Van die stroomklemmen zal ik eens lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@martijn v o
Oh nu snap ik hem.

Je hebt 1-fase aansluting en een 1/3 fase groepenkast en de hoofschakelaar (3-fase) is doorgelust.
Dan kan het inderdaad met de kookgroep, omdat alles op 1-fase is.

Maar je hebt (denk ik) 1x 35 A hoofdzekering.
50A is erg zeldzaam

[ Voor 13% gewijzigd door AUijtdehaag op 22-03-2020 21:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basement
Daar is wel een oplossing voor, Eaton heeft medusa kasten die zijn even breed maar 550 hoog. Dan heb je 3 rijen van 12. Zn lege kast kost bij eletramat net geen 79 euro. https://www.elektramat.nl...en-36-modules-220x550-mm/ Met wat nieuwe interne bedrading, daar ook te bestellen kan je over.

Wat @AUijtdehaag zegt over de kookgroep klopt, als je 3 fase tot je beschikking heb, moet je ook 3 fase kook aansluiting maken. Dit voor een beter belasting over je 3 fases

Bij de Envoy meterd krijg je er cts bij die de meting verzorgen.

Ik zou echt eens als ik jullie was de dhz enphase handleing lezen, daar kan je bijna alle info uit halen voor een degelijke en fatsoenlijke installatie.
https://www.solar-bouwmar...-installatie-handleiding/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Dus kort samengevat:
- Kiest de topicstarter voor Enphase dan komt een hele meterkast verbouwing aan te pas, als je ook de panelen wilt uitlezen, want er moet ruimte gemaakt worden voor aardlekautomaat, stroomklemmen en Qrelay.
- Bij batterijopslag zit men dan ook vast aan Enphase, vanwege deze metingen. (geen ruimte voor andere merken beschikbaar in de groepenkast)
Dan gaat dit nog maar over 1 fase. Bij 3-fase komt er nog meer (stroomklemmen) bij kijken.

Ik zou toch nog eens nadenken over 1 simpele stringomvormer met 1 aardlekautomaatje en uitlezing over wifi of ethernet, waar zowel oost als west op kan aangesloten worden (icm panasonic)
Uitlezing per mppt uitgang, dat wel. Maar ik heb eigenlijk wel vertrouwen in de kwaliteit van de panasonics.

Soms is meterkast verbouwing onvermijdelijk, maar niet iedereen ziet dit als hobby, net als ik. ;)

[ Voor 30% gewijzigd door AUijtdehaag op 23-03-2020 08:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o

martijn v o

Certified by Enphase.

Topicstarter
Ik ben er dus nog niet uit :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o

martijn v o

Certified by Enphase.

Topicstarter
AUijtdehaag schreef op zondag 22 maart 2020 @ 21:56:
@martijn v o
Oh nu snap ik hem.

Je hebt 1-fase aansluting en een 1/3 fase groepenkast en de hoofschakelaar (3-fase) is doorgelust.
Dan kan het inderdaad met de kookgroep, omdat alles op 1-fase is.

Maar je hebt (denk ik) 1x 35 A hoofdzekering.
50A is erg zeldzaam
klopt inderdaad een een fase aansluiting maar wel met 50 Ampere. Hij moest uit omdat de vorige kast geen hoofdschakelaar had, die was maar 5 groeps.
De electricien heeft daarom de stop van het energiebedrijf eruit gehaald, er moest wel veilig gewerkt kunnen worden. We hebben er nu ook een trage ingezet.
Deze groepenkast hangt er net 6 maanden en nu mag ik hem alweer verbouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
SMA 3.6 en deze.
2 stringen van 6 + 2 stringen van 3 (of 1 van 6 als het in hetzelfde hellingsvlak ligt)

Is toch ook niks mis mee?

[ Voor 31% gewijzigd door AUijtdehaag op 24-03-2020 18:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DARKviper123
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 30-06 22:32
AUijtdehaag schreef op zondag 22 maart 2020 @ 20:28:
Hoe kan die groepenkast nou vol zitten? :+
[Afbeelding]

[...]
Offtopic: maar mist hier nou niet zo'n verplichte sticker die aangeeft dat er een PV-installatie aanwezig is?

2170Wp Oost - 3410Wp Zuid - Growatt 5000MTL-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@DARKviper123 Die zit op de verdeelkast in de schuur. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basement
martijn v o schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 18:32:
[...]

klopt inderdaad een een fase aansluiting maar wel met 50 Ampere. Hij moest uit omdat de vorige kast geen hoofdschakelaar had, die was maar 5 groeps.
De electricien heeft daarom de stop van het energiebedrijf eruit gehaald, er moest wel veilig gewerkt kunnen worden. We hebben er nu ook een trage ingezet.
Deze groepenkast hangt er net 6 maanden en nu mag ik hem alweer verbouwen.
Ik denk dat je hem zowiezo mag verbouwen, als je een 50A aansluiting hebt, betekent dat je 50A kunt afnemen, dan is je 40A hoofdschakelaar al te weinig. Sterker nog, zn gehele kast is geschikt voor 40A.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basement
DARKviper123 schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 18:58:
[...]

Offtopic: maar mist hier nou niet zo'n verplichte sticker die aangeeft dat er een PV-installatie aanwezig is?
Hij had geen geld meer voor een extra sticker, al z'n geld is in zijn panasonics gaat zitten. ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Basement schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 19:29:
[...]

Hij had geen geld meer voor een extra sticker, al z'n geld is in zijn panasonics gaat zitten. ;)
Gelukkig brengen de panelen ook nog wat geld op. Heb nu een stikker kunnen kopen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QgMota3csMbcKgOKBbaCpRwgFTw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dMbDU3xRxXQ7zMKbC9xZHEq9.jpg?f=fotoalbum_large
@DARKviper123

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• martijn v o

martijn v o

Certified by Enphase.

Topicstarter
Nou we zijn weer wat verder dankzij alle goed tips hier.

Het blijven de Panasonics omdat het formaat goed op het dak past, het prima panelen zijn, ze er goed uitzien en een verschrikkelijk goede Temp coëfficiënt hebben. Overigens dat laatste heb je niks aan want die goede coëfficiënt is dus in de zomer als het warm is prima, maar dan wekken de panelen al voldoende op.

We gaan wel voor een string omvormer, de ombouw van de meterkast is teveel van het goede en voor het uitlezen van elk separaat paneel ben je dan ongeveer 80 euro per paneel meer kwijt.

even wachten op de offertes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o

martijn v o

Certified by Enphase.

Topicstarter
Nog niet heel veel verder. Ik had drie offertes aangevraagd waarvan ik er maar liefst eentje heb gekregen. Nu blijken de panasonics niet leverbaar te zijn, en stellen ze voor om in plaats van KURO de niet kuro te nemen.
Dus maar weer opnieuw aanvragen.

Ondertussen spullen besteld om de meterkast aan te passen (van schakelaar 40 ampere naar 63 ampere).

[ Voor 17% gewijzigd door martijn v o op 28-05-2020 20:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 12-07 17:05

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o

martijn v o

Certified by Enphase.

Topicstarter
Net niet ik heb 4 meter 80 bij 4 meter 20.
Ja ze passen dan wel in portrait maar dan 8 stuks, van de Panasonics 12 in Landschape.

Een ander paneel wat ik heb gevonden in de Sunpower maar dat ding kost goud geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
https://www.solar-bouwmarkt.nl/390-wp-full-black.html

Neem er van deze 8. Is al 3120 Wp. Wat heb je aan eindeloos wachten op die Kuro's?

Voordeel is dat je dak net wat minder vol is. Ik heb het topic niet helemaal gelezen maar als je een paneel strak tegen de dakgoot legt kan het water over de goot heen vliegen.

Edit: je hebt geen goot zie ik.
Past er niet iets onder je dakkapel, of erbovenop? Andere dak meteen meenemen.

[ Voor 15% gewijzigd door busscherski op 28-05-2020 20:59 ]

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o

martijn v o

Certified by Enphase.

Topicstarter
Nee ik heb geen dak goot althans niet boven het kapel. De buren wel die hebben een uitbouwpuntje, maar daar mocht ik de goot van aanpassen.
We hebben niet veel dakvlak en uitbreiden wilden we in de toekomst wel doen maar nu niet direct.
Behalve dat de Phono Solar minder vermogen per M2 heeft is het dakvlak ook minder te benutten.
Je doet het toch voor een langere periode en het moet er ook netjes uitzien.
Ik had voorgesteld om de HIT niet all black dan maar te monteren en uit te wisselen voor de wel all- black uitvoering maar daar hadden ze geen zin in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
-

[ Voor 100% gewijzigd door AUijtdehaag op 28-05-2020 21:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
8 van die grote panelen gaat er denk ik ook wel netjes uitzien, is al best vol. Maar verder klopt het wel wat je schrijft.

Of wat als je nu eerst je NWW dak vollegt en over enkele jaren als uitbreiding je ZOO dak volleggen? Tegen die tijd heb je zonnepanelen van heel andere afmetingen. Leveranciers zijn met nieuwe productielijnen met allerlei maten grotere cellen bezig, we krijgen dus meer keuze qua afmetingen.

https://ymxsolar.com/product/ymx-72pe-440m-zonnepaneel/

Dit is een nieuw formaat 72 cells panelen 2115x1052, door grotere cellen. Misschien is dit formaat binnenkort als full black leverbaar. Hier passen er zeker net niet 8 stuks van?

Ik vraag me af of die 335 Wp Kuro's ooit weer leverbaar zullen worden, vandaar dat ik aandring. Een jaar geleden was 335 Wp in die afmetingen heel wat maar nu is het niet meer zo indrukwekkend voor de prijs. Om competitief te blijven zullen ze denk ik eerst met versies moeten komen met meer vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
@martijn v o Heb je nieuws over de leverbaarheid van de Kuro's?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martijn v o

martijn v o

Certified by Enphase.

Topicstarter
ja nieuws is dat de levertijd belabberd is en nog even blijft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martijn v o

martijn v o

Certified by Enphase.

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YPZWL51e0WeLV7Ivm_OQUDUeswg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2FDQlV8eg6E71jfWoiF9qQp3.jpg?f=fotoalbum_large
is gelukt samen met de buren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Uhm, dat is toch een heel ander huis dan die van de foto die je eerder deelde?

[Afbeelding]

En je had je dakraam dicht laten timmeren toch?

[ Voor 11% gewijzigd door busscherski op 09-06-2020 22:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martijn v o

martijn v o

Certified by Enphase.

Topicstarter
nee is niet mijn eigen dak, maar ik vond het wel humor.

Wat wel is gedaan is de meterkast aangepast op de komst van de panelen. Zal kijken of ik een fototje kan plaatsen.
De hoofdschakelaar vervangen voor 63A (omdat ik een 50A aansluiting heb)
De beltrafo vervangen voor een energiezuinig exemplaar
De meterkast uitgebreid met een extra aardlek en drie groepen voor de panelen en randapparatuur.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3OKPmTQHbmiz0WKOYEIzJRJFsjY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MlDPaU8Baqas0SAZP4jPB4wj.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 32% gewijzigd door martijn v o op 11-06-2020 20:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martijn v o

martijn v o

Certified by Enphase.

Topicstarter
We zijn er uit.
Na verschillende offertes te hebben ontvangen gekozen voor:
14 panelen denim eu sc r mono 320wp all black
14 Enphase micro omvormers en bekabeling.
Envoy metered en Q relais.
Afgemonteerd met zwarte klemmen.

Ik heb zelf al de meterkast aangepast en de leiding naar boven gelegd en al eerder de dakramen weg laten timmeren.
Panelen komen over drie weken.

Zat wel een heel verschil tussen de offertes.

De laagste offerte was 12 panelen Qcell 320 wp met solaredge en optimizers 1,03 euro/wp. Ik wilde geen Solaredge maar ze monteren niets anders, veel verkeerde informatie en maar blijven duwen ik moet kiezen wat meneer aanbiedt. Kansloos dus.

De duurste was 12 panelen 330 wp Panasonic met enphase 1,49 euro/wp maar de panelen zijn momenteel niet leverbaar. Wel kwaliteitsspul.

Prijs was nu 1,19 euro/wp. Niet de laagste prijs maar het beste gevoel en de grootste dakvulling (en dus even goed zoeken naar de meest optimale panelen), en de lokale installateur hebben de doorslag gegeven.

Van een aantal bedrijven helemaal geen reactie gehad ook van die hier vaak genoemd worden.

[ Voor 54% gewijzigd door martijn v o op 22-06-2020 21:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Combinatie kuro en enphase werkt wel goed.
https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=82929&sid=73530

Maar duurder inderdaad en slecht leverbaar op het moment.
Al kan het niet lang meer duren
https://www.estg.eu/zonnepanelen/panasonic/

[ Voor 20% gewijzigd door AUijtdehaag op 22-06-2020 21:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
De duurste was 12 panelen 330 wp Panasonic met enphase 1,49 euro/wp maar de panelen zijn momenteel niet leverbaar. Wel kwaliteitsspul.
Bood deze aanbieder alleen deze offerte aan of ook nog een alternatief? Anders is hij wel heel trouw aan Panasonic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martijn v o

martijn v o

Certified by Enphase.

Topicstarter
Ja de KURO HIT all black was niet leverbaar en het alternatief was de niet all-black, maar dat is voor mij geen alternatief.
Probleem is dat het dak redelijk beperkt is en dat dus eigenlijk de meeste panelen niet passen.
Ander alternatief was wachten.
Ik had zelf nog voorgesteld voor de Sunpower maar daar ging ie niet in mee.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• martijn v o

martijn v o

Certified by Enphase.

Topicstarter
Ze liggen erop en werken.
Het is bij het nameten als volgt geworden:

12 Panelen Suntech 325 wp zwart in landscape (3 naast elkaar en 4 boven elkaar)
12 Microomvormers Enphase IQ7
1 Q relais
1 Envoy meterd

Ik heb de panelen in twee strings gelegd van elk 6 en dan naar binnen op de lasdoos naar de meterkast.

Het werkt prima, alleen was het vandaag bij ons een prutdag.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m-CGqGy4vnCADxKBt9iEzaJep9E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BtMn9ICCWy2rGZfv3t8bHaPD.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 12-07 11:50
Ziet er netjes uit.
In jouw toepassing, met dat andere dak zo dichtbij, lijken micro-omvormers ook echte meerwaarde te hebben

• martijn v o

martijn v o

Certified by Enphase.

Topicstarter
Ik ben alleen bang dat de installateur nog even terug mag komen. Ik had gevraagd om het type IQ7+ met 290 VA. Er is gemonteerd IQ7 van 240 VA.
En nu topt de installatie vanaf 1000 uur al af. En dat op de eerste zonnige dag.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KZULhVRIJ3oB4MoqP1Hutp0RHco=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/DudzLygBSGu8spJQCHeksoZ1.jpg?f=user_large

[ Voor 33% gewijzigd door martijn v o op 10-09-2020 17:52 ]

• busscherski
IQ7 is inderdaad mager, al zal het verlies op jaarbasis wellicht minder zijn dan het lijkt.
Heb je dat zwart op wit staan van die IQ7+?

Pagina: 1