Reparatie Arctis 7 wireless gaming headset

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kernkopper
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 14-05 14:20
Hey Tweakers!

Ik zit met een probleempje. Een tijd geleden is mijn Arctis 7 gaming headset onbruikbaar geworden. De chip die in de micro-usb poort zit is afgebroken, waardoor deze niet meer aangesloten kan worden om op te laden en/of te tweaken. Nu ben ik bij een heleboel telefoon/laptop/computer zaken langsgeweest en niemand kan dat ding repareren (zei het tegen een prijs die niet net zo hoog is als een bijna nieuwe, tweedehandse Arctis 7 headset).

Vragen om iemand het te laten repararen ga ik natuurlijk niet hier doen maar in V&A. Maar advies heb ik graag.

Ik ben benieuwd, alvast bedankt voor de aandacht.

Groet Melle

P.S. Bijgevoegd een foto van het defect

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-Z4MahiSVsvHw4pdvXuyVhe4TJ8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Dx7W4ZwQuDjaHAHhUy02sVaT.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 17% gewijzigd door SA007 op 24-03-2020 23:31 . Reden: Vragen om (betaalde) hulp horen in V&A. ]

Beste antwoord (via Kernkopper op 23-03-2020 09:32)

• jctjepkema
  • Laatst online: 29-09 12:52
Als de USB poort is afgebroken, is dat niet een chip maar waarschijnlijk de contact punten zelf.

Deze poorten vallen hoogstwaarschijnlijk onder de categorie SMD, oftewel Surface Mounted Device. Deze vorm van onderdelen hebben de contacten op de print, en niet door de print wat het de-solderen met een normale soldeerbout eigenlijk vrij moeilijk maakt. Hier wil je eigenlijk een hete-lucht soldeerbout bij hebben, en dat vraagt ook nog de nodige skills. Ik ben altijd voor recyclen etc, wanneer dit mogelijk is maar dit kost tijd en best veel moeite, en je hebt ook nog eens de juiste micro usb connector nodig(daar zijn ook veel verschillende van). Ik denk niet dat er veel tweakers zijn die dit even voor een schappelijk prijsje kunnen, ik heb zelf geen hete-luchtbout dus ik kan het ben ik bang ook niet.

Met andere woorden, welcome to modern technology die vaak helaas niet makkelijk te repareren is..

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• jctjepkema
Als de USB poort is afgebroken, is dat niet een chip maar waarschijnlijk de contact punten zelf.

Deze poorten vallen hoogstwaarschijnlijk onder de categorie SMD, oftewel Surface Mounted Device. Deze vorm van onderdelen hebben de contacten op de print, en niet door de print wat het de-solderen met een normale soldeerbout eigenlijk vrij moeilijk maakt. Hier wil je eigenlijk een hete-lucht soldeerbout bij hebben, en dat vraagt ook nog de nodige skills. Ik ben altijd voor recyclen etc, wanneer dit mogelijk is maar dit kost tijd en best veel moeite, en je hebt ook nog eens de juiste micro usb connector nodig(daar zijn ook veel verschillende van). Ik denk niet dat er veel tweakers zijn die dit even voor een schappelijk prijsje kunnen, ik heb zelf geen hete-luchtbout dus ik kan het ben ik bang ook niet.

Met andere woorden, welcome to modern technology die vaak helaas niet makkelijk te repareren is..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rvanpruissen
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 07-12-2024

rvanpruissen

rePear.it

Kleine toevoeging, ik heb zowel hete lucht als soldeerstation, maar ik zou dit met de soldeerbout doen. Kwestie van smaak misschien, maar dat gaat iig prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kernkopper
jctjepkema schreef op zondag 22 maart 2020 @ 17:26:

Oke, dus toch maar een nieuwe (tweedehandse) halen dan? Wat zonde zeg.
Bedankt voor je reactie in ieder geval! _/-\o_
rvanpruissen schreef op zondag 22 maart 2020 @ 17:30:
Kleine toevoeging, ik heb zowel hete lucht als soldeerstation, maar ik zou dit met de soldeerbout doen. Kwestie van smaak misschien, maar dat gaat iig prima.
Voor mij allebei als hogere wiskunde :P. Bedankt voor de toevoeging!

[ Voor 12% gewijzigd door Kernkopper op 23-03-2020 09:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jctjepkema
rvanpruissen schreef op zondag 22 maart 2020 @ 17:30:
Vast een questie van smaak inderdaad, ik zat meer te denken aan de connectoren die ik dan ken, waarbij voor mechanische sterkte er een deel trough hole is, en de daadwerkelijke contacten smd gesoldeerd zijn. Mijn ervaring met die connectoren is dat hete-lucht toch wel een must is, maar met de juiste skills kan het ongetwijfeld netjes verwijderd worden met een "normale" bout. Ik kan redelijk smd solderen met een normale bout, en heb wat klusjes met een hete-lucht bout gedaan, maar ik kan dit helaas nog niet met een normale :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoohanDePoohan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10:00
Mocht je een nieuwe Arctis 7 (helaas in wit) willen, nu bij Amazon.nl voor EUR 79,26
Anders succes met repareren.
https://www.amazon.nl/gp/...itle_o00_s00?ie=UTF8&th=1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kernkopper
JoohanDePoohan schreef op woensdag 1 april 2020 @ 11:44:
Mocht je een nieuwe Arctis 7 (helaas in wit) willen, nu bij Amazon.nl voor EUR 79,26
Anders succes met repareren.
https://www.amazon.nl/gp/...itle_o00_s00?ie=UTF8&th=1
Oh wow, dat is een mooie prijs! Thanks voor de heads up _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 11:47

dragonhaertt

@_'.'

Klinkt inderdaad alsof de contactpunten losgebroken zijn. Vaak is dit nog wel te repareren, en ik zou inderdaad ook gewoon een soldeerbout gebruiken.
Als je toevallig een tweaker in de buurt kent met wat soldeerervaring, dan wil die je vast wel even helpen.

Een goede eerste stap zou in ieder geval zijn om hem open te maken, zodat de aansluiting van binnen te zien is. Vanuit daar kunnen we wel inschatten of dat te repareren is.
Een nieuwe er op solderen is meestal niet heel veel werk, en kost minder dan een euro.

[ Voor 23% gewijzigd door dragonhaertt op 01-04-2020 15:02 ]

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kernkopper
dragonhaertt schreef op woensdag 1 april 2020 @ 15:01:
Klinkt inderdaad alsof de contactpunten losgebroken zijn. Vaak is dit nog wel te repareren, en ik zou inderdaad ook gewoon een soldeerbout gebruiken.
Als je toevallig een tweaker in de buurt kent met wat soldeerervaring, dan wil die je vast wel even helpen.

Een goede eerste stap zou in ieder geval zijn om hem open te maken, zodat de aansluiting van binnen te zien is. Vanuit daar kunnen we wel inschatten of dat te repareren is.
Een nieuwe er op solderen is meestal niet heel veel werk, en kost minder dan een euro.
Ik denk persoonlijk dat mijn vader dat wel zou kunnen doen. Scheelt me toch zo weer €100+- voor een nieuwe headset.

Ik zal hem binnenkort ff openmaken en een foto plaatsen op dit topic. Bedankt voor je reactie maat!

[ Voor 3% gewijzigd door Kernkopper op 01-04-2020 23:23 ]

Pagina: 1