Windows update | Partitie te klein | Problemen met vergroten

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joppiesaus2
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 26-08 17:57
Windows update werkt niet correct. De reden: het partitie van 100MB lijkt waarschijnlijk te klein "De door het systeem gereserveerde partitie kan niet worden bijgewerkt"

...

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 1600 Boxed Wraith Spire koeler€ 212,16€ 212,16
1MoederbordenASRock Fatal1ty X370 Gaming-ITX/ac€ 126,05€ 126,05
1VideokaartenGigabyte GeForce GTX 1080 Ti Turbo 11G€ 0,-€ 0,-
1BehuizingenFractal Design Node 202€ 76,-€ 76,-
1MonitorenAcer Predator X34A Zwart€ 0,-€ 0,-
1ProcessorkoelingCryorig C7€ 29,99€ 29,99
2VentilatorenScythe Slip Stream Slim 1200rpm, 120mm€ 14,04€ 28,08
1VoedingenCorsair SF600€ 115,-€ 115,-
1Solid state drivesSamsung 960 EVO 500GB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 587,28

...

Ik heb met een tool genaamd 'Minitool partition wizard free 11.6' een stuk van de Data Partitie afgehaald welke nu 'unallocated is'. Ik had het idee dat ik deze nu zou kunnen samenvoegen met de 100MB GPT EFI system partition. Achter, dat lukt me dus niet. Ik vermoed omdat er nog een partitie tussen zit van 16MB (GPT reseverved partition)

https://drive.google.com/...wnBXIpDd/view?usp=sharing

...

De vraag is eigenlijk, hoe vergroot ik zonder teveel gedoe de partitie voor windows update? Die partitie van 16MB zegt me niets, kan weg, maar geen idee wat het effect daar van zal zijn.

Iemand tips hoe dit te bereiken? Met deze tool kom ik nu niet verder, alle opties voor het vergroten of mergen van de partitie werken niet op dit moment.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:50

JdM

Humbled

Probeert dit programma de partitie te wijzigen tijdens het draaien van windows? Dan zit daar mogelijk het probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joppiesaus2
Ja het is gewoon een programma wat draait in windows. Is er een betere / andere manier hiervoor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:50

JdM

Humbled

Jazeker, een partitieprogramma dat los van windows draait ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• r44
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11-09 18:44

r44

vreemd dat update de 100MB partitie wil updaten.
De 100 MB partitie is je UEFI/boot partitie

De update moet uitgevoerd worden op de partitie waar Windows op staan en
dat is op je schijf of partitie met schijfletter C

44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• passer
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18:36
Joppiesaus2 schreef op zondag 22 maart 2020 @ 11:50:

Ik vermoed omdat er nog een partitie tussen zit van 16MB (GPT reseverved partition)
Verplaats die op de unallocated space zodat je unallocated space vrij krijgt aan de kant van je 100Mb partitie - en dan kan je ze gaan uitbreiden
(kan met MPW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-09 19:59

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Andere gok; ik zou me eerst eens gaan bekommeren om je MFT (die zit mogelijk vol) en op basis van Microsoft "best practices", zit je SSD sowieso te vol.

"even" gaan grutten in je EFI en overige partities: zorg dat je een backup hebt.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joppiesaus2
r44 schreef op zondag 22 maart 2020 @ 16:00:
vreemd dat update de 100MB partitie wil updaten.
De 100 MB partitie is je UEFI/boot partitie

De update moet uitgevoerd worden op de partitie waar Windows op staan en
dat is op je schijf of partitie met schijfletter C
Dat wist ik niet, maar klinkt logisch. Ik zal eens gaan zoeken of er ergens een instelling is in Windows zodat ik dit kan aanpassen. Wellicht lost dat het al op...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joppiesaus2
MAX3400 schreef op zondag 22 maart 2020 @ 20:14:
Andere gok; ik zou me eerst eens gaan bekommeren om je MFT (die zit mogelijk vol) en op basis van Microsoft "best practices", zit je SSD sowieso te vol.

"even" gaan grutten in je EFI en overige partities: zorg dat je een backup hebt.
OK, SSD wat opgeschoond. Ik had geen idee dat er een max was. Nu nog 75GB van 464 vrij, lijkt me gewoon 'normaal'? Anyway, met tools binnen Windows lukt het me niet om de '100MB GPT EFI system partition' te vergroten.

Alles wat onmisbaar is staat al op mijn NAS en elders in de cloud.

Vraag is dus, wat is dan dé manier om dit buiten windows te doen? Direct via je bios een programma runnen ofzo? Als iemand een naam heeft voor wat ik zoek kan ik vast ergens zelf een tutorial vinden...

Zelden iets binnen windows gehad wat me zo veel moeite kostte 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denPes
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 24-02 09:29

denPes

delete account

Joppiesaus2 schreef op maandag 20 april 2020 @ 16:23:
[...]

OK, SSD wat opgeschoond. Ik had geen idee dat er een max was. Nu nog 75GB van 464 vrij, lijkt me gewoon 'normaal'? Anyway, met tools binnen Windows lukt het me niet om de '100MB GPT EFI system partition' te vergroten.

Alles wat onmisbaar is staat al op mijn NAS en elders in de cloud.

Vraag is dus, wat is dan dé manier om dit buiten windows te doen? Direct via je bios een programma runnen ofzo? Als iemand een naam heeft voor wat ik zoek kan ik vast ergens zelf een tutorial vinden...

Zelden iets binnen windows gehad wat me zo veel moeite kostte 8)7
Het "advies" is altijd al geweest dat je systeemschijf max 3/4 vol mag zijn. Dit ivm temp bestanden, logfiles, copieer acties, en updates. Daarnaast is het beter voor de duurzaamheid van je schijf, omdat anders altijd hetzelfde gedeelte van je schijf gebruikt wordt voor tmp en dergelijke.

delete account

Pagina: 1