Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drdaan
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 25-11-2023
Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaande vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

Ik zoek een?
upgrade voor mijn huidige systeem. Omdat ik merk dat recente games wat slordig beginnen te lopen is het tijd om het een en ander aan te passen. Ik heb eind 2016 een variant op de best buy gebouwd, maar vind het lastig aan te geven welk component het meest aan vervanging toe is. Of moet het hele systeem de deur uit?

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5-6400 Boxed€ 193,06€ 193,06
1MoederbordenMSI H110M ECO€ 82,99€ 82,99
1VideokaartenAsus ROG STRIX-RX470-4G-GAMING€ 0,-€ 0,-
1Interne harde schijvenWD Blue 3,5" (64MB cache, 7200rpm), 1TB€ 37,98€ 37,98
1BehuizingenBitFenix NOVA Zwart€ 34,-€ 34,-
1Geheugen internCrucial CT8G4DFD8213€ 102,85€ 102,85
1VoedingenCorsair CX450M€ 57,95€ 57,95
1Solid state drivesKingston SSDNow UV400 240GB€ 65,07€ 65,07
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 573,90

Wat is je budget?
ongeveer 300 euro voor een goede upgrade

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
nee.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Vooral voor games als COD Warzone, Warcraft reforged, overwatch etc. Soms enige videobewerking..

[ Voor 0% gewijzigd door drdaan op 22-03-2020 11:48 . Reden: spelfout ]

Beste antwoord (via drdaan op 22-03-2020 17:05)

• naarden 4ever
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 10:04
Tja, grote klasse dat je een tijd terug een systeem hebt samengesteld dat zo goed gebalanceerd is, dat zie je niet vaak. Helaas heb je niet veel aan die complimenten, want daaruit kan je inderdaad concluderen dat eigenlijk het systeem als geheel toe is aan een upgrade als je mee wilt naar de laatste titels.

Als toevoegin op Uszka, wil ik eventueel nog voorstellen om het verschil te meten wanneer je je videokaart iets terugklokt. Stel de core clock bijvoorbeeld 75MHz lager in en kijk of je daarmee een significante achteruitgang merkt in game.

Enige toelichting: in games waarbij geen FPS cap is ingesteld, wordt de videokaart vaak zo zwaar mogelijk belast om zoveel mogelijk beelden per seconde te genereren. Dan kan de videokaart 100% belasting aangeven, maar worden de achterblijvende prestaties niet veroorzaakt door de videokaart.

Kijk ook even of oververhitting geen rol speelt. Je componenten zijn behoorlijke heethoofden en je kast laat maar weinig ventilatie toe. Als de videokaart onder volle belasting richting de 90 graden Celsius gaat, gaat de videokaart de snelheid terugschroeven om zichzelf te beschermen. Ook dan zal de videokaart 100% aangeven, want dan hikt de videokaart tegen zijn eigen thermische limieten aan (en dat zal je vooral merken dat games trager/haperiger worden na een tijdje spelen). Dan zou je kast open zetten of een andere kast met meer ventilatiemogelijkheden gebruiken ook een oplossing kunnen zijn.

Ik kan me eigenlijk moeilijk voorstellen dat de processor de bottleneck vormt voor Call of Duty:Warzone. De aanbevolen systeemvereisten zijn slecht een i5 2500K of een R5 1600X als het op de processor aankomt, maar wel 12GB geheugen en een GTX970 of een AMD RX 580. Kijkend naar jouw systeem zou de processor voor CoD nog ruim toereikend moeten zijn, maar is de videokaart wel wat aan de krappe kant. Eigenlijk zijn voor de meeste games de processorkracht zelden de beperkende factor, en kan er behoorlijk rendement worden behaald door een betere videokaart.

[ Voor 20% gewijzigd door naarden 4ever op 22-03-2020 14:03 ]

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:06
Installeer MSI Afterburner en laat dat loggen terwijl je gamed. Datgene wat 100% wordt belast is de beperkende factor. Kan zomaar zowel cpu, ram en gpu zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drdaan
Dank je! Bij COD zitten zowel CPU als GPU op 100% en is commit charge MB in het geel bovenaan de grafiek. Betekent dit dat CPU en GPU samen het probleem zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
Als beide op 100% staan ga met een upgrade van een van de twee niet verder komen. Dat betekent dat je zowel cpu, moederbord, ram en gpu moet upgraden. Dat ga je niet redden voor €300.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• naarden 4ever
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 10:04
Tja, grote klasse dat je een tijd terug een systeem hebt samengesteld dat zo goed gebalanceerd is, dat zie je niet vaak. Helaas heb je niet veel aan die complimenten, want daaruit kan je inderdaad concluderen dat eigenlijk het systeem als geheel toe is aan een upgrade als je mee wilt naar de laatste titels.

Als toevoegin op Uszka, wil ik eventueel nog voorstellen om het verschil te meten wanneer je je videokaart iets terugklokt. Stel de core clock bijvoorbeeld 75MHz lager in en kijk of je daarmee een significante achteruitgang merkt in game.

Enige toelichting: in games waarbij geen FPS cap is ingesteld, wordt de videokaart vaak zo zwaar mogelijk belast om zoveel mogelijk beelden per seconde te genereren. Dan kan de videokaart 100% belasting aangeven, maar worden de achterblijvende prestaties niet veroorzaakt door de videokaart.

Kijk ook even of oververhitting geen rol speelt. Je componenten zijn behoorlijke heethoofden en je kast laat maar weinig ventilatie toe. Als de videokaart onder volle belasting richting de 90 graden Celsius gaat, gaat de videokaart de snelheid terugschroeven om zichzelf te beschermen. Ook dan zal de videokaart 100% aangeven, want dan hikt de videokaart tegen zijn eigen thermische limieten aan (en dat zal je vooral merken dat games trager/haperiger worden na een tijdje spelen). Dan zou je kast open zetten of een andere kast met meer ventilatiemogelijkheden gebruiken ook een oplossing kunnen zijn.

Ik kan me eigenlijk moeilijk voorstellen dat de processor de bottleneck vormt voor Call of Duty:Warzone. De aanbevolen systeemvereisten zijn slecht een i5 2500K of een R5 1600X als het op de processor aankomt, maar wel 12GB geheugen en een GTX970 of een AMD RX 580. Kijkend naar jouw systeem zou de processor voor CoD nog ruim toereikend moeten zijn, maar is de videokaart wel wat aan de krappe kant. Eigenlijk zijn voor de meeste games de processorkracht zelden de beperkende factor, en kan er behoorlijk rendement worden behaald door een betere videokaart.

[ Voor 20% gewijzigd door naarden 4ever op 22-03-2020 14:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@drdaan

Hier ben je al een heel stuk beter mee uit. en kun je sparen voor krachtiger GPU als volgende upgrade
1ProcessorsAMD Ryzen 5 2600X Wraith Boxed€ 137,99€ 137,99
1MoederbordenASRock B450M Pro4€ 78,09€ 78,09
1Geheugen internG.Skill Aegis F4-3000C16D-16GISB€ 71,-€ 71,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 287,08

Of je kiest nu een GPU pricewatch: PNY GeForce GTX 1660 XLR8 Gaming Overclocked Edition
i5-6400 heb ik wel met GTX1070 zien draaien

[ Voor 7% gewijzigd door Hackus op 22-03-2020 14:21 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Potenscia
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 09-09 09:51
Hier twee opties:
Ietwat breder inzetbare processor dan optie 2, mét een AM4 mobo:
1ProcessorsAMD Ryzen 5 1600 (12nm) Boxed Wraith Stealth koeler€ 104,22€ 104,22
1VideokaartenXFX Radeon RX 580 GTS XXX Edition 8GB€ 177,-€ 177,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 359,31

Of een Intel-CPU, meer op gaming en single-core performance gericht, maar wel met een geheugensetje, voor maar €25 over budget:
1ProcessorsIntel Core i3-9100F (SRF7W) Tray€ 73,98€ 73,98
1Geheugen internCrucial Ballistix Sport LT Ballistix BLS2K8G4D30AESBK€ 76,90€ 76,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 327,88

Bij beide gekozen voor de RX 580 van XFX vanwege de goede prijs-kwaliteitverhouding.

Je kan ook kiezen voor een systeem met wat bottleneck, door nu je GPU te upgraden en later pas je processor. Daarmee voorkom je dat je weer in zo'n situatie komt, maar je moet dan wel tijdelijk dealen met wat mindere prestaties dan dat je had kunnen hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Baloes
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 19:43
Voordat je er geld tegenaan gaat gooien :) Omdat videobewerking genoemd wordt is een processor met meer cores aan te raden (tenzij je tot nu toe tevreden was natuurlijk :) ). Maar heb je uberhaupt al dingen geprobeerd als het locken van je fps op 60 bv. ? Wanneer je de settings lager zet om meer fps te halen dan komt er meer load op je CPU die dan uiteindelijk naar 100% kan schieten. Klachten over CPU's die bottlenecken komen vaak (niet altijd. Ff indekken) van mensen die 144Hz schermen hebben en daarop een 100+ fps willen halen. Youtube staat wat dat betreft vol met mogelijke oplossingen.
Verder is 8GB RAM te weinig voor deze game. Dat kan ook stutters veroorzaken natuurlijk. Staat de game op een SSD? De GPU is prima. Op medium kun je daar voldoende fps mee halen. Wat ik een beetje mis in deze post : Welk scherm heb je? Mik je op 60 fps of hoger?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drdaan
Allemaal bedankt voor het meedenken, food for thought!

@Baloes ik heb nu een Iiyama 144Hz scherm, een tijdje geleden met het oog op de toekomst gekocht.
1MonitorenIiyama G-Master GB2760QSU-B1 Zwart€ 323,84€ 323,84
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 323,84

Meer dan 60 fps zou dus wel wenselijk zijn.

Ik denk er nu aan om te starten met een relatief zware en dure kaart, ( bv RX 5700, heb het liefst AMD vanwege FreeSync van mijn scherm) en te kijken of ik het leven van mijn moederbord en de CPU nog even kan rekken.

Is dat een idee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
Potenscia schreef op maandag 23 maart 2020 @ 08:08:
Hier twee opties:
Ietwat breder inzetbare processor dan optie 2, mét een AM4 mobo:
1ProcessorsAMD Ryzen 5 1600 (12nm) Boxed Wraith Stealth koeler€ 104,22€ 104,22
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 359,31

Of een Intel-CPU, meer op gaming en single-core performance gericht, maar wel met een geheugensetje, voor maar €25 over budget:
1ProcessorsIntel Core i3-9100F (SRF7W) Tray€ 73,98€ 73,98
1Geheugen internCrucial Ballistix Sport LT Ballistix BLS2K8G4D30AESBK€ 76,90€ 76,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 327,88

Bij beide gekozen voor de RX 580 van XFX vanwege de goede prijs-kwaliteitverhouding.

Je kan ook kiezen voor een systeem met wat bottleneck, door nu je GPU te upgraden en later pas je processor. Daarmee voorkom je dat je weer in zo'n situatie komt, maar je moet dan wel tijdelijk dealen met wat mindere prestaties dan dat je had kunnen hebben.
Het huidige 2133 MT/s geheugen gebruiken met een Ryzen is zeker geen aanrader en een 9100F werkt natuurlijk niet op zijn huidige moederbord. 3000 MT/s geheugen op een H110 heeft ie helemaal niets aan, als het al compatibel is. RX 580 is ook niet bepaald een goed advies. GTX 1650 Super kost hetzelfde, presteert hetzelfde maar heeft daar de helft aan stroom voor nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Baloes
drdaan schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 23:38:
Allemaal bedankt voor het meedenken, food for thought!

@Baloes ik heb nu een Iiyama 144Hz scherm, een tijdje geleden met het oog op de toekomst gekocht.
1MonitorenIiyama G-Master GB2760QSU-B1 Zwart€ 323,84€ 323,84
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 323,84

Meer dan 60 fps zou dus wel wenselijk zijn.

Ik denk er nu aan om te starten met een relatief zware en dure kaart, ( bv RX 5700, heb het liefst AMD vanwege FreeSync van mijn scherm) en te kijken of ik het leven van mijn moederbord en de CPU nog even kan rekken.

Is dat een idee?
Ah kijk..je hebt een 144Hz scherm. Wanneer je echt hogere fps wilt halen met minder framedrops dan heb je nu het meest aan een r5 3600. Op lage settings is een rx 470 , gecombineerd met de juiste processor, wel in staat om ruim hoger dan 60fps te halen. Een i5 6400 gaat je dan zeker bottlenecken. En schaf dan 16GB RAM aan omdat ook te weinig RAM ook kan zorgen voors stotterende gameplay..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Potenscia
Uszka schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 07:05:
[...]
RX 580 is ook niet bepaald een goed advies. GTX 1650 Super kost hetzelfde, presteert hetzelfde maar heeft daar de helft aan stroom voor nodig.
Je hebt gelijk, maar 4GB VRAM is niet echt heel toekomstbestendig. Nu moet dat wel genoeg zijn, maar over 2-3 jaar is dat wel wat weinig voor nieuwe triple-A games.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
Potenscia schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 10:11:
[...]

Je hebt gelijk, maar 4GB VRAM is niet echt heel toekomstbestendig. Nu moet dat wel genoeg zijn, maar over 2-3 jaar is dat wel wat weinig voor nieuwe triple-A games.
Over een paar jaar komt een RX580 ook tekort. Niet aan VRAM, wel aan snelheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Potenscia
Uszka schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 12:57:
[...]

Over een paar jaar komt een RX580 ook tekort. Niet aan VRAM, wel aan snelheid.
Dan kan de 1650S het ook wel vergeten, want meer dan een paar procent verschil zit er niet tussen die twee. Maar door de 4GB VRAM kan de 1650S wel eerder performance issues gaan krijgen bij games die meer vragen, waar er bij lagere VRAM allocation niet veel verschil zal zijn.

Maar aangezien ze allebei niet goed draaien op het 1440p144hz scherm, is het beter ze te vergeten voor dit topic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Potenscia schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 10:11:
[...]

Zou ik sowieso een betere GPU kiezen. verder kun je nu wel een 1650S kopen. GPU vervang je ook +- elke 3j.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drdaan
Als ik iedereen goed begrijp is er dus nu geen hele duidelijke bottleneck, maar zijn eigenlijk alle cruciale onderdelen wat achterhaald.

Ik wil niet weer dezelfde fout als in 2016 maken door iets te zuinig te zijn en binnenkort weer voor een update te moeten staan.

Is het een idee om nu de GPU flink up te graden (dus bv rx 5700 vanwege de freesync), en te kijken of het moederbord, de RAM en CPU het nog een half jaartje uithouden? Of levert dat op de korte termijn niet veel op?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Baloes
Je pc gaat er niet soepeler van lopen. Je quad core gaat het nog nog steeds niet lekker trekken in zware multiplayer games en 8GB is erg krap, zo niet te krap, voor AAA games. Ik zou zelf eerst de CPU ed. upgraden. Over een half jaartje heeft Nvidia misschien wel nieuwe GPU's uitgebracht (AMD misschien ook?). Ik zou echt eerst een platform switch maken.
Pagina: 1