Nieuwe laptop, foto editing naast basistaken

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Haroddin
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 30-10 13:01
Wat ga je met je laptop doen?
Surfen, mailen, Youtube, allle normale zaken.
Foto editing (Capture One Pro, soms eens Photoshop)
Ik zit hier op een berg filmpjes die ooit nog aan elkaar gezet moeten worden, maar daar kom ik tot heden nog niet toe, en is dus geen zwaar doorwegend argument.
Heel heel heel occasioneel een game, niet de recente (top)titels en eigenlijk heb ik er de tijd niet voor met 2 jonge kinderen en een renovatie... Koop dus ook alleen maar bvb via Humble Bundle zaken die al een tijdje uit zijn en daardoor voor weinig te krijgen.
Zie ook voorkeuren hieronder

Wat is je budget?
Ik hoop onder de 1000€ te blijven, al is budget wel rekbaar (zie voorkeuren hieronder)

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Occasioneel verplaatsen, vooral binnenshuis. Hoeft niet ultraportable te zijn.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Eind 2013 kocht ik een Asus N550JK, met het idee daar een 10tal jaar mee verder te kunnen, mits misschien een upgrade van RAM/SSD. Vorige zomer van 8 GB naar 16 GB gegaan en van 256 GB naar 1 TB SSD gegaan. Deze boot sinds donderdag niet meer, dus aan het rondkijken voor vervanging. De RAM upgrade zal zover ik kan zien verloren zijn, de SSD hopelijk niet (worst case in een behuizing extern). Ik wil er dus zeker niet op achteruit gaan.

Na anderhalve dag rondsurfen ben ik nog niet veel wijzer geworden wat nu een goede keus zou zijn. Ik krijg de indruk dat die oude Asus het er nog zo slecht niet van af brengt in vergelijking met hedendaagse (budget)systemen. Ik kan dus 500-600€ uitgeven zonder echt vooruitgang te boeken, i3/i5, 8 GB, een MX150/250 oid.

Alternatief is het budget op te trekken, en dan ook een echte stap vooruit te zetten, weer in de hoop langere tijd goed te zitten.Dan kijk ik naar een systeem met een i7 en 16GB. Voor foto editing wordt dan al snel een Asus Zenbook of Dell XPS aangeraden (MacBook ligt helaas ver boven budget). Voor dat geld kan je echter ook een 'gaming' laptop kopen met vergelijkbare hardware (bvb een Lenovo Legion Y540 of IdeaPad L340 Gaming, HP Pavilion Gaming, ...).

Ik kom er dus niet aan uit. Kan foto editing tegenwoordig zonder losse GPU? En wat bieden die Zenbook of XPS dan extra tov de gaming modellen dat dat qua prijs daar eigenlijk nog boven zit?

Alle input wordt gewaardeerd!

Alle reacties

• Berlinetta
  • Registratie: Juli 2015
  • Niet online
Na anderhalve dag rondsurfen ben ik nog niet veel wijzer geworden wat nu een goede keus zou zijn. Ik krijg de indruk dat die oude Asus het er nog zo slecht niet van af brengt in vergelijking met hedendaagse (budget)systemen. Ik kan dus 500-600€ uitgeven zonder echt vooruitgang te boeken, i3/i5, 8 GB, een MX150/250 oid.
De ironie dat ik nog steeds op een ASUS N76VB typ en deze gebruik voor mijn studie. Laptops zijn effieciënter geworden. (En daar bij soms ook beter)
goed te zitten.Dan kijk ik naar een systeem met een i7 en 16GB. Voor foto editing wordt dan al snel een Asus Zenbook of Dell XPS aangeraden (MacBook ligt helaas ver boven budget). Voor dat geld kan je echter ook een 'gaming' laptop kopen met vergelijkbare hardware (bvb een Lenovo Legion Y540 of IdeaPad L340 Gaming, HP Pavilion Gaming, ...).
Foto editing kan op een losse GPU, ik zeg KAN, ik heb geen idee hoe zwaar iemand photoedit.
Een losse GPU is wel handig. (Dedicated NVIDIA)

Ik zou voor de MSI Prestige 15 kijken voor jouw werk.
En wat bieden die Zenbook of XPS dan extra tov de gaming modellen dat dat qua prijs daar eigenlijk nog boven zit?
- Bouwkwaliteit (Is eigenlijk per model specifiek de leukste is eigenlijk een Dell XPS, zo enorm degelijk zijn ze niet)
- Stukje uitstraling (subjectief)
- Beter beeldscherm qua kleur en helderheid. (Game laptops hebben meestal een slecht beeldscherm voor editing)
- XPS en Zenbooks zijn niet bedoeld voor gamen. (Als je een i7 hebt is de sustain workload niets. In het Nederlands, je kan schudden met hoge prestaties voor een lange tijd. Zoals gamen.

Ik weet ook niet alles, daarmee bedoel ik te zeggen, dat alles METEN = WETEN.

Ik zou voor een:

- MSI Prestige 15 kiezen.
- Lenovo ThinkPad (ThinkBook kan ook denk ik.)
- Dell Latitude (7000 series)

[ Voor 4% gewijzigd door Berlinetta op 22-03-2020 17:50 ]

• nokie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15:28
En ik typ dit op een... N550JK :) Die het voorlopig nog doet (al krijgt hij wel wat kuren, dus ik hou de markt de laatste tijd ook wat in de gaten voor een vervanger. Ik hoop wel dat ik het minstens nog kan redden tot de zomer als de Ryzen 4000 modellen op de markt komen). Verder enorm veel gelijkenissen, vooral voor fotobewerking en een beetje licht gamen, ik heb ondertussen ook 2 kindjes :) (een SSD zit er wel al 5 jaar in en RAM heb ik bij aankoop al uitgebreid).

Zit je nu ergens op te wachten waarvoor je meer performance zou nodig hebben?

Ik heb sinds vorig jaar terug een desktop (3700x/32GB/2070 Super - kan ik vooral gamen en wat video-editen), de laptop is vooral voor culling/photoediting onderweg/op reis. En eigenlijk, voor simpel editen (lightroom, photoshop in mijn geval) is de CPU in de N550JK snel zat, dus performance verschil merk ik nauwelijks (het zal er wel zijn, maar dat wil niet zeggen dat het merkbaar is.)

Sommige zaken maken wel verschil (veel nieuwe foto's inladen, previews genereren, grote panorama's aanmaken). Ik vermoed dat daar ook vooral de discrete GPU het verschil maakt (al is het hebben van een moderne GPU nuttiger dan het hebben van een topmodel). En de extra RAM (lightroom trekt hier soms wel 20GB RAM, zal wel gebrek aan efficientie zijn maar het is wel handig als het er gewoon is).

Een 10e generatie i5 zal gewoon sneller (maar daar zal je waarschijnlijk niet veel van merken) zijn dan je huidige i7 maar vooral zuiniger. Qua GPU zou ik voor een discrete GPU gaan (zelfs een iris pro doet volgens de benchmarks amper beter dan mijn 850m), tenzij een APU van AMD, maar daar ben ik niet zo in thuis. Zelf zou ik minstens voor een 1050 gaan (1650 lijkt me nog beter, maar duwt het budget ook omhoog).

Heb je andere eisen? Zoals draagbaarheid (gewicht)? Of autonomie/batterijduur? Ik zou zeker ook kijken of de RAM gelijmd is (en eventueel een 2de HDD) zodat je die nog kan uitbreiden. Lenovo plakt er soms eentje vast, dan heb je wel een tweede slot maar geen fatsoenlijke dual channel).

Ik zal zelf ook wat verder mee zoeken. De suggesties hierboven zijn ook wat ik al heb gevonden. Als gewicht niet zo belangrijk is, zou een Acer Aspire 7 misschien ook een oplossing zijn (ik heb persoonlijk geen slechte ervaringen met Acer, ik weet dat anderen heel huiverig staan tegenover dat merk). Als ik nu zou moeten kiezen, neig ik waarschijnlijk naar de MSI, maar ik zou liever nog niet hoeven te beslissen :)

• Haroddin
Berlinetta schreef op zondag 22 maart 2020 @ 17:48:
Ik zou voor een:

- MSI Prestige 15 kiezen.
- Lenovo ThinkPad (ThinkBook kan ook denk ik.)
- Dell Latitude (7000 series)
Die MSI is wel een mooi model, al moet ik dan het budget wel serieus rekken (zie die voor ~1500 euro. De andere twee moet ik wat verder uitspitten, zijn nogal wat modellen van... Bedankt!
nokie schreef op maandag 23 maart 2020 @ 09:07:
Zit je nu ergens op te wachten waarvoor je meer performance zou nodig hebben?
Niet specifiek, had eigenlijk gehoopt die Asus te gebruiken tot hij letterlijk te traag werd (zoals de Compaq waar ik dit nu op typ, die de Asus voorafging).
Een 10e generatie i5 zal gewoon sneller (maar daar zal je waarschijnlijk niet veel van merken) zijn dan je huidige i7 maar vooral zuiniger. Qua GPU zou ik voor een discrete GPU gaan (zelfs een iris pro doet volgens de benchmarks amper beter dan mijn 850m), tenzij een APU van AMD, maar daar ben ik niet zo in thuis. Zelf zou ik minstens voor een 1050 gaan (1650 lijkt me nog beter, maar duwt het budget ook omhoog).
Beschrijft exact wat ik ook denk. 1050 minimum lijkt me ook, en idd liefst 1650.

Heb je andere eisen? Zoals draagbaarheid (gewicht)? Of autonomie/batterijduur? Ik zou zeker ook kijken of de RAM gelijmd is (en eventueel een 2de HDD) zodat je die nog kan uitbreiden. Lenovo plakt er soms eentje vast, dan heb je wel een tweede slot maar geen fatsoenlijke dual channel).
Alles zal qua autonomie beter zijn dan wat het was, want dat was nooit echt top. 't Is ook nooit echt een probleem geweest. Wel een goed punt van die RAM, graag 2 slots idd voor die dual channel. Een 2e schijf aansluiting (SATA) is ook mooi meegenomen, dan bouw ik mijn Crucial in. Geen dealbrekers, wel "nice to have". Met het eerste valt de Lenovo L340 af, met het tweede de MSI (al heeft die wel 2 M.2 slots, ook wel nice; dan zet ik de Crucial wel in een enclosure).
Ik zal zelf ook wat verder mee zoeken. De suggesties hierboven zijn ook wat ik al heb gevonden. Als gewicht niet zo belangrijk is, zou een Acer Aspire 7 misschien ook een oplossing zijn (ik heb persoonlijk geen slechte ervaringen met Acer, ik weet dat anderen heel huiverig staan tegenover dat merk). Als ik nu zou moeten kiezen, neig ik waarschijnlijk naar de MSI, maar ik zou liever nog niet hoeven te beslissen :)
Die Acer zou ook wel iets kunnen zijn, al krijgt die op Notebookcheck wel niet direct een overtuigende review (en comments) voor het scherm... Te bekijken, thx!

• bes-r
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 21-12 11:12
Heb je al eens gekeken naar een Xiaomi Mi Notebook Pro (2020). Deze heeft een i7 en een MX250. Hij is via Europese warenhuizen te verkrijgen.

Goede kwaliteit en specificaties voor onder de €1000,-. Je kunt ook voor een i5-versie gaan.

• Haroddin
Toeval wil dat ik die net aan het bekijken was :) Enkel die MX250 moet ik wat nader bekijken...

Edit: Enkel bij TradingShenzen te vinden voor een ruime €1000, anders al snel richting €1200... Wel een mooi ding, maar even op het lijstje houden.

[ Voor 44% gewijzigd door Haroddin op 25-03-2020 21:57 ]

• Haroddin
Update: na veel wikken en wegen, en eens heel lief de CFO in de ogen kijken, beslist om de MSI Prestige 15 bovenaan de lijst te zetten (de A10SC-029NL). Ik vind die in twee winkels: coolblue.nl en alternate.nl.

Coolblue.nl wil niet leveren naar België, verwijzen naar de Belgische site (maar ik wil een Qwerty en die staat daar niet op; staat ook geen enkele Prestige op).
Alternate.nl levert enkel buiten NL nadat ze eerste een offerte met aangepaste shipping uitsturen.

|:(
Pagina: 1