Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soepah
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 16:23
Mijn Situatie (ik vermoed vergelijkbaar met velen):
  • Zelf; werkzaam in de IT sector (concultancy), contract voor 36 uur
  • Partner: werkt 24 uur per week in de zorg (cruciaal beroep volgens overheid, en ben ik het uiteraard mee eens)
  • 2 jonge kinderen thuis (1 en 4). Beiden zijn verkouden en kunnen niet naar de opvang hoewel dit voor ons wel zou mogen gezien de richtlijnen van de opvang: *
  • klant roept op tot thuiswerken, dit is goed en naar tevredenheid ingericht
  • werkgever gevraagd hoe dit alles te combineren (partner die 24 uur + reistijd van huis is, kinderen die 100% thuis zijn). Korte antwoord: er is een potje (2 dagen) calamiteitenverlof, daarna verzoek om Verlof op te nemen (vakantie uren)
* Het uitgangspunt bij 1 ouder die een cruciaal beroep uitvoert is dat ze de opvang zelf thuis moeten regelen. Als dat niet lukt kunnen ze opvang krijgen op school/verblijf. Beide ouders met cruciaal beroep is geen harde eis. Er moet opvang zijn zodat mensen met cruciale beroepen aan het werk kunnen blijven. https://www.rijksoverheid...ropvang/cruciale-beroepen

Uiteraard is mij gevraagd om flexibel te zijn, dat ben ik ook binnen mijn mogelijkheden. Ik probeer te werken op momenten dat het kan en die (ruim) buiten de kantoor uren vallen. ik werk in de avond en weekenden om maar de uren gemaakt te krijgen. Echter merk ik (nu al) dat dit zijn tol gaat eisen. ik slaap slechter omdat ik moeilijk in slaap kom als ik tot 22:00 doorwerk en dan naar bed ga om de volgende ochtend om 07:00 weer te beginnen. Daarnaast is de vrije tijd volledig opgeslurpt omdat als ik werk, mijn partner voor de kinderen moet zorgen, en als zij werkt ik voor de kinderen zorg.

Uiteraard weet ik dat ik hiermee om de tafel moet met mijn werkgever, maar graag zou ik hiervoor 'beslagen ten ijs komen' met wat antwoorden van medetweakers op de volgende vragen:
  1. Mag dit / is dit mijn plicht? ben ik verplicht om verlof op te nemen als ik de uren in een week niet 'kan' maken?
  2. Hoe is dit bij jullie (werkgevers / geen ZZP'ers) opgelost / overlegd?
ik heb geprobeerd te zoeken op wat mijn rechten zijn; maar daarover lijkt niks duidelijk, iedereen wijst naar "overleg met je werkgever": Hierdoor ben ik dus op deze vraag terecht gekomen.

[ Voor 2% gewijzigd door soepah op 22-03-2020 10:07 . Reden: irrelevant ]

wie van vissen houdt, houdt niet van vissen

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:22
Combineren van kinderen en werk is de afgelopen week inderdaad zwaar gebleken.

Ik heb echter het idee dat je het het een beetje nodeloos ingewikkeld maakt met de focus op 'uren maken'.

Een week heeft 168 uur. Blijkbaar is de partner daarvan slechts een uur of 30 weg (24+6). Topicstarter werkt 36u. Kinderen hebben een uur of 5 per werkdag 'school', rest is 'vrij' + 'verzorging'.Kinderen van 1 tot 4 hebben geen continu aandacht nodig als het er echt op aankomt (source: me op basis van thuiswerkervaring).

Voor je zelf een schema maken en realistische doelen tellen kan dit oplossen. Daarbij boek je ook een stukje 'overlap' in waarin je iets minder productief bent. Dan moet je er praktisch al zijn. Voor het kleine deel wat je dan nog overhoudt kun je inderdaad insteken op verlof.

Het beleid van de werkgever is te begrijpen. Typisch gaat het formele beleid gepaard met het nodige begrip voor de situatie en is er niet de verwachting dan alle uren even productief zijn. Overigens is er voor de 'zieke' kinderen wellicht ook nog de mogelijkheid voor kortdurend zorgverlof.

En voor een deel toch 'man up'. Na 1 week ga je niet miepen om een relatie. En na een week vermoeid kijk je naar dingen die je moet aanpassen om het te laten werken en ga je niet zeuren om 'vrije tijd'.

* Rukapul herkent de situatie volkomen, heeft een regeling van de werkgever die ongeveer overeenkomt, maar lost het gewoon praktisch zo goed mogelijk op op een manier wat ongeveer recht doet aan iedereen. En ja, daar zal ook nog wel ergens een verlofdag bijkomen.

[ Voor 13% gewijzigd door Rukapul op 22-03-2020 09:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soepah
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 16:23
Bedankt @Rukapul; bedankt voor je reactie.
We hebben inderdaad een schema gemaakt waarin zichtbaar is wat de werkzame tijdsvakken zijn. daaruit komt dan ook dat het mogelijk is om de uren te maken.
Waar ik dan tegenaan loop is dat het werken + verzorging van de kinderen samen het hele tijdsvak vult.

Ik heb dit niet geopend om te 'zeuren of te klagen' maar om ervaringen te horen van hoe andere mensen dit oplossen en combineren. Heb de OP even aangepast om dat niet te benadrukken.

[ Voor 11% gewijzigd door soepah op 22-03-2020 10:08 ]

wie van vissen houdt, houdt niet van vissen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 16:43
Ehm, ja, ik denk dat dat sowieso bij veel mensen met kinderen geldt. Niet alleen in tijden van corona... Hangt een beetje samen met de keus om kinderen te krijgen.

Volgens mij hebben veel bedrijven en vergelijkbare regeling. Faciliteren dus dat je de middelen hebt om thuis te werken, waarbij je zelf veel vrijheid hebt om de tijd zo in te delen dat zorg en werk gecombineerd kunnen worden. En als het je niet lukt om de uren te maken, dan kun je verlofuren opnemen.

Als je nu al aan ziet komen dat je je uren niet kunt maken, dan lijkt het mij verstandig om dat alvast bij je werkgever en je opdrachtgever aan te geven. Het lijkt mij beter om een reëel weekdoel te hebben, wat je naartoe kunt werken, dan dat je jezelf overspannen werkt om te proberen je 36 uur te kunnen maken.