Halfsteens muur aan houten berging

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rgerr
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 14:24
De titel geeft al het meeste weg: ik wil een halfsteens muur(tje) metselen die haaks op een houten berging komt te staan. Het muurtje dient als erfafscheiding en zal zo’n 4m lang en 2,5m hoog worden. Tevens wordt er naar verloop van tijd een overkapping op gemaakt.

Om te beginnen ga ik de (gewapende) fundering storten, tegen de fundering van de berging aan. Ik denk dat ik deze ga verbinden met ankers aan de bestaande fundering, om zo individuele verzakking te voorkomen. Vervolgens het halfsteens muurtje metselen. Waar ik mee zit is de verbinding tussen de houten berging en de muur.

Hoe kan ik deze het beste verbinden? Ik ben bang dat ik naar verloop van tijd scheuren ga krijgen in het metselwerk vanwege de werking van het hout.

[ Voor 3% gewijzigd door Rgerr op 22-03-2020 06:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:55

bonzz.netninja

Niente baffi

Waarom moet die verbonden worden?

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rgerr
Neem aan dat een halfsteens muurtje van die lengte en hoogte niet op zichzelf kan blijven staan, of heb ik het dan mis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:55

bonzz.netninja

Niente baffi

Weet ik niet, maar zoals je het uitlegt stel ik mij gewoon een stenen schutting voor en die hebben geen verbinding met een houten huisje nodig (maar wel een staander om de zoveel meter). Kun je het geheel niet beschouwen (afgezien van de fundering misschien) als een los muurtje (dat ook blijft staan als het huisje affikt/vernieuwd wordt)

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rgerr
bonzz.netninja schreef op zondag 22 maart 2020 @ 07:26:
Weet ik niet, maar zoals je het uitlegt stel ik mij gewoon een stenen schutting voor en die hebben geen verbinding met een houten huisje nodig (maar wel een staander om de zoveel meter). Kun je het geheel niet beschouwen (afgezien van de fundering misschien) als een los muurtje (dat ook blijft staan als het huisje affikt/vernieuwd wordt)
Zo had ik er nog niet naar gekeken, ik lees net ook dat het in de DIN1053 staat omschreven om de hoeveel meter een staander dient te worden gezet. Dan toch maar wat meer stenen bestellen en de fundering wat breeder maken. :) Dank voor je reacties!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Rgerr schreef op zondag 22 maart 2020 @ 07:09:
Neem aan dat een halfsteens muurtje van die lengte en hoogte niet op zichzelf kan blijven staan, of heb ik het dan mis?
Niet als je te veel zand en te weinig cement gebruikt.

Maar op die hoogte en die lengte metsel je er van die pilaartjes in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hsb-3
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 10-03-2023
Ongevraagd advies maar: je weet dat je formeel een vergunning nodig hebt voor een erfafscheiding van 2,5m hoog hé? (die je mogelijk niet gaat krijgen omdat de standaard bestemmingsplannen vaak 2,0m als max aangeven)

Als je in een rijtje woont en je buren zijn het er mee eens dan kan je dit nog wel wagen, maar ik heb al eens 20 cm van een schutting laten afhalen in verband met een verzoek om handhaving van de buren en een (nieuwe) schutting van 2,20m hoog..

[ Voor 12% gewijzigd door Hsb-3 op 22-03-2020 19:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19:36
De fundering niet verbinden met die van het schuurtje, dit geeft alleen maar verschillen in zakking. 10/ 15 mm ruimte tussen hout en stenen is voldoende om geen problemen te krijgen. Metsel op de hoeken en in het midden in ieder geval een kolom en leg om de 5 lagen een strook murfor in de lintvoeg.
Wij nemen in de bouw zelfs nog wel eens een stalen kolom mee in de gemetselde kolom, onderschat bijvoorbeeld een windbelasting niet.

[ Voor 20% gewijzigd door D.deJong op 28-03-2020 09:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Die 2,5 meter is wel een dingetje. Over het algemeen mag het inderdaad niet hoger dan 1,8 of 2 meter. Alleen het stuk waar je poort in komt doen ze meestal wat minder moeilijk over als je dat iets hoger maakt. Maar daar hebben buren meestal ook helemaal geen last van.

Advies over hoe te bouwen heb je al. Zeker als je voor die 2,5 meter gaat, zijn met staal verstevigde kolommen misschien wel een goed idee.
Pagina: 1