Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Narbux
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 17-02-2022
Hoi allemaal,

De WiFi in mijn Dell XPS 13 uit 2015 blijkt veel te lage snelheden te halen. Dit blijkt op de fora een veelvoorkomend probleem te zijn met deze generatie XPS. Na veel tevergeefs proberen van verschillende driver- en BIOS-versies heb ik besloten de WiFi-adapter te gaan vervangen.

Mijn vraag is: is de hardware in mijn laptop compatible met de nieuwe standaards van de Intel AX200, of doe ik er beter aan een oudere Intel 7265 te nemen?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Laptop: Dell XPS 13 9343 (2015)

Alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
welke adapter zit er nu in? dan weet je welke aansluiting je moet hebben..

zonder te googlen gok ik dat de AX200 fysiek niet gaat passen namelijk :-)

en ook wel handig.. hoeveel antennes zitten er in.. zelf heb ik er een broadcom adapters in m'n laptops.. puur omdat die 3x3 mimo kunnen (maar dan moet je wel 3 antennes hebben ;) )

[ Voor 37% gewijzigd door SMSfreakie op 22-03-2020 00:08 ]

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 12:37
Is een usb wifi adapter niet een betere / makkelijkere oplossing?

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Narbux
Dank voor jullie reacties!

@SMSfreakie : Er zit nu een Broadcom 1560 adapter in. Ik wist niet dat er verschillende vormfactoren voor dit soort kaartjes bestonden, maar dat is eigenlijk ook niet zo gek natuurlijk. Ik zal proberen of ik daar wat info over kan vinden van beide kaartjes.

Mbt het aantal antennes: ik heb nog geen specs daarvan kunnen vinden, maar ik ga uit van 2, omdat de 1560 een 2x2 adapter is. Deze Intel heet dat ook te zijn, maar gebruikt natuurlijk wel een nieuwere wifi standaard. Maakt dat icm de bestaande antennes wat uit?

@HKLM_ : Klopt, maar die zijn een stuk trager, en dan ben ik permanent een usb poort kwijt. Ik schroef hem liever even open... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13:06
Narbux schreef op zondag 22 maart 2020 @ 12:42:
Dank voor jullie reacties!

@SMSfreakie : Er zit nu een Broadcom 1560 adapter in. Ik wist niet dat er verschillende vormfactoren voor dit soort kaartjes bestonden, maar dat is eigenlijk ook niet zo gek natuurlijk. Ik zal proberen of ik daar wat info over kan vinden van beide kaartjes.

Mbt het aantal antennes: ik heb nog geen specs daarvan kunnen vinden, maar ik ga uit van 2, omdat de 1560 een 2x2 adapter is. Deze Intel heet dat ook te zijn, maar gebruikt natuurlijk wel een nieuwere wifi standaard. Maakt dat icm de bestaande antennes wat uit?

@HKLM_ : Klopt, maar die zijn een stuk trager, en dan ben ik permanent een usb poort kwijt. Ik schroef hem liever even open... ;)
Als je een fatsoenlijke USB adapter gebruikt(A6210 van Netgear) kun je prima snelheden halen van 300-400Mbit. Een USB poort ben je uiteraard wel kwijt.
Houd ook rekening dat de BIOS een whitelist kan hebben voor WiFi-adapters, waardoor een kaartje wel past, maar niet werkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
Volgens mij doet Dell niet echt aan whitelists in de bios..

nogmaals @Narbux controleer fysiek even wat voor slot je hebt voor je iets gaat bestellen

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 13-08 13:11
Klopt, Dell doet inderdaad niet aan whitelists.

Ik heb hier zelfs nog zo'n DW1560-onding liggen uit een XPS 9343: M.2 2230 2x2.

Gewoon de meest recente Intel-adaper kopen, dat is altijd een goede keus. Die AX200 is er in twee form factors, je moet dus wel opletten dat je de juiste SKU koopt: AX200NGW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Narbux
Ik heb nog even wat gegoogled, qua form factor en socket zou het gewoon moeten passen. Zowel de 7265 als de AX200 bestaan in form factor 2230, en M.2 sockets A en E. De 7265 is al door velen in mijn type XPS gebruikt, dus ik ga er vanuit dat ook de AX200 zal passen.

Wel vond ik nog een topic op Anandtech waarin wordt beweerd dat de AX200 gebruik maakt van z.g. CNVi technologie, wat in zou houden dat een deel van de functionaliteit van de WiFi-adapter is verplaatst naar de vaste Chipset op het mobo. Die technologie is pas vanaf 2017/18 beschikbaar, dus daarmee zou het in mijn geval niet gaan werken.

Echter even nagekeken bij Intel zelf, en daar blijkt dit het geval te zijn voor de AX201, maar niet voor de AX200.

Al met al lijkt het met de AX200 gewoon te moeten kunnen. Dus ik ga 'm gewoon maar bestellen, en laat weten of hij inderdaad werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Narbux
Ik heb intussen het AX200 kaartje ingebouwd. Typisch zo'n moment dat je je realiseert dat je misschien toch eens een bril nodig hebt, wat een gepriegel zeg ;). De driver afkomstig van de Dell-website wilde niet installeren ("This installation is forbidden by system policy, contact your system administrator"), maar die van de Intel website gelukkig wel (versie 21.70.0 voor 64bit).

Het goede nieuws is dat dit WiFi-kaartje inderdaad werkt in mijn XPS13 9343. Echter, de WiFi is net zo langzaam als met de oude Broadcom 1560. Bluetooth-verbindingen komen niet tot stand, of worden binnen 1s weer verbroken.

Om zeker te zijn dat dit niet aan een of andere hardware-component ligt heb ik daarom even Ubuntu op een USB-stick gezet en daar vanaf geboot. Onder Ubuntu blijken netwerk & internet gewoon lekker snel, en bluetooth werkt naar behoren. Het probleem heeft dus op een of andere manier met Windows 10 te maken.

Conclusie voor dit topic is dus dat de AX200 inderdaad gewoon lijkt te kunnen werken in de XPS13 uit 2015, maar niet goed icm mijn huidige Windows-installatie. Ikzelf ben dus terug bij af met mijn Wifi-probleem.

Als iemand nog suggesties heeft hoe ik verder zou kunnen gaan houd ik me graag aanbevolen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floris237
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 28-07 11:37
Gaaf project wel! Heb je kunnen testen of je ook verbinding kan maken met wifi 6 netwerken? Bij mij is het internet niet bijster snel, maar het zou het bereik wel sterk verbeteren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
kweet niet of je de mogelijkheid hebt om er tijdelijk een andere SSD / HDD in te lepelen en daar even een Frisse W10 op te zetten? kijken of dat je probleem verhelpt? en je naar hartelust even kan spelen met de intellingen?

Dan weet je zeker dat je met een schone lei begonnen bent, en er niet 1 of ander vaag iets nu roet in je eten loopt te gooien..

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erendiz
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 12-08 16:29
De Intel Wi-Fi 6 AX200 (no vPro) werkt met de Dell XPS15 model 9530.
Op Windows 10 wordt automatisch via de Intel Driver & Support Assistant automatisch de juiste driver geïnstalleerd. Er treed een substantiële snelheidswinst op t.o.v. de standaard fabrieks- wifikaartje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enigmatic
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 12-08 22:58
Ik heb zonet mijn Dell XPS 13 9343 geupgraded met de AX200. Is zonder probleem gelukt; het enige dat ik moest doen was de recentste driver van de Intel site downloaden.
Pagina: 1