Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
[ Voor 8% gewijzigd door Hahn op 21-03-2020 18:23 ]
The devil is in the details.
Ik vermoed dat als mijn werkgever dit zou doen hij daar dan wel bepaalde voorwaarden aan verbind. Bijvoorbeeld minimaal weer een jaar blijven oid. Vandaar dat dit niet mijn eerste ingeving is.Hahn schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 18:22:
Zelfs al zou je ervoor kiezen om terug te gaan, ben je niet verplicht om er weer 10 jaar te blijven werken.
Die kans acht ik ook groot, maar als je voor zekerheid wil gaan, is dat een prijs die je kan overwegen te betalenX-Rey schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 18:30:
[...]
Ik vermoed dat als mijn werkgever dit zou doen hij daar dan wel bepaalde voorwaarden aan verbind. Bijvoorbeeld minimaal weer een jaar blijven oid. Vandaar dat dit niet mijn eerste ingeving is.
Verder heb je natuurlijk gelijk.
The devil is in the details.
If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time
I'm sorry Dave, I'm afraid I can't do that.
Heb het nieuws gisteren om 1630 te horen gekregen, dus wilde het weekend gebruiken om even alles op een rijtje te zetten. Het is verleidelijk om het zeker te doen. Uiteindelijk is het wellicht niet leuk, maar als dit de enige prijs is die ik zou betalen vanwege het coronavirus, dan valt het wel allemaal mee iit tot het andere leed door dit virus.Matis schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 18:34:
Je kunt het altijd vragen. Ik weet niet in welk segment je werkzaam bent, maar In het veel sectoren is het een kopersmarkt.
Bespreek het met je werkgever, staat het aanbod je niet aan. Ga dan op zoek naar een backup baan naast je nieuwe.
Dat is idd maar de vraag. Ik denk wel dat mijn inzet de afgelopen 3 weken hebben laten zien dat ik nog steeds het beste voor heb met het bedrijf, ik bemiddel nog steeds om collega's in het bedrijf te houden, werk mee aan overdracht en documentatie. Daar kunnen ze iig niets over zeggen. Voor het coronavirus virus werd ook nog gezegd dat ik altijd terug kon komen, maar je weet nooit hoe dat verloopt. Ook met de impact die mijn vertrek heeft veroorzaakt binnen de afdeling.O88088 schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 18:40:
Ik zou eerst maar eens nagaan of je oude werkgever je überhaupt wel terug wil. Misschien komt het die werkgever wel goed uit dat er nu een paar vaste medewerkers weg zijn.
Ik woon in zuid-limburg dus er zijn wat minder kansen dan misschien in de randstad. Ik schrok gisteren wel toen ik zag dat er maar 1 nieuwe vacature was geplaatst afgelopen week op de vacaturesite die ik normaal gebruik. Dus ik denk dat het wel bij meer bedrijven speelt.99ruud99 schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 18:46:
Gezien je nieuwe werkgever hard krimpt door corona denk ik dat je oude dit ook doet. Meestal blijven mensen namelijk beetje in zelfde sector hangen.
Is het een mogelijkheid om verder te kijken? Of zijn alle vacatures weggehaald? Want in dat geval heb je een klein probleem.
Bedankt voor de informatie, ik was hier ook al naar aan het zoeken, maar zoals je laatste zin toont is dit nog niet allemaal definitief. Zou zeker fijn zijn om toch gewoon te kunnen beginnen bij de nieuwe werkgever, zelfs als ik daar afspreek dat het wellicht slecht tijdelijk is en ik ook gewoon door ga met solliciteren.Mr. Dave schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 18:48:
Google: corona proeftijd
Bij een arbeidsovereenkomst met daarin een proeftijdbeding mag de werkgever het contract met de werknemer direct opzeggen. Stel: een werkgever is recent een arbeidsovereenkomst met een werknemer overeengekomen waarin een proeftijdbeding staat. Vraag is dan of de werkgever van dat beding gebruik mag maken als de werkzaamheden als gevolg van het coronavirus plotseling zijn weg gevallen en hij die werknemer niet meer kan gebruiken? Ja, dat mag!
In artikel 7:676 lid 1 Burgerlijk Wetboek staat dat als een proeftijd is bedongen, zowel werkgever als werknemer – zolang de proeftijd nog niet om is – bevoegd zijn de arbeidsovereenkomst meteen op te zeggen.
Artikel 7:676
Indien een proeftijd is bedongen, is ieder der partijen, zolang die tijd niet is verstreken, bevoegd de arbeidsovereenkomst met onmiddellijke ingang op te zeggen.
Deze formulering brengt met zich mee dat zelfs gebruik gemaakt kan worden van het proeftijdbeding als sprake is van een al wel overeengekomen, maar nog niet daadwerkelijk begonnen arbeidsovereenkomst.
Tegemoetkoming loonkosten?
De vraag is of de werkgever als hij de proeftijd opzegt nog een beroep kan doen op de Noodmaatregel Overbrugging voor Werkbehoud (NOW-regeling).
Deze tegemoetkomingsmaatregel houdt in dat een werkgever die minimaal 20 procent omzetverlies verwacht bij het UWV voor een periode van drie maanden een tegemoetkoming in de loonkosten kan aanvragen. Het gaat om maximaal 90 procent van de loonsom, afhankelijk van het omzetverlies. Werkgevers betalen het loon aan betrokken werknemers 100 procent door.
Voorwaarde voor deze regeling is dat de werkgever geen werknemers mag ontslaan vanwege bedrijfseconomische redenen. Niet verlengen van arbeidsovereenkomsten en ontslaan in de proeftijd zijn andere vormen van beëindigen.
Het is afwachten op de uitwerking van deze regeling. Het streven is om de opvolger van de werktijdverkorting binnen 2 weken te publiceren.
Denk dat er idd niet veel te kiezen is momenteel. Voordeel van mijn huidige keuze om weg te gaan is dat ze wel direct actie hebben ondernomen om de oorzaken van mijn beslissing (die ze al langer wisten) aan te pakken. Heb de week na mijn beslissing dan ook beetje verbaast staan kijken waarom het nu opeens wel kon, maar toen ik bleef dat het allemaal lastig lastig was en dat ze de tijd ervoor wilde nemen. De irritaties die er waren, hebben we begin vorig jaar besproken, in september en nog eens in december, maar er gebeurde gewoon niets. Toen zelf een beslissing moeten nemen, pech voor mij dat dit natuurlijk nu was.Rukapul schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 18:57:
De oude werkgever opbellen is toch verstandig. Doe dat meteen maandag.
Ik heb dat advies eens moeten geven toen een nieuwe baan spaak liep en onderdeel van de afspraak was vooraf duidelijkheid of het kort en tijdelijk zou zijn of weer voor de lange duur. Dit was in een handomdraai geregeld.
Overigens is een WW uitkering ook nog wel een mogelijkheid, want in de huidige tijd gaat het UWV geen verwijtbaarheid in iemands schoenen schuiven omdat een nieuwe werkgever zich in de proeftijd terugtrekt. WW kent dus wel onzekerheid en heeft andere risico's en nadelen die een dienstverband niet heeft.
Best is gewoon om te bellen maandag. Parallel daaraan, kun je nog lijntjes uitgooien, maar ik kan je nu al vertellen dat bij de veel bedrijven een sollicitatiestop geldt.
Be nice, You Assholes :)
“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”
"Death smiles at us all, all a man can do is smile back." - Maximus Decimus Meridius
Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20
☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |
[ Voor 27% gewijzigd door Lampiz op 27-03-2020 15:08 ]
There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.
Heb nog contact met hun, zijn nog aan het uitwerken. Een gaat a.s. woensdag beginnen, maar begint direct met thuiswerken. Dus die maakt zich ook wel een beetje zorgen over de situatie, zeker omdat hij ook met een proeftijd heeft te maken. Verder zou de woon-werk reistijd naar zijn nieuwe werkgever voor mij rond 1:15 gaan liggen enkele reis, dat heb ik liever niet, als ik het kan voorkomen.3DDude schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 21:44:
Heb je nog contact met die ontwikkelaars die ook stopten ?
Wellicht heeft een van hun een opdracht waar jouw kunde mooi zou kunnen aansluiten?
Ze werkten niet voor niks goed met jouw samen en gaan nu opeens weg.
Dus wellicht hebben ze bij een nieuwe klus iemand zoals jou nodig
Ik zou zeggen gooi het balletje met het corona verhaal even op..?
Liefst zou ik natuurlijk niet de WW ingaan, alleen als het echt niet anders gaat. Huidige werkgever gaat het ook bekijken wat ze kunnen doen. Zij hebben afgelopen jaar 3 andere bedrijven overgenomen. Dit doen ze natuurlijk op basis van een bepaalde omzet die ze verwachten om ook hun lening bij de bank weer mee af te lossen. Gezien de ontwikkelingen zal de omzet in die 3 bedrijven omlaag gaan en wordt het weer moeilijker om te voldoen aan de financiële verplichtingen. Dus of ze mij langer willen aanhouden dan 15 april moet nog even bekeken worden. Hopelijk dat ik hier volgende week iets over hoor.Woy schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 08:02:
Het is natuurlijk ook een beetje afhankelijk van je huidige financiële positie. Heb je genoeg buffer om het een tijdje uit te zingen, en denk je in de loop van het jaar wel weer wat anders te kunnen vinden, dan is de keuze voor WW eerder gemaakt, dan als je op het moment al de bodem van je bankrekening ziet, en de toekomst qua werk somber in ziet.
Slim idee, als ik had zien aankomen dan had ik ook een andere keuze gemaakt vorige maand. Was wel bezig met het coronavirus als in voorlopig geen vakantie in zuid-Europa boeken omdat er wat onzekerheid kan zijn, maar niet echt over deze situatie nagedacht.gielie schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 08:48:
Heel interessant topic, ik zit een stadium eerder. Was afgelopen tijd aan het solliciteren om na 13 jaar iets anders te zoeken. Dit heb ik even onhold gezet. Solliciteren vanuit een baan is vaak makkelijker dan vanuit een WW situatie, ik zou terug gaan naar de oude baan en als de lucht weer geklaard is kijken wat er te vinden is. Succes ermee, dit zijn geen makkelijke keuzes.
Bedankt voor het idee van de sign-on bonus, is wellicht is wat kan helpen om de werkgever over de streep te trekken mocht het zo niet lukken. Jullie ook veel succes met de sollicitaties!VidaR-9 schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 09:00:
Mijn ex zit sinds begin deze maand in de WW. Die wou een paar maanden nadenken over wat ze nou precies wil in haar carrière. Maar corona perikelen hebben er voor gezorgd dat ze toch zsm wat zoekt voor de zekerheid, maar dat zal ook onzeker blijven met proeftijd enzo. Ze heeft wel deze week aantal Skype sollicitaties gehad nog, niet compleet alles is on hold gezet (wel randstad).
Super vervelend, want er zijn natuurlijk veel mensen in zo’n situatie. Nagenoeg onvoorzienbaar.
Oude wg bellen kan nooit kwaad natuurlijk. Al kan ik me voorstellen dat die ook kritisch zijn. Ze zouden bijv kunnen voorstellen je salaris te verlagen en een soort sign-on bonus uit te keren zodra je een jaar in dienst bent. Ik zelf zou iig wel bereid zijn concessies te doen om komende periode even aan te kijken.
Ik hoop ook dat je geen gelijk hebt, moet de moed erin houden....Motrax schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 10:22:
Sterkte, want ik hoop geen gelijk te hebben, maar corona blijft totdat er een vaccin gevonden is, en dat duurt nog minstens een jaar. De economie gaat harder naar beneden klappen dan in 2008.
Heb wel eens met het idee gespeeld, maar op dit moment met kinderen van 3 en van 6 maanden ga ik gewoon niet de tijd hebben om opdrachten binnen te halen, uit te voeren en de administratie te doen. Mijn vrouw werkt in de zorg dus die is al hard genoeg nodig op haar werk, dus ook niet echt een mogelijkheid voor haar om minder te gaan werken om meer in het huishouden op te vangen. Misschien dat ik het verkeerd inschat, maar voor nu hoop ik gewoon op loondienst.Deveon schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 10:31:
De bijstand is voor ondernemers versoepelt, maar volgens mij is ondernemerschap geen vereiste. Ze hebben enkel de vermogenseis laten vallen net als het inkomen van je partner. Het is niet veel, maar toch iets.
Mocht je overigens het ondernemerschap ambiëren en wil je oude werkgever je niet terug dan is dit misschien wel een moment om je daar op te oriënteren, uiteraard naast sollicitaties.
Je kunt iig nog beginnen, loon zal hoger zijn dan 75/70% WW. Hopen dat je jezelf genoeg kunt bewijzen. Daarnaast kun je natuurlijk ondertussen toch proberen verder te zoeken.fockarty schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 13:08:
ik zit in hetzelfde schuitje, startdatum 1-4 maar alleen als ik akkoord ga met 1/2 jaar ipv jaarcontract
Balen man... ZZP klinkt natuurlijk aantrekkelijk, zeker als er een markt voor is, alleen dat betwijfel ik nu dus ook. Genoeg opdrachten die on-hold of uitgesteld zijn. Succes met je zoektocht!Lampiz schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 15:07:
Ik zit in dezelfde casus startdatum 1-4, maar vette streep door het contract gezet.
Iedereen adviseert nu om als zzp'er aan de bak te gaan, maar juist zij worden (terecht) het hardst geraakt door de crisis. Nu maar de lijntjes op LinkedIn aangehaald en recruiter ingeschakeld, misschien dat het komende maand toch nog wat wordt als Azure DevOps Engineer ergens :-) .
De TS heeft kinderen en op dit moment een baan, dus ben druk bezigLordSinclair schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 15:19:
Jammer dat TS niks meer van zich laat horen. Maar volgens mij kan je na een vast contract niet direct een tijdelijk contract krijgen. Dan moet er er eerst x aantal maanden tussenuit.
Verwijderd
[ Voor 99% gewijzigd door pennywiser op 27-03-2020 19:27 ]
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq