Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Dual boot met Sata en m.2 SSD?

Pagina: 1
Acties:

• daanh
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 29-07 13:49
Dag mensen, ik heb een desktop pc met een gigabyte ga-h170-d3hp moederbord. Ik heb er altijd een sata ssd in gehad. Nu wil ik er een dual boot systeem van maken. Het schijnt dat in dit moederbord ook een nvme m.2 aansluiting zit.

Mijn vraag: kun je makkelijk een dual boot systeem maken met twee verschillende soorten ssd's? Of moet je dan elke keer het bios in?

Heeft het qua snelheid wel voordelen om dit te doen, of kan ik me de moeite beter besparen?

Bedankt! Daan

[ Voor 11% gewijzigd door daanh op 21-03-2020 16:59 ]

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

daanh schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 16:56:
Dag mensen, ik heb een desktop pc met een gigabyte ga-h170-d3hp moederbord. Ik heb er altijd een sata ssd in gehad. Nu wil ik er een dual boot systeem van maken. Het schijnt dat in dit moederbord ook een nvme m.2 aansluiting zit.

Mijn vraag: kun je makkelijk een dual boot systeem maken met twee verschillende soorten ssd's? Of moet je dan elke keer het bios in?

Heeft het qua snelheid wel voordelen om dit te doen, of kan ik me de moeite beter besparen?

Bedankt! Daan
Wat heb je zelf al gevonden, en wat zou het nut zijn ?
Wat is het nut voor jouw gebruik om een trage NVMe SSD te gaan gebruiken ?

(veel info vind je op de site van GB,oa: manual https://download.gigabyte...manual_ga-h170-d3hp_e.pdf )

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• daanh
Uiteraard heb ik de manual bekeken. Als ik zoek naar dat booten vind ik enkel gevallen van Windows met Linux.

Maar waarom is het een "trage" NVMe? Hij is toch veel sneller dan een sata ssd? Dit klinkt als een nuttige hint, ik ga het uitzoeken.

Thanks, Daan

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
NVMe is een communicatie methode, niet een duiding op de snelheid van de controller of de flash chips. Dat geldt ook voor SATA. En snelheid is ook niet wat je denkt dat het is, dat kan IOPS zijn, maar ook write en read speeds als je enkel grote reads/writes doet. En ook NCQ en block size maken verschil.

Als je wil multibooten zonder naar je UEFI te moeten moet je op de schijf waar je default vanaf opstart de bootloader zo configureren dat je de andere schijf kan kiezen.

• daanh
Bedankt. Voor zover ik kan vinden is het verschil enkel met grote bestanden merkbaar. Ik ga die partitie gebruiken voor audio toepassingen, Cubase en dergelijke. Alle audio files komen gewoon op een harddisk. Conclusie is volgens mij dat ik net zo goed de 860 evo sata kan gebruiken.