Zigbee led driver voor overkapping led verlichting

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcelz37
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 02-06 20:02
Mijn vraag:

Ik heb 6 inbouw spotjes led er zit een standaard led driver in met een afstandsbediening. maar ik wil graag een led driver met zigbee. koppelen met mijn Philips Hue Bridge.
de led driver die er nu inzit is van Gumax: led Driver (dimmable)
model: GMX-drv 13-6*3w
input voltage: 170~260VAC
outpunt constant current :DC 700mA max 22.V
out power :18 W ta 50 graden- TC 75 graden.
nu ben ik op zoek naar de zelfde waardes qua led driver maar met zigbee protocol.

ik kwam deze tegen op led verlichting.eu

https://www.led-verlichti...bde288900fcccf5164b#!tab1

Misschien heeft iemand nog ideeën of tip vond die van led-verlichting.eu wel aardig aan de prijs.

groet, Marcel.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenudb
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 27-11-2021
Ik ben ook benieuwd, ben je er al verder mee gekomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcelz37
hey jeroen,

nee ligt ff op zijn gat, ik kan er wel een klik aan/uit van osram er tussen zetten.
maar daar zet je het spul uit en aan en dan kun je niet dimmen.

maar ga nog wel verder opzoek

groet,
Marcel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daxy
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 27-06 15:59
Je zou hier naar kunnen kijken: https://www.tech365.nl/re...koppelen-aan-philips-hue/
Geen ervaring, ik weet alleen dat Gledopto (E27 lamp) inderdaad wel met Hue werkt.
Deze controllers kan je voor weinig van Aliexpress halen.

[ Voor 13% gewijzigd door daxy op 20-04-2020 16:58 ]

Do not argue with a fool. He will drag you down to his level and beat you with experience.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 13:05

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Als je al dimbare drivers hebt zou ik zelf gewoon naar een Zigbee dimmer kijken. Maar de driver die jij hebt gelinkt lijkt mij ook geschikt (mits goed ingesteld). Maar over de linkbaarheid met de Hue durf ik niets te zeggen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcelz37
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HmX9iWCly4RGoILaEvYT0whqhPw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sFA3sW6wyVAPGh31YQRtiIcP.jpg?f=fotoalbum_large

deze wil eigenlijk vervangen , dimbaar is hij en er zit wel een afstandbediening bij , maar niet te koppelen met hue. het zou toch te doen moeten zijn .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1380280

Hallo marcelz37

Ik las je berichtjes. Was het nog gelukt met het vervangen van je transformator?
Mijn gumax is kapot en ik vroeg me af of jij de jouwe wil verkopen aan mij. Mits je de andere al hebt natuurlijk.
Ik hoor het wel. Vg Eddie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcelz37
Audibmw,

helaas nog niet verder mee gegaan.
maar een gewone leddrive is zo gekocht hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d0s
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 08:37

d0s

sssst

Even kick, aangezien ik ook Gumax LED krijg volgende maand. Ik ben gewoon van plan om er een iCasa dimmer tussen te zetten. Volgens mij gaat dat goed mits je de originele dimmer (afstandsbediening) niet meer gebruikt. Er komt dan gewoon een enkele lamp zichtbaar in de Hue APP.

Alternatief is een Philips of Osram plug maar dan kun je niet dimmen via de Hue APP.

[ Voor 25% gewijzigd door d0s op 30-04-2020 11:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emiel.kamzol
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 26-02 07:37
Beetje offtopic maar ook weer niet helemaal. Ik wil iets soortgelijks bereiken alleen dan hoeft het voor mij niet perce via de HUE bridge te lopen. Heb merendeel via Google Home of Apple Woningen lopen.

Is een shelly RGBw2 dan geen optie om er tussen te hangen? Volgens mij hoef ik dan alleen nog de LedDriver te vervangen voor iets soortgelijks. Toch?
https://shelly.cloud/prod...utomation-led-controller/

Zelf ook in bezit van Gumax. heb nu een shelly 2.5 op een binnenschakkelaar gezet, werkt niet logisch in combi met de afstandbediening.

[ Voor 0% gewijzigd door emiel.kamzol op 25-11-2020 15:01 . Reden: Gemist woord. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@emiel.kamzol En in dat "alleen nog" zit het meeste werk en gepuzzel.

Een controller zoals de Shelly RGB is bedoelt om constant voltage lampen aan te sturen. Hier vallen standaard 12V/24V ledstrip bijvoorbeeld onder. Maar veel spotjes hebben een constante stroom nodig, deze komen dus met een constant current voeding. Deze kan je dus niet zomaar vervangen door een Shelly RGB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emiel.kamzol
@Septillion zo jammer.. dat alleen nog, nog zo moeilijk kan zijn :-) Nou ben ik niet tech savy genoeg om helemaal te begrijpen wat het verschil is tussen het een en ander. Maar dan zou een soortgelijke driver als dit: https://www.led-verlichti...bde288900fcccf5164b#!tab1 maar dan compatible met G assistent moeten werken.

In iedergeval bedankt alvast bedankt voor je antwoord.

[ Voor 1% gewijzigd door emiel.kamzol op 25-11-2020 16:10 . Reden: Gemist woord. ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@emiel.kamzol De gelinkte driver is inderdaad constant current (tussen 250mA en 1500mA) voeding.

In princiepe is het Zigbee en zou het dus via een Gateway (bijvoorbeeld een Hue) moeten kunnen koppelen aan Google Assistant. Alleen ben je voor third party apparaten altijd afhankelijk wat de maker van de Gateway ondersteund. Of Hue deze bijvoorbeeld ondersteund durf ik iet te zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emiel.kamzol
Je antwoord geeft mij genoeg handvaten om verder te zoeken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• emiel.kamzol
@d0s @marcelz37 dimbaar via HUE
https://www.leddirect.nl/...led-driver-250-1500ma-50w en volgens mij moet dit werken ter vervanging van de Gumax driver.

[ Voor 1% gewijzigd door emiel.kamzol op 25-11-2020 22:39 . Reden: Woord vergeten ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dmeerpa
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 13-06 19:02
Je kan, zoals al eerder aangehaald ook een zigbee dimmer gebruiken.

Wel even kijken of je huidige LED driver fase aansnijding als fase afsnijding dimt.
Voor 39,95€ heb je de AduroSmart ERIA® dimmer, inbouw, dimbaar, 300 W, die kan zowel fase aansnijding als fase afsnijding dimmen.

Voor 32,33€ heb je de icasa Zigbee 3.0 dimmer 400W maar die ondersteunt enkel fase afsnijding.

Enige reden dat ik ook de LED driver zou vervangen, is wanneer er
1. geen plaats is voor de extra inbouw dimmer
2. Zoals in mijn geval de lichtarmatuur bestaat uit 2 led drivers, waar ik vrees als ik die met 1 dimmer beide LED dirvers aanstuur de 2 LED lightbrinnen niet evenveel gedimt worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geomas
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 20-12-2020
Bedankt voor alle info en goed om te horen dat ik dit in ieder geval mogelijk kan maken voor de led verlichting (want die hebben wij ook :) ).

Maar ik was eigenlijk benieuwd of ik de zonwering van Gumax ook kan bedienen vanaf een universele afstandsbediening of via de smartphone (smarthome systeem)?
Voor zover ik weet/denk zit de ontvanger bij iedere motor ingebouwd (iedere baan heeft zijn eigen motor), dus zal dat denk ik een lastig verhaal worden (want volgens mij is het heel lastig om een RF afstandsbediening over te zetten of te kopiëren naar een ander systeem).

Dus als jullie hier ook nog wat op zouden weten? _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• caseyin
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 28-09-2024
Bij mij was de voeding stuk (flink verbrand) van de Gumax driver en het enige alternatief was een nieuwe set kopen voor 200,00. Dat was ik dus niet van plan. Dus hier een reparatie voorstel.

Desoldeer het besturingsprintje van de voeding;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/45UxHj0N3k7cS4kzK5H8zdBmhyk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PvxQx9jMQkoFy1f1uQyzCcaW.jpg?f=fotoalbum_large

en

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WG-leN76fxT2b_d2-D5sDZ_kL1g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FbUskuXe7ZVAAAjEIe8R7sfv.jpg?f=fotoalbum_large

en koop bij conrad of reichelt de volgende voeding sld15-700il-es voor 11,50 en klaar is kees. De voeding is volledig volgens de Gumax specificatie constante stroom van 700mA 9-22v DC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basjuh
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 27-06 08:53
Kleine schop, maar is het ondertussen gelukt om de leddriver te vervangen?

Ik heb een overkapping met 10 spots (geen Gumax, maar al die veranda's lijken aardig op elkaar) waar ik ook het geheel wil schakelen via Hue.

Een aan/uit ding er tussen is handig, maar bij aanzetten gaat de lichtsterkte naar 100%, beetje too much.
(ik heb Lumention verlichting)

Weet t soms wel beter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcelz37
ik heb er een hue schakelaar aan/uit tussen zitten werk prima, alleen als je de licht sterkte wilt regelen dan pak ik de originelen afstandsbediening . als hij uit gaat bijft hij wel op de afgestelde licht volume staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IplugNplay
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16-04 13:43
Voor zwave heb ik dan een puls drukker en Fibaro dimmer bij de driver.

Dat zal toch ook wel met zigbee zo kunnen.

• nowherebound123
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 12:46
Het is 2024 en ik heb hetzelfde probleem :) mijn gumas led driver is defect (exact dezelfde als TS) en ben op zoek naar zigbee compatibel alternatief dat geen 200 euro kost.

De link op leddirect is inmiddels dood, heeft iemand een referentie voor een driver die zou moeten werken??

• Blommie01
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 28-06 08:44
nowherebound123 schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 20:21:
Het is 2024 en ik heb hetzelfde probleem :) mijn gumas led driver is defect (exact dezelfde als TS) en ben op zoek naar zigbee compatibel alternatief dat geen 200 euro kost.

De link op leddirect is inmiddels dood, heeft iemand een referentie voor een driver die zou moeten werken??
Ik heb deze.

https://www.zigbee2mqtt.io/devices/50208702.html

Ik heb er rond de de €50 voor betaald.

[ Voor 4% gewijzigd door Blommie01 op 29-08-2024 23:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nowherebound123
Had deze gisteravond ook nog besteld en zit inmiddels werkend geinstalleed en aangesloten _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joey518
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 09-06 16:45
nowherebound123 schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 14:57:
[...]

Had deze gisteravond ook nog besteld en zit inmiddels werkend geinstalleed en aangesloten _/-\o_
Werkt deze met de originele afstandsbediening? Mijn transfo is helaas ook kapot, dus ben ik op zoek naar een model dat de originele kan vervangen.
Ik heb verder geen smart home toepassingen, dus ben niet per se gekoppeld aan Zigbee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nowherebound123
joey518 schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 10:13:
[...]

Werkt deze met de originele afstandsbediening? Mijn transfo is helaas ook kapot, dus ben ik op zoek naar een model dat de originele kan vervangen.
Ik heb verder geen smart home toepassingen, dus ben niet per se gekoppeld aan Zigbee.
Nee, deze is puur voor aansturing via zigbee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joey518
nowherebound123 schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 10:48:
[...]

Nee, deze is puur voor aansturing via zigbee
Ok, bedankt voor je reactie! Ik ben echt niet thuis in deze wereld.

Mijn huidige transfo is dus stuk en ik heb de installateur gecontacteerd omdat ik een nieuwe transfo wilde kopen, maar zij bieden deze niet meer aan. Volgens hen is alles vervangen naar een nieuw model en is dit oude model niet meer te verkrijgen.
Nu vraag ik me dus af hoe ik mijn transfo kan vervangen. Kan ik een transfo van een ander merk gebruiken? Maar zal mijn afstandsbediening dan nog werken?
Of kan ik de ZigBee transfo gebruiken die jullie voorstellen en dan gewoon een app gebruiken om de verlichting te besturen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basjuh
Ik zou kijken naar de waardes van de huidige trafo en een nieuwe (zigbee) kopen.
Oud of nieuw, dat maakt niet uit, als de aansluitwaardes maar overeenkomen met je huidige defecte.

Let wel, mijn zigbee trafo is een stuk groter dan de standaard trafo.

Als je mij de aansluitwaardes van je huidige geeft, misschien kan je mijn oude overnemen? (met afstandsbediening)

Weet t soms wel beter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joey518
basjuh schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 11:24:
Ik zou kijken naar de waardes van de huidige trafo en een nieuwe (zigbee) kopen.
Oud of nieuw, dat maakt niet uit, als de aansluitwaardes maar overeenkomen met je huidige defecte.

Let wel, mijn zigbee trafo is een stuk groter dan de standaard trafo.

Als je mij de aansluitwaardes van je huidige geeft, misschien kan je mijn oude overnemen? (met afstandsbediening)
Kan je de waardes afleiden uit deze foto?
Eender welke oplossing is goed voor mij:
- een alternatieve trafo met dezelfde waardes die ik kan bedienen via afstandsbediening of app
- nieuw of tweedehands
Dus als jij zo eentje op overschot heb, wil ik die zeker van je overkopen!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Da0xZHEYses5WGwBJrcOeCt4CXI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ysgvnlcqHCQJE1ekTOOvJBOD.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basjuh
joey518 schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 17:05:
[...]

Kan je de waardes afleiden uit deze foto?
Eender welke oplossing is goed voor mij:
- een alternatieve trafo met dezelfde waardes die ik kan bedienen via afstandsbediening of app
- nieuw of tweedehands
Dus als jij zo eentje op overschot heb, wil ik die zeker van je overkopen!

[Afbeelding]
Helaas, de mijne heeft te hoge output, 25-29V DC.

Ik heb, ter vervanging, deze gekocht, want die kan met dipswitches op de juiste waarden ingesteld worden.
https://www.leddirect.nl/...led-driver-250-1400ma-50w

Let wel, deze is wel erg groot tov traditionele adapter.

Weet t soms wel beter

Pagina: 1