Nut van Thunderbolt 3 vs USB-C

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cashewnut
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 05-10 14:34
Vanwege omstandigheden moet ik thuis werken (ben vast niet de enige). Ik ben aan het kijken naar ultrawide schermen van minstens 34”. De laptop van mijn werk is een Windows machine maar ik heb zelf een Apple ecosysteem waaronder een Macbook Pro. Niet met Thunderbolt 3 maar ik ga zeker eens upgraden.

Er zijn schermen met USB-C connector en schermen met een Thunderbolt 3 connector. USB-C ondersteunt ook displayport en het opladen van de laptop. Het lijkt me dus dat ik met een dergelijke monitor zowel voor stroom, beeld als geluid (speakers in de monitor) voorzien ben. Thunderbolt 3 is überhaupt sneller maar als USB-C voldoende is voor de resolutie en refresh rate van de monitor, plus de audio, dan maakt het volgens mij verder niet uit. Het enige andere punt is een multi-monitor setup dmv daisy-chaining (wat ik niet van plan ben) en bijvoorbeeld een opslagunit zoals een Drobo. Beide vereisen een tweede Thunderbolt 3 poort op de monitor, wat bvb de LG 34WL850 niet heeft.

Mijn conclusie is dat een Thunderbolt 3 poort eigenlijk alleen zin heeft als je dus die daisy-chain mogelijkheid gebruikt. Klopt dit? Ik kan er verbazingwekkend weinig informatie over vinden op internet.