Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• DJF3
  • Registratie: augustus 2006
  • Laatst online: 28-03 00:00
Team,

Al jaren gebruik ik een mix van KAKU, Philips Hue, Ikea Tradfri, Lifx, Z-Wave, etc.
Dat wil ik nu vervangen door 1 systeem. Gezien de prijzen van veel Z-Wave componenten (zeker sensoren) wil ik hiervoor Zigbee gaan gebruiken en heb een Conbee II stick gekocht.

Het liefst wil ik alle lampen lokaal EN remote bedienbaar maken, waarbij lokaal schakelen niet via een computer mag lopen (stel dat Windows down gaat of de Raspberry Pi geen stroom krijgt).

Hier een aantal visualisaties van de uitdaging waar ik tegenaan loop.

https://tweakers.net/i/oXlO3wpo5fKK34kjWNWWlZRwYrg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/phyCUhykLVvJC64Zq8OXxCp9.jpg?f=fotoalbum_large
https://tweakers.net/i/_4YgFleH1CZyJHDCM1GGg2R0Wss=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UhtFHBWgVtX47ZvZL9F8QVBY.jpg?f=fotoalbum_large
https://tweakers.net/i/akwLTWeRZKFWcGV7cLMvHjI53zI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AJ5sE4Sv7pJz2eMX9fsZ3HVu.jpg?f=fotoalbum_large

Het laatste scenario lijkt niet mogelijk te zijn en ik zou het graag oplossen zonder aan de elektrische installatie te zitten. Een oplossing is Zigbee inbouw schakelaars. Deze schakelaars plaats je achter je huidige schakelaar en zijn altijd voorzien van stroom - dus altijd lokaal & remote te bedienen.

Hebben jullie ervaring of ideeën?

Groeten
DJ

• septillion
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 00:25
Je kan een binding gebruiken (naast de verbinding met de coördinator) maar dat werkt niet met alle merken samen. En hoe dat werkt met Conbee, geeeeen idee.

Zelf niet gedaan omdat de controle dan toch beperkt is (boring ;) ) Een schakelaar schakelt een lamp dan altijd op dezelfde manier en dat gebeurd er bij mij juist niet. Afhankelijk van bijvoorbeeld licht, tijdstip, timers etc. De lampen waar een Sonoff mini (met Tasmota) tussen zitten heb ik wel een fall back op zitten. Als deze geen verbinding met de MQTT broker hebben schakelen ze de lamp direct.

• TerrorSource
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 23:41
Waarom zou je in de “ideale” situatie de lamp EN de wandschakelaar willen besturen?
Als de wandschakelaar uit gaat gaat ook de lamp uit als je de schakeldraad hebt verbonden met de lamp, maakt de oplossing van je vraag meteen een stuk duidelijker.

Zelf heb ik wel z-wave (Neo Coolcam Wall Switch, die komende week worden vervangen door Fibaro Walli’s). Daarmee schakel je zowel op het paneel als via z- wave de lamp. Oftewel 1 plaats van besturen, de wandschakelaar.

Neo CoolCam Wall Switches op z-wave zijn niet zo duur (stuur pm voor mijn prijs ;) ) vergeleken met Fibaro Walli’s(70e+ per s tuk) en Motion Sensors van Neo Coolcam zijn ook een stuk goedkoper als die van Fibaro, scheelt ongeveer de helft. Persoonlijk vindt ik ze nog fijner als Fibaro ‘s ook.

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True