Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Laptop advies 500-1000 euro

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• dkrijgsman
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-11 20:04
Wat ga je met je laptop doen?
Ik wil windows gaan draaien op de laptop en de volgende activiteiten:
  • Simpele taken zoals browsen, you-tube en administratie
  • Zwift, Sufferfest of iets dergelijks in combinatie met mijn smart trainer
  • Af en toe een computerspel, zoals b.v. factorio geen zware 3D games (vroeger wel meer gegamed ,maar de laatste tijden veel minder)
  • Laptop wel aansluiten op grote 27" monitor
Wat is je budget?
Budget is ergens tussen de 500 en 1000 euro.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Alleen binnenshuis in studeerkamer, woonkamer en op zolder (voor gebruikt met smart trainer)

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Ik had tot nu toe een SONY VAIO VPCEB1S1E upgegrade met een SSD. Met deze laptop was ik zeer tevreden m.b.t. prestaties. Alleen is hij inmiddels behoorlijk versleten en wil niet meer opstarten.

Nu werk ik tijdelijk op de laptop van mijn vrouw, een Toshiba setllite L50-B-1W1 en deze voelt voor mij minder lekker aan. Gisteren bijvoorbeeld geprobeerd met vrienden om Tabletopia te spelen, maar dat ging niet echt lekker.

Natuurlijk heb ik al gekeken naar de bestbuyguide en daar word de Lenovo ThinkPad E595 (20NF001HMH) aangeraden. Deze laptop heeft geen aparte grafische kaart en ik vraag mij af of de ingebouwde grafische kaart wel voldoende is voor mijn gebruik. Mocht dit niet zo zijn dan las ik dat de Lenovo ideapad S540-15IWL 81SW001SMH ook een goede keus zou zijn.

Was is jullie advies, of is er nog een ander laptop die geheel aan mijn wensen voldoet.

[ Voor 6% gewijzigd door dkrijgsman op 21-03-2020 12:04 ]

Alle reacties

• 2green
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-10 14:32
factorio is de zwaarste toepassing dat jij noemt, en dat draait op iedere moderne laptop. Dus hiervoor heb je geen losse videokaart nodig.

In principe zou jij prima uit te voeten kunnen met een budget laptop, zoals in de BBG staat. Dit is een 14" HP, is ook een 15" variant van.

Verder is er momenteel een aanbieding voor een budget laptop.

https://eshop.asus.com/nl-NL/asus-d509da-ej051t.html

Belangrijkste nadelen van een budget laptop zijn vrijwel altijd de beheuzing dat net iets minder stevig is, wat voor thuis gebruik niets uitmaakt. Maar neemt iemand hem iedere dag mee naar school, dan zou ik iets stevigers adviseren.
En het scherm is gewoonlijk geen ips, nu zag ik bij de HP in de BBG staat dat dit wel IPS is, maar volgens mij vergissen de reviewers van tweakers zich hierin. Heb deze laptop bij een maat gezien en geloof er niets van dat dat IPS was. Voor IPS bizar slechte kijken hoeken, voor lcd redelijke schermen dacht ik.

• Arloid
  • Registratie: December 2014
  • Niet online
Ik zou persoonlijk de laptop die @2green opnoemt niet nemen, heb persoonlijk een vergelijkbaar model in m'n handen gehad en begon mij vrij snel te irriteren aan de kijkhoeken. Kleurweergave is niet slecht maar het is of veel te licht of te donker en nooit mooi zoals het hoort.

Ik zou persoonlijk verder kijken naar een laptop met IPS scherm, je budget is er naar en met een Vega 8 of als je er nog één met GTX 1050, GTX 1650 of MX250 kan vinden binnen normale levertijden dan zou dat zeker een optie kunnen zijn. De ryzen 5 3500U is naar mijn ervaring snel genoeg voor lichte games zoals factorio maar eet zelf ook 2GB van het ram op dus 16GB is wel een verschilletje met 8GB waarbij er 6GB van over blijft.

• 2green
Orangezoo schreef op zondag 22 maart 2020 @ 22:39:
Ik zou persoonlijk de laptop die @2green opnoemt niet nemen, heb persoonlijk een vergelijkbaar model in m'n handen gehad en begon mij vrij snel te irriteren aan de kijkhoeken. Kleurweergave is niet slecht maar het is of veel te licht of te donker en nooit mooi zoals het hoort.

Ik zou persoonlijk verder kijken naar een laptop met IPS scherm, je budget is er naar en met een Vega 8 of als je er nog één met GTX 1050, GTX 1650 of MX250 kan vinden binnen normale levertijden dan zou dat zeker een optie kunnen zijn. De ryzen 5 3500U is naar mijn ervaring snel genoeg voor lichte games zoals factorio maar eet zelf ook 2GB van het ram op dus 16GB is wel een verschilletje met 8GB waarbij er 6GB van over blijft.
Alhoewel ik snap wat je bedoelt, is dat met die kijkhoeken heel persoonlijk en gaf het daarom bewust neutraal aan in mijn reactie. Vergeleken met zijn huidige laptop dat recentelijk overleden is, zijn de kijkhoeken minstens zo goed. Dus moet TS zelf goed nadenken over hij extra geld uitgeeft aan een IPS scherm.

Ook je opmerking met de gtx/mx videokaarten begrijp ik. Zoiets in een laptop kost wel flink wat extra budget, terwijl uit zijn verhaal nergens blijkt dat hij het nodig heeft? Ook verbruiken dergelijke laptops meer energie en maken soms ook meer lawaai om alles koel te houden doordat ze niet goed overschakelen naar de IGP.

• Arloid
  • Registratie: December 2014
  • Niet online
2green schreef op maandag 23 maart 2020 @ 07:16:
[...]

Alhoewel ik snap wat je bedoelt, is dat met die kijkhoeken heel persoonlijk en gaf het daarom bewust neutraal aan in mijn reactie. Vergeleken met zijn huidige laptop dat recentelijk overleden is, zijn de kijkhoeken minstens zo goed. Dus moet TS zelf goed nadenken over hij extra geld uitgeeft aan een IPS scherm.

Ook je opmerking met de gtx/mx videokaarten begrijp ik. Zoiets in een laptop kost wel flink wat extra budget, terwijl uit zijn verhaal nergens blijkt dat hij het nodig heeft? Ook verbruiken dergelijke laptops meer energie en maken soms ook meer lawaai om alles koel te houden doordat ze niet goed overschakelen naar de IGP.
Daar zit zeker waarheid in, alhoewel degelijke laptops met discrete graphics kaarten bestaan wel voor een redelijke prijs passen ze nog wel in zijn budget. Al ben ik het met je eens dat hij die waarschijnlijk niet nodig zal hebben.

Een ryzen 5 3500U met IPS scherm en naar voorkeur een 500GB ssd inplaats van een 250GB zou bijvoorbeeld ook mooi zijn en 6GB ram is ook genoeg voor zijn gebruik. Dan zit je ongeveer op de €600, €600-€700 als je ook extra ram wilt voor intensief gebruik maar ik zie niet hoe dat aan de orde is.

• 2green
Orangezoo schreef op maandag 23 maart 2020 @ 09:18:
[...]

Daar zit zeker waarheid in, alhoewel degelijke laptops met discrete graphics kaarten bestaan wel voor een redelijke prijs passen ze nog wel in zijn budget. Al ben ik het met je eens dat hij die waarschijnlijk niet nodig zal hebben.

Een ryzen 5 3500U met IPS scherm en naar voorkeur een 500GB ssd inplaats van een 250GB zou bijvoorbeeld ook mooi zijn en 6GB ram is ook genoeg voor zijn gebruik. Dan zit je ongeveer op de €600, €600-€700 als je ook extra ram wilt voor intensief gebruik maar ik zie niet hoe dat aan de orde is.
Dubbele opslag ruimte kan zeker een voordeel zijn en kan hij ongetwijfeld goed inschatten op basis van zijn huidige laptop. Zeker het overwegen waard, mede omdat hij vermoedelijk een regulier harde schijf is gewend met 500gb tot 1tb gezien de leeftijd van zijn laptop.

Een IPS scherm vind ik persoonlijk een must have, omdat ik erg veel lees vanaf mijn laptop en het ervoor over heb hier extra geld aan uit te geven. LCD is ook prima, dus ook weer zo'n lastige overweging. Mede omdat goede lcd ook prima kan werken.

Qua ram zou ik zeggen neem in ieder geval een laptop waarin extra ram kan of koop gelijk eentje met 8gb.
Het linkje dat ik gaf met de aanbieding ging over een 400 euro laptop met 8gb, leek mij daarom wel een goede deal in combi met nieuwe intel gereratie wat een snelle gpu heeft (sneller de ryzen dacht ik).

Ryzen ben ik niet zo'n fan van in laptops, omdat deze meer energie verbruiken, waardoor er meer fan geluid ontstaat en de accu groter moet om dezelfde accuduur te bereiken. Helaas zijn de nieuwe processors van amd nog niet leverbaar, dat zou mogelijk een ander plaatje geven. Ryzen is wel iets goedkoper en daardoor heel interessant als je je laptop voornamelijk aan het netstroom gebruikt en fan geluid minder relevant voor je is (ik vind het erg storend merk ik, heb hierom een laptop en game pc terwijl ik dit graag in 1 machine had gezien). Had begrepen dat de GPU van ryzen langzamer is dan die van Intel, maar is alweer even terug dat ik een review las.

• Sandeman!
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 10-01-2024
Deze ga ik volgen, ben namelijk opzoek naar hetzelfde. Ook een af en toe gamende papa, wie World of Tanks en Diablo 3 of Factorio speelt, verder niets. Aangezien ik wel graag langer dan 2-3 jaar met mijn laptop wil doen, heb ik deze op het oog : Lenovo L340 of Asus TUF Gaming FX505DT.

Daar wil ik dan wat geheugen bijprikken, zodat ik op 16GB uitkom, en dan ben ik "future proof".

Nu nog even wachten op een mooie aanbieding ;)

• dkrijgsman
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-11 20:04
Dag Allen, bedankt voor de tips. Ik heb mijn zoekactie uitgebreid/aangepast.
  • Maximale budget aangepast naar 829 aangezien de Lenovo ideapad S540-15IWL 81SW001SMH voor mij prima is
  • Model met aparte grafische kaart (minmaal MX150)
  • IPS paneel
  • Minmaal 8gb aan ram
  • Numpad
  • Disc space is niet heel kritisch aangezien ik veel gebruik maak van mijn NAS, maar voor paar euro dubbele schijf ruimte laat ik niet liggen
Bij die selectie in de pricewatch hou ik deze 21 laptops over. Ik zal later vandaag hier nog eens door filteren en van vergelijkbare modellen de (naar mijn idee) beste te selecteren.

Ik herinner bij van eerder nooit zo goede verhalen over acer is dat nog steeds een "minder" merk?

Zitten hier nog latops bij die om een of andere reden af te raden zijn?

Ik lees ook dat de Lenovo ideapad S540-15IWL 81SW001SMH mogelijk last heeft van een hinderlijke hoge toon. Zijn hier nog meer mensen die dit ervaren hebben?

Edit na nog wat filteren blijf ik met deze 6 modellen over.

[ Voor 14% gewijzigd door dkrijgsman op 25-03-2020 14:18 ]

Pagina: 1