Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haroddin
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 08-07 20:41
Onze laptop, een Asus N550JK, start niet meer op sinds donderdagmorgen. Op de power knop drukken resulteert in het lampje erin dat 1 seconde aangaat en dan weer uit. Eerst dacht ik dat de batterij wel eens leeg kon zijn en daarom, ook al was hij met stroomkabel aangesloten, niet wou opstarten. Laten opladen, 's middags opnieuw proberen, zelfde resultaat. Harde reset geprobeerd, geen verandering.

's Avonds de laptop open gevezen. Batterij eruit gehaald, power 20-30 sec ingedrukt, terug aan de kabel hangen, zelfde resultaat.

Nog wat verder Googlen leerde me dat ik de CMOS batterij ook eens los kon koppelen en terug aansluiten. Dat ook maar geprobeerd, en sindsdien heb ik een kleine verbetering: lampje van power knop blijft branden en ventilatoren draaien, maar het scherm blijft zwart.

Op dit moment weet ik niet meer wat ik nog kan proberen. Hopelijk zitten hier mensen die technisch sterker zijn die wel nog iets kunnen verzinnen.

Alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veng7
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 19-11-2023
Ik zit niet echt in de hardware en bootsequences van pc's maar ik probeer ik het toch maar:
- Je meldt dat het losnemen van de CMOS batterij verschil in reactie geeft.
Heb je de mogelijkheid om even te meten wat de spanning is. Normaal gaan die cellen vele jaren mee. Mijn Asus is van 2012 en heeft er na die 7 jaar nog geen problemen mee. Het is waarschijnlijk een Lithium cel welke tegen de 3 V aan moet zitten maar alles kan immers defect raken, ook lithiumcellen, al heb ik dat nog nooit gehoord.
- Geeft de laptop "piepjes" bij het inschakelen? Lees anders hier wat je daar uit kunt afleiden: http://www.bioscentral.com/beepcodes/amibeep.htm of deze https://www.computerhope.com/beep.htm
- Als er helemaal geen piepjes komen zou ik rekening houden met of een defecte HDD/SSD of een defect mobo of defect geheugen.

Weet veel niet, daarom slechts garantie tot op de stoep ;-) Vraag je niet af of je opslagmedium defect kan raken, maar vraag je af wanneer dat zal gebeuren! En dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haroddin
Veng7 schreef op maandag 23 maart 2020 @ 14:45:
Ik zit niet echt in de hardware en bootsequences van pc's maar ik probeer ik het toch maar:
- Je meldt dat het losnemen van de CMOS batterij verschil in reactie geeft.
Heb je de mogelijkheid om even te meten wat de spanning is. Normaal gaan die cellen vele jaren mee. Mijn Asus is van 2012 en heeft er na die 7 jaar nog geen problemen mee. Het is waarschijnlijk een Lithium cel welke tegen de 3 V aan moet zitten maar alles kan immers defect raken, ook lithiumcellen, al heb ik dat nog nooit gehoord.
- Geeft de laptop "piepjes" bij het inschakelen? Lees anders hier wat je daar uit kunt afleiden: http://www.bioscentral.com/beepcodes/amibeep.htm of deze https://www.computerhope.com/beep.htm
- Als er helemaal geen piepjes komen zou ik rekening houden met of een defecte HDD/SSD of een defect mobo of defect geheugen.
Ik ben helaas niet in de mogelijkheid die spanning na te meten (toch niet non-destructief...). Daarnet nog even aan monitor (TV) gehangen, beeld blijft zwart. RAM latjes terug de oude in gezet, blijft zwart. SSD uitgehaald en via enclosure aan andere laptop gehangen, kan ik perfect benaderen. Geen beeps bij opstarten. Blijft nog een defect mobo over... :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veng7
In elk geval moet je met die mogelijkheid rekening houden, ook al kan ik geen zekerheid geven.
Mogelijk ook nog iets met de videokaart?
Mss dat iemand anders nog reageert?
Hoe oud is de laptop. Heb je geen garantie meer?

Weet veel niet, daarom slechts garantie tot op de stoep ;-) Vraag je niet af of je opslagmedium defect kan raken, maar vraag je af wanneer dat zal gebeuren! En dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haroddin
Eind 2013 gekocht, dus zeker geen garantie meer :) Voelt alleen wat zuur omdat ie 't verder nog goed deed, kon nog perfect doen wat ik er mee wou doen.
Videokaart, geen idee hoe dat uit te sluiten. Nog even afwachten of er nog reacties komen, al vrees ik een beetje dat het over & uit zal zijn...

Alvast bedankt voor het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veng7
Gezien hoe oud hij is en het feit dat hij reageerde op de CMOS batterij zou ik daar toch nog een poging wagen als je er gemakkelijk bij kunt komen. Die dingen koop je volgens mij overal voor een paar Euro. Heb je geen ander apparaat/pc waar je hem even uit kunt halen?
Stel je nl voor dat hij sluiting maakt. Dan weet ik niet hoe een mobo daar op zal reageren. Of probeer het eens zonder. Dat is nog de gemakkelijkste test.
Ik lees ergens:
"Als je boot zonder die batterij zal je (waarschijnlijk) elke keer een melding krijgen dat de instellingen gereset zijn, welke je vaak moet bevestigen met een knop. Voor de rest kan het niets kwaad."

[ Voor 20% gewijzigd door Veng7 op 23-03-2020 22:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haroddin
Ok, net nog even uit elkaar gehaald. Booten zonder CMOS batterij geeft geen verandering, scherm blijft zwart en fans draaien. Op de connector van de batterij kon ik toch multimeter aansluiten, 3.19V lijkt me nog voldoende... Ik heb hier jammer genoeg niet direct nog een donor liggen om een andere uit te halen, voor zover dat met die 3.19V nog iets zou uitmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 472287

Haroddin schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 21:38:
Ok, net nog even uit elkaar gehaald. Booten zonder CMOS batterij geeft geen verandering, scherm blijft zwart en fans draaien. Op de connector van de batterij kon ik toch multimeter aansluiten, 3.19V lijkt me nog voldoende... Ik heb hier jammer genoeg niet direct nog een donor liggen om een andere uit te halen, voor zover dat met die 3.19V nog iets zou uitmaken.
die batterijspanning maakt zowiezo niets uit, ook zonder batterij zal een goedwerkende laptop nog werken. Die is enkel om de BIOS instellingen te onthouden/klok te laten lopen.

Vaak kan dit soort hardware nog gered worden (soms tijdelijk, soms voor hele lange tijd) door het moederbord te re-flowen. Dat kan je thuis in je oven doen, zat youtube videos over te vinden.

Je hebt toch niks te verliezen en de Nvidia gtx videokaarten staan er bekend om, al wil Nvidia ons graag wijsmaken dat het na de gtx260 opgelost was. Er zijn ook een hoop mobiele GTX1060's die dit nog steeds vertonen

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 472287 op 25-03-2020 21:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veng7
"Vaak kan dit soort hardware nog gered worden (soms tijdelijk, soms voor hele lange tijd) door het moederbord te re-flowen. Dat kan je thuis in je oven doen, zat youtube videos over te vinden."
Zorg wel dat je de goede filmpjes kiest waarin duidelijk wordt welke temperatuur en welke eenheid gebruikt wordt. Amerikaanse filmpjes zullen het vaak hebben over graden Farenheid. Die moet je dan even omrekenen naar graden Celcius.
Nog een tip: als je een oven gaat gebruiken controleer dan of de temperatuuraanduiding een beetje klopt. Oveninstellingen zitten er vaak tientallen graden naast en re-flow is een critisch proces. Zeker nu men al een tiental jaren "loodvrij" soldeer gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haroddin
Bedankt voor de input. Eerst maar wat filmpjes kijken, al zal het effectief uitvoeren (als ik het al aandurf) pas voor het weekend zijn.
Pagina: 1