Excel, cellen blokkeren

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08-10 16:00

Galois

1811 - 1832

Topicstarter
Ik loop tegen een probleem aan waarvan je zou denken dat het makkelijk op te lossen is, maar ik ga steeds meer twijfelen of het wel kan wat ik wil. Maar aan de andere kant is het wel heel raar als het niet zou kunnen.

Ik heb een excel bestand waarvan in een aantal cellen de gebruiker wat in moet vullen. De rest van de cellen moeten daarom geblokkeerd worden (niet omdat de gebruiker deze niet mag zien, maar om intypfouten te voorkomen).

Dat lijkt dus niet te kunnen. Ik kan wel cellen selecteren die geblokkeerd moeten worden. Maar ik wil alles blokkeren, behalve enkele cellen.

Dat lijkt niet te kunnen. Hier kan ik vinden hoe je dus een eindig aantal cellen kunt blokkeren. Maar ik wil een ‘oneindig’ (als in allemaal) aantal blokkeren behalve een aantal niet.

Ik heb het nu opgelost door enkele rijen eronder te blokkeren, waar daar weer onder lege rijen zijn. Nadeel is helaas dat de gebruiker dan wordt verwezen naar deze ongebruikte cellen. Dat wil ik niet.
Ik dacht dan: ok, dan selecteer ik de cellen die ik wil blokkeren en doe dan een ‘invert selection’ oid. Maar ook dat kan (ik) niet.

Iemand dus een idee hoe ik ALLE cellen kan blokkeren, behalve een paar?

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Beste antwoord (via Galois op 21-03-2020 10:43)

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:22

Tazzios

..

Ik weet niet of ik je probleem snap want
de link die je vermeld doet precies wat je wilt;alles blokkeren en DAARNA deblokkeren wat aanpasbaar moet zijn en vervolgens bladbeveiligen.

Verder staat standaard bij celeigenschappen>bescherming het vinkje geblokkeerd ook altijd aangevinkt.

edit:
OK dicht gedrukte stuk staat er niet in. :+

[ Voor 9% gewijzigd door Tazzios op 21-03-2020 09:44 ]

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:22

Tazzios

..

Ik weet niet of ik je probleem snap want
de link die je vermeld doet precies wat je wilt;alles blokkeren en DAARNA deblokkeren wat aanpasbaar moet zijn en vervolgens bladbeveiligen.

Verder staat standaard bij celeigenschappen>bescherming het vinkje geblokkeerd ook altijd aangevinkt.

edit:
OK dicht gedrukte stuk staat er niet in. :+

[ Voor 9% gewijzigd door Tazzios op 21-03-2020 09:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08-10 16:00

Galois

1811 - 1832

Topicstarter
Held!

Dat dikgedrukte is inderdaad de oplossing voor mijn probleem.

(grrr... zo eenvoudig en ik kwam er niet op :()

Tnx!

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.