Toon posts:

Vreemde kortsluiting bij waterelement

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Beste lezers,

Ik heb al een paar jaar een waterelement in mijn tuin staan. Het eerste jaar heb ik stopcontacten laten maken met een schakelaar in huis en daar de pomp op aangesloten. Dat werkte prima. Tot af en toe bij het aanzetten met de schakelaar meteen de stop/aardlek eruit vloog. De ene keer deed hij het wel. De andere keer niet. Vervolgens een jaar niet gebruikt en er weer naar laten kijken door een elektricien. Hij heeft wat metingen gedaan en zei direct: die pomp doet niks meer en is overleden. Deze week toch maar eens de stekker in een ander stopcontact gedaan. En alles werkte gewoon weer. Tot ik de stekker er savonds uittrok. Op DAT moment weer alles uit. Nu gaat het dus de ene keer goed, de andere keer slaat alles uit bij het insteken van de stekker, de andere keer bij het eruit trekken. Iemand een idee waar ik het moet zoeken?

Hartelijke groet, Frank

Alle reacties

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09:17

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Als je aan de stekker zit en daardoor het apparaat wel/niet/plof doet lijkt mij dat er een breuk oid bij de stekker zit.

Stekker open maken als dat mogelijk is of gewoon een andere stekker eraan zetten?

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

• theuser
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 03-01-2025
Denk eerder dat het een vocht probleem is (afhankelijkheid van luchtvochtigheid) .
Een nieuwe waterdichte stekker aanzetten kun je proberen.
Hoe vochtig staat dat stopcontact en kun je dat beter vocht bestendig maken?
Vocht kan rare dingen doen (wel niet werken) dat hoeft niet bij de stekker te zitten, bij aanzetten van apparaten krijg je altijd een extra blind stroom, dit kan de druppel zijn om af te schakelen.

Verwijderd

Topicstarter
Hoi Memphis en Theuser,

Dank voor de reacties.
Qua stekker: de pomp deed dus ook al raar bij toen ik hem met de schakelaar bediende en dus niet aan de stekker kwam.
Vocht zou kunnen: meen me te herinneren dat hij ook wel eens uitsloeg als even regende. Dan zou een andere stekker kunnen helpen denk je? Het ligt niet aan het stopcontact?
En dus nog wat vreemd wel mbt die blind stroom (?) Dat hij ook doorslaat met het uittrekken van de stekker uit het stopcontact. Overigens zit het stopcontact waar hij nu in zit buiten onder een overkapping.

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

Er zit een aardfout in de pomp.
Een aardlek slaat uit vanaf 15mA, de aardfout in de pomp zit op de grens, vandaar soms wel soms niet.
Oplossing:
Nieuwe pomp, of/en
Aansluiten op een aparte aardlekautomaat groep B16 1p+n 30mA of/en
Aansluiten via een scheidingstrafo 230-230 V, wel even kijken naar het vermogen van de pomp (Watt)

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

Verwijderd

Topicstarter
Hoi Keur,

Dank voor je bericht.
Ehm... Die fout... Kan die 'ontstaan' of is dat een productiefout? Ik kan me voorstellen dat zoiets bv bij vorst is ontstaan door zettingen oud? (Ik ben een leek he... Maar dat was misschien al duidelijk)😇

• theuser
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 03-01-2025
Verwijderd schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 10:30:
Hoi Keur,

Dank voor je bericht.
Ehm... Die fout... Kan die 'ontstaan' of is dat een productiefout? Ik kan me voorstellen dat zoiets bv bij vorst is ontstaan door zettingen oud? (Ik ben een leek he... Maar dat was misschien al duidelijk)😇
Kan zowel door een productiefout als ook door ouderdom of beschadiging komen.
De vraag is waar het lek zit , de kans dat het bij de stekker zit acht ik zeer klein maar niet uitgesloten.
De lekstroom zit op de grens en het is normaal dat er kleine veranderingen bij vooral aanschakelen maar ook bij afschakelen ontstaan.

Dus ik denk dat het beste een nieuwe pomp is (en pas op bij het plaatsen dat je geen beschadigingen maakt ).

Verwijderd

Topicstarter
Ah... Daar was ik al een beetje bang voor... Jammer maar helaas... Ik zal maar eens gaan googlen.. 😉

Dank Dank!!

• Flake
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
Als die elektricien geaccrediteerd is heb ik geen reden om aan zijn conclusies te twijfelen. Wij moeten het hier met jouw omschrijving doen en hij heeft kunnen meten. Als het een soms-wel-soms-niet situatie is, en het is buiten, dan heeft het meestal een relatie met vocht of temperatuurcondities. Bij een aardlek waarschijnlijk vocht. Je kunt proberen om het probleem te vinden en op te lossen, maar de vraag is wat voor betrouwbaarheid je haalt. Als dit een probleem is met vochtafdichting in een buitenpomp, dan zou ik waarschijnlijk kiezen om de pomp te vervangen ipv reparatie. Ik heb een hekel aan onbetrouwbaar spul.

Verwijderd

Topicstarter
Hoi Flake,

Thanks. Ja.. Ik was altijd heel blij met zijn werk. Heel degelijk en vakbekwaam. Maar ik was gewoon wat verbaasd dat hij tegen mij zei dat de pomp kapot was en ik m nu een paar maanden later wel aan de praat krijg. Bij kapot denk ik meteen aan: hij doet helemaal niks meer. Maar misschien kan het inderdaad ook iets anders zijn. Ik kan hem natuurlijk gewoon even appen met mijn verhaal. Hij weet wat hij heeft gemeten en wat hij heet gezien natuurlijk....

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16-01 09:24
Kapot in dit geval kan gewoon betekenen niet meer veilig om te gebruiken.

Wat de elektricien doet is de weerstand tussen de fase en de aarde meten. Dit moet minimaal 1 mega Ohm zijn als je de pomp geaard aangesloten hebt en 2 mega Ohm als je dat niet hebt.

Bij een pomp kan dat mis gaan om 2 redenen.
1) Je kabel is beschadigd. Er zit vocht in de kabel. Dit is niet te fixen, maar je kan de kabel meestal wel makkelijk vervangen.
2) Er zit vocht in je motor. Dit is te fixen door de motor helemaal uit elkaar te halen en dan te drogen. Beetje wat je met een telefoon doen als hij in de plee is gevallen.

Een kabeltje vervangen kun je nog wel proberen. Een motor demonteren en drogen kost je al snel 2 dagen arbeid. En met €50/uur voor een elektricien kun je dan waarschijnlijk beter een nieuwe kopen.

TheS4ndm4n#1919

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 10:44

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Wat voor pomp is het eigenlijk, heb je een foto waar die staat?

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 29-01 22:10

SA007

Moderator Tweaking
Move naar WVB + titelfix.
Electra/installatie problematiek past daar beter.
Pagina: 1