Toon posts:

Een top 5 maken van films met meeste stemmen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mijn vraag
Nu we in quarantaine zitten zijn we met wat leiding van de scouts een 'filmclubje' gestart. We hebben dus een excel (+ google spreadsheet) gemaakt waar een lijst films in staat en ook iedereens naam. Iedereen kan dus bij zijn naam een 1 zetten als hij dat een goede film vindt. Deze worden dan opgeteld en zo krijg je het totaal stemmen per film.

Ik zat nu met twee vragen. De eerste heb ik gevonden in google spreadsheet maar niet in excel. Namelijk de mogelijkheid op een selectievakje zodat we kunnen aanduiden welke films we met de groep gekeken hebben.

Mijn 2de vraag: ik zou graag een top 5 kunnen maken van de titels van de films met de meeste stemmen. (Indien mogelijk zouden films die we gezien hebben en dus het selectievakje aangeduid hebben niet meer in de top 5 mogen staan) Iemand enig idee of dit mogelijk is en indien ja, hoe?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Ik gebruik op mijn mac excel 16.16.20 maar zou het uiteindelijk in drive op google spreadsheets willen zodat iedereen er makkelijk aan kan en kan stemmen.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Momenteel heb ik een voorwaardelijke opmaak gemaakt waardoor de film met de meeste stemmen in het groen staat. Ik heb ook wat dingen geprobeerd qua tabel maken en dergelijke.
Als laatste was ik nu bezig met de formule =ALS(B2>=MAX(B$2:B$58);A$2:A$58;0).

Maar nu weet ik niet verder wat doen :/
Hopelijk kan iemand me helpen,
Alvast bedankt!
Emil

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hCgWo7DSXCgDB9oMg6IennH2X0o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mmW4ONzaV8MXhUUIKcQww5wv.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wJ50D_YprJkVm-hxPQpyh-9JWjo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BZeqN4Dti3mq7n7UXHs0Z8Ds.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 20:16

g0tanks

Moderator CSA
Verwijderd schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 00:26:
Ik zat nu met twee vragen. De eerste heb ik gevonden in google spreadsheet maar niet in excel. Namelijk de mogelijkheid op een selectievakje zodat we kunnen aanduiden welke films we met de groep gekeken hebben.

Mijn 2de vraag: ik zou graag een top 5 kunnen maken van de titels van de films met de meeste stemmen. (Indien mogelijk zouden films die we gezien hebben en dus het selectievakje aangeduid hebben niet meer in de top 5 mogen staan) Iemand enig idee of dit mogelijk is en indien ja, hoe?
Welkom op Tweakers.

Het antwoord op je eerste vraag is makkelijk te vinden door te zoeken naar 'excel checkbox' op Google.

Wat betreft je tweede vraag kan dat op meerdere manieren, maar ik zou aanraden om naar draaitabellen te kijken (Engels: pivot tables). De draaitabel sorteer je dan op het totaal aantal stemmen en filter je op nog niet gekeken films om je gewenste top 5 te maken.

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW