Thuisnetwerk opstelling + VPN werk

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DyroB
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 31-08 18:45
Geen expert in netwerken. Krijg het altijd aan de praat maar of het uiteindelijk dé manier is..

Door het virus thuis aan het werk (of poging tot). Kan met moeite of totaal niet met het werk VPN verbinden. Verder doet alles het in mijn thuisnetwerk (internet etc). VPN is correct ingesteld.
Gezien de router een goedkoop model + klein decennium oud is, maar wel nieuwe aangeschaft. Hoop tegen beter weten in dat het aan de verouderde router lag. Niet gelukt dus (nu wel 5G wifi, jeej).

Enfin, de setup;

Modem/router Ziggo Ubee EVW 321B lan -> wan router LINKSYS EA7500 -> 2 x lan, PC1 en PC2.
Voor nu alles maar op standaard gelaten (name + pw natuurlijk aangepast).

Ik heb veel op google gezocht en gelezen, topics gelezen, handleidingen gelezen, verschillende opties in de router uitgetest. Ik kom er gewoon niet uit. Krijg de VPN nu helemaal niet meer aan het werk.

Vraag 1: Welke setup moet ik toepassen op m'n thuisnetwerk?
Ubee door Ziggo als bridge laten zetten? De router bridge zetten? Het als 2 ''aparte'' netwerken houden (zoals het nu als het goed is het geval is)? Wat is het meest logisch? Wat is nou exact het verschil tussen alle opstellingen; wanneer kies je voor wat?

Vraag 2: Wat blokkeert mijn toegang tot het VPN van mijn werk?
Afgelopen dagen diverse malen de modem van Ziggo + oude router gereset en na een paar keer kon ik eindelijk via VPN verbinden. Maar na restart PC kon ik weer alles opnieuw doen en hopen op goed geluk. Vandaag dus helemaal niet kunnen inloggen op VPN met de nieuwe router.

Ik gok dat de problemen betrekking tot VPN ligt aan setup van mijn thuisnetwerk. Zoals ik al aangaf, ik ben er geen expert in. En het is mij ook totaal niet duidelijk welke setup voor mij het meest logisch is (en gaat werken met VPN).

Wie kan mij helpen? Alvast bedankt voor je tijd en geduld.

Extra info:
Vóór thuiswerken setup:
Ziggo lan -> lan router oud (AP) -> lan. Internet werkte prima. Geen mogelijkheid verbinden tot VPN.
Tijdens thuiswerken setup:
Ziggo lan -> wan router oud (DHCP uit) -> lan. Internet werkte prima. Na paar keer resetten modem + router verbonden met VPN.
Momenteel:
Ziggo lan -> wan router nieuw (alles nog op standaard) -> lan. Internet werkt prima. Geen mogelijkheid verbinden tot VPN.

Al geprobeerd; nieuwe router in bridge mode (wel internet, geen VPN), NAT router uit (geen internet), vast IPv4 router (wel internet, geen VPN).

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donny007
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 24-08 17:07

donny007

Try the Nether!

Je Ziggo modem is ook een router, wanneer je hierop een tweede router aansluit wordt er twee keer NAT (network address translation) uitgevoerd; dit kan problemen veroorzaken met bepaalde protocollen, waaronder sommige VPN-protocollen. Een dubbele-NAT opstelling wordt over het algemeen sterk afgeraden.

Om dit op te lossen heb je twee mogelijkheden:
  1. Configureer de nieuwe router als Wi-Fi access point; dit doe je door DHCP op het apparaat uit te schakelen en de kabel van het Ziggo modem in een van de LAN-poorten te steken (in plaats van in de WAN-poort). Veel recente routers hebben ook een optie in de configuratie om direct naar AP-modus te gaan.
  2. Laat Ziggo het modem in bridge mode zetten, gebruik dan de nieuwe router als enige router.
Mij lijkt de eerste optie de beste; dat oude Linksys beest heeft waarschijnlijk al jaren geen firmware updates gehad, zo'n apparaat stel je liever niet direct bloot aan het internet.

Edit: even overheen gelezen dat je al een nieuwe router hebt gekocht ter vervanging van de Linksys, het dubbel-NAT verhaal klopt echter nog steeds.

[ Voor 14% gewijzigd door donny007 op 21-03-2020 08:14 ]

/dev/null

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domino
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 20:29
Ik zou de linksys er gewoon voor nu even tussenuit halen. Wifi is even secundair belang in deze.

Probeer het een met alleen de Ubee.

Wifi kun je later nog uitbreiden als de ubee niet genoeg dekking geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DyroB
Bedankt voor jullie reactie.

@donny007 De Linksys EA7500 is de nieuwe router die ik heb aangeschaft. De oude was de sitecom vl-161. Deze oude router stond als AP aangesloten, maar ik kon dus niet met werk VPN verbinden.
Dat lukte alleen wanneer ik de Ubee en Sitecom via lan <->wan had verbonden, en paar keer resetten.
Eigenlijk ook de reden dat ik de nieuw gekochte router nog niet als AP heb uitgeprobeerd.
En om heel eerlijk te zijn; heb ook geen flauw idee wat het verschil nou exact is tussen AP, bridge en opstelling nu, behalve wat beveiliging en (router) ip verandering weg schieten waarschijnlijk?

@Domino De Ubee modem/router en wifi dekking is niet bestaand, zeg maar. Ik woon in een appartement, maar heb alleen Ubee wifi wanneer ik +/- 10m rond het apparaat hang. Sta ik er verder vanaf dan vervalt mijn wifi verbinding zodra ik wil gaan internetten.

Daarnaast is de router ertussenuit halen geen optie; de modem/router staat aan de ene kant van het appartement, de router en pc aan de andere kant van het appartement. Naast wifi dekking, gaat het ook om lanverbindingen die ik hierdoor een middleman geef ipv een hele lange lankabel van ubee naar pc te trekken.

Naar mijn weten is de nieuw aangeschafte linksys EA7500 een stuk beter kwaliteit dan de ubee modem/router combi van ziggo, maar hier laat ik mij ook graag over informeren door jullie. De wifi van de lynksys dekt iig de gehele appartement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domino
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 20:29
Je moet het toch even proberen. Dit soort problemen kun je alleen door eliminatie tackelen.

Dan maar tijdelijk een lange utp door de gang, of je pc even verhuizen naar het ubee modem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pickboy
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 19:55
Om te testen is de oplossing van @Domino wel belangrijk.

Werkt het VPN gebeuren wel als je direct met de Ubee verbonden bent dan is de dubbele NAT waarschijnlijk het probleem.

Edit:
De linksys als ap/switch configureren om dat te testen kan ook natuurlijk, maar een direct kabeltje is vaak makkelijk/sneller te testen.

[ Voor 28% gewijzigd door pickboy op 21-03-2020 13:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DyroB
@Domino @pickboy

Is de router in bridgemode zetten niet hetzelfde als NAT uitschakelen en rechtstreeks op de ubee modem/router verbinden? De router is dan niks meer dan een verlengstuk, of begrijp ik dat verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pickboy
Ja, dat klopt.

Ik weet niet of er nog meer apparaten zijn aangesloten op je Ubee, want in bride gaan de andere poorten dan poort 1 (dus poort 2 t/m 4) op het apparaat uit.
Je verliest ook je wifi hotspots.

Dan heb je nog maar 1 router in je systeem en dat lost waarschijnlijk je probleem op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DyroB
@pickboy
De Ubee heeft alleen lan1 in gebruik, de kabel naar wan vd router.
Als de Ubee handmatig naar bridge gezet kon worden had ik dat uiteraard al gedaan en uitgeprobeerd, maar gezien ik hiervoor moet bellen, en dus wederom moet bellen als het niet werkt om het eventueel weer terug te laten zetten, is dit een handeling dat ik beetje zekerheid zoek dat het de moeite waard is.

Ik heb zojuist nogmaals de linksys in bridgemode gezet en uitgeprobeerd, maar geen effect, kan nog steeds niet verbinden. Heeft het nut de modem/router van ziggo te laten bridgen of resulteert het in hetzelfde effect, geen resultaat dus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pickboy
Als je linksys in Bridge modus staat en je hebt nog steeds problemen dan is de dubbele NAT niet de (enige) oorzaak.

Ik ben zelf niet zo thuis in VPN verbindingen, misschien dat iemand anders je op het goede spoor kan zetten, succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22:40
Geen noodzaak om de Ziggo modem te "bridgen". Dat is in dit geval het uitschakelen van alle routerfuncties en er een "dom" modem van maken.

Als volgt aansluiten: Ziggo Ubee LAN --> LAN Linksys EA7500. Dus niet op de WAN !!!

De Linksys moet in bridge mode gezet worden volgens de website van Linksys. Dat is een verwarrende term, omdat in dit geval bridgen betekent dat ie als accesspoint fungeert.

Ik zou de Linksys ook een vast IP adres geven 192.168.178.2. (de UBee is standaard 192.168.178.1)

Als alles goed is ingesteld, moet het zonder problemen kunnen werken. Ter illustratie: Ik heb hier door de week twee VPN verbindingen actief met het werk van mijzelf en mijn vrouw. Daarnaast tegelijkertijd een gamende zoon, een andere zoon die zit te Netflix'en en muziek op de achtergrond via Sonos.

[ Voor 20% gewijzigd door Masimo op 21-03-2020 14:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DyroB
@pickboy Bedankt voor je hulp!

@Masimo Ik heb je stappen gevolgd, zowel lan -> lan als lan -> wan (zoals gevolgd op website linksys). Ik heb voor deze stappen zowel de modem als router teruggezet naar fabrieksinstellingen.

Helaas geen succes. Toch nog een vraag; de linksys een vast IP geven. Bedoel je static ip?
De DHCP uitdeel range van ziggo modem begint vanaf 10. De vaste IP van de linksys eindigt dan ook met .10.

Als je de IP bedoelt voor de webpage vd router; zodra ik deze in bridge mode aansluit op lan (of wan) wordt deze gewijzigd naar .10. .2 is dan niet meer benaderbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22:40
Je DHCP server, in de meeste gevallen de modem-router van je provider, deelt IP adressen uit aan apparaten die verbinding met je netwerk maken. Daarvoor is een bepaalde range gereserveerd, die je vaak zelf kan aanpassen. Wat ik altijd doe is in bekabelde apparaten (PC's, accesspoints, gameconsoles, mediaplayer, etc...), voor zover dat kan, een vast IP adres instellen dat buiten de DHCP range ligt. Dat kan meestal in de apparaten zelf.

De bekabelde apparaten in mijn eigen set-up als voorbeeld:

Modem-router = xxx.xxx.x.1
Accesspoint 1 = xxx.xxx.x.2
Accesspoint 2 = xxx.xxx.x.3
Synology NAS = xxx.xxx.x.4
Playstation = xxx.xxx.x.5
Wifi-printer = xxx.xxx.x.6
.....

Voor apparaten waarin je dat niet kan instellen, maar waarvoor het toch handig is dat ze altijd te vinden zijn op hetzelfde IP adres, kun je dat doen m.b.v. DHCP reservering. Dat is een feature in je modem-router. Het IP adres dat je op die manier reserveert, ligt wél altijd in je DHCP range. Ik heb dat bijvoorbeeld voor mijn SONOS speakers gedaan. Die krijgen hier IP xxx.xxx.x.100 t/m 107.

Wat je nog zou kunnen doen is de Linksys rechtstreeks met een kabel aan je computer / laptop hangen en instellen zoals je wilt. Ik heb een Netgear router die ook een eigen IP adres kiest als ie als AP wordt ingesteld. Dat kun je altijd weer veranderen. Maar het maakt niet zoveel uit of ie .2 of .10 krijgt.

Ik zou de Linksys als volgt instellen via de computer:

Internet IPv4 adres: 192.168.178.2
Subnet mask : 255.255.255.0
Default gateway : 192.168.178.1
DNS 1 : 192.168.178.1
DNS 2 (optional) : 8.8.8.8 (dat is de DNS van Google, maar mag je ook op 0.0.0.0 laten staan)
DNS 3 (optional) : 0.0.0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DyroB
@Masimo Bedankt dat je zo de tijd neemt en uitgebreid stappenplan + uitleg geeft! Super!

Ik heb de linksys een vast IP gegeven. Deze is nu dan ook op .2 te bezoeken, buiten de DHCP range. Leuk ook om dit geleerd te hebben :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tW7JaiXlrgM-ah07SsI_vRjUEjY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/a4M8uT29WSTIwM6s9eQYTsWG.png?f=fotoalbum_large
Sidenote; op m'n pc lukt het niet vast IP te geven in windows, deze heb ik voor nu dan gewoon via de modem op static ip laten staan.

Helaas echter geen VPN verbinding. De linksys rechtstreeks met kabel, bedoel je lan aangesloten? Dat is het geval, ik gebruik alleen wifi mobiel en side apparatuur, dus alle computers zijn via lan aangesloten.

Grote kans dat ik ergens gewoon iets fout doe maar vraag het maar toch; kans dat de ubee modem/router gewoon niet best/faulty is? Moeite waard om poorten te forwarden?

Trouwens, weet niet of het normaal is of een indicatie voor iets; wanneer ik de linksys IP op auto liet staan, kon ik via de ziggo modempage de naam van de linksys zien, nu staat er ''static IP'' ipv de naam van de router.

[ Voor 11% gewijzigd door DyroB op 22-03-2020 22:46 ]

Pagina: 1