3D scan maken van groot object (fontein)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vulpecula
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 23-05 20:29
Ik wil graag van een fontein een digitaal 3D bestand maken. Dit om er met een 3D printer een kleine kopie van te maken. Nu heb ik de delen die makkelijk te tekenen zijn in Fusion360 al gemaakt. Echter bevat de fontein ook 4 gebeeldhouwe leeuwen. Om deze exact na te tekenen in fusion360 is nogal moeilijk. Daarom zat ik te denken aan het maken van een 3D scan. Nu heb ik gegoogled en kwam nogal duren scanners tegen om dat te doen. Maar las ook dat het kan meet een Kinect camera.

Nu dacht ik vraag eens hier of iemand nog een goed idee heeft om de leeuwen in 3D te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moofnor
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 01:34

Moofnor

King of my castle

Photogrammetry zou een goedkope optie kunnen zijn, Dit valt te doen met een (spiegelreflex)camera of zelfs telefooncamera.
Basisprincipe is van alle hoeken foto's maken met genoeg overlap tussen foto's. Hierna software zijn gang laten gaan, bijvoorbeeld Meshroom (open source).
Om echt goede resultaten te halen is wel wat tweaking nodig, zowel in de te schieten foto's als in de instellingen of nabewerking. Maar naar mijn idee de poging waard :)

- I can accurately say I was born on Earth, but it's not very precise. I can precisely say I was born at latitude 37.229N, longitude 115.811W, but that is not at all accurate - Matt Parker

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FoxLenny
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 19:36
Met een projectje als dit zou ik ook voor fotogrammetrie gaan. Aangezien je al van Autodesk software gebruik maakt kan je ook een maand een trial van Recap (Photo) proberen. Zie hier een (wat ouder) filmpje:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarin
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:39

Tarin

Just plain weird.

Er zijn ook kostenloze opties, Microsoft heeft het destijds zelfs in Windows 10 Mobile gestopt: https://3dscanexpert.com/...ve-3d-capture-windows-10/
Voor iOS en android is er vast ook wel iets wat goed genoeg werkt voor een schaalmodel van een groot, stilstaand object.

Je hoeft je denk ik niet gek te laten maken door de opties die er zijn om het eindresultaat te perfectioneren - je toepassing is wat minder veeleisend dan die van sommigen anderen.

Mijn collega had het er een tijd geleden over en was erg enthousiast over de mogelijkheden zonder extra investering; ik heb zelf met de scanner van 3D Systems gespeeld en dat werkte aardig maar was een gedoe (extra hardware aan laptop wat je allemaal mee draagt).

(bron: ben voor mijn werk bezig met CAD/CAM en mijn collega's doen onder anderen 3D imaging, A/VR, 3D printers)

Ik fiets op de accu van m'n iPod :) | Specs | Pics | Elektro: NL / EN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vulpecula
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 23-05 20:29
Bedankt allemaal. Heb nog wat verder gezocht en kwam het volgende filmpje nog tegen na wat speurwerk omtrent de opmerking van @FoxLenny

[YouTube: Autodesk ReMake & Fusion 360 - Physical and Digital Prototyping]

Ik ga dit eens proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0rbit
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-03-2021
Er zijn aardig wat SfM (Structure from Motion) algorithmen om dit op te lossen.

Als je ervaring met Python hebt kun je OpenSfM van github plukken.

Een ietwat ouder programma dat goede resultaten levert is VisualSFM.

In mijn ervaring is echter de beste gratis oplossing momenteel Meshroom. Dit programma wordt ook veel voor 3D-modelling gebruikt en geeft je ook direct een getextured object terug dat je dan direkt in Blender o.i.d. kunt importeren.

Mocht het met deze oplossingen niet lukken dan kun je nog OpenMVG proberen. Helaas levert OpenMVG op zichzelf niet heel dichte puntwolken en zul je het trianguleren met third party tools moeten doen. Dat kan dan weer in MeshLab o.i.d.

Affijn, je kunt er maandenlang mee spelen als je wilt :+

Ik ben geheel voldaan, dank u wel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 06-06 16:01
Dit heeft heel weinig te zoeken in de beslotenheid van Tweakers Lounge. De meeste topics over 3D scannen zie ik toch hier: Modding, Mechanica & Elektronica dus een schopje die kant op.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:40

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

3df Zephyr werd in wat reviews die ik een paar maanden terug las vaak genoemd als het programma met het beste eindresultaat. En daar is ook een gratis versie van.

Verder:
https://m.all3dp.com/1/best-photogrammetry-software/

https://www.3dnatives.com...metry-software-190920194/

Enzovoorts 😉

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Pagina: 1