Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stalensnuitje
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 19:33
Goedemiddag mede-tweakers,

Sinds enkele weken wonen we in ons nieuwe huis, dus een uitstekend moment om de wifi eens onder de loep te nemen. Ons vorige huis was nieuwer en zodanig vol met beton dat ik op V1 al nauwelijks bereik meer had. Dat had ik destijds met een eenvoudige (bedrade) AP opgelost. Werkte op zich aardig voor het bereik, maar de handover ging eigenlijk voor geen meter. Hoe vaak m'n Netflix niet afkapte omdat tóch net de verbinding weer ophield (ondanks dat ik zo'n beetje onder het AP zat, maar nog via het modem beneden liep)....dat moet nu dus anders.

Ik heb gewoon een simpel 50/5-instapabonnementje van Ziggo, misschien nog een keer een stapje hoger als de kinderen wat ouder worden, maar wat rauwe snelheid betreft ben ik dus geen "power user".

Ik heb vandaag eens even een testje gedaan qua bereik, momenteel heb ik alleen de Connectbox in de meterkast staan. In de zithoek voorin het huis zit er dus maar 1 wandje tussen, dat gaat dus als een trein. Loop ik naar boven en zelfs naar zolder (master bedroom), dan heb ik ook nog steeds aardig bereik. Niet heel ruig, maar genoeg om de verbinding niet weg te laten vallen. Hier loopt een netwerkkabel naartoe (ivm de zonnepanelen), dus mocht het in de toekomst niet afdoende zijn, dan kan ik hier eenvoudig naartoe uitbreiden. Lastiger vind ik de uitbouw en de tuin, zelfs achterin het huis wordt de verbinding rap slechter en buiten is het nauwelijks bruikbaar. Daar heb ik alleen géén (eenvoudige) mogelijkheid om een netwerkkabel te trekken, dus daar zit vooral mijn uitdaging.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/guTOZ80fSdj-Bw1VetCZuIO51b4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cQ4NRygpRK04gZ4LhvZGMmEW.jpg?f=fotoalbum_large

Het belangrijkste is dus een goede handover van het ene naar het andere verbindingspunt. Op de BGG ga ik onherroepelijk flink overlap creëren, om de snelheid zonder wired backhaul een beetje op peil te houden. Oh ja, de Connectbox moet in bridge mode, want het biedt geen mogelijkheid om de DNS aan te passen en dus mijn Pi-hole adblocker weer in te zetten.

TL;DR: kan ik het beste een router+AP kopen die goede (fast)handover bieden, of toch een specifieke Mesh-kit? En kies ik dan iets met wireless backhaul, of zou Powerline daarin nog een goede optie kunnen zijn?

Ik zat bijvoorbeeld te kijken naar een Deco M5 of P7, al heb ik mijn twijfels over de gegevensverwerking. Mijn voormalige buurman zweert bij Ubiquiti. Prijzig, maar biedt dat ook de beste oplossing voor mijn situatie? Kortom: ik ben erg benieuwd naar jullie kijk op de zaak en waar jullie voor zouden kiezen? Alvast bedankt voor het meedenken!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03:06

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Allereerst: mesh heeft niets met handovers te maken. Enige wat "mesh" zegt is dat de backhaul (verbinding tussen AP en router) draadloos is, oftewel een veredelde repeater.

Voor handovers kun je drie niveau's onderscheiden elk met eigen vereisten:
1) enigszins moderne apparaten gaan vanzelf roamen als instellingen voor SSID (netwerk), PSK (wachtwoord), security en encryption exact hetzelfde zijn op AP's. Dit werkt met ieder AP, maar je moet zelf secuur te werk gaan.
2) managed WiFi-oplossingen die zorgen dat instellingen sowieso gelijk staan overal en als het even meezit ook minder goed roamende apparaten een rotschop kunnen geven.
3) oplossingen met enige vorm van fast roaming (tegenwoordig vooral 802.11r) waarmee roaming veel sneller kan, <100ms ipv ~3 sec. Voor downloaden en video kijken niet relevant, maar als je voice doet (Skype, Teams etc) kritiek.

Welke oplossing je nodig hebt hangt af van je eisen hier.

Mbt kosten Ubiquiti vs Deco - vergeet niet dat je met mesh/repeaters een overlap nodig hebt. Drie Deco pods dekken hetzelfde als twee bedrade AP's. Dat nuanceert prijsverschil allicht. Maar goed, in je uitbouw zie je niet mogelijkheid om Ethernet te trekken. Eerste vraag: wat ligt er wel? Als je bijv coax (TV-kabel) hebt kan daar MoCA overheen met solide Gbps snelheden en stabiliteit.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• predmat
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 29-06 08:26
Modbreak:Ik stel voor dat je zelf een eigen topic start in plaats van iemand anders zijn topic te kapen.

[ Voor 88% gewijzigd door Equator op 23-03-2020 09:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 01:02

lier

MikroTik nerd

Zolang jij:

- verschillende kanalen gebruikt
- SSID hetzelfde houdt
- security identiek instelt
- zendvermogen goed inregelt (en deze is tricky)
- eventuele thressholds instelt (minimum RSSI)

kan je prima met elk willekeurig accesspoint uit de voeten.

Maar dat had @dion_b al prima verwoord.

Overigens wil je je "backhaul" (hoe je accesspoints met het netwerk verbonden zijn) over niets anders dan netwerkkabels hebben. Ziggo biedt deze booster die je prima hiervoor inzetten. Gelijk ook even die powerline meuk het huis uit gooien.

[ Voor 15% gewijzigd door lier op 22-03-2020 10:37 ]

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

predmat schreef op zondag 22 maart 2020 @ 10:09:
Even hierop inpikken
Mijn Wifi netwerk in mijn huis is ook vrij slecht te noemen.
Ik heb hier momenteel gewoon een telenet router onder staan, en ook onder in de andere uithoek een powerline wifi extender, ook van telenet
Nu is het probleem dat ik boven amper tot geen wifi connectie heb. Ik heb ong 10jr geleden gebouwd en toen was het vooral een must do om overal een ethernet verbinding aan te leggen, dat heb ik dus ook gedaan toen dus op elke kamer hier ligt een ethernet kabel... Wat kan ik het beste doen om hier in mijn huis de best mogelijke wifi verbinding te verkrijgen? Ik heb ooit eens een AP aangekocht maar dan moest mijn gsm overschakelen van mijn telenet router naar de AP en dat was ZEER irritant dus dat wil ik ten aller tijde vermijden... Nu met die powerline van telenet merk ik niks als hij "overpakt" dus dat zou in heel mijn huis zo moeten worden...
Budget ong 200-250 euro
Eigen topic zou handig zijn aangezien jouw probleem exact tegenovergestelde is van TS hier, dus offtopic. Hij heeft geen Ethernet naar plek waar het slecht is, jij wel. Je bent tevreden met de Telenet PLC oplossing - heeft Telenet niet ook een bedrade AP in het assortiment? Geheid goedkoopste optie.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stalensnuitje
dion_b schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 23:34:
Allereerst: mesh heeft niets met handovers te maken. Enige wat "mesh" zegt is dat de backhaul (verbinding tussen AP en router) draadloos is, oftewel een veredelde repeater.
Helder.
Voor handovers kun je drie niveau's onderscheiden elk met eigen vereisten:
1) enigszins moderne apparaten gaan vanzelf roamen als instellingen voor SSID (netwerk), PSK (wachtwoord), security en encryption exact hetzelfde zijn op AP's. Dit werkt met ieder AP, maar je moet zelf secuur te werk gaan.
Dat had ik voorheen dus en werkte niet (goed). Dat kan zal denk ik vooral in het verschil qua apparatuur/settings hebben gelegen.
2) managed WiFi-oplossingen die zorgen dat instellingen sowieso gelijk staan overal en als het even meezit ook minder goed roamende apparaten een rotschop kunnen geven.
3) oplossingen met enige vorm van fast roaming (tegenwoordig vooral 802.11r) waarmee roaming veel sneller kan, <100ms ipv ~3 sec. Voor downloaden en video kijken niet relevant, maar als je voice doet (Skype, Teams etc) kritiek.

Welke oplossing je nodig hebt hangt af van je eisen hier.
OK, maar dan ook alleen nog als ik aan de wandel ben tijdens een Teams call dus ;)
Mbt kosten Ubiquiti vs Deco - vergeet niet dat je met mesh/repeaters een overlap nodig hebt. Drie Deco pods dekken hetzelfde als twee bedrade AP's. Dat nuanceert prijsverschil allicht. Maar goed, in je uitbouw zie je niet mogelijkheid om Ethernet te trekken. Eerste vraag: wat ligt er wel? Als je bijv coax (TV-kabel) hebt kan daar MoCA overheen met solide Gbps snelheden en stabiliteit.
Helaas, nada. Vandaar dat ik ook die Deco P7 in gedachten had, al heb ik geen enkele ervaring met Powerline qua werking of prestaties.

Maar goed, dan zou een combinatie van een goede router + AP/Repeater (Fritz?) dus een logischer keus zijn dan een specifieke mesh kit.
lier schreef op zondag 22 maart 2020 @ 10:36:
- zendvermogen goed inregelt (en deze is tricky)
- eventuele thressholds instelt (minimum RSSI)
Zendvermogen op een AP/router natuurlijk, maar hoe/waar zou je de threshold op in kunnen stellen? De clients afzonderlijk?
Overigens wil je je "backhaul" (hoe je accesspoints met het netwerk verbonden zijn) over niets anders dan netwerkkabels hebben. Ziggo biedt deze booster die je prima hiervoor inzetten. Gelijk ook even die powerline meuk het huis uit gooien.
Tsja, zover was ik sowieso al, maar die mogelijkheid is er nu eenmaal niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ikweethetbeter
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 23:43
dion_b schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 23:34:
Dit is wel heel kort door de bocht!

Een klassieke wifi repeater is de slechtste oplossing die je kunt bedenken, deze verlengt het bereik, maar halveert de snelheid. Als je geluk hebt.

Mesh heeft eigen kanalen voor inter node communicatie. Dat haalt de wifi snelheid van je netwerk niet naar beneden.

Handover wordt ook wel roaming genoemd. Er is een setje 802.11 subprotocollen die dat mogelijk maken. Zie hier wat deze protocollen zijn.

Roaming kun je zelf instellen, maar dat is lastig. Veel mesh setjes hebben hier ondersteuning voor, zoals de Linksys Velop en de TP-Link Deco sets (de laatste zijn er nogal veel, ik weet niet of ze allemaal aan roaming doen).

Tot slot kun je mesh setjes meestal ook bedraad met elkaar verbinden. Dat heeft altijd de voorkeur. Maar, en dat is het mooie van een mesh set: het hoeft niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Stalensnuitje schreef op zondag 22 maart 2020 @ 15:02:

[...]

Helaas, nada. Vandaar dat ik ook die Deco P7 in gedachten had, al heb ik geen enkele ervaring met Powerline qua werking of prestaties.
Lastige is dat powerline qua werking, betrouwbaarheid en prestaties totaal niet op voorhand te zeggen is. Bij de een werkt het fantastisch, bij de ander niet en bij een derde werkt het wel, maar traag en instabiel. Als je low-end spullen neemt (en het PLC-component van de P7 is zo'n low-end ding) zijn de kansen daarop overigens ongeveer gelijk, 33% goed, 33% slecht 33% niet :o

Als je meer high-end PLC neemt, sets met MIMO die ook gebruik maken van randaarde voor extra bandbreedte en een plan B als fase-nul vervuild is ("1200Mbps" of hoger in marketingbaalt) kun je meer snelheid en stabiliteit verwachten - als je huis van na 1997 is en dus stopcontacten met randaarde zowel bij de modem als op locatie waar het brak is hebt. In dat geval kun je uitgaan van gemiddeld zo'n 100Mbps en meestal vrij stabiel - maar meer dan de helft van mensen zit onder gemiddelde, en instabiel en onbruikbaar traag kan nog altijd voorkomen.

Ik zou zeggen:
- indien geen randaarde: niet doen, biedt waarschijnlijk slechtere prestaties dan een WiFi repeater.
- indien wel randaarde: probeer het uit met een MIMO-set, maar zorg dat je kunt retourneren als het tegenvalt.
Maar goed, dan zou een combinatie van een goede router + AP/Repeater (Fritz?) dus een logischer keus zijn dan een specifieke mesh kit.
Maakt niet uit, mesh=repeater.

Wat je wilt hebben in deze situatie:
- 802.11r voor goede handovers van je voice calls
- minimaal dualband repeaters, evt triband (twee verschillende 5GHz radio's, eentje voor contact met AP, eentje voor contact met clients).

Lastige is dat er vrijwel geen router/APs zijn die 802.11r aanbieden. Je zou dus ongeacht of je huidige router blijft gebruiken of router of een losse koopt de WiFi op de router uit moeten zetten en een los systeem gebruiken. Daarom is een andere router kopen niet echt zinnig, gewoon WiFi uit op huidige router voldoet. Ik zou het niet snel zeggen, maar onder deze omstandigheden zou een set van twee of drie triband repeaters aka mesh pods het beste werken. Alleen is dat niet goedkoop, goedkoopste optie lijkt deze voor EUR 200:
pricewatch: Netgear Orbi RBK23 Micro (3 stations)

Met dualband kom je er ook qua dekking, maar het hakt er qua throughput in. Hoe hard hangt af van wat nodig is om de boel te dekken. Als je een node in de buurt van de router hangt, dan een tweede in de buurt van je uitbouw en dan genoeg dekking hebt (de derde kan dan bedraad op zolder), dan heb je maar één repeaterhop, waardoor je je capaciteit halveert. Klinkt erg, maar de helft van ~300Mbps is nog steeds 100Mbps, min een paar procent overhead blijft dat alsnog voor meeste toepassingen voldoende. Moet je daarentegen twee van die dingen op begane grond bijplaatsen, dan moet elk pakketje drie keer door de lucht en hou je maar 1/3 over, min een stuk meer overhead en asymmetrische verbindingen (als de nodes niet optimaal geplaatst zijn). Dat kan inzakken tot <10Mbps op afstand, waardoor je misschien wel genoeg signaal hebt maar niet genoeg throughput voor je video of conf calls.

Ook hier zou een set van drie dualband gevallen al EUR 85 kosten pricewatch: TP-Link AC1200 Whole Home Mesh Wifi-systeem Deco E4 (3-pack)

Bedenk dat je via Marktplaats of elders voor dat soort bedrag iemand kunt inhuren om een netwerkkabel te trekken...
[...]

Zendvermogen op een AP/router natuurlijk, maar hoe/waar zou je de threshold op in kunnen stellen? De clients afzonderlijk?
Ha, dan kom je in de betere instelwerk terecht. Het hangt af van je dekking en hoeveel ruis er is. Als je het professioneel aanpakt zou je zorgen voor minstens -65dBm RSSI overal in huis, en voor minstens 30dB SNR (verschil signaal en ruis). In dat geval zou je op een paar dB onder de lagere van die twee waardes een threshold in kunnen stellen. Stel een ruisvloer van -97dBm, dan heb je met -67dBm die 30dB te pakken. Dan zou -70dBm een goed niveau zijn om als threshold te hebben. Hoger riskeert onnodig heen-en-weer geping-pong, lager en je riskeert slechtere ervaring dan nodig.

Maar als je dekking niet beter is dan -75dBm heb je een probleem. Dan mag je blij zijn met 20dB SNR en zou je een drempel rond de -80dBm kunnen zetten - alleen is -80dBm zo laag dat je nagenoeg geen verbinding meer hebt...

Idem met zendvermogen, maar dan draai je het om: hoeveel moet je uitzenden om op de grens met volgende AP exact -65dBm te houden, maar niet meer? In de regel wil je naarmate je meer AP's installeert het zendvermogen per AP steeds verder naar beneden bijstellen. Maar goed, je moet eerst zorgen voor optimale plaatsing voordat je aan dit soort ding begint. Als je dat bij voorbaat uitsluit (want geen Ethernet aanwezig) moet je ook niet aan dit soort sommetjes beginnen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

@dion_b wat zou jij adviseren als je handover via kabel wil (3 units) .. mijn wifi is erg slecht in huis en met het isoleren gaat het er niet op voor uit (lees dus achteruit) kabel alleen in de hoofdunit word het hem niet..

Tja vanalles

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

ikweethetbeter schreef op zondag 22 maart 2020 @ 15:15:
[...]

Dit is wel heel kort door de bocht!

Een klassieke wifi repeater is de slechtste oplossing die je kunt bedenken, deze verlengt het bereik, maar halveert de snelheid. Als je geluk hebt.

Mesh heeft eigen kanalen voor inter node communicatie. Dat haalt de wifi snelheid van je netwerk niet naar beneden.
Mesh = repeater. Enig verschil zit in specs.

Die "eigen kanalen" heb je enkel bij tri-band sets, dus de dingen die beginnen rond de EUR 200 voor drie stuks. Dualband mesh nodes zijn gewoon dualband repeaters met ditto performance. Drie van die dualbands op een rij in 5GHz en je hebt 1/3 van je performance over, best-case.
Handover wordt ook wel roaming genoemd. Er is een setje 802.11 subprotocollen die dat mogelijk maken. Zie hier wat deze protocollen zijn.
Ja, ik ben bekend met IEEE802.11 en subprotocollen twee weken terug net op tijd examen gedaan om weer eens drie jaar gecertificeerd te zijn voor wireless network administration en analysis Roaming is een basisconcept in 802.11, je kunt prima roamen zonder 802.11k, v of r. Zolang je BSS (AP) herkenbaar is als onderdeel van zelfde ESS zal een client roamen. Die protocollen versoepelen dat alleen, maar roaming is en blijft een zaak van de client om te initieren.
Roaming kun je zelf instellen, maar dat is lastig.
Het is zo lastig als vijf instellingen identiek doen op alle AP's. Volledig eens dat de meeste gebruikers dat niet voor elkaar krijgen, maar het is ook weer geen rocket science. In de begindagen deed Ubiquti's UniFi niets anders dan die vijf zaken op orde krijgen, en ze werden op handen gedragen. Goede instellingen is de basis, de rest is hooguit verfijning.
Veel mesh setjes hebben hier ondersteuning voor, zoals de Linksys Velop en de TP-Link Deco sets (de laatste zijn er nogal veel, ik weet niet of ze allemaal aan roaming doen).
Klopt dat veel 'mesh' sets 802.11k/r/v ondersteunen. Heeft niets met mesh te maken, wel met managed WiFi. Dat is namelijk wat ze doen. De hele 'mesh' hype is pure marketing. Qua features zijn ze op systeemniveau te vergelijken met semi-professionele AP's zoals die van Ubiquiti of de low-end van Aruba en HPE -apparaten die net zo goed als repeater ingezet kunnen worden trouwens.
Tot slot kun je mesh setjes meestal ook bedraad met elkaar verbinden. Dat heeft altijd de voorkeur. Maar, en dat is het mooie van een mesh set: het hoeft niet.
Dat is inderdaad wat mesh is, en wederom niet anders dan een repeater (die ook als AP ingezet kan worden).
vso schreef op zondag 22 maart 2020 @ 17:07:
@dion_b wat zou jij adviseren als je handover via kabel wil (3 units) .. mijn wifi is erg slecht in huis en met het isoleren gaat het er niet op voor uit (lees dus achteruit) kabel alleen in de hoofdunit word het hem niet..
Je hebt Ethernet backhaul. Dat is alvast het belangrijkste. Dan komt het op de drie mogelijkheden aan die ik hierboven al noemde: dion_b in "Wifi met goede handover (mesh?)"

Wat heb je nodig? Hoeveel heb je ervoor over? En hoeveel instel-mogelijkheden wil je? Dingen als Deco doen alles 'automatisch', maar zelf ook maar iets instelen op WiFi-vlak is er niet bij. Iets als UniFi werkt redelijk out-of-the-box (en tenminste niet verplicht met gare app), maar je kunt er een stuk meer mee.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stalensnuitje
Bedankt voor je uitgebreide reactie. Geen aarding in de uitbouw, dus valt Powerline af.

Wat betreft het aan (laten) leggen van een ethernetkabel, dat is ook nog een optie, al ben ik dan nog eerder geneigd om te checken of/hoe ik dat zelf zou kunnen doen ;)

Qua kosten ging ik al ongeveer uit van rond de 200 euro, want ik wil nog steeds m'n router vervangen (ivm Pi-hole), dus ook met bv. een Fritzbox + repeater (tri-band) kom je daar aan qua prijs. Ik zit nu haast te dubben of ik voor dat geld niet beter een deftige router kan ophangen om net dat beetje extra bereik voor in de achtertuin te realiseren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ikweethetbeter
dion_b schreef op zondag 22 maart 2020 @ 22:07:
Mesh = repeater. Enig verschil zit in specs.
Laten we het hier op Tweakers nu vooral over specs hebben...
Die "eigen kanalen" heb je enkel bij tri-band sets, dus de dingen die beginnen rond de EUR 200 voor drie stuks.
Dat klopt. De goedkopere sets zijn niet voor niets goedkoper, dat zijn inderdaad simpele repeaters die op de kanalen waarop je devices communiceren werken. Maar ik heb het niet over die instap modellen. Als de TS een mesh set overweegt, is het tijd om daarop in te zoomen.
Ja, ik ben bekend met IEEE802.11 en subprotocollen twee weken terug net op tijd examen gedaan om weer eens drie jaar gecertificeerd te zijn voor wireless network administration en analysis
Gefeliciteerd!
Roaming is een basisconcept in 802.11, je kunt prima roamen zonder 802.11k, v of r. Zolang je BSS (AP) herkenbaar is als onderdeel van zelfde ESS zal een client roamen. Die protocollen versoepelen dat alleen, maar roaming is en blijft een zaak van de client om te initieren.
Dit is passieve roaming. Een client zal z'n verbinding met het AP houden, ook al zijn er andere AP's met een sterker signaal.

Door huis lopen met m'n telefoon leverde vroeger (Ziggo modem in de meterkast en extra wifi router op zolder, in de bridge mode, jouw 5 settings gelijk) een zwak signaal op als ik van beneden naar boven liep, ik kreeg pas een sterk signaal na wifi even uit en aan te hebben gezet. Nu, met een setje met de juiste protocollen, wordt mijn telefoon iets actiever naar het zoeken van het sterkste punt. Bij van beneden naar boven lopen blijft het signaal sterk.
Het is zo lastig als vijf instellingen identiek doen op alle AP's. Volledig eens dat de meeste gebruikers dat niet voor elkaar krijgen, maar het is ook weer geen rocket science. In de begindagen deed Ubiquti's UniFi niets anders dan die vijf zaken op orde krijgen, en ze werden op handen gedragen. Goede instellingen is de basis, de rest is hooguit verfijning.
Klopt grotendeels. Misschien is het juist die verfijning, het goed werkende managed wifi van nodes die op elkaar afgestemd zijn die het zo prettig maakt! "Vroeger" had je ook WDS. Dat werkte eigenlijk vooral goed bij chipsets van dezelfde fabrikant.
Klopt dat veel 'mesh' sets 802.11k/r/v ondersteunen. Heeft niets met mesh te maken, wel met managed WiFi. Dat is namelijk wat ze doen.
Ik heb ook nergens gezegd dat de roaming subprotocollen iets met mesh te maken hebben. Wel dat mesh systemen vaak managed wifi hebben.
De hele 'mesh' hype is pure marketing.
...
Dat is inderdaad wat mesh is, en wederom niet anders dan een repeater (die ook als AP ingezet kan worden).
Mesh is een hype, dat klopt wel. Zelfs Google verkoopt het. Maar in de basis is het een (managed) systeem om door je hele huis (met betonnen vloeren enzo) goede wifi te krijgen. Zelf fröbelen, ik heb het gedaan, werkt, maar als je buurman ineens een sterke wifistoorzender op hetzelfde kanaal heeft, dan kun je weer opnieuw beginnen met tunen.

Gelukkig hebben de buren van Tweakers al eens het één en ander uitgezocht:
21 mesh sets getest

Kun je het kaf van het koren scheiden.

De TS overweegt een Fritz!Box met repeater, wat feitelijk ook een mesh oplossing is. Een goed tri-band mesh systeem is dan ook te overwegen. Een 3 node set is misschien net iets duurder, maar dan heb je wel een node meer = meer wifi dekking. Even de tests lezen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stalensnuitje
ikweethetbeter schreef op maandag 23 maart 2020 @ 10:53:
[...]

Door huis lopen met m'n telefoon leverde vroeger (Ziggo modem in de meterkast en extra wifi router op zolder, in de bridge mode, jouw 5 settings gelijk) een zwak signaal op als ik van beneden naar boven liep, ik kreeg pas een sterk signaal na wifi even uit en aan te hebben gezet. Nu, met een setje met de juiste protocollen, wordt mijn telefoon iets actiever naar het zoeken van het sterkste punt. Bij van beneden naar boven lopen blijft het signaal sterk.
Dit is dus exact de situatie die ik ook had in mijn vorige huis.
Mesh is een hype, dat klopt wel. Zelfs Google verkoopt het. Maar in de basis is het een (managed) systeem om door je hele huis (met betonnen vloeren enzo) goede wifi te krijgen. Zelf fröbelen, ik heb het gedaan, werkt, maar als je buurman ineens een sterke wifistoorzender op hetzelfde kanaal heeft, dan kun je weer opnieuw beginnen met tunen.

Gelukkig hebben de buren van Tweakers al eens het één en ander uitgezocht:
21 mesh sets getest

Kun je het kaf van het koren scheiden.

De TS overweegt een Fritz!Box met repeater, wat feitelijk ook een mesh oplossing is. Een goed tri-band mesh systeem is dan ook te overwegen. Een 3 node set is misschien net iets duurder, maar dan heb je wel een node meer = meer wifi dekking. Even de tests lezen!
En dat "mesh is een hype"-verhaal is juist de reden dat ik dit topic ben gestart. Ik kwam er, mede ook door die tests van HWI (en de comments daaronder), niet meer uit of het nou daadwerkelijk zinvol zou zijn om zo'n kant en klare set aan te schaffen, of dat ik beter zelf wat kan samenstellen (mijn Fritz-voorbeeld) of dus helemaal niet samenstellen, maar gewoon een router met betere draadloze performance neerzetten ;)

Ik ben er nog niet helemaal uit trouwens O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ICT Consultant
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 23-08-2024
Het is ook geen zwart wit verhaal. Klassieke repeaters (en dual band mesh systemen blijkbaar ook) moet je mijden als de pest.

Ik heb de LinkSys Velop AC6600 (3 triband AC2200 nodes) en die bevalt me prima. In de meterkast staat er één, op zolder ook, bedraad aangesloten, en daartussen in staat er één die draadloos z'n signaal krijgt van willekeurig één van de bedrade nodes. Resultaat is een prima netwerk door het hele huis inclusief tuin.

Ik kan je deze set aanbevelen, alhoewel de TP Link Deco M9 beter lijkt te zijn, dus misschien is dat wel een betere. Ubiquity lijkt wat professioneler maar minder plug and play, of je gaat zelf knutselen met Fritz!

Welke voor jou de beste is weet ik niet, ik kan je alleen vertellen dat ik blij ben met mijn mijn set. Ik kan mijn werklaptop meenemen naar boven en hij blijft verbonden, het wisselen van access point gaat probleemloos. Een FaceTime gesprek blijft ook doorgaan als ik door het huis loop.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mathias82
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 11-07 08:43
ikweethetbeter schreef op maandag 23 maart 2020 @ 10:53:

Dit is passieve roaming. Een client zal z'n verbinding met het AP houden, ook al zijn er andere AP's met een sterker signaal.

Je doet je nick alle eer aan, maar het klopt spijtig genoeg niet. Je doet het uitschijnen alsof er zoiets bestaat als "actieve" en "passieve" roaming, maar dat is gewoon niet waar. Zoals @dion_b al aangaf wordt roaming altijd geïnitieerd vanuit de client. Als de signaalsterkte onder een bepaalde treshold gaat (bij Apple is dit -70dBm) dan gaat de client op zoek naar een BSSID met een sterker signaal. Als de client een betere BSSID vindt dan maakt hij hier verbinding mee. Maakt helemaal niet uit of de AP's 802.11r/k/v ondersteunen of niet. Die protocollen maakten het roamen hoogstens iets sneller, maar dat merk je pas echt als je WPA Enterprise gebruikt.

Het enige wat je kan doen om het roamen "af te dwingen" vanaf een access point is een minimale signaalsterkte op het access point instellen. Als de client dan onder deze signaalsterkte gaat, verbreekt het access point de verbinding, in de hoop dat de client dan naar met een beter access point verbindt. In de praktijk werkt dit niet altijd en zal de client soms gewoon terug proberen te verbinden met het access point dat net de verbinding verbroken heeft.

Er kunnen verschillende redenen zijn waarom jouw telefoon de verbinding met de Ziggo bleef houden (waaronder een te sterk signaal komende van de Ziggo), maar met 802.11r/k/v heeft het waarschijnlijk niets te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikweethetbeter
@mathias82
Mijn nick is mijn nick, niet meer en niet minder. Hecht er geen betekenis aan.

Geeft 2 access points in je netwerk hetzelfde SSID en nog wat andere instellingen, en je (mobiele) apparaat verbindt met beide AP's.

Alleen: wanneer schakelt je apparaat over? Doet hij dat al als hij een sterker signaal van een ander AP krijgt, of pas als de verbinding met het oude AP weg is gevallen? Dat laatste gebeurt altijd, maar dat eerste is vaak gewenst. Dat heb je met setjes die roaming actief ondersteunen, de IEEE 802.11r/k/whatever subprotocollen. Zie het linkje dat ik eerder gaf.

Maar in plaats van commentaar op mij te leveren denk ik dat de TS beter geholpen is met een advies.

Beste mathias82, wat adviseer jij?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mathias82
ikweethetbeter schreef op maandag 23 maart 2020 @ 21:45:
@mathias82
Alleen: wanneer schakelt je apparaat over? Doet hij dat al als hij een sterker signaal van een ander AP krijgt, of pas als de verbinding met het oude AP weg is gevallen? Dat laatste gebeurt altijd, maar dat eerste is vaak gewenst. Dat heb je met setjes die roaming actief ondersteunen, de IEEE 802.11r/k/whatever subprotocollen. Zie het linkje dat ik eerder gaf.
Huh dat leg ik toch uit in mijn post? Een client schakelt over wanneer de verbinding te zwak wordt. Bij Apple toestellen is dit vanaf -70 dBm. Op WiFi adapters in PC's kan je dat vaak zelf instellen (voor Intel bijvoorbeeld https://www.intel.com/con.../wireless-networking.html ). Maar nogmaals: roaming wordt ALTIJD geïnitieerd vanuit de client en 802.11r/k/v gaat daar niets aan veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikweethetbeter
@mathias82
Jij hebt helemaal gelijk!

Maar nu de hamvraag: wat adviseer jij de TS?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mathias82
ikweethetbeter schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 08:10:
@mathias82
Jij hebt helemaal gelijk!

Maar nu de hamvraag: wat adviseer jij de TS?
Mijn voorkeur is altijd:
1. Bekabeld access point. Ik gebruik zelf altijd Ubiquiti. Vaak denken mensen dat dit niet mogelijk is omdat er geen netwerkkabel ligt, maar er is vaak wel een manier om een netwerkkabel te trekken, al is dit vaak niet eenvoudig.
2. Als 1 ECHT niet mogelijk is is mijn tweede keuze MOCA. Dit is veel stabieler dan powerlines, maar er moet wel coax kabel liggen op de plaats waar je je access point wil.
3. Als er geen coax ligt is mijn derde keuze powerlines. Hier spelen weer veel factoren, sommige heb je zelf in de hand (ik heb al vaak een kring op een andere fase gezet om powerlines beter te laten communiceren).
4. Als laatste redmiddel de mesh rommel, maar dat plaats ik eigenlijk nooit omdat er altijd wel een betere manier is.

In het geval van @Stalensnuitje : je zegt dat er boven een netwerkkabel ligt. Kan je daar geen switch zetten en dan een nieuwe netwerkkabel naar buiten laten lopen richting de tuin? Daar een buiten access point plaatsen en je tuin is gedekt.
Wat de uitbouw betreft: kan je geen netwerkkabel trekken door de garage naar de uitbouw?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikweethetbeter
@mathias82
Ik ben het in principe eens met jouw voorkeurlijst (al heb ik zelf geen ervaring met MOCA). Maar ik wil wel een kanttekening plaatsen. In het pre-mesh tijdperk had ik 3 wifi base stations, 1 in de meterkast, 1 aangesloten via een ethernetkabel, en 1 aangesloten via een powerline (die geen 100% uptime had). Nu heb ik een mesh systeem en heb ik de powerline maar weggelaten. Zo ongeveer wat ict consultant hierboven heeft. Nu is mijn netwerk stabieler.

Bij mij werkt mesh, maar let op, dat is goed triband spul, en de plaatsing van de mesh nodes komt nogal kritisch. De niet bedraad aangesloten node kan de meterkast bereiken via het trapgat. Als een draadloos verbonden node niet echt "in line of sight" (qua bewapend beton) met de primaire node of een bedraad aangesloten node is, dan gaat mesh niet werken. Ik ben er tevreden over, maar mesh is geen Haarlemmerolie, het is niet de oplossing voor alles. Bedraad heeft de voorkeur.

Maar goed, bottom line: als de TS een (goede) mesh set koopt, die niet alleen mesh maar ook managed wifi biedt, en nodes zoveel mogelijk bedraad aansluit, dan lijkt me dat goed werkbaar. Bij de TS werkt een powerline niet, in verband met het ontbreken van de randaarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 222609

Ik had hetzelfde probleem als TS: roaming die enorm traag was in een Frankennetwerk van verschillende access points. Het duurde regelmatig minuten voordat een client doorhad dat de verbinding te slecht was.

Ik heb het hele netwerk vervangen door een setje TP-Link Deco P7's. Dat werkt echt heel goed. Roaming is vaak al compleet voor ik m'n telefoon uit m'n broekzak heb. Volgens deze link ondersteunen de Deco's ook de fancy standaarden die hierboven genoemd zijn: https://community.tp-link.com/en/home/stories/detail/960

Ik heb er twee op ethernet aangesloten en eentje niet. Hij gebruikt het powerline netwerk eigenlijk niet. De onbedrade Deco gebruikt vooral wifi. Ik heb nooit wifi-verbindingsproblemen meer, en de snelheid is hoog genoeg voor mijn doelen: wat video streamen, wat videobellen, wat downloaden, en wat van die dingen simultaan.

Met een 50/5-abonnement zul je zelfs de theoretische maxima van het mesh-netwerk niet halen, zelfs met meer hops.

En het installatiegemak en beheergemak is fantastisch. Nadat je ze aan elkaar gekoppeld hebt, configureer je ze op één plaats. De meeste dingen kiest hij zelf goed.

Ik heb ze nu een halfjaar of zo. Ben er nog steeds erg blij mee. Ik heb nauwelijks nog wifi-problemen en daardoor geen wifi-frustraties meer.
Pagina: 1