Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

SSD niet meer te gebruiken na toevoegen in Storage Space

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• CuBras
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 30-11 22:29
Mijn vraag
Onlangs heb ik twee SSD's van 512GB en 64GB proberen samen te voegen binnen Windows Storage Space. Dit lukte zonder problemen en had hierdoor twee samengevoegde SSD's.

Nu heb ik mijn pc her-installeerd en was vergeten dat ik deze Storage Space ingesteld had. Na het overzetten krijg ik de disken niet meer online.

Als ik beide disken insteek, dan krijg ik de kleinste schijf te zien onder disk management als onderdeel van Windows Opslag ruimte.
Op één moment kwam ik erachter dat de 'array' kort actief wordt in Storage Space als ik de grootste schijf eruit haal + er in steek. Hier had ik de optie 'verwijderen', maar dat lijkt niets te doen.

Onder disk management zie ik de grootste disk en staat offline en niet ge-initialiseerd. Als ik deze online probeer te brengen of te initialiseren krijgen ik de melding:

'Er is een niet-bestaand apparaat opgegeven'.

Via Disk Part kan ik niks uitvoeren want de disk wordt niet gezien. Met wat Go-Fu kwam ik erachter dat nu gezien wordt als virtual disk.

Met het commando Get-virtualdisk -Name Opslagruimte kan ik de 'array'. Ook vond ik het commando Repair-virtualdisk -name Opslagruimte. Met het eerdere commando kan ik dan de status zien.

Echter lees ik als de status 'degraded' is, dat het repair commando niet meer werkt. Laat ik dat nou net hebben...

FriendlyName ResiliencySettingName FaultDomainRedundancy OperationalStatus HealthStatus Size FootprintOnPool StorageE fficienc y ------------ --------------------- --------------------- ----------------- ------------ ---- --------------- --------
Opslagruimte Simple 0 Degraded Warning 531 GB 75.5 GB 98,68%

Mijn vraag;

Is er enige manier om deze disken weer online te krijgen? Ik loop redelijk vast en zie hopelijk iets over het hoofd. Data op deze disk is niet belangrijk en wil graag de disk weer kunnen inzetten.

Verscheidene partitie tools als EaseUS en Aiomei brachten geen redding.

Het betreffen de SSD's:

Crucial M4 512GB en Intel 520 60GB

Alvast dank voor het meedenken.

Beste antwoord (via CuBras op 20-03-2020 20:30)

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 11:40
Kun je de disks niet uit de pool verwijderen via Storage Spaces?

Killdisk kan schijven in een storage space nog steeds zien. Daarmee kan je hem ook wissen.
Hoeft niet helemaal, alleen het eerste stukje. Daarna is de schijf weer "uninitialized".

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• jeroen3
Kun je de disks niet uit de pool verwijderen via Storage Spaces?

Killdisk kan schijven in een storage space nog steeds zien. Daarmee kan je hem ook wissen.
Hoeft niet helemaal, alleen het eerste stukje. Daarna is de schijf weer "uninitialized".

• CuBras
...Op één moment kwam ik erachter dat de 'array' kort actief wordt in Storage Space als ik de grootste schijf eruit haal + er in steek. Hier had ik de optie 'verwijderen', maar dat lijkt niets te doen...

Helaas lijkt dat niet te werken. Ik zal Killdisk uitproberen. Bedankt voor de tip!

• jeroen3
Ah ja, storage spaces is niet het beste stuk software op de markt.
Af en toe gooit het een random error waarvan niemand weet hoe het komt en wat te doen.
Werken met degraded volumes was bij mij ook lastig. Dus daarom had ik het toen met killdisk opgelost.

• CuBras
Jouw oplossing heeft gewerkt! Killdisk ga ik onthouden.

In eerste instantie kon ik de Storage Space partitie niet verwijderen. Ook de 'partitie' van de M4 SSD kon geen wis-actie uitvoeren. Toen ik op het blokje klikte waar 'Schijf 0' + de informatie klikte, kon ik de schijf wissen.

Hierna kon ik de Storage Space verwijderen voor beiden disken. Nogmaals bedankt @jeroen3 !

Topic kan dicht.