Toon posts:

netwerk server

Pagina: 1
Acties:
  • 109 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
hallo hoe bouw ik precies een netwerkserver
wat heb ik er allemal voor nodig?

alvast bedankt!

• blender
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
een computer DUH...

dat ligt eraan wat je ermee wilt gaan doen. Dus wat meer info en misschien dat we je dan kunnen helpen.

Verwijderd

Wat wil je ermee doen?

Print-server
Harddisks-in-raid-server
Counter-Strike-server
Tiberian-Sun-server
}:O server
UT-server
Internet-verdeel-server
,...

dat is zeer bepalend voor je servertje

Verwijderd

Topicstarter
nou er komt kabelinternet op en er moet ook gegamed worden
maar het gaat vooral over de onderdelen
hen namelijk nogal wat liggen

Verwijderd

Op zaterdag 04 augustus 2001 18:35 schreef mvtb het volgende:
nou er komt kabelinternet op en er moet ook gegamed worden
maar het gaat vooral over de onderdelen
hen namelijk nogal wat liggen
Voor internet-delers heb je een 486 met 8Mb ram en 2 nic's nodig, dan ken je server, geen harddisks en geen cdrom en wel een floppy.

Voor game-servers is het afhankelijk van het aantal gamers, het game zelf.

• Bulldog
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Verplaatst van [forum=6] naar [forum=19] :).

Verwijderd

Wat bedoel je precies met 'er moet gegamed worden'. Wil je op je netwerkserver een game server (zoals HLDS of UT-server) draaien of bedoel je dat je met een/meerdere computers achter je netwerk server gewoon spellen wilt spelen op internet?

Anyway, zoals hier boven al gezegd werd 486 is zat.
486 16MB geheugen (8 kan ook best maar 16 is toch wel iets aangenamer), 2 netwerkkaarten (1 voor LAN, 1 voor internet), een klein hddtje (misschien een CD-ROM voor de installatie) is al genoeg.
Voor de rest heb je aan software niet veel nodig. Linux/*BSD zou er mooi opdraaien. Win kun je er ook nog op draaien maar persoonlijk vind ik Linux/*BSD fijner voor zo'n soort server.

Als je game servers wilt draaien moet je naar de specs kijken van dat spel.

Als je eenmaal je hardware bij elkaar hebt kun je dus je software erop gooien. Je moet dus een programma hebben om het verkeer te routen (onder *NIX is dit in de kernel in te stellen en er zitten genoeg programma's voor bij, onder Win kun je hier programma's zoals sygate voor installeren)

• Roelant
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Probeer eens wat duidelijker te omschrijven wat het doen is van de server, wil je een fileserver opzetten, of je internet verbinding delen, of iets anders :?

Meer info dus graag :Y)

Verwijderd

Lekker duidelijk!

Verwijderd

Topicstarter
sorry dat ik zo laat reageer maar we waren ann het gamen
maar het is bedoeld voor internet en om te gamen
heb eeb duron 700
dfi mobo
geforce 2mx
128mb infineon
10 gb hd
maar wat moet ik er aan netwerkkaarten in zetten?
en kan ik dan het beste w2k draaien ofzo?

Verwijderd

Zoals al eerder gevraagd is: wat bedoel je precies met 'om te gamen' ?
[1] wil je op die server een game hosten, [2] wil je op de computers 'achter' deze servers contact kunnen maken met een gameserver elders, of [3] wil je deze computer gaan gebruiken om games op te spelen (waarbij je dus aan deze computer werkt).

Antwoord met 1, 2 of 3 volstaat ;)

Daarnaast geef je aan, dat je je internet wilt delen, via deze PC. Wat voor internet-verbinding heb je en hoeveel PC's staan er achter. Als je freeSCO gaat gebruiken : ik heb hier een 386SX/16(4MB) staan voor 3 PC's op de kabel en dat loopt perfect. Als je Win2K gaat gebruiken, dan vliegen de systeemeisen omhoog :7 .

Kortom: probeer zo volledig mogelijk op te sommen, wat de server moet gaan doen (en hoe intensief). En wil je 'm ook nog gewoon kunnen gebruiken als computer, of mag is dat niet nodig. Privé of bedrijfsmatig, trouwens?

Ten aanzien van de netwerkkaarten: 3Com of Intel, als het een beetje serieuze server is zou ik RealTek vermijden.

Verwijderd

Topicstarter
nou het is dus zo
1 netwerkserver met 2pc,s erachter
en dat is om te internetten en om te gamen
allemaal via die ene netwerkserver
het wordt dus kabel als ze komen
nog bedankt voor de reacties!

• dijkmane
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21-08 22:59

dijkmane

biertje ?

Op zondag 05 augustus 2001 00:15 schreef mvtb het volgende:
heb eeb duron 700
dfi mobo
geforce 2mx
128mb infineon
10 gb hd
nou als dat je server wordt is het een beetje zonde om daar freeSCO op te gaan draaien.
blijft dus over : win2k of winNT4. beide redelijk makkelijk te beheren.
of linux, maar ik weet niet wat jou kennis daarvan is, gebruik in ieder geval een server besturingssysteem als het de bedoeling is dat ie 24/7 aan gaat staan, anders voldoet win95 ook wel.

en voor het delen heb je 2 netwerkkaarten nodig, 1 voor je kabelmodem en 1 voor je thuisnetwerk. met daartussen op de server een programma dat de verbinding deelt.
winroute of ICS (standaard in win2k ) of soortgelijk.
compu is zwaar genoeg om ook eventueel een game te serven, zal net gaan.
hallo hoe bouw ik precies een netwerkserver
wat heb ik er allemal voor nodig?
geduld is ook wel handig.

specs : wil je niet weten

• Mary Wana
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 28-07 22:43

Mary Wana

keyboard nut

ik heb hier een netwerkserver

packacrd bell
celly400
64mb
4.3gb hd

is de eerste pc in huis geweest 2 jaar geleden heeft nu de taak om 3 andere pcs te voorzien van internet :)

XP2600+ @ 2500mhz 1024mb Twinmos PC2700 @ CS2 WD1800JB Plextor 40x CDRW Ti 4600 ULTRA

Verwijderd

Op zondag 05 augustus 2001 10:12 schreef funkflex het volgende:
ik heb hier een netwerkserver

packacrd bell
celly400
64mb
4.3gb hd

is de eerste pc in huis geweest 2 jaar geleden heeft nu de taak om 3 andere pcs te voorzien van internet :)
ik heb hier een 486 met Freesco staan die precies hetzelfde kan.... zullen we ruilen.... mijn zoon van 12 zoekt nog zo'n PC als jij als server gebruikt....en als ie toch niet meer doet dat dat.....zonde....
mailto:vind_mij@hotmail.com
thanx....

• BitProcessor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22-08 00:03
Op zondag 05 augustus 2001 00:36 schreef mvtb het volgende:
nou het is dus zo
1 netwerkserver met 2pc,s erachter
en dat is om te internetten en om te gamen
allemaal via die ene netwerkserver
het wordt dus kabel als ze komen
nog bedankt voor de reacties!
wil je nu eindelijk eens zeggen of je op die serverpc spellekes wil spelen, ja of nee ?

|:(

antwoord met 1, 2 of 3

"I think there is a world market for maybe five computers" - Thomas Watson, chairman of IBM, 1943

Verwijderd

Is er nergens een NL-handleiding over het opzetten van 1 server met 2 of meer pc's daarachter.

Ik wil ook een server opzetten, op die server moet internet binnenkomen en verdelen over de 2 pc's.
Verder wil ik de server ook als fileserver gebruiken (denk ik, dit weet ik nog niet zeker)
Op de 2 systemen daai ik win2k pro dus op de server zal het denk ik wel win2k server worden (of niet ? ).
wat zijn de eisen voor zo'n server.
Het liefst zie ik linkjes naar pagina's met handleidingen!!!

Verwijderd

Topicstarter
nou het antwoord is dus 2 en 3
maar wat heb ik nodig om een netwerkserver inelkaar te zetten?

Verwijderd

Op zondag 05 augustus 2001 11:48 schreef mvtb het volgende:
Een netwerkserver voor jou verschilt geen ene kloot in vergelijking met een gewoon bakkie op 1 extra nic na.

Straks als je kabel hebt dan heb je 2 netwerkkaarten in je servertje. De ene stel je in zodat ie automatisch een IP krijgt van je Provider. En als je bijv. W2K Server draait dan installeer je NAT en die deelt dan IP adressen uit aan je werkstations en verzorgt het doorsluisen van het internet verkeer. En verder heb je natuurlijk een hubbie/switchje nodig met een paar kabeltjes.

• Dreamer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15:37

Dreamer

Foutje

aangezien je spelletjes wilt spelen zou ik een windows bak nemen en dat zal ongeveer een

pentium 3 600
256 mb intern (kost tegenwoordig toch niks meer)
hd moet je zelf weten ligt eraan wat je er allemaal op gaat zetten
cdrom
floppy
video kaart

en je bent zo ongeveer klaar

specs | specs server
je beste vriend is niet de vriend waar je het meeste over praat,
maar de vriend waar je het meeste aan denkt

Verwijderd

Op zondag 05 augustus 2001 11:48 schreef mvtb het volgende:
Dan valt 'ie volgens mijn definities niet onder de noemer 'netwerkserver'. Je wilt dus eigenlijk gewoon één van je PCs (waar je ook gewoon achter wilt zitten werken) gaan gebruiken om je andere PC's te voorzien van internet.

Neem dan een willekeurige computer die ruim voldoende is voor alle andere programma's, die je erop wilt draaien, voeg er een extra netwerkkaart aan toe en gooi er een proxy-programma op (of zet Internet Connection Sharing aan.

En wees alsjeblieft duidelijk en volledig met je informatie, als er hier mensen serieus op je vragen in willen gaan.

Verwijderd

Op zondag 05 augustus 2001 10:40 schreef [MYC]CBS het volgende:
Het liefst zie ik linkjes naar pagina's met handleidingen!!!
Nederlandse handleiding van freeSCO.
Systeemeisen: simpelste 386 of hoger met 4MB of meer, een diskettestation en twee netwerkkaarten (heb ik thuis ook; werkt perfect en zoiets kan superstil zijn - dat kan ook belangrijk zijn).

Tenzij je natuurlijk met authorisatie en allerlei M$-specifieke zaken wilt gaan werken, ja dan heb je inderdaad Win2K-svr/advsvr nodig.

Om iedereen weer maar eens een idee te geven van de capaciteiten van freeSCO:
ik heb op mijn werk (netwerkbeheerder op een middelbare een school met 2000 leerlingen) een freeSCO-servertje staan (486DX2/66 met 32MB, geen harde schijf) om onze 2MBit-lijn aan ons interne netwerk te koppelen.
Draait al een half jaar onafgebroken, en nog geen klachten gehoord (daarover, dan :+ ).

• Mary Wana
  • Laatst online: 28-07 22:43

Mary Wana

keyboard nut

Op zondag 05 augustus 2001 10:25 schreef andre_at_home het volgende:

[..]

ik heb hier een 486 met Freesco staan die precies hetzelfde kan.... zullen we ruilen.... mijn zoon van 12 zoekt nog zo'n PC als jij als server gebruikt....en als ie toch niet meer doet dat dat.....zonde....
mailto:vind_mij@hotmail.com
thanx....
hahahahahaha :)

XP2600+ @ 2500mhz 1024mb Twinmos PC2700 @ CS2 WD1800JB Plextor 40x CDRW Ti 4600 ULTRA

Verwijderd

Op zondag 05 augustus 2001 15:38 schreef de_GeBo het volgende:

[..]

Nederlandse handleiding van freeSCO.
Systeemeisen: simpelste 386 of hoger met 4MB of meer, een diskettestation en twee netwerkkaarten (heb ik thuis ook; werkt perfect en zoiets kan superstil zijn - dat kan ook belangrijk zijn).

Tenzij je natuurlijk met authorisatie en allerlei M$-specifieke zaken wilt gaan werken, ja dan heb je inderdaad Win2K-svr/advsvr nodig.

Om iedereen weer maar eens een idee te geven van de capaciteiten van freeSCO:
ik heb op mijn werk (netwerkbeheerder op een middelbare een school met 2000 leerlingen) een freeSCO-servertje staan (486DX2/66 met 32MB, geen harde schijf) om onze 2MBit-lijn aan ons interne netwerk te koppelen.
Draait al een half jaar onafgebroken, en nog geen klachten gehoord (daarover, dan :+ ).
Ik heb dadelijk een 1,4Ghz PC met 100mb netwerkkaart, een p2-400 met 100 mb netwerk kaart en een 486 met upc internetkaart en nog een netwerk kaart die ik moet aanschaffen. Kan het gehele netwerk op 100mb lopen en heb ik een hub nodig (denk ik wel :( )
In de toekomst moet er waarschijnlijk nog een pc bij.!!

Verwijderd

Op zondag 05 augustus 2001 21:40 schreef [MYC]CBS het volgende:
Kan het gehele netwerk op 100mb lopen
Als die tweede netwerkkaart in die 486 een 100Mbps-geval is, dan kan je netwerk op 100Mbps lopen, ja.
En een hub zou ik maar doen, ja. Een freeSCO *kan* met drie netwerkkaarten werken, maar dat is voor gevorderden. Bovendien zou je dan in de toekomst met die nieuwe PC toch nog een hub nodig hebben.
Gewoon alles aan een hub of switch hangen, dus. Waarom trouwens die :( ?

Verwijderd

Op zondag 05 augustus 2001 22:58 schreef de_GeBo het volgende:

[..]

Als die tweede netwerkkaart in die 486 een 100Mbps-geval is, dan kan je netwerk op 100Mbps lopen, ja.
En een hub zou ik maar doen, ja. Een freeSCO *kan* met drie netwerkkaarten werken, maar dat is voor gevorderden. Bovendien zou je dan in de toekomst met die nieuwe PC toch nog een hub nodig hebben.
Gewoon alles aan een hub of switch hangen, dus. Waarom trouwens die :( ?
die :( was vanwege de fl.
mijn systeem is al duurder dan in verwacht had en dan weer een hubje erbij....

• CmdrKeen
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-05 21:11

CmdrKeen

Krentenboltosti

Ik denk dat je Winzip nodig hebt.

Bloed, zweet & koffie

• HurrI
  • Laatst online: 19-06 15:04

HurrI

No fear... I is here

Toiletpapier is ook wel handig :+

edit:

aaaargh.. wat een muts issik!!!! topic is ernstig oud.. mijn excuses

If it's just us, it seems like an awful waste of space

Verwijderd

Op zondag 05 augustus 2001 21:40 schreef [MYC]CBS het volgende:

[..]

Ik heb dadelijk een 1,4Ghz PC met 100mb netwerkkaart, een p2-400 met 100 mb netwerk kaart en een 486 met upc internetkaart en nog een netwerk kaart die ik moet aanschaffen. Kan het gehele netwerk op 100mb lopen en heb ik een hub nodig (denk ik wel :( )
In de toekomst moet er waarschijnlijk nog een pc bij.!!
Ik zou dus maar een switch kopen van 10/100Mbps. Hierbij heb je het voordeel dat de switch altijd een gegarandeerde snelheid naar je NIC heeft. ALs jouw NIC maximaal 10Mbps is, dan 10 Mbps. Maar als je NIC 100 Mbps max aan kan, dus 100 Mbps. Ook is het voordeel nu dat de zwakste schakel binnen je netwerk, dus de traagste nick, geen gevolgen heeft voor de rest van de snelheden. Bij een HUB is dit wel.

Maar als je daar vragen over hebt, moet je die hier maar even stellen.
Pagina: 1