Thuisnetwerk advies t.b.v. optimalisatie

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• xtern15
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 28-11-2025
Beste Tweakers,
Graag wil ik mijn thuisnetwerk wat optimaliseren. Vooral het draadloos bereik zou ik willen verbeteren en meteen ook de beveiliging van mijn netwerk. Ik heb wat tijd besteed om een schets te maken daar ik al vrij veel apparatuur heb. De wens zou zijn om dit uit te breiden ipv compleet opnieuw te beginnen gezien de kosten. Graag zou ik jullie advies willen! Alvast bedankt!

Ik zoek een?
In eerste instantie ben ik enkel op zoek naar een goed systeem wat betreft access points. Ubiquiti AP's lijken me wel iets maar het zou dan goed icm de Nighthawk R7800 moeten werken. Indien dit niet mogelijk is of te complex dan mag ook deze router vervangen worden.

Wat is je budget?
+-150 euro. Indien er momenteel apparatuur in mijn netwerk zit wat een bottleneck vormt mag dit er nog bij.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen voorkeur voor merk. Vooral gebruiksgemak en eenvoud tot uitbreiden is vereist.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Een afbeelding zegt meer dan 1000 woorden....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OVj0kc8vBihSebCyw2MwDQkiNBU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IY2TzBR4Hky6uciZKfij8n1g.png?f=fotoalbum_large

Alle reacties

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 17:23
Zo te zien heb je in de meterkast geen Wi-Fi nodig, in het algemeen is dat de slechtste plek voor een wifi acces point. Je zou de Netgear daar kunnen weghalen, en er bijvoorbeeld een Pricewatch:MikroTik Routerboard RB750Gr3 - hEX kunnen plaatsen, dit is een uitstekende router. Je Nighthawk kun je dan als een accesspoint in bijvoorbeeld de woonkamer of kantoor inzetten. Indien je nog steeds wifi zwakte ervaart heb je dan nog zo'n 100 euro voor een tweede accesspoint, bijvoorbeeld deze Pricewatch: D-Link DIR-2660. Overgebleven switches kunnen dan naar de V&A sectie van deze site, tenzij je meer dan vier poorten per kamer gebruikt. Als je voor twee accespoints kiest stel beide switches op verschillende kanalen stel in met dezelfde SSID, het zou dan prima moeten werken.

[ Voor 20% gewijzigd door martyw op 21-03-2020 07:22 . Reden: Tweede acces point optioneel gemaakt ]

• xtern15
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 28-11-2025
martyw schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 20:59:
Zo te zien heb je in de meterkast geen Wi-Fi nodig, in het algemeen is dat de slechtste plek voor een wifi acces point. Je zou de Netgear daar kunnen weghalen, en er bijvoorbeeld een Pricewatch:MikroTik Routerboard RB750Gr3 - hEX kunnen plaatsen, dit is een uitstekende router. Je Nighthawk kun je dan als een accesspoint in bijvoorbeeld de woonkamer of kantoor inzetten. Indien je nog steeds wifi zwakte ervaart heb je dan nog zo'n 100 euro voor een tweede accesspoint, bijvoorbeeld deze Pricewatch: D-Link DIR-2660. Overgebleven switches kunnen dan naar de V&A sectie van deze site, tenzij je meer dan vier poorten per kamer gebruikt. Als je voor twee accespoints kiest stel beide switches op verschillende kanalen stel in met dezelfde SSID, het zou dan prima moeten werken.
Bedankt voor je reactie! De Nighthawk is helaas geleend dus zal ik niet verkopen en laten staan. Denk je dat de optie om mijn huidige opzet uit te breiden met 2 Ubiquiti AP's ook een goede optie is? Of levert dit te veel tegenstrijdigheid / complexiteit met instellingen vanuit Netgear vs Ubiquiti?

• martyw
Met de verkoop bedoelde ik de switches in je kantoor of woonkamer, een router in accespoint mode heeft meestal 4 vaste netwerkpoorten die je switches kunnen vervangen.
Wat voor vloer heb je?
Mijn huis heeft twee woonlagen van 10 bij 5 meter, met daartussen een houten vloer, en ik heb 1 centraal opgesteld acces point, dat werkt prima (in de meterkast hangt de Mikrotik router, zonder wifi). Met betonnen vloeren zijn meerdere accespoints idd vaak een beter idee.
Of de Ubiquities en de Nighthawk goed samenwerken weet ik niet, maar mijn ervaring met combineren van verschillende merken accespoints is dat het goed werkt als je maar zorgt dat ze niet dezelfde kanalen gebruiken, en hetzelfde SSID hebben.

[ Voor 14% gewijzigd door martyw op 24-03-2020 09:31 ]

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20:06
Als je gebruik wilt maken van een Ubiquiti gastennetwerk kun je niet voor zover ik weet in de Ubiquiti controller een vlan maken en de Netgear daar dan ook op laten uitzenden, de domotica en gastennetwerk ga je dan dus alleen met de Ubiquiti AP's kunnen gebruiken. Gebruiken van verschillende SSIDs op dezelfde AP's komt trouwens ook met een verlies van snelheid voor alle draadloze verbindingen met dat AP.

Merk ook op dat zo'n Ubiquiti AP's wel redelijk goed standalone te gebruiken zijn, je hebt alleen een controller (= software die ergens op een systeem op je netwerk draait, kan op pc, NAS, Raspberry Pi) nodig om ze te configureren. Het kan dat configuratie nu ook kan zonder controller maar met een Android app, maar ik heb mijn AP-AC-Lites nu al meer dan 3 jaar en toen kon het niet. Maar als je met meerdere SSIDs gaat werken, moet die controller continu draaien.

Of je houdt de Netgear in router mode en sluit daar je domotica op aan, voorzie dan nog een router tussen je Netgear en modem, waar alle andere switches op aangesloten zijn, en dan heb je je netwerk ook gescheiden. Probeer dan wel de antennes buiten de meterkast te brengen. Kost je dan ook geen snelheid met de andere AP's.

En wat betreft dat scheiden van je netwerk voor domotica, je smartphone en/of tablet luisteren ook continu naar Ok Google, tenzij je dat uitgeschakeld hebt. Je Chromecasts gaan wél op je eigen netwerk moeten want anders vind je ze niet om er naar te casten, dus uiteindelijk laat je Google daar toch binnen, dan zie ik niet zo in waarom de Google Home niet en de Chromecast wel.

EDIT:
In eerste zin het vrij belangrijke woord niet vergeten, dus je kunt niet een vlan met Ubiquiti AP's aanmaken en de Netgear daarop laten deelnemen.

[ Voor 5% gewijzigd door MacPoedel op 24-03-2020 16:59 ]

• martyw
MacPoedel schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 10:12:
Als je gebruik wilt maken van een Ubiquiti gastennetwerk kun je voor zover ik weet in de Ubiquiti controller een vlan maken en de Netgear daar dan ook op laten uitzenden, de domotica en gastennetwerk ga je dan dus alleen met de Ubiquiti AP's kunnen gebruiken. Gebruiken van verschillende SSIDs op dezelfde AP's komt trouwens ook met een verlies van snelheid voor alle draadloze verbindingen met dat AP.

Merk ook op dat zo'n Ubiquiti AP's wel redelijk goed standalone te gebruiken zijn, je hebt alleen een controller (= software die ergens op een systeem op je netwerk draait, kan op pc, NAS, Raspberry Pi) nodig om ze te configureren. Het kan dat configuratie nu ook kan zonder controller maar met een Android app, maar ik heb mijn AP-AC-Lites nu al meer dan 3 jaar en toen kon het niet. Maar als je met meerdere SSIDs gaat werken, moet die controller continu draaien.

Of je houdt de Netgear in router mode en sluit daar je domotica op aan, voorzie dan nog een router tussen je Netgear en modem, waar alle andere switches op aangesloten zijn, en dan heb je je netwerk ook gescheiden. Probeer dan wel de antennes buiten de meterkast te brengen. Kost je dan ook geen snelheid met de andere AP's.

En wat betreft dat scheiden van je netwerk voor domotica, je smartphone en/of tablet luisteren ook continu naar Ok Google, tenzij je dat uitgeschakeld hebt. Je Chromecasts gaan wél op je eigen netwerk moeten want anders vind je ze niet om er naar te casten, dus uiteindelijk laat je Google daar toch binnen, dan zie ik niet zo in waarom de Google Home niet en de Chromecast wel.
Eens, ik zou idd. een VLAN voor de stofzuiger etc. maken, één voor gasten en een hoofd netwerk waar ook de smartphones, Chromecasts etc. op gaan
Pagina: 1