Ratingsysteem buurtparticipatieapps

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joellevdlaan
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 16-12-2022
Mijn vraag
Momenteel loopt er een onderzoek waar we willen bereiken om een beoordelingssysteem te bedenken voor Nederlandse buurtparticipatieapps. Het wordt een systeem met 5 sterren waarvan 1 privacy is. Om een ster helemaal of deels te krijgen dienen vragen beantwoord te worden. Welke vragen zouden jullie stellen om zoiets te testen? Je kan wel vragen 'houdt u zich aan de AVG?' maar dit wordt dan altijd met Ja beantwoord.

Beste antwoord (via joellevdlaan op 24-03-2020 11:43)

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Toestemming: Ah dat was me niet bekend. Tip: voortaan dat ook even aangeven.

‘Voldoet u aan de avg?’ is inderdaad zwaar onzinnig. En zou voor mij als ja/nee al meteen een no-no zijn de rating zinvol te vinden. Iedereen zegt ja als je er geen significant boetebeding bij hebt. Een aantal aspecten ervan uitvragen zou al beter zijn, paar eisen (als niet alles ja dan geen ster) plus paar wensen (als niet de meeste ja dan geen ster). Idealiter is een ervan de link naar de volledige openbare meest recente dpia.

Verder bijv dat er data wordt gedeeld met nul derden (anders dan overheden / rechters in de EER en alleen na geldige vordering). Dat er nul verwerkers zijn buiten de EER. Nul data onversleuteld wordt opgeslagen of getransporteerd (laat staan persoonsgegevens). Dat er een link is naar heldere beschrijving van het verdienmodel. Etc.

Beter: zet er een paar volkomen onafhankelijke mensen op die dubbelblind de concrete dpia en maatregelen etc beoordelen. Of doe het scoren door any gebruiker plus een competent team van mensen die continu zoeken naar misbruik. Kost je wel structureel tijd = geld.

Uitgaan van alleen wat het te scoren subject beweert en daar geautomatiseerd een score van maken, is IMHO sowieso onvoldoende.

Nadeel: amper tot geen gratis dienst krijgt een ster en gaat zich dus vast niet laten keuren, alleen goede slagers laten zich keuren.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Welkom @joellevdlaan

Het is - zeker bij "huiswerk" - niet de bedoeling een vraag over de muur te gooien. Dat lijkt hier wel te gebeuren zo. Zie ook Een enquête, onderzoek of schoolopdracht? Lees eerst dit!

Kan je meer info geven? Wat zijn de huidige concept-vragen c.q. gedachten / overwegingen?

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joellevdlaan
Beste @F_J_K
Ik heb het stuk gelezen, het is geen 'huiswerk' maar een onderzoek van het SIDN. Ik wil zeker meer informatie geven. Vanuit onderzoeksoogpunt is het juist handig om mensen een eigen invalshoek te geven en niet te veel in te kaderen wat het antwoord moet zijn. Ik zsm het bericht uitbreiden.

Voordat ik dit heb gepost heb ik een mail gestuurd en kreeg dit advies. De reden van de post is om te voorkomen om iets te 'bedenken' wat al bedacht is. Ik werk door iemand verwezen naar Tweakers. Het was ook niet perse de bedoeling om dit op een forum te zetten maar meer iemand te spreken die het beoordelingssyteem van tweakers heeft bedacht echter het forum werd geadviseerd vandaar het bericht.

Gr Joelle

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kodak
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-10 11:30

kodak

FP ProMod
Kan je wat meer achtergrond geven over het onderzoek? Is het toevallig dit project van een bedrijf dat geld krijgt van SIDNfonds?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Elke buurtparticipatieapp is inleveren van privacy. Je gaat mij niet vertellen dat iemand zo vrij is om 10000'en € gratis in zo'n project te stoppen.

Duckduckgo maar eens over de app Nextdoor...

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Toestemming: Ah dat was me niet bekend. Tip: voortaan dat ook even aangeven.

‘Voldoet u aan de avg?’ is inderdaad zwaar onzinnig. En zou voor mij als ja/nee al meteen een no-no zijn de rating zinvol te vinden. Iedereen zegt ja als je er geen significant boetebeding bij hebt. Een aantal aspecten ervan uitvragen zou al beter zijn, paar eisen (als niet alles ja dan geen ster) plus paar wensen (als niet de meeste ja dan geen ster). Idealiter is een ervan de link naar de volledige openbare meest recente dpia.

Verder bijv dat er data wordt gedeeld met nul derden (anders dan overheden / rechters in de EER en alleen na geldige vordering). Dat er nul verwerkers zijn buiten de EER. Nul data onversleuteld wordt opgeslagen of getransporteerd (laat staan persoonsgegevens). Dat er een link is naar heldere beschrijving van het verdienmodel. Etc.

Beter: zet er een paar volkomen onafhankelijke mensen op die dubbelblind de concrete dpia en maatregelen etc beoordelen. Of doe het scoren door any gebruiker plus een competent team van mensen die continu zoeken naar misbruik. Kost je wel structureel tijd = geld.

Uitgaan van alleen wat het te scoren subject beweert en daar geautomatiseerd een score van maken, is IMHO sowieso onvoldoende.

Nadeel: amper tot geen gratis dienst krijgt een ster en gaat zich dus vast niet laten keuren, alleen goede slagers laten zich keuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joellevdlaan
@Verwijderd

Yes dat klopt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joellevdlaan
@DJMaze

Bedankt, ik ga er komende dagen mee verder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kodak
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-10 11:30

kodak

FP ProMod
Je kan een voorbeeld nemen aan onderzoek van de Electronic Frontier Foundation. In de score card in resultaat van onderzoek naar sociale communicatie apps zijn bijvoorbeeld veel vragen gegeven die je bij iedere app en dienst met communicatie zou kunnen stellen.

Wat een onderzoek pas goed maakt is als de onderzoek voldoende verstand heeft van de materie. Je zal moeten begrijpen waar de vragen op gebaseerd zijn (waarom het relevant is om te weten hoe een iemand mee kan kijken in je communicatie), wie de betrokkenen zijn (wie hebben er direct en indirect een belang bij deze app en de gegevens. En dat stopt niet bij dit vinden wij relevante betrokkenen), hoe het bedrijfsmodel van de betrokkenen is opgebouwd is (of een bedrijf of stichting andere belangen heeft dan alleen een buurtapp aan te bieden of gebruiken, ook als ze die belangen zelf niet graag noemen of wegwuiven als niet relevant), of de deelnemers in controle zijn over hun gegevens (weten wie er toegang heeft tot je persoonsgegevens, toegang kunnen weigeren of intrekken), wie verantwoordelijk is voor bepalen van ongewenst gedrag in de app (is er controle? is er handhaving? Wie is aangewezen? Zijn er verplichtingen om de taken uit te voeren? Wat als er klachten zijn over de handhavers? ) Hoe en wie bepalen of een app relevant is? (wat als de organisatie die de app levert er mee stopt? Is er een SLA? Wat zijn mogelijke gevolgen als er well of geen concurrentie is van andere apps in de buurt? )

En dus ook de vraag aan de OP: wie zijn er bij dit onderzoek betrokken? De vraag die je stelt doe vermoeden dat je misschien niet heel veel van de materie lijkt te weten en ook nog niet zo veel zelf hebt onderzocht bij deze opdracht. Is dit project van SIDN of is hier een student een stage of schoolopdracht bij een bedrijf aan het doen dat geld heeft gekregen van SIDNfonds?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joellevdlaan
@kodak Bedankt!

Ik ben veiligheidskundige, geen ict'er en ik geef zeker toe dat ik er weinig van weet. Ik ben zelf junior onderzoeker dus er is voor mij nog genoeg te leren, vandaar ook de vraag naar hulp. Het onderzoek van SIDN is voor een deel uitbesteed aan mijn werkgever. Alvast heel erg bedankt voor jullie hulp, dit gaat heel erg schelen.
Pagina: 1