USB hub voor het lezen van IMEI en opladen van 10+ devices

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mellers
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 26-05 19:00
Hi allen,

Wij zijn bij ons op kantoor al een tijdje op zoek naar een manier om +-20 tablets tegelijk op te laden via een hub waarbij het ook mogelijk is om via USB de IMEI's van deze apparaten uit te lezen.

Voor de context: het gaat om een sales bedrijf met meerdere kantoren waarbij verkopers aan het eind van de dag hun tablets weer inleveren op kantoor. Vanuit het hoofdkantoor willen wij eigenlijk kunnen zien of alle tablets weer netjes op op de verschillende kantoren door het land zijn ingelverd en aan de oplader liggen

De meeste hubs die ik online kan vinden hebben of te weinig aansluitingen of maar een klein deel van de aansluitingen hebben de mogelijkheid om aparaten op te laden.

All tips zijn welkom!

Alvast bedankt!

Beste antwoord (via Mellers op 20-03-2020 16:14)

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:36
Mellers schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 15:44:
Dit zou inderdaad ideaal zijn. Het probleem hiermee is dat de verkopers vaak de wifi uitzetten zodat de tablets het langer volhouden overdag. Zelfde geld voor locatie services anders hadden we via findmydevices van google al kunnen zien of de apparaten netjes op kantoor lagen. Aangeven dat verkopers hier aan moeten denken hebben we geprobeert maar werkt helaas niet doordat er altijd wel een aantal zijn die dit weer vergeten.
Komen ze volgens een soort van vast schema terug? Kun je dan op de tablets niet "gewoon" afdwingen dat om 17:00 (random tijd) de wifi aan gaat?
Of indien tablet op locatie X is, zet wifi aan?

Met dingen als tasker? moet hier vast wel iets in te automatiseren zijn. Wellicht kun je dan zelfs een melding geven dat ze hem niet moeten vergeten op te laden O+

Edit: In combi met dit wellicht:
_ferry_ schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 15:48:
Dat zou je ook nog kunnen opvangen met tasker ofzo. Waarbij je taak de wifi of bluetooth aanzet zodra hij aan de lader ligt.

[ Voor 13% gewijzigd door Mar.tin op 20-03-2020 15:50 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Wat je nodig hebt is een device cart, niet een 'hub'. IMEI uitlezen lijkt me meer iets voor MDM?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mar.tin
[verwijderd]

[ Voor 93% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 14:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mellers
johnkeates schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 15:36:
Wat je nodig hebt is een device cart, niet een 'hub'. IMEI uitlezen lijkt me meer iets voor MDM?
Hier hebben we inderdaad ook naar gekeken maar deze kasten zijn erg prijzig. Om die reden proberen we nu uit te zoeken of we zelf iets vergelijkbaars kunnen doen op een DIY manier.
Mar.tin schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 15:37:
Is het niet makkelijker om een oplossing te maken die iets met wifi doet, en dan terugmeldt of hij laadt of niet?

Dan kun je een normale lader gebruiken :)
Dit zou inderdaad ideaal zijn. Het probleem hiermee is dat de verkopers vaak de wifi uitzetten zodat de tablets het langer volhouden overdag. Zelfde geld voor locatie services anders hadden we via findmydevices van google al kunnen zien of de apparaten netjes op kantoor lagen. Aangeven dat verkopers hier aan moeten denken hebben we geprobeert maar werkt helaas niet doordat er altijd wel een aantal zijn die dit weer vergeten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:07
Dan ipv WiFi iets met Bluetooth doen misschien, neem aan dat ze die wel aan laten staan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Dat zou je ook nog kunnen opvangen met tasker ofzo. Waarbij je taak de wifi of bluetooth aanzet zodra hij aan de lader ligt.

edit; Sterker nog, hiermee zou je volgens mij zelfs een mailtje of iets kunnen laten sturen zodra verbonden.

[ Voor 59% gewijzigd door _ferry_ op 20-03-2020 15:53 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Mar.tin
Komen ze volgens een soort van vast schema terug? Kun je dan op de tablets niet "gewoon" afdwingen dat om 17:00 (random tijd) de wifi aan gaat?

Met dingen als tasker? moet hier vast wel iets in te automatiseren zijn. Wellicht kun je dan zelfs een melding geven dat ze hem niet moeten vergeten op te laden O+

_ferry_ schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 15:48:

[ Voor 13% gewijzigd door Mar.tin op 20-03-2020 15:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-09 02:46

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

[...]

Hier hebben we inderdaad ook naar gekeken maar deze kasten zijn erg prijzig. Om die reden proberen we nu uit te zoeken of we zelf iets vergelijkbaars kunnen doen op een DIY manier.
Op zich leuk natuurlijk, maar ik snap dat nooit zo goed. Je geeft dus wel tienduizenden euro's uit om je sales mensen van tablets te voorzien, maar het beheer daarvan mag dan weer niks kosten 8)7

Misschien handig om even te vermelden over wat voor tablets het gaat. Want als je hier al een DIY oplossing voor wilt bedenken, dan zal dat meer van de tablets afhangen dan dat je een USB hub gaat vinden die dit tabletonafhankelijk voor je gaat oplossen denk ik.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IThom
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 12-09 20:54
Gaat het om Android / Windows / iOS tablets? de mogelijkheden daarvoor zijn verschillend over het algemeen.
Voor de meeste zijn er mogelijkheden via Mobile Device Management, zo heb je op Android bijvoorbeeld mogelijkheden om op bepaalde locaties Wi-Fi in te schakelen, bijvoorbeeld als ze in de buurt van een van de kantoren zijn.

Met iets uitgebreidere informatie kunnen er specifiekere tips / uitleg worden gegeven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:07
IThom schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 15:59:
..zo heb je op Android bijvoorbeeld mogelijkheden om op bepaalde locaties Wi-Fi in te schakelen, bijvoorbeeld als ze in de buurt van een van de kantoren zijn.
Moeten ze wel weer GPS hebben.. Maar idd, meer info over de apparaten zou al veel helpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mellers
Nielson schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 15:47:
Dan ipv WiFi iets met Bluetooth doen misschien, neem aan dat ze die wel aan laten staan?
Alles wat uitgezet kan worden wordt helaas soms uitgezet, zelfs netwerkverbindingen. Om vervolgens verbaasd op te bellen waarom automatische postcode checks het niet doen ;( 8)7
Mar.tin schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 15:49:
[...]

[...]
Nee verkopers lopen eigenlijk constant in en uit vandaar dat hierop managen erg lastig is.

Tasker kende ik niet maar dat ziet er interessant uit, ik ga daar maar eens induiden om te zien wat er mogelijk is.
Orion84 schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 15:58:
[...]

Op zich leuk natuurlijk, maar ik snap dat nooit zo goed. Je geeft dus wel tienduizenden euro's uit om je sales mensen van tablets te voorzien, maar het beheer daarvan mag dan weer niks kosten 8)7

Misschien handig om even te vermelden over wat voor tablets het gaat. Want als je hier al een DIY oplossing voor wilt bedenken, dan zal dat meer van de tablets afhangen dan dat je een USB hub gaat vinden die dit tabletonafhankelijk voor je gaat oplossen denk ik.
Tell me something.. had graag carts gehaald maar als er "geen budget" is moet dat helaas soms geacepteerd worden. Prioriteiten liggen elders.
IThom schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 15:59:
Gaat het om Android / Windows / iOS tablets? de mogelijkheden daarvoor zijn verschillend over het algemeen.
Voor de meeste zijn er mogelijkheden via Mobile Device Management, zo heb je op Android bijvoorbeeld mogelijkheden om op bepaalde locaties Wi-Fi in te schakelen, bijvoorbeeld als ze in de buurt van een van de kantoren zijn.

Met iets uitgebreidere informatie kunnen er specifiekere tips / uitleg worden gegeven.
Het gaat inderdaad om android tablets van Sony en Samsung, durf even niet uit mn hoofd te zeggen wat voor modellen maar dit kan ik even uitzoeken. De device manager van Google zelf is helaas erg beperkt hierin.

Dank voor de (thinking out of the box) input allemaal!
Ik ga eens uitzoeken wat wij met Tasker of vergelijkbare programma's kunnen doen om bepaalde taken als wifi aanzetten te forceren. Dan weten we iniedergeval al of de tablets op kantoor zijn door de google device manager waar we ook accu percentages kunnen zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IThom
Nielson schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 16:01:
[...]
Moeten ze wel weer GPS hebben.. Maar idd, meer info over de apparaten zou al veel helpen.
Als ze een IMEI hebben (dus een baseband voor mobiel netwerk) dan zullen ze normaal gesproken ook GPS hebben.

ontopic: Bij ons gebruiken we voor net iets anders maar ongeveer hetzelfde concept de ICY Box met 7 USB aansluitingen. Dit is een USB hub met externe voeding zodat telefoons opgeladen en geupdate kunnen worden. Daar hebben wij goede ervaringen mee, dus die wil ik wel aanraden.
Ik geloof dat er ook een variant met 13 aansluitingen is, als je er daar 2 van gebruikt zou dat moeten volstaan. Je zult dan natuurlijk wel nog iets van een programmaatje moeten hebben om alles te registreren, en als je dan alles vanuit het hoofdkantoor wil uitlezen zul je mijns inziens een maatwerkprogramma moeten laten maken.

EDIT: Ik gebruik op mijn telefoon de antidiefstal software Cerberus App, zij bieden volgens mij ook mogelijkheden voor meerdere licenties aan voor apparaatbeheer. Wees dan uiteraard wel duidelijk naar het personeel dat de apparaten gemonitord worden.

[ Voor 13% gewijzigd door IThom op 20-03-2020 16:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Als een cart te duur is dan is inventory management blijkbaar niet belangrijk en is ` zien of alle tablets weer netjes op op de verschillende kantoren door het land zijn ingeleverd` niet echt haalbaar.

Met MDM kan je zowel de device status als locatie binnen krijgen. Zit standaard in GSuite en Office356 als je en van die twee gebruikt.

Qua opladen heb je niet een hub nodig maar een multiport charger. Zo kan een powerstrip met IKEA KOPPLA al goed genoeg werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mellers
IThom schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 16:14:
[...]

Als ze een IMEI hebben (dus een baseband voor mobiel netwerk) dan zullen ze normaal gesproken ook GPS hebben.

ontopic: Bij ons gebruiken we voor net iets anders maar ongeveer hetzelfde concept de ICY Box met 7 USB aansluitingen. Dit is een USB hub met externe voeding zodat telefoons opgeladen en geupdate kunnen worden. Daar hebben wij goede ervaringen mee, dus die wil ik wel aanraden.
Ik geloof dat er ook een variant met 13 aansluitingen is, als je er daar 2 van gebruikt zou dat moeten volstaan. Je zult dan natuurlijk wel nog iets van een programmaatje moeten hebben om alles te registreren, en als je dan alles vanuit het hoofdkantoor wil uitlezen zul je mijns inziens een maatwerkprogramma moeten laten maken.

EDIT: Ik gebruik op mijn telefoon de antidiefstal software Cerberus App, zij bieden volgens mij ook mogelijkheden voor meerdere licenties aan voor apparaatbeheer. Wees dan uiteraard wel duidelijk naar het personeel dat de apparaten gemonitord worden.
Deze hubs van ICY hadden wij ook al bekeken inderdaad. Op de website staat echter dat maar 1/2 van de poorten ook opladen en dat de rest alleen voor data transfer is? Weet je toevallig welk model jullie gebruiken?
johnkeates schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 16:29:
Als een cart te duur is dan is inventory management blijkbaar niet belangrijk en is ` zien of alle tablets weer netjes op op de verschillende kantoren door het land zijn ingeleverd` niet echt haalbaar.

Met MDM kan je zowel de device status als locatie binnen krijgen. Zit standaard in GSuite en Office356 als je en van die twee gebruikt.

Qua opladen heb je niet een hub nodig maar een multiport charger. Zo kan een powerstrip met IKEA KOPPLA al goed genoeg werken.
Belangrijk is het zeker maar het budget is simpelweg gelimiteerd. Carts voor honderden tablets halen is een flinke investeering.

De KOPPLA kan inderdaad handig zijn als compactere laadoplossing maar wij hebben nu al iets vergelijkbaars in gebruik. Het ging ons meer om de mogelijkheid om tegelijk op te laden en devices te herkennen maar dit laatste gaan we nu waarschijnlijk doen door middel van de eerder gegeven tips als het gebruik van Tasker en apparaatherkenning op basis van apparaat naam over wifi.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IThom
Mellers schreef op maandag 23 maart 2020 @ 12:23:
Deze hubs van ICY hadden wij ook al bekeken inderdaad. Op de website staat echter dat maar 1/2 van de poorten ook opladen en dat de rest alleen voor data transfer is? Weet je toevallig welk model jullie gebruiken?
Wij maken gebruik van de ICY Box IB-AC618 maar dat is dus de 7-poorts variant.
Toestellen laden gewoon op (5V/0.5A), maar snelladen(5V/2.1A) werkt alleen met de 7e poort.
Gezien de tablets daar de nacht blijven liggen zou dat geen probleem moeten geven.

Ik verwacht dat dit hetzelfde zal zijn voor de 13-poorts variant, maar dat kan ik niet bevestigen.
Pagina: 1