Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Topicstarter
Ik heb een raar bootprobleem.

Maar laat ik eerst beginnen met de hardware die ik gekocht heb:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i3-9100 Boxed€ 127,26€ 127,26
1MoederbordenASRock H370M Pro4€ 94,56€ 94,56
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16€ 81,90€ 81,90
1VoedingenCooler Master MWE Bronze 450W V2€ 45,04€ 45,04
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 348,76

Zoals gebruikelijk, eerst even proberen voor dat je alles in de kast bouwt. Ten minste dat ik was ik altijd doen. En ja, alles werkt correct. Fijn en prettig. Even bios instellingen nalopen en dan herstarten.

Raar... hij start niet meer op. Nou ja, bios-reset-jumper dan. Start ook niet op. Mmmm.
Balen. Even lunchen.

Na de lunch doet hij het weer. Tot ik hem uit en aan zet.
En dat is elke keer. Als ik alles loshaal en 5 minuten wacht, start het moederbord op en kom ik in de bios. Dan werkt hij goed. Maar als ik hem opnieuw opstart, maar niet uit op welke manier, krijg ik geen beeld meer. Ventilator draait en hij regeert op 4 seconden de uitkop, maar geen beeld. Ook niet met externe videokaart.

Alleen alles eruit, 5 minuten wachten en dan start hij weer op.

De voeding zit in een stopcontact met randaarde. Ook ander stopcontact geprobeerd.
Bios geupdate naar versie 4.2
Mem staat op 2133 (standaard doe mobo zelf).
Nog steeds niet meer aangesloten als Mobo, CPU, Toetsenbord&muis, geheugen. That's it.

Ik heb geprobeerd te zoeken, maar ik gebruik of de juist zoektermen niet, maar krijg niets gevonden of juist veel te veel.

Iemand suggesties?

Nogmaals. Hij was niet ingebouwd. Dus het zijn geen afstandbusjes of dergelijke dingen. Want zo ver ben ik nog niet.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 05:44
Welke bios zit erop? P4.00, P4.10 of P4.20?
https://www.asrock.com/MB/Intel/H370M%20Pro4/index.asp#CPU
https://www.asrock.com/MB/Intel/H370M%20Pro4/index.asp#BIOS

Heb je naast het instellingen nalopen ook nog iets aangepast? Even weer terug naar default?

Op welke snelheid draait het geheugen? Heb je geen geheugen liggen met native 2666MHz (of lager)?
https://www.asrock.com/MB...4/index.asp#Specification
- Supports DDR4 2666 / 2400 / 2133 non-ECC, un-buffered memory

Heb je nog een andere voeding om mee te testen? Deze moet voldoen, maar kan natuurlijk DOA zijn.

[ Voor 8% gewijzigd door mitsumark op 21-03-2020 00:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Topicstarter
P 4.20

Geheugen draait op 2133.

En nee, geen andere voeding om mee te testen helaas

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01:03

GaMeOvEr

Is een hork.

Cyberpope schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 07:47:
P 4.20

Geheugen draait op 2133.

En nee, geen andere voeding om mee te testen helaas
Kun je het moederbord niet aansluiten met je oude voeding?

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Topicstarter
nee, die heeft de 8 voudige CPU stekker niet. Slechts de 4 voudige. Dat durf ik niet zo goed aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Cyberpope schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 11:46:
nee, die heeft de 8 voudige CPU stekker niet. Slechts de 4 voudige. Dat durf ik niet zo goed aan.
Oh, dat heb ik meermaals zonder problemen zo aangesloten. Zeker omdat je geen high-power CPU en dikke videokaart hebt.

Als je board het echt nodig heeft, start hij gewoon niet op.

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Kan je je RAM in de BIOS niet vastzetten op 2400? Dat is namelijk de aanbevolen snelheid voor je CPU.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Topicstarter
GaMeOvEr schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 11:49:
[...]

Oh, dat heb ik meermaals zonder problemen zo aangesloten. Zeker omdat je geen high-power CPU en dikke videokaart hebt.

Als je board het echt nodig heeft, start hij gewoon niet op.
Moet ik de 4 pins dat links of rechts zetten? Of pas hij maar op 1 manier?

Edit: Hij wil in elk geval niet opstarten met alleen de 24 pins connector aangesloten.
MAX3400 schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 11:51:
Kan je je RAM in de BIOS niet vastzetten op 2400? Dat is namelijk de aanbevolen snelheid voor je CPU.
Ja dat kan en gedaan. Geen effect.

Iets lijkt spanning vast te houden.
Want alles uitzetten is niet genoeg
Zelfs alles eruit trekken is niet genoeg (dus alle voedingskabel van het mobo, en stekker uit voeding) en dan meteen weer aansluiten is niet genoeg

Nee, hij moet echt 5 minuten (minimaal) van de stroom af, wil hij het weer doen.

[ Voor 46% gewijzigd door Cyberpope op 21-03-2020 12:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Nu online

MAX3400

@Cyberpope domme vraag: is je stopcontact geaard? En dan niet alleen ijzeren pinnetjes maar daadwerkelijk geaard tot de meterkast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Topicstarter
Dat is zeker geen domme vraag. Daar had ik ook al aan gedacht namelijk. (zie ook TS)

En ja, dat zijn ze. En als het goed is zijn ze ook aangesloten. Maar 2 verschillende stopcontacten geprobeerd.
Zelfs mijn vakantieverlengsnoer gezocht en direct vanuit de meterkast naar mijn pc kamer gelegd.
En dat bracht geen verbetering.

Die had ik zelf ook in het snotje.

Voor de volledigheid zelfs een niet geaard stopcontact geprobeerd, voor het geval ik rare spanningen in mijn meterkast zou hebben...

Ik ga eens testen of mijn aarde goed is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Nu online

MAX3400

Cyberpope schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 12:52:

Ik ga eens testen of mijn aarde goed is...
Fohn aanzetten in bad... :+
Vanzelfsprekend mijn grapje niet uitvoeren maar dat staat ook op elke handleiding van fohns vermeld!

Ik vraag me degelijk af of er geen lekspanning "in" je moederbord optreedt. Normaliter heeft het I/O-paneel aan de achterkant als "enige" de mogelijkheid om lekspanningen af te voeren naar de behuizing. Vanzelfsprekend gaat dat normaliter over zeer lage spanningen (soms niet eens voelbaar of van invloed) maar toch.

Inbouwen in een case is lastiger en kost even tijd maar je weet nu toch al dat het los op het bureau niet werkt; het wordt waarschijnlijk dus niet erger in de case?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Cyberpope schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 12:11:
Moet ik de 4 pins dat links of rechts zetten? Of pas hij maar op 1 manier?

Edit: Hij wil in elk geval niet opstarten met alleen de 24 pins connector aangesloten.
Hij kan maar in een van de 4 openingen, dus je kunt hem alleen maar links (of rechts,weet het even niet meer) aansluiten, door de orientatie van de pins. Je kunt hem dus niet in de verkeerde helft stoppen.

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten_E
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 12-09 17:38
Had een soortgelijk probleem bij mijn pc (wel starten, maar ventilatoren draaiden 5-10 minuten voordat de pc opstartte en in BIOS kwam), bleek dat het laagspanningsgedeelte van de voeding defect was.

Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Topicstarter
MAX3400 schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 12:55:
Inbouwen in een case is lastiger en kost even tijd maar je weet nu toch al dat het los op het bureau niet werkt; het wordt waarschijnlijk dus niet erger in de case?
Ik heb nog nooit meegemaakt dat iets in de kast wel werkte, maar daarbuiten niet.
Dus ga ik geen enkel risico lopen om het in te bouwen. Nu is er geen spoortje te zien op het mobo omdat hij nooit bevestigd heeft gezeten. I/O shield zit nog gesealed in de verpakking.

Dus ik ga even dat in stand laten voor het geval ik hem terug moet zenden. Liever niet, maar lijkt me steeds meer dat het daarop uit gaat draaien. Enige vraag of ik dan het mobo of voeding moet terug sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Topicstarter
GaMeOvEr schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 13:18:
[...]

Hij kan maar in een van de 4 openingen, dus je kunt hem alleen maar links (of rechts,weet het even niet meer) aansluiten, door de orientatie van de pins. Je kunt hem dus niet in de verkeerde helft stoppen.
Helaas. Mijn oude voeding geeft exact hetzelfde resultaat. Dus zit in het mobo, geheugen of processor.
Ik gok het moederbord. Bummer. Gaan we het circus met terugzenden in. Zal flink foto's maken, voordat we de claim krijgen dat ik iets gemold heb bij assemblage.

Maar geloof niet het zou kunnen omdat ik de processor niet goed geplaatst heb of daarin iets gemold heb. Dan zou hij ook niet booten. De rest doet hij namelijk perfect. Zelfs als ik een SSD eraan hang, draait gewoon windows. Tot het moment dat ik hem reboot...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Cyberpope schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 21:26:
[...]

Helaas. Mijn oude voeding geeft exact hetzelfde resultaat. Dus zit in het mobo, geheugen of processor.
Ik gok het moederbord. Bummer. Gaan we het circus met terugzenden in. Zal flink foto's maken, voordat we de claim krijgen dat ik iets gemold heb bij assemblage.

Maar geloof niet het zou kunnen omdat ik de processor niet goed geplaatst heb of daarin iets gemold heb. Dan zou hij ook niet booten. De rest doet hij namelijk perfect. Zelfs als ik een SSD eraan hang, draait gewoon windows. Tot het moment dat ik hem reboot...
En bij een reboot is het echt geen beeld geven, dus niet dat hij niet boot of iets dergelijks?

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Topicstarter
GaMeOvEr schreef op zondag 22 maart 2020 @ 00:41:
[...]

En bij een reboot is het echt geen beeld geven, dus niet dat hij niet boot of iets dergelijks?
Dat is lastig te zien zonder beeld. Maar volgens mij boot hij helemaal niet op.
Ja, de ventilator draait (maar die blijft ook draaien, geen dip of zo als hij reset), maar daar houdt het mee op. De num-lock en caps-lock lampjes reageren niet. Wel kan ik hem uitzetten als ik het knopje 4 seconden in gedrukt houdt... Ik had een minispreakertje gevonden, maar die doet niets volgens mij. Dus op piepjes kan ik niet controleren.

Bij externe videokaart exact hetzelfde gedrag.

[ Voor 3% gewijzigd door Cyberpope op 22-03-2020 07:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Cyberpope schreef op zondag 22 maart 2020 @ 07:49:
[...]

Dat is lastig te zien zonder beeld. Maar volgens mij boot hij helemaal niet op.
Ja, de ventilator draait (maar die blijft ook draaien, geen dip of zo als hij reset), maar daar houdt het mee op. De num-lock en caps-lock lampjes reageren niet. Wel kan ik hem uitzetten als ik het knopje 4 seconden in gedrukt houdt... Ik had een minispreakertje gevonden, maar die doet niets volgens mij. Dus op piepjes kan ik niet controleren.

Bij externe videokaart exact hetzelfde gedrag.
Hmm. Klinkt inderdaad naar helemaal niet opstarten. Dan is het ook geen vaag boot probleem.

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Visgek82
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 09:01
laat maar, niet goed gelezen.

[ Voor 87% gewijzigd door Visgek82 op 23-03-2020 07:46 ]

Ryzen 7 7700X , 32 GB RAM, ProArt 4080 Super, MSI B650 Tomahawk, 2x2tb NVME

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 01:34
Ik krijg toch het idee dat 450watt niet genoeg is om door de boot heen te komen.

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeryz
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10-09 11:50
Mel33 schreef op maandag 23 maart 2020 @ 07:52:
Ik krijg toch het idee dat 450watt niet genoeg is om door de boot heen te komen.
450 watt is meer dan genoeg om door een boot te komen. Die 450 watt gaat dit systeem nooit nodig hebben.

- Heb je al geprobeerd met 1 geheugenbankje te starten? Of met de andere als die het niet doet :P
- De goede geheugenslots gebruikt?
- Je kunt voor de zekerheid je processor eens demonteren om te kijken of er tòch misschien een pinnetje krom is
- ik denk dat je dan alles wel hebt geprobeerd... RMA'en maar!

[ Voor 34% gewijzigd door jeryz op 23-03-2020 08:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Topicstarter
JeRyZ schreef op maandag 23 maart 2020 @ 08:00:
[...]

450 watt is meer dan genoeg om door een boot te komen. Die 450 watt gaat dit systeem nooit nodig hebben.

- Heb je al geprobeerd met 1 geheugenbankje te starten? Of met de andere als die het niet doet :P
- De goede geheugenslots gebruikt?
- Je kunt voor de zekerheid je processor eens demonteren om te kijken of er tòch misschien een pinnetje krom is
- ik denk dat je dan alles wel hebt geprobeerd... RMA'en maar!
Ja. En vergis je niet. Bij een koude boot start hij perfect en kan ik alles doen. Windows werk dan perfect. (niet alles getest ivm beperkte windows installatie)

Ja, alle geheugenbankjes en combinaties getest.

Zal zo foto plaatsen.. Geen pinnetje krom.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d17hBdLFxS_9s856WngQd-IjXxs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VqOCBBVESJk7HGIQUmfE9DS0.jpg?f=fotoalbum_large

Hij is al retour. Wel alleen het mobo, dus hoop dan ook maar dat het daarin zit.

[ Voor 13% gewijzigd door Cyberpope op 23-03-2020 17:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeryz
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10-09 11:50
Ja, alle geheugenbankjes en combinaties getest.

Zal zo foto plaatsen.. Geen pinnetje krom.
Okee, dan heb je alles gedaan wat je zelf kan proberen.
Ja. En vergis je niet. Bij een koude boot start hij perfect en kan ik alles doen. Windows werk dan perfect. (niet alles getest ivm beperkte windows installatie)
Er kunnen rare problemen zijn met elektronica, warm of koud. Zelf ook al vaak vage problemen meegemaakt, meestal componenten defect.

RMA en een andere!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Topicstarter
nieuw moederbord gekregen. probleem opgelost

Pagina: 1