Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeandroMarceddu
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 04-08-2023
Hey tweakers!

Ik ben recent pas begonnen met RPi en wil hierbij een modbus communicatie aanleggen, dit tussen mijn RPi en een toestel.
Echter met de beste wil van de wereld willen deze niet communiceren.
Ik gebruik een RS485 naar USB stickje. Draden zijn juist gewired (3x bevestigd en nagemeten).
Zowel op Windows noch op RPi krijg ik enige vorm van communicatie. Dit terwijl alle settings kloppen (baud, slave, parity, start stop bits, etc etc)

Iemand enig idee?

Ik lees hier veel over een termination resistor, echter kan ik mij bij klanten waar ik kom (die modbus gebruiken) nergens geen enkele resistor herinneren, ook niet als ons toestel de enige is zoals nu het geval.

Het enige wat ik me behalve die resistor nog kan bedenken is dat ik geen twisted wire gebruik en deze is omwille van het corona virus ook buiten mogelijkheden om te gebruiken, tenzij iemand me hier een paar metertjes wilt verkopen? ;)

Graag jullie meningen of gedachten, bedankt alvast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Butler
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 26-09 13:06
Die end of line resistor van 120 Ohm is een 'impedance' weerstand die vooral op langere modbus netwerken ingezet moet worden bij de laatste slave.

Ik heb in het verleden veel elende gehad met USB modbus kaartjes, zitten er LED's op zodat je kunt zien of je poort uberhaupt probeert data te verzenden?

Het probleem kan in de drivers, de USB configuratie, de bedrading of in de slave zitten; je slave is goed geconfigureerd?

at your service

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16:06
Ik ben daar laatst ook mee bezig geweest en heb met de usb naar RS485 stick en aan de andere kant een RS485 naar RS232 converter geen afsluitweerstanden voor nodig gehad voor een afstand van iets van 6 meter. Kan je wat meer vertellen van de apparatuur die je gebruikt? Heb je wel het juiste slave id?

Edit:
Ik heb deze usb naar RS485:
https://www.reichelt.nl/r...lmP7aEoaAtRwEALw_wcB&&r=1

Deze werkt bij mij zowel onder Windows als aan de Rpi

[ Voor 39% gewijzigd door Invisible_man op 20-03-2020 13:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ProAce
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 20:41
Voor je twisted wire, wat wij vaak doen is een stuk ethernet kabel gebruiken.

Maar ook zonder zou over korte afstand de data prima aan moeten komen, ben wel benieuwd wat je hoe hebt aangesloten en waarmee je het probeert uit te lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeandroMarceddu
Hierbij bevestig ik dat ik de juiste settings heb. Slave ID = 1, instelbaar op scherm van instrument. Alsook baudrate instelbaar. Deze is dus ook juist.
Interne documenten (wij zijn de maker van dit apparaat; maar ik ben maar een onderhouds-kereltje met een persoonlijke interesse ;)) tonen mij de rest van de instellingen ook correct.

@Invisible_man deze gebruik ik ook.

@The_Butler Neen, geen LEDs aanwezig. Over USB config; het werkt op zowel Windows (waar deze correct is volgens QModMaster) als op RPi niet.

@ProAce A -> +, B -> -. Tools op RPi: MinimalModbus python library (deze geeft weer "Geen respons van instrument), op Windows gebruik ik QModMaster.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Butler
Kan je ook zeker ervan zijn dat beide partners dezelfde Ground hebben? Daar ben ik ook eens mee in de problemen gekomen....

Ik werk trouwend voor mijn werk dagelijks met Modbus; ben nu bezig voor een project met 34! slaves, das als je meer informatie plaatste kan ik altijd een blik voor je werpen.

[ Voor 42% gewijzigd door The_Butler op 20-03-2020 14:02 ]

at your service

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeandroMarceddu
The_Butler schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 14:01:
Kan je ook zeker ervan zijn dat beide partners dezelfde Ground hebben? Daar ben ik ook eens mee in de problemen gekomen....

Ik werk trouwend voor mijn werk dagelijks met Modbus; ben nu bezig voor een project met 34! slaves, das als je meer informatie plaatste kan ik altijd een blik voor je werpen.
Je bedoelt dat ze juist verbonden zijn? Ik heb A met + en B met -. Deze waren in het begin omgekeerd per ongeluk.

EDIT: Bedankt! Dat hou ik zeker in het achterhoofd!

[ Voor 4% gewijzigd door LeandroMarceddu op 20-03-2020 14:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
Heb je ook de mogelijkheid om of met een apparaat te testen waarvan je weet dat die werkt, of met een master waarvan je zeker weet dat deze het doet? Dan kan je stapje voor stapje testen wat wel werkt en wat niet. Die stick kan je ook aan een windows pc hangen waar hij als een seriele poort gezien wordt en daar met een mobus testtool welke wat meer diagnotische gegevens teruggeeft testen (bijvoorbeeld een fout crc getal door verminking).

Wat ik verder nog kan bedenken is dat RS485 er in een twee draads en een vier draads aansluiting is en ook al kan je een vier draards apparaat aan een twee draads master aansluiten, heb ik daar in het verleden wel eens problemen mee gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Butler
LeandroMarceddu schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 14:05:
[...]

Je bedoelt dat ze juist verbonden zijn? Ik heb A met + en B met -. Deze waren in het begin omgekeerd per ongeluk.

EDIT: Bedankt! Dat hou ik zeker in het achterhoofd!
Nee, je hebt A+, B+ en (draadje op pin 5 meestal) de grond, of aarde. Vooral als je met een laptop werkt kan dit draadje nog wel eens het verschil maken, want de aarde van je laptop hoest niet hetzelfde te zijn als de aarde van je instrument (spreek uit ervaring)

at your service

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 29-09 11:59

SA007

Moderator Tweaking
@LeandroMarceddu Ik zou bij elke instelling ook proberen de draadjes om te draaien.
Helaas zijn A/B benamingen niet gestandaardiseerd, kom vaak tegen dat 'andersom' opeens werkt.
Ook al lijkt dat niet te kloppen met de documentatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeandroMarceddu
Invisible_man schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 14:07:
Heb je ook de mogelijkheid om of met een apparaat te testen waarvan je weet dat die werkt, of met een master waarvan je zeker weet dat deze het doet? Dan kan je stapje voor stapje testen wat wel werkt en wat niet. Die stick kan je ook aan een windows pc hangen waar hij als een seriele poort gezien wordt en daar met een mobus testtool welke wat meer diagnotische gegevens teruggeeft testen (bijvoorbeeld een fout crc getal door verminking).

Wat ik verder nog kan bedenken is dat RS485 er in een twee draads en een vier draads aansluiting is en ook al kan je een vier draards apparaat aan een twee draads master aansluiten, heb ik daar in het verleden wel eens problemen mee gehad.
Zulk testtooltje heb ik jammer genoeg niet beschikbaar. Dit is een tweedraads aansluiting bij beiden, zowel toestel als USB'tje. Ik heb hier nog een andere print liggen, ga deze nu eens proberen aansluiten.
The_Butler schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 14:07:
[...]

Nee, je hebt A+, B+ en (draadje op pin 5 meestal) de grond, of aarde. Vooral als je met een laptop werkt kan dit draadje nog wel eens het verschil maken, want de aarde van je laptop hoest niet hetzelfde te zijn als de aarde van je instrument (spreek uit ervaring)
Heb een 2draads systeem hier, er is geen grond beschikbaar.
SA007 schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 14:11:
@LeandroMarceddu Ik zou bij elke instelling ook proberen de draadjes om te draaien.
Helaas zijn A/B benamingen niet gestandaardiseerd, kom vaak tegen dat 'andersom' opeens werkt.
Ook al lijkt dat niet te kloppen met de documentatie.
Nogmaals geprobeerd, geen success

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
[b]LeandroMarceddu schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 14:16:
Zulk testtooltje heb ik jammer genoeg niet beschikbaar. Dit is een tweedraads aansluiting bij beiden, zowel toestel als USB'tje. Ik heb hier nog een andere print liggen, ga deze nu eens proberen aansluiten.
Kan je eventueel een modbus master tool voor windows sturen via een DM als je er behoefte aan hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeandroMarceddu
Invisible_man schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 14:22:
[...]

Kan je eventueel een modbus master tool voor windows sturen via een DM als je er behoefte aan hebt?
Altijd leuk, dankjewel!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Invisible_man
Zie DM :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LeandroMarceddu
Probleem gevonden; blijkbaar waren er geen drivers geinstalleerd op Windows. Op RPi was het een ander verhaal.

Bleek dat ik dus op Windows het juiste opriep maar vanwege gebrek aan Drivers en een dus foutive/nietwerkende COM poort geen resultaat kreeg.
Op RPi vroeg ik dus het foute op waardoor ik geen resultaat kreeg, dus ook geen verbinding aldus module.

Voor degene die de driver zoeken; hier vond ik 'm. https://forum.arduino.cc/index.php?topic=397368.0
Pagina: 1