• Coolstart
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 21-03 20:50
Hello! Het probleem dat ik wil oplossen: Veel mensen werken nu thuis maar de kwaliteit (bitrate) van Hangouts laat vaak de wensen over. Veel digitale haperingen in stemmen. Hebben jullie nog ideeën/tools die ik kan verwerken om het probleem op te lossen?

Voor de duidelijkheid: Mijn verbinding is top, ik wil enkel een guide maken voor anderen. Het gaat niet over de opnamekwaliteit ( is ander topic) van de microfoon maar van de verbinding zelf.

Ik ga eerst zelf op onderzoek en met alle info + jullie tips ga ik op Notion een stappenplan opmaken in een poging om ervoor de zorgen dat mensen thuis de mogelijkheid hebben om 1. Het probleem op te sporen en 2. het op te lossen. Zodra Notion klaar is zet ik het publiek.

Ik tracht nu 2 zaken te doen:

Stap 1: De algemene oorzaak te detecteren (Wat zijn hier de beste audit tools voor?)

• mogelijk zij de servers overbelast? (Dit lijkt me onwaarschijnklijk sinds het enkel gaat over voice calls. en het probleem continu is)
  • Kinderen of andere bewoners zitten bij de thuiswerkers op het netwerk te Netflixen en trekken de lijn toe omdat de meeste thuisrouters geen ‘Quality Of Service’ (QoS)-feature hebben
  • Mensen zitten te ver van hun router
  • Draadloze routers hebben een instabiel signaal door externe factoren(microgolfoven, andere wifisignalen..)

2. Een stappenplan op te zetten zodat mensen stapsgewijs de stabiliteit van hun verbinding kunnen testen en verbeteren. Zou er zo kunnen uitzien:

• Als vuistregel zou ik voorstellen dat je op moet toezien dat alle balkjes van de signaalsterkte volgekleurd zijn om het negatieve effect van potentiële stoorzenders uit te sluiten.
  • Indien je geen goed signaal hebt moet je u verplaatsen naar een andere ruimte, werken via een netwerkkabel
  • Als dat niet mogelijk een accespoint/repeater installeren. Ik dacht aan een TP-Link RE450 omdat het via WPS heel makkelijk te installeren is voor een leek. Het is ook goedkoper dan een powerline adaptor met wifi.Indien niet kan je het via de app installeren
  • Je kan in detail de signaalsterkte van uw wifi-verbinding nakijken: Bij macOS = Option + click op wifi symbool --> Geeft je Tx snelheid (145Mbps) Ruis -98dBm en RSSI: -47dBm. Laat ons zeggen dat Tx minimaal 100 moet zijn voor de zekerheid en dat de RSSI minimaal 30dBM verschillend moet zijn van de ruis. Geen idee hoe je zo'n detail view in windows kan bekijken
  • Dan heb je nog QoS: Ervoor zorgen dat je ofwel een gegarandeerde bandbreedte hebt, ofwel dat je geen kids of andere huisgenoten hebt die uw lijncapaciteit dichtknijpen. Hiervan heb ik geen idee hoe je dat simpelweg kan meten. Oplossen kan volgens mij enkel met een goede router.??
  • Zijn er nog tips, tools waar je aan denkt?
Ik ga nu Wifi-heat mappers testen. Even kijken hoe gebruikvriendelijk ze zijn.
Bijvoorbeeld: https://www.tamos.com/products/wifi-site-survey/wireless.php

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:02

Barrycade

]3/\/?/?`/(/\|)[-

Netwerkkabel gebruiken en niet via VPN dat is mijn geheim.

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11:26
Voice over consumentenverbindingen, en dan vooral WIFI, gaat nooit 100% werken. Als het werkt is het leuk, werkt het minder met haperingen en dergelijken, is dit ook logisch.

Om het zo goed mogelijk te laten werken is een kabelverbinding (UTP) noodzakelijk.
Is dat op geen enkele manier mogelijk, dan een goede 5GHZ verbinding (dus niet 1 SSID op 2 frequenties maar een apart 5GHZ SSID).

Er is niet iets als software of tools beschikbaar, bij voice hoor je bijna ieder pakketje wat verloren gaat. Een goede verbinding is essentieel, dus kabel.

Who's general failure, and why is he reading my disk?

• MarcoC
  • Laatst online: 15:12
Ora et Labora schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 13:45:
Voice over consumentenverbindingen, en dan vooral WIFI, gaat nooit 100% werken. Als het werkt is het leuk, werkt het minder met haperingen en dergelijken, is dit ook logisch.

Om het zo goed mogelijk te laten werken is een kabelverbinding (UTP) noodzakelijk.
Is dat op geen enkele manier mogelijk, dan een goede 5GHZ verbinding (dus niet 1 SSID op 2 frequenties maar een apart 5GHZ SSID).

Er is niet iets als software of tools beschikbaar, bij voice hoor je bijna ieder pakketje wat verloren gaat. Een goede verbinding is essentieel, dus kabel.
Het slaat nergens om bekabelde aansluiting te adviseren. Als je een verbinding middels UTP kan realiseren, kan je ook eenvoudig een extra access point realiseren. Daar heb je veel meer aan, omdat telefoons, tablets en alle andere apparatuur daar ook profijt van hebben. De bandbreedte van een middelmatige wifi-verbinding is ruim voldoende voor de gemiddelde conference call.

• Ora et Labora
MarcoC schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 13:55:
[...]

Het slaat nergens om bekabelde aansluiting te adviseren. Als je een verbinding middels UTP kan realiseren, kan je ook eenvoudig een extra access point realiseren. Daar heb je veel meer aan, omdat telefoons, tablets en alle andere apparatuur daar ook profijt van hebben. De bandbreedte van een middelmatige wifi-verbinding is ruim voldoende voor de gemiddelde conference call.
De bandbreedte wel maar de loss niet.
Als je met een tablet, laptop of weet ik wat, bijvoorbeeld een filmpje aan het kijken bent, heb je een kleine buffer. Mochten er wat pakketjes verloren gaan, merk je dit niet.
Doe je dit met voice, heb je gelijk een hakkelend gesprek aangezien daar geen buffer is.
Over wifi heb je veel meer kans om wat pakketjes te verliezen dan bekabeld.

Bellen (volledig) over WIFI vereist niet voor niets een zeer stabiel en professioneel netwerk en dan nog is dit niet 100%.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:51

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

[...]

Het slaat nergens op? WiFi gaat over een gedeeld medium met shared access en collision avoidance. Als iemand anders aan het zenden is, zelfs op een ander netwerk, moet jouw pakket - zelfs met QoS - wachten tot de ander klaar is. Voor totale throughput niet eens zo relevant, maar voor latency kan het bij drukte behoorlijk oplopen. Komt bij dat 'over the top' software werkelijk waardeloos is qua implementeren QoS - men gaat er vanuit dat omdat E2E QoS niet haalbaar is, het dan ook geen zin heeft om QoS op de eerste upstream hop via de WiFi te doen, terwijl dat juist zwakste schakel is waar QoS grootste effect kan hebben. Dat je daarna over de internetverbinding zelf QoS mist is bij moderne DOCSIS/xDSL/FttH verbindingen van ondergeschikt belang.

Bij Ethernet via switches heb je gewoon een dedicated full-duplex kanaal waar je gelijk zonder wachten op kunt transmitten. Ook is de latency overhead van het protocol veel minder hoog.

Soittakaa Paranoid!

• dennisdennis12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 15-03 21:18
Bekabeld is inderdaad altijd stabieler dan WiFi, zeker met zulke latency gevoelige toepassingen. Op een goed wifi netwerk, in een goede omgeving (veel vrije airtime, weinig interferentie, goede rssi, e.d.) i.c.m. qos kan VoiP echter prima werken over WiFi.

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

[...]

Je kunt dat beter gescheiden houden, en dit werk via kabel, en mobiel etc via WiFi(2.4-5GHz)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16:03

lier

MikroTik nerd

Ora et Labora schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 14:01:
Doe je dit met voice, heb je gelijk een hakkelend gesprek aangezien daar geen buffer is.
Volgens mij is er wel degelijk een buffer bij voice.
Nonsens, zo lang jij met dezelfde radio verbonden blijft boeit het echt niet of het SSID door verschillende radios gebruikt wordt.
dion_b schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 14:02:
Het slaat nergens op? WiFi gaat over een gedeeld medium met shared access en collision avoidance. Als iemand anders aan het zenden is, zelfs op een ander netwerk, moet jouw pakket - zelfs met QoS - wachten tot de ander klaar is
Eens met je QoS verhaal (en dat WiFi een gedeeld medium is. Echter hebben we het hier over bandbreedtes die ook met huis-tuin-en-keuken apparatuur (mits goed ingesteld) prima werkt.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

We vergaderen met collega's al dagen via de werklaptops met elkaar via de thuis wifi. Werkt echt meer dan prima. Als bedrijf zijnde hebben we wel een betaalde versie van Teams. Ik denk dat je meer winst kan halen door te betalen voor een dienst.

In mijn game jaren ook altijd via de wifi gepraat via Teamspeak, altijd loepzuiver en zonder delay. Kan je zelf een server voor hosten.

• KnoxNL
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13:36
Brilsmurfffje schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 15:06:
[...]

We vergaderen met collega's al dagen via de werklaptops met elkaar via de thuis wifi. Werkt echt meer dan prima. Als bedrijf zijnde hebben we wel een betaalde versie van Teams. Ik denk dat je meer winst kan halen door te betalen voor een dienst.

In mijn game jaren ook altijd via de wifi gepraat via Teamspeak, altijd loepzuiver en zonder delay. Kan je zelf een server voor hosten.
Hier ook met Teams geen enkel probleem, via wifi, 4g of bekabeld.

Ik heb meetings met tot 16 personen en bij iedereen gaat het prima.

• -Muncky-
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 27-01 17:25
Teams gebruiken. Succes!

• arbraxas
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 20-03 19:35
Zit nu ook noodgedwongen thuis te werken via de gratis versie van Teams.
Kwaliteit is prima, slechte kwaliteit komt primair door de hele goedkope headsets van de collega`s en af en toe het VPN gebruik om in te kunnen loggen op het bedrijfsnetwerk. Want die is een beetje overbelast nu.

Before we work on artificial intelligence, let`s do something about natural stupidity

• Ora et Labora
lier schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 15:06:
[...]

Volgens mij is er wel degelijk een buffer bij voice.
Niet genoeg om delay op te vangen, oftewel, je hoort het direct
Nonsens, zo lang jij met dezelfde radio verbonden blijft boeit het echt niet of het SSID door verschillende radios gebruikt wordt.
5 ghz WIFI werkt stabieler dan de 2.4 over het algemeen. Met een SSID specifiek voor 5 ghz forceer je de laptop/tablet of wat dan ook, te verbinden op 5 ghz. Met 1 SSID voor beide frequenties zie je nogal veel "hop-gedrag" tussen beide banden. Met gescheiden SSID's weet je zeker dat het device op 5 ghz werkt.
Brilsmurfffje schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 15:06:
[...]

Hier gaat dat ook goed over het algemeen, maar we zijn wel allemaal technische mensen.
Voice over WIFI over een 2.4 ghz netwerk met een dBm van bijvoorbeeld -70 en via hangouts, mwa.
En zie dat een secretaresse maar eens uit te leggen. Daarom adviseer ik voor zulk soort zaken altijd een kabel.

[Voor 44% gewijzigd door Ora et Labora op 20-03-2020 15:19]

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Coolstart schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 13:39:
[...]

Ik tracht nu 2 zaken te doen:

Stap 1: De algemene oorzaak te detecteren (Wat zijn hier de beste audit tools voor?)

[list]
• mogelijk zij de servers overbelast? (Dit lijkt me onwaarschijnklijk sinds het enkel gaat over voice calls. en het probleem continu is)
Dit is zeer mogelijk. Wij hebben op het werk drie verschillende collaboration suites (leve fusies en te lang doen over alles harmoniseren). Voice werkt meestal redelijk, maar op MS Skype for Business werkt desktop delen voor geen meter - zeer trage updates en zodanig veel compressie dat het volkomen onleesbaar is. Met dezelfde mensen dezelfde desktop delen via MS Teams gaat prima. Enige wat verschilt is de gebruikte server... Het is belangrijk om zsm server uit te sluiten, want als het probleem daar ligt moet je IT het oplossen en heeft het overhoop halen van thuissituatie totaal geen zin.
• Kinderen of andere bewoners zitten bij de thuiswerkers op het netwerk te Netflixen en trekken de lijn toe omdat de meeste thuisrouters geen ‘Quality Of Service’ (QoS)-feature hebben
Kan, maar hou rekening met verschil tussen upstream- en downstreamverkeer. Meeste consumentenverbindingen zijn sterk asymmetrisch: de downloadsnelheid ligt veel hoger dan de uploadsnelheid. Haperingen worden door latency veroorzaakt en voor latency is de upstream kritiek. Iets als Netflix gebruikt enkel downstream, en tegen lage (en sinds deze weeks: nog lagere) bitrates. Niet hoofdverdachte voor de internetverbinding.
• Mensen zitten te ver van hun router
• Draadloze routers hebben een instabiel signaal door externe factoren(microgolfoven, andere wifisignalen..)
Router? WiFi heeft niets met routers te maken. Veel routers hebben ingebouwde AP's, maar hou die twee functies uit elkaar :o

"Te ver" is ook niet het probleem. WiFi reikt rustig 300m ver. Buiten enkele vorsten is er niemand voor wie dat een probleem is binnenhuis. Het probleem is obstakels, en met een geisoleerde muur van gewapend beton ertussen kan 50cm van de AP al te ver zijn.

Voor WiFi heb je grof gezegd vier mogelijke problemen:
- signaal te zwak. Kan door afstand komen, maar meestal is het een probleem van demping door obstakels. Een kleine verplaatsing van AP en/of client kan al heel veel schelen. Helpt dat niet? Dan is een extra AP nodig op plek met te weinig dekking. AP verplaatsen kan zo simpel zijn als niet op de grond achter een kast/bank maar in zicht bovenop de kast, of niet in de meterkast vol leidingen en buizen, maar er net buiten. Vaak lukt iets als dat zonder dat nieuwe kabels nodig zijn.
- teveel interferentie. Treedt overwegend op in de 2.4GHz-band, maar in drukke binnensteden met oude, kleine appartementen kan het ook in de eerste vier kanalen (36-48) van de 5GHz-band optreden. Ander kanaal kan tijdelijk helpen, maar eigenlijk is dat gerommel in de marge. Je moet gewoon weg uit de overvolle band. Als je apparatuur 5GHz aankan, ga daarheen. Kan het geen 5GHz aan, vervang het. Zit je al in de 5GHz, zorg dat je niet de eerste vier kanalen gebruikt. Kun je niets anders kiezen omdat je apparaat geen DFS ondersteunt, dan moet je een andere AP regelen die dat wel kan.

2. Een stappenplan op te zetten zodat mensen stapsgewijs de stabiliteit van hun verbinding kunnen testen en verbeteren. Zou er zo kunnen uitzien:

[list]
• Als vuistregel zou ik voorstellen dat je op moet toezien dat alle balkjes van de signaalsterkte volgekleurd zijn om het negatieve effect van potentiële stoorzenders uit te sluiten. • Indien je geen goed signaal hebt moet je u verplaatsen naar een andere ruimte, werken via een netwerkkabel • Als dat niet mogelijk een accespoint/repeater installeren. Ik dacht aan een TP-Link RE450 omdat het via WPS heel makkelijk te installeren is voor een leek. Het is ook goedkoper dan een powerline adaptor met wifi.Indien niet kan je het via de app installeren
• Je kan in detail de signaalsterkte van uw wifi-verbinding nakijken: Bij macOS = Option + click op wifi symbool --> Geeft je Tx snelheid (145Mbps) Ruis -98dBm en RSSI: -47dBm. Laat ons zeggen dat Tx minimaal 100 moet zijn voor de zekerheid en dat de RSSI minimaal 30dBM verschillend moet zijn van de ruis. Geen idee hoe je zo'n detail view in windows kan bekijken
Hier haal je een heel stel zaken door elkaar en gooi je het op een grote hoop. Met name interferentie en demping hebben totaal andere oplossingen. Een repeater is een (slechte) oplossing voor demping, maar maakt interferentie alleen maar erger, om iets te zoeken. Maar: de insteek om RSSI en Tx rate (is iets anders dan snelheid!) te gebruiken is wel een goede.

Alternatief:

0) zorg dat instellingen goed staan. Drie zaken die vaak niet optimaal staan:
- kanaalbreedte. In de 2.4GHz is 20MHz-only de enige goede optie. 40MHz halveert je vermogen en dus dekking en verdubbelt je kwetsbaarheid voor interferentie. De hele 2.4GHz-band is maar 80MHz breed, dus die ruimte heb je niet.
- encryption. Als TKIP geselecteerd wordt, worden alle enhancements van WiFi-n en ac uitgeschakeld. Je communiceert dus op niveau van WiFi-a of g. Komt bij dat WiFi chips geen TKIP in hardware kunnen doen dus daar ook tijd aan kwijt zijn. Er is geen enkele reden om anno 2020 geen CCMP(AES)-only te kiezen. Doe dat dus.
- kanaalkeuze in de 2.4GHz. WiFi is veranderlijk dus eigenlijk wil je altijd 'auto' kiezen. Heb je meerdere AP's, dan kan het zijn dat je toch kanalen hard moet kiezen om te voorkomen dat je eigen AP's door elkaar heen communiceren. Zorg ervoor dat je altijd kanale 1, 6 of 11 gebruikt. De overige kanalen overlappen namelijk met naastgelegen kanalen, en die overlap is vele malen erger dan vol bovenop een andere kanaal zitten. Dat gezegd, als je stabiele, storingsvrije WiFi wilt moet je eigenlijk helemaal niet in de 2.4GHz zitten...

1) controleer signaalsterkte. RSSI wil je altijd boven -75dBm houden, als het kan boven de -65dBm. Zit je onder de -75dBm dan heb je hoe dan ook een dekkingsprobleem. Daar kan mogelijk ook interferentie bij komen, maar het heeft pas zin daarnaar te kijken op moment dat RSSI in orde is. Eerste stap is zoals gezegd indien mogelijk verplaatsen AP, zo niet moet er een AP bij. Repeaters zijn daarbij af te raden, een repeater levert idealiter 50% meer dekking op, maar halveert daarbij maximale throughput en verdubbelt minmale latency. Dat moet je niet willen. Die AP hoort bedraad te zijn. Is dat echt onmogelijk, kijk dan naar bestaande bedrading. Over coax kun je met MoCA makkelijk 1Gbps (met lage latency) halen. Over telefoondraad kun je niet zinnig Ethernet sturen, maar je kunt vaak makkelijk een telefoondraad met Ethernetkabel vervangen. Is ook dat niet aanwezig, dan kun je proberen met Powerline iets te doen, maar dat is voor de behaalde performance duur, onzeker en niet altijd stabiel.

Op Windows meet je RSSI door in een command prompt netsh wlan show interface te draaien. Daar staat een waarde "signal" met een percentage. Dat is een vrij onnozele maat, maar je kunt het naar dBm omrekenen door de formule: -100dBm+(percentage "signal"/2) te rekenen. Bij 100% signal heb je >=-50dBm, bij 0% signal heb je -100dBm.

2) controlleer SNR. Als je - zoals bij die Mac - daadwerkelijk de ruisvloer weet, is het simpel: RSSI - RSSI noise = SNR. Dus met voorbeeld van ruis van -98dBm en RSSI van -47dBm is de SNR 51dB. Is je RSSI goed, maar is je SNR alsnog onder de 25dB, dan heb je een interferentieprobleem. SNR bepaalt zowel haalbare performance als stabiliteit van de verbinding, en draagt sterk bij aan lage latency. Met WiFi-n en 25dB in de 2.4GHz met een low-end client kom je uit op een link rate van rond de 65Mbps. Dat klinkt als veel, maar bedenk dat daar veel overhead in zit. Bij een volkomen vrij kanaal haal je ongeveer 2/3 van die link rate netto, dus rond de 43Mbps. En die moet je delen met alle andere devices in dat kanaal, zowel op jouw netwerk als die van buren.

Heb je geen SNR-meting voorhanden, dan kun je alsnog op basis van de link rate een goede inschatting maken. Op Windows kun je deze gegevens uit netsh wlan show interface halen. Kijk naar de Transmit Rate en het kanaal. Indien kanaal 1-14 zit je in 2.4GHz, indien 36-140 zit je in 5GHz. Het lastige is dat je eigenlijk ook moet weten wat de MIMO-configuratie van je client is. Bij 1x1 MIMO (=SISO) in 2.4GHz, is 65Mbps de grenswaarde waar je boven moet zitten. Bij 2x2 MIMO in de 2.4GHz is 130Mbps de grenswaarde. In de 5GHz bij WiFi-ac is bij 1x1 MIMO de grens 175Mbps, bij 2x2 MIMO is het 351Mbps. Ga in geval van twijfel uit van de hogere waarde. Dat klinken als onzinnig hoge snelheden, maar al heb je de snelheid in 5GHz WiFi-ac niet nodig, je hebt wel de stabiliteit nodig die 25dB SNR je geeft.

SNR te laag, wat nu?
- ga naar 5GHz indien mogelijk
- ga naar DFS-kanalen (>=52) binnen de 5GHz indien mogelijk
- sluit alsnog bedraad aan

3) controleer de drukte. Dit is iets anders dan interferentie. WiFi-apparaten wachten als het goed is op elkaar met zenden. Daardoor zenden ze niet door elkaar heen, wat mooi is voor SNR, maar wel latency en verlaagde bandbreedte oplevert bij drukte. Dit kun je normaliter niet meten uit je adapter, maar wel met een speedtest. Kijk allereerst naar de Tx link rate. 2/3 daarvan is maximale capaciteit van je kanaal. Doe vervolgens een speedtest bij de server van je provider. De percentage dat je lager zit dan de maximale capaciteit van je kanaal is een maat voor de drukte.

Voor drukte geldt eigenlijk hetzelfde als voor SNR:
- ga naar 5GHz indien mogelijk
- ga naar DFS-kanalen (>=52) binnen de 5GHz indien mogelijk
- sluit alsnog bedraad aan
• Dan heb je nog QoS: Ervoor zorgen dat je ofwel een gegarandeerde bandbreedte hebt, ofwel dat je geen kids of andere huisgenoten hebt die uw lijncapaciteit dichtknijpen. Hiervan heb ik geen idee hoe je dat simpelweg kan meten. Oplossen kan volgens mij enkel met een goede router.??
QoS wordt standaard door alle WiFi ondersteund dmv WMM. Apple heeft dat erdoor gedrukt door vanaf dag 1 te eisen dat WMM ondersteund is, anders kan een iDevice niet verbinden. Dat is erg mooi. Helaas maakt client software er nagenoeg geen gebruik van, want dogma in netwerk-wereld is dat QoS E2E moet zijn (dus alle schakels van server naar client) en anders geen zin heeft. Dat is helaas voorbarig. De zwakste schakel in een normale moderne thuissituatie is de schakel door de lucht binnenhuis, specifieker de upstream vanaf de client door de lucht binnenhuis. Door uitgaande WiFi-verkeer te flaggen als voice of video zou die stap al fors verbeterd kunnen worden. Maar dat doet vrijwel geen app. Kijken of een app het wel kan en zo ja of het handmatig aangezet moet worden is een van de weinig opties.

Daarnaast zijn er routers en NICs die beweren "QoS" te doen. Daar kan ik kort over zijn - grootste deel ervan maakt meer kapot dan ze goed doen (google maar eens op "Killer" NICs :r ) en sowieso kan een router niets doen aan verkeer van client naar router. Bij evt overbelasting van de upload van een internetverbinding kan QoS op de router in theorie wel helpen, maar beter is om te kijken wat die uplink overbelast en dat op de client te beperken. Vaak gaat het om bittorrent-clients zonder ingestelde limiet in de upstream. O.a. Steam heeft onder de motorkap ook zo'n client :o Stel altijd een limiet in van max 1/2 of minder van je werkelijk haalbare upstream bandbreedte.
Ik ga nu Wifi-heat mappers testen. Even kijken hoe gebruikvriendelijk ze zijn.
Bijvoorbeeld: https://www.tamos.com/products/wifi-site-survey/wireless.php
Kijk eens naar Ekahau ;)

Soittakaa Paranoid!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Ora et Labora schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 15:14:
[...]

Niet genoeg om delay op te vangen, oftewel, je hoort het direct

[...]

5 ghz WIFI werkt stabieler dan de 2.4 over het algemeen. Met een SSID specifiek voor 5 ghz forceer je de laptop/tablet of wat dan ook, te verbinden op 5 ghz. Met 1 SSID voor beide frequenties zie je nogal veel "hop-gedrag". Met gescheiden SSID's weet je zeker dat het device op 5 ghz werkt.

[...]

Hier gaat dat ook goed over het algemeen, maar we zijn wel allemaal technische mensen.
Voice over WIFI over een 2.4 ghz netwerk met een dBm van bijvoorbeeld -70 en via hangouts, mwa.
We hebben een collega en die belt altijd in via zn iphone op meetings, geen probleem allemaal zonder haperingen en die zal vast en zeker ook nog op de 4G zitten.

Je moet het probleem bij de bron aanpakken en dat is Google Hangouts, probeer eens een andere dienst voor een dagje.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

lier schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 15:06:
[...]

Oh jawel. We hebben het hier over repeaters. Als je repeat op zelfde radio/in zelfde kanaal waar je client in verbonden is, moet elk pakketje van je client concurreren met de repeater die hetzelfde pakketje nog een keer richting AP zendt. Bandbreedte wordt dus gehalveerd, latency verdubbeld.

Met twee verschillende radio's op verschillende kanalen concurreren de pakketten van client naar repeater niet met de pakketten van repeater naar AP. De bandbreedte is onverminderd (ervan uitgaande dat beide radio's van de repater gelijk zijn) en de latency wordt enkel verhoogd met de interne verwerkingssnelheid van de repeater.
[...]

Eens met je QoS verhaal (en dat WiFi een gedeeld medium is. Echter hebben we het hier over bandbreedtes die ook met huis-tuin-en-keuken apparatuur (mits goed ingesteld) prima werkt.
Bandbreedtes zijn leuk maar zelden het probleem. Voor VoIP draait alles om latency en jitter. Bedenk dat een enkele WiFi-ac A-MPDU 4.5MB groot kan zijn, wat minstens 5.4ms duurt om te verzenden. Het is alsof er een vrachtwagen met meerdere aanhangers voorbij komt als jij wilt invoegen vanaf de invoegstrook. Jouw Ferrari kan nog zo snel en wendbaar zijn, je kunt pas rijden als de vrachtwagen voorbij is. 5.4ms is een lange tijd in voice latencywereld :o

Soittakaa Paranoid!

• Ora et Labora
Brilsmurfffje schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 15:18:
[...]

We hebben een collega en die belt altijd in via zn iphone op meetings, geen probleem allemaal zonder haperingen en die zal vast en zeker ook nog op de 4G zitten.

Je moet het probleem bij de bron aanpakken en dat is Google Hangouts, probeer eens een andere dienst voor een dagje.
We hebben diverse klanten welke met een Android App bellen, direct VoIP.
Ervaring leert dat geforceerd 4G, indien beschikbaar, veel beter werkt dan via WIFI.
Goede VoIP over WIFI heeft nogal wat voorwaarden om dit vlekkeloos te laten verlopen.
Maar inderdaad, om e.a uit te sluiten is bijvoorbeeld het gebruik van Teams zeker aan te raden.

• lier
  • Laatst online: 16:03

lier

MikroTik nerd

dion_b schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 15:24:
We hebben het hier over repeaters.
:X :r

Eerst het probleem, dan de oplossing

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Volledig eens, maar dat is waar @Ora et Labora het over had als laatste redmiddel als bedrade aansluiting echt niet mogelijk was en waar jij met "onzin" op reageerde.

Soittakaa Paranoid!

• MarcoC
dion_b schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 14:02:
[...]

Het slaat nergens op? WiFi gaat over een gedeeld medium met shared access en collision avoidance. Als iemand anders aan het zenden is, zelfs op een ander netwerk, moet jouw pakket - zelfs met QoS - wachten tot de ander klaar is. Voor totale throughput niet eens zo relevant, maar voor latency kan het bij drukte behoorlijk oplopen. Komt bij dat 'over the top' software werkelijk waardeloos is qua implementeren QoS - men gaat er vanuit dat omdat E2E QoS niet haalbaar is, het dan ook geen zin heeft om QoS op de eerste upstream hop via de WiFi te doen, terwijl dat juist zwakste schakel is waar QoS grootste effect kan hebben. Dat je daarna over de internetverbinding zelf QoS mist is bij moderne DOCSIS/xDSL/FttH verbindingen van ondergeschikt belang.

Bij Ethernet via switches heb je gewoon een dedicated full-duplex kanaal waar je gelijk zonder wachten op kunt transmitten. Ook is de latency overhead van het protocol veel minder hoog.
Theoretisch allemaal waar, dat snap ik ook allemaal wel, er is alleen een reden waarom mensen via wifi werken en niet via UTP. Als je de mogelijkheid hebt om je werkplek bekabeld aan te sluiten heb je ook de mogelijkheid om een extra access point te plaatsen. Dat laatste is dan interessanter: je verbetert er het wifi-bereik in je hele huis mee, er kunnen meerdere apparaten gebruik van maken.

Daarnaast is mijn persoonlijke ervaring niet dat de kwaliteit van calls slecht is vanwege een slechte wifi-verbinding, maar in 95% van de gevallen omdat mensen goedkope laptopspeaker of headsets gebruiken en niet begrijpen dat je bij een call rekening moet houden met latency. Welke utp-kabel gaat dit oplossen?

Blind een bekabelde aansluiting aanraden is echt zo'n typische Tweakers-oplossing die in de praktijk niks gaat oplossen.

• MarcoC
Ora et Labora schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 14:01:
[...]

De bandbreedte wel maar de loss niet.
Als je met een tablet, laptop of weet ik wat, bijvoorbeeld een filmpje aan het kijken bent, heb je een kleine buffer. Mochten er wat pakketjes verloren gaan, merk je dit niet.
Over wifi heb je veel meer kans om wat pakketjes te verliezen dan bekabeld.

Bellen (volledig) over WIFI vereist niet voor niets een zeer stabiel en professioneel netwerk en dan nog is dit niet 100%.
Vertel mij dan eens waarom ik in een nieuwbouwhuis met goede isolatie met 2 simpele AP's de hele week vrolijk bellend het hele huis doorloop zonder ook maar één hickup? Ze ondersteunen niet eens 802.11k, r of v.

Goedkope consumentenapparatuur is capabeler dan veel Tweakers denken. Niet elk huis hoeft volgehangen te worden Ubiquiti/Microtik/pfSense-apparatuur om een simpele call in perfecte kwaliteit te kunnen streamen. Dat is je reinste onzin.

• KnoxNL
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13:36
Update: As we speak zit ik in een meeting met 15 man in teams via wifi. Alle anderen haken vanaf diverse apparaten/verbindingen aan.

Er zijn nog 12 genodigden die nog binnen kunnen komen vallen.

Gaat letterlijk perfect :)

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

MarcoC schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 16:05:
[...]

Theoretisch allemaal waar, dat snap ik ook allemaal wel, er is alleen een reden waarom mensen via wifi werken en niet via UTP. Als je de mogelijkheid hebt om je werkplek bekabeld aan te sluiten heb je ook de mogelijkheid om een extra access point te plaatsen. Dat laatste is dan interessanter: je verbetert er het wifi-bereik in je hele huis mee, er kunnen meerdere apparaten gebruik van maken.
Prima dat je een extra AP aansluit indien nodig, maar als je je device bedraad aan kunt sluiten is er werkelijk geen enkele goede reden dat niet te doen. Al is het alleen maar dat je de lucht daarmee ontlast voor de apparaten die niet bedraad aangesloten kunnen worden.
Daarnaast is mijn persoonlijke ervaring niet dat de kwaliteit van calls slecht is vanwege een slechte wifi-verbinding, maar in 95% van de gevallen omdat mensen goedkope laptopspeaker of headsets gebruiken en niet begrijpen dat je bij een call rekening moet houden met latency. Welke utp-kabel gaat dit oplossen?
Waar komt die latency vandaan... gedrag van mensen veranderen is mooi, technische oplossingen die voorkomen dat je dat gedrag moet aanpassen is beter.
Blind een bekabelde aansluiting aanraden is echt zo'n typische Tweakers-oplossing die in de praktijk niks gaat oplossen.
Goed, laten we het even omkeren: is er ook maar enige situatie waarin iemand slechter uit is als ze bedraad aansluiten? Het is best practice, want het werkt gewoon zonder twijfel over performance of stabiliteit.
MarcoC schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 16:10:
[...]

Vertel mij dan eens waarom ik in een nieuwbouwhuis met goede isolatie met 2 simpele AP's de hele week vrolijk bellend het hele huis doorloop zonder ook maar één hickup? Ze ondersteunen niet eens 802.11k, r of v.

Goedkope consumentenapparatuur is capabeler dan veel Tweakers denken. Niet elk huis hoeft volgehangen te worden Ubiquiti/Microtik/pfSense-apparatuur om een simpele call in perfecte kwaliteit te kunnen streamen. Dat is je reinste onzin.
Volledig eens dat simpele consumentenapparatuur goed kan werken, maar dan ben je volledig overgeleverd aan a) hoe goed je zelf dingen in kunt stellen. Voor jou geen probleem, maar dit is teveel gevraagd van de meeste mensen. b) hoe goed je clients omgaan met het roamen binnen je netwerk. Het zou goed moeten gaan op alles vanaf Android 5 en iOS 8, maar tussen "zou moeten" en "is" gaapt soms een gat.

N=1, ben erg blij dat het bij jou zo werkt (en ja, als ik met consumentenapparatuur aan de slag ga krijg ik het ook voor elkaar), maar pas op met jouw ervaring naar iedereen te generaliseren. Zo makkelijk is het niet. Simpel voorbeeld: kijk naar de providers die tweede AP's aanbieden (KPN WiFi-versterker, Ziggo WifiBooster etc). Op zich prima hardware voor een zeer scherpe prijs- maar tot kort volledig unmanaged. En dat is terug te zien op alle fora. Mensen krijgen het niet voor elkaar die dingen zodanig in te stellen dat het een beetje fatsoenlijk werkt.

Komt bij: om een voicegesprek naadloos door te laten gaan moet de end-to-end latency onder de 120ms blijven. Gevolg is dat je WiFi geen onderbrekingen van meer dan 100ms mag hebben. Moderne over-the-top-protocollen als Skype zijn iets losser wat je erg goed hoort in gesprekskwaliteit..., maar feit blijft dat als je geen verbinding hebt, niemand jou hoort en jij anderen niet kunt horen. Zonder 802.11r (of vergelijkbare technieken als PMK caching) duurt een roam tussen twee BSS'en (AP's) binnen een ESS gemiddeld 3 seconden. Dat zijn dus drie seconden waarin jij niet kunt horen of gehoord worden. Ik twijfel dus erg sterk aan je "zonder ook maar één hickup" - hooguit dat het zodanig soepel gaat dat jij het zelf niet gemerkt hebt.

Voice is echt een 'next level' ding als het aankomt op eisen voor WiFi. Wil je het goed hebben, dan moet je een of andere vorm van coordinatie tussen AP's hebben. Mooie bijkomstigheid is dat je dan vrijwel altijd ook een centrale plek hebt voor instellingen, dus dat automatisch alles op alle AP's goed staat. Zo duur is het trouwens niet. Even Mikrotik buiten beschouwing latende (dat is qua instellingen echt geen consumentenspul), heb je verschillende goede opties voor < EUR 80 per AP. Voor < EUR 160 he je dus je hele huis goed gedekt met goed spul. Dat is goedkoper dan veel van die idiote routers-met-drie-radio's-en-12-antennes die mensen kopen omdat hun WiFi niet "sterk" genoeg is.

Grote probleem is vooral dat het allemaal proprietary meuk is: ook al bevat je modemrouter een prima AP, het kan niet samenwerken met die managed oplossingen dus moet je twee AP's kopen in plaats van eentje. Er wordt via het WiFi-Alliance EasyMesh standaard gewerkt aan een oplossing daarvoor, maar de grote providers willen er vooralsnog niet aan (want bang controle kwijt te raken). Grote kans dat je over een paar jaar wel met een enkele AP naast je modem prima dit soort ding kunt doen. Voor nu heb je twee AP's nodig.

Soittakaa Paranoid!

• Smobbo
  • Laatst online: 14:50
ik had op zolder vrijwel geen bereik op m’n WiFi. Was nooit een probleem. Deze week wel ;) .
Dus voor de simpelste oplossing gegaan: powerline WiFi ding. Gewoon de goedkoopste 2e kans bij coolblue gekozen. Wie niet waagt, wie niet wint.

Kastje in de meterkast bij m’n router, andere kastje op zolder in het stopcontact.

Nu top WiFi (zowel 2.4 als 5) op zolder. Videobellen met 5 man gaat perfect, inclusief scherm delen. Met meer man nog niet nodig gehad. We gebruiken Microsoft Teams.

Geen gedoe met een kabel door je hele huis trekken voor deze paar weken (hopelijk :+ ), ik ben echt blij verrast hoe goed dit werkt (y) !

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ook hier: pas op, n=1.

Powerline kan goed werken maar kan ook fors verstoord worden door andere apparaten op je stroomnet. Wat bij jou werkt hoeft bij een ander niet te werken. Ik heb twee onderzoeken naar die dingen gedaan, eentje met betrekkelijk 'high-end' apparaten (~70k stuks). Daaruit blijkt gemiddelde throughput van 55Mbps, maar groot verschil tussen wel of niet geaarde stopcontacten. Gemiddelde bij ongeaard (standaard in NL tot 1997 :X ) is ~30Mbps, maar meer dan de helft zat daar (flink) onder. Snelheid an sich is het probleem niet, maar net als bij WiFi is snelheid direct gekoppeld aan SNR. Weinig snelheid is dus ook per definitie instabiel met hoge latency en jitter. Bij jou geen probleem, maar bij velen wel.

Eerder heb ik een test gedaan met het soort 'low end' spullen dat jij noemt, wel iets kleiner (85 respondenten). Daar geen performancecijfers, wel gebruikerservaring. Bij 1/3 werkte het helemaal niet, bij 1/3 werkte het maar te traag en/of instabiel, slechts bij 1/3 werkte het naar tevredenheid. Jij hebt dus geluk - en ik ga dus geen PLC aanraden tenzij er echt geen alternatief is, want die cijfers zijn nog slechter dan bij WiFi repeaters :X

Soittakaa Paranoid!

• Smobbo
  • Laatst online: 14:50
Je hebt uiteraard gelijk @dion_b, maar mijn punt was meer: probeer gewoon iets simpels voor je naar allerlei ingewikkelde dingen overstapt.

Het heeft mij een hoop gedoe gescheeld, van het open halen van een koof bij de trap tot het gehannes in een kruipruimte om een kabel te trekken ;) !

• Frogmen
  • Niet online
Ik denk dat er groot verschil zit tussen gratis en betaald, deze week voor Scouting juist Gsuite Meet getest, waarbij er ook clients de hangout app gebruikten maar dat werkte uitstekend. Maar dit is wel de betaalde versie (die wij als Scouting gratis hebben). Voor mijn werk gebruik ik altijd Facetime perfect maar is altijd 1 op 1, dit is wel veel beter dan Whatsapp video wat slecht is dat in vergelijking met Facetime.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• MarcoC
dion_b schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 11:28:
[...]

Prima dat je een extra AP aansluit indien nodig, maar als je je device bedraad aan kunt sluiten is er werkelijk geen enkele goede reden dat niet te doen. Al is het alleen maar dat je de lucht daarmee ontlast voor de apparaten die niet bedraad aangesloten kunnen worden.

[...]

Waar komt die latency vandaan... gedrag van mensen veranderen is mooi, technische oplossingen die voorkomen dat je dat gedrag moet aanpassen is beter.

[...]

Goed, laten we het even omkeren: is er ook maar enige situatie waarin iemand slechter uit is als ze bedraad aansluiten? Het is best practice, want het werkt gewoon zonder twijfel over performance of stabiliteit.
Ik volg je helemaal, maar wifi is een mooi iets en ik vind het zonde om bij de eerste de beste kleine hick-up die in 90% van de gevallen te wijten is aan het gebrek van AP's op de juiste plekken direct een UTP-kabel te adviseren. Technisch natuurlijk een superieure oplossing, maar dit houdt mede het beeld onterecht in stand dat draadloze consumentenapparatuur matig is en niet volstaat voor een simpele conference call. Mensen willen niet voor niets draadloze verbindingen: het is makkelijk, elegant en mooi. Dat hoeven we niet meteen aan de kant te schuiven bij kleine problemen.
Volledig eens dat simpele consumentenapparatuur goed kan werken, maar dan ben je volledig overgeleverd aan a) hoe goed je zelf dingen in kunt stellen. Voor jou geen probleem, maar dit is teveel gevraagd van de meeste mensen. b) hoe goed je clients omgaan met het roamen binnen je netwerk. Het zou goed moeten gaan op alles vanaf Android 5 en iOS 8, maar tussen "zou moeten" en "is" gaapt soms een gat.
We zitten hier natuurlijk op Tweakers, dan mag het correct installeren en configureren van een wifinetwerk best als advies gegeven worden toch.
N=1, ben erg blij dat het bij jou zo werkt (en ja, als ik met consumentenapparatuur aan de slag ga krijg ik het ook voor elkaar), maar pas op met jouw ervaring naar iedereen te generaliseren. Zo makkelijk is het niet. Simpel voorbeeld: kijk naar de providers die tweede AP's aanbieden (KPN WiFi-versterker, Ziggo WifiBooster etc). Op zich prima hardware voor een zeer scherpe prijs- maar tot kort volledig unmanaged. En dat is terug te zien op alle fora. Mensen krijgen het niet voor elkaar die dingen zodanig in te stellen dat het een beetje fatsoenlijk werkt.
Eens, het is niet eenvoudig, ik gebruikte het simpelweg als tegenargument voor de bewering dat wifi niet capabel zou zijn.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee