Je kan zelf uitrekenen wat je kwijt bent aan de kinderopvang (voor en na ontvangen KOT).
Via de
Kinderopvangtoeslagtabel 2020 zie je welk percentage (van het uurtarief of tot aan de grens van € 8,17 / uur, daarboven is alles voor eigen rekening en komt dus niet in aanmerking voor de KOT).
Je geeft zelf aan, dat jullie gezamenlijk € 72.000 / jaar verdienen. Volgens de KOT tabel 2020 zitten jullie dus in de categorie die 67,6% van de kosten (van het uurtarief of tot max. € 8,17 / uur) vergoed krijgen.
Overigens een opmerking over die € 72.000: Is dit conform jullie jaaropgaven of conform de bedragen van de jaaraangifte bij de belastingdienst? Als het van de jaaropgaven is, is jullie gezamenlijk inkomen mogelijk lager (denk aan HRA en IACK die er nog vanaf gaan plus wellicht nog wat andere specifieke aftrekposten).
En of je je kind 2 of 3 dagen naar het KDV laat gaan, dat is een persoonlijke keuze.
Houd er wel rekening mee, dat er een urencriterium is, waarbij de minst werkende partner het uitgangspunt is. Mocht je vrouw straks maar 2 dagen gaan werken, dan kan je 3 dagen opvang waarschijnlijk wel vergeten (of je krijgt over het aantal uren boven het urencriterium geen KOT).
Sowieso zou ik je aanraden toch al wel een aantal KDV'en aan te gaan schrijven, er is namelijk een tekort aan personeel. Sommige KDV'en hebben dus ook een stop op nieuwe instroom (m.u.v. eventuele broertjes en zusjes). Daarnaast is het ook goed om niet altijd voor de goedkoopste of dichts bijzijnd KDV te gaan. Kijk ook of het beleid je aanstaat. Er zijn KDV'en waar leidsters bijvoorbeeld (al dan niet net om het hoekje) roken. Ook zijn er KDV'en waarbij je zelf warm eten mee moet geven (

) of waar je zelf andere zaken mee moet geven. Wat ook interessant is om naar te kijken, zijn de uurafnames en eventuele flexibele opvang.
Om tevens ook mijn ervaring (als vader van 3 kinderen) te delen:
Ik werk 5 dagen / week en mijn vrouw werkt 3 dagen / week.
Alleen de jongste zit nog op het KDV en die gaat 3 dagen naar het KDV (op de werkdagen van mijn vrouw).
Op woensdag en vrijdag gaat de jongste van 07:00 tot 16:00 uur en op donderdag gaat ze van 07:00 tot 19:00 uur naar de opvang.
De opvang bij ons werkt met blokken van 3 uur (dus van 07:00 tot 10:00, van 10:00 tot 13:00, van 13:00 tot 16:00 en van 16:00 tot 19:00 uur). Brengen wij de jongste dus later of zijn we er eerder, dan betalen we het hele blok. En neem van mij aan, dat doe je al gauw! Wij staan niet stipt om 7 uur voor de deur (soms zijn we er pas om 9 uur (nadat de andere twee naar school zijn gebracht), die 2 uur worden dus wel gewoon in rekening gebracht. Ook zijn we vaak wel voor de eindtijd al bij het KDV. Sinds kort zijn ze overgestapt op BitCare (een app om allerlei info te delen), maar daarin wordt dus ook het aantal uren bijgehouden. Als ik kijk (tot voor de sluiting van het KDV van deze week), dan hebben wij 351 uur betaald en maar 273 uur afgenomen. We hebben dus 78 uur (

) betaald voor opvang die we niet hebben afgenomen

.
Tevens hanteert de opvang bij ons "flexibele prijzen". Bij afname van 3 blokken (het minimum dat je per dag moet afnemen als je kind komt) kost € 8,65 per uur. Komt je kind de hele dag (dus 4 blokken), dan is de uurprijs € 8,48. Hierdoor is de maandelijkse rekening (voor KOT) voor de jongste € 1.115,66. In jullie geval, zouden jullie hier dus € 754 KOT op krijgen (en dus een eigen bijdrage van € 362).
Bij onze opvang zit alles in de kosten inbegrepen: A-merk luiers (ja, er zijn KDV'en die bijv. Kruidvat luiers of andere B (of C) kwaliteit luiers en billendoekjes gebruiken), warm eten (kleintjes eten tussen de middag al warm), etc. Het enige dat wij mee hoeven te nemen is een setje reserve kleding (maar ook die hebben ze liggen, als je het niet hebt liggen) en natuurlijk ons kind
De andere twee kids, gaan naar de voorschoolse en naschoolse opvang (BSO).
Op woensdag en donderdag gaan ze beide naar de voorschoolse opvang. Op woensdag halen opa en/of oma de kids op van school (en daarna de jongste bij het KDV) en op donderdag hebben ze nog naschoolse opvang (standaard tot 19:00 uur). Op vrijdag breng en haal ik de kinderen zelf.
Kosten voor de BSO (per kind) per maand: € 269,44.