Acties:
  • 0 Henk 'm!

• socrates013
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 16-09 13:27
Beste mensen,

Ik zou graag een topic willen beginnen ivm kinderdagverblijf en kinderopvangtoeslag.

Wat betekent het nou voor je financiën als je kind 3 of 2 dagen naar de KDV gaat. Wat is slimmer?

Wie heeft er veel verstand van hoe je zoiets aanpakt?

Persoonlijke situatie NU:
Ik werk: 38u (42000)
Partner: 38u gaat ontslag nemen (geldige reden), per 1 mei WW. We hebben 3mnd recht op KOT tijdens WW. (30000)
Leeftijd kind: 10mnd vindt kinderen leuk en voor persoonlijke ontwikkeling willen we hem naar KDV brengen.

Nog geen kdv-contract of KOT aangevraagd.

Is het verstandig om nu wel tijdens corona periode ons kind in te schrijven en misschien met de tijd erheen sturen?

Wat is een ideaal situatie voor mijn partner om werk en verzorging te combineren? Hoe pakken jullie het met je partner aan?

Is het misschien ook verstandig dat ik een dag minder werk?

Kortom ik hoop dat we mooie verhalen kunnen delen hoe elk gezien het aanpakt. Dit is mijn eerste (hopelijk) grote topic en tips hoe ik dit het beste kan managen hoor ik graag 👌🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartentmm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 24-09 09:08
inschrijven is altijd slim misschien is er wel een wachttijd.
Vaak maak je eerst een kennismaak gesprek.
KOT word berekend door de belastingdienst aan de hand van je inkomen. Wat je te veel betaald krijg je vanzelf terug. En visa versa.
hoe minder je verdient hoe hoger je toeslag.
https://www.belastingdienst.nl/rekenhulpen/toeslagen/

Is het misschien ook verstandig dat ik een dag minder werk?
dat is persoonlijk hoeveel je de kleine wil zien als jij 6 uur terug komt moet eten en de kleine gaat 7 uur naar bed. Dan is het wel wat waard om het 1ste levensjaar 4 dagen te gaan werken. Zelf heb ik dit niet gedaan want de inkomsten van dat extra dagje werken gebruiken wij voor vakantie en weekendjes weg met de kleine. Ik ben overigens 5 uur thuis anders zou ik wel 4dagen gaan werken.

ooh ja ideale situatie is bij iedereen verschillend. Misschien ben jij wel een huisman en je vrouw een carrièretijger.

2900Wp ZZW + 915Wp Z verwarmd met alfea extensa r32 8KW en 2x FTXC35, SWW Atlantic Explorer 3 200l

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online
maartentmm schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 13:40:

ooh ja ideale situatie is bij iedereen verschillend.
Inderdaad, TS vragen zijn ook erg persoons/gezins afhankelijk.
Niemand kan je daarin advies geven, en hier moet je je eigen weg in vinden.

Over het algemeen zie een gezin waarvan 1 partime werkt en de ander full time.
Maar beiden full time kan ook. Of 1 is fulltime huisvrouw/man.

Soms worden opa's en oma's ingeschakeld als vaste oppas. Soms ook bewust niet, of hebben die keuze uberhaupt niet.
Kinderen naar dagopvang of priveopvang of een schoonmaakster/huismoeder inhuren.
Zoveel mogelijkheden en keuzes ;).

Wat we wel kunnen adviseren: schrijf je kind zo snel mogelijk in. Er van af zien kan altijd, er gebruik van maken niet altijd.

[ Voor 53% gewijzigd door barry86 op 20-03-2020 15:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kezzza
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 09:41
socrates013 schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 13:32:

Ik werk: 38u (42000)
Partner: 38u gaat ontslag nemen (geldige reden), per 1 mei WW. We hebben 3mnd recht op KOT tijdens WW. (30000)
Leeftijd kind: 10mnd vindt kinderen leuk en voor persoonlijke ontwikkeling willen we hem naar KDV brengen.
Let wel dat je 3 maanden recht op KOT hebt vanaf 1 mei, als je kind dus later naar de opvang gaat heb je enkel nog recht op KOT tot maximaal 1 augustus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koptelefoontje
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 12:33
Ik werk 40 uur en probeer meestal 1 dag thuis te werken.
Mijn vrouw werkt 16 uur op kantoor en nog 2x 4 uur thuis.

Zoon (10mnd) gaat twee dagen naar de opvang, hij vind het super leuk om met andere kinderen te zijn - dus zie het ook niet als enkel een plek voor opvang.

Duur is het wel, we betalen geloof ik ~700 en krijgen ~200 terug.
Verder is het nogal persoonlijk wat ideaal is, ik zou niet minder willen werken omdat ik graag werk. Wij zijn blij met onze situatie.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Longcat
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 12-08 12:37
Ontslag nemen en in de ww komen? Hoe dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Nu online
Hier zijn we allebei een dag minder gaan werken, met daarnaast dus 3 dagen opvang. Daarmee kun je in de praktijk in veel sectoren gewoon carrière maken. Bij minder dan 3 dagen wordt het toch lastiger om je te ontwikkelen of een duidelijk stempel op het werk te drukken, zodat je minder snel vooruit gaat. Ligt dan dus niet zozeer aan het deeltijd werken zelf, maar is eerder een uitvloeisel daarvan.

Het hangt en beetje van het soort werk af, maar als een bedrijf moeite heeft met 4 dagen werken, dan kun je je ook afvragen of je daar wel zou willen werken...

Met die dag vrij, waarop je er echt voor je kind bent, beleef je je kind toch echt heel anders dan in het weekend. Zeker als jij er dan alleen bent en je partner er niet is. Je kind leert dan ook dat beide ouders echt volwaardige ouders zijn. Dat er niet een ouder is plus iemand anders die ook in het huis woont, maar elke dag naar het werk gaat. Opvang vind/vond ik trouwens wel goed om 'erbij' te hebben, juist ook voor de ontwikkeling van je kind.

Je schrijft niet of je partner helemaal stopt met werken of een andere baan zoekt. Het lijkt mij ook voor je partner wel gezond om niet alleen voor de kinderen te zorgen, maar ook elders activiteiten en contacten te hebben. Zeker als je kind ook naar de opvang gaat. En dan liefst ook iets wat voldoening geeft een dus ook iets langer dan een of twee dagen. Maar dat is mijn persoonlijke mening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 12:08

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

KOT krijg je alleen als je allebei werkt (hoeft niet per se fulltime maar er zit een ondergrens aan), behalve in die 3 maanden WW overgangsperiode. Zonder KOT kost het je € 8,17 per uur (=wettelijk maximum voor KOT).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Icephase schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 02:46:
KOT krijg je alleen als je allebei werkt (hoeft niet per se fulltime maar er zit een ondergrens aan), behalve in die 3 maanden WW overgangsperiode. Zonder KOT kost het je € 8,17 per uur (=wettelijk maximum voor KOT).
Dat is het maximum van de toeslag, maar niet het maximum dat een kinderopvang mag rekenen. Veel zijn duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Daarnaast rekent een KDV meestal per dagdeel, betaal je van 7.30-18.00. Ik zit op 743 per maand voor 2 dagen per week, hadden in februari besloten om dat te halveren omdat ik dat financieel niet meer trek.

Overigens heb je vanaf 2 jaar recht op peuteropvangtoeslag, tegen die tijd gaat onze kleinste weer 2 dagen. Met de oudste destijds ook gedaan, POV met aansluitend KDV 2 dagen per week. Factuur 70 euro lager en dan nog een stukje toeslag.
Lagere factuur vanwege start 8.30 ipv 7.30.

[ Voor 5% gewijzigd door _JGC_ op 21-03-2020 09:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kezzza
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 09:41
_JGC_ schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 08:31:
Daarnaast rekent een KDV meestal per dagdeel, betaal je van 7.30-18.00. Ik zit op 743 per maand voor 2 dagen per week, hadden in februari besloten om dat te halveren omdat ik dat financieel niet meer trek.

Overigens heb je vanaf 2 jaar recht op peuteropvangtoeslag, tegen die tijd gaat onze kleinste weer 2 dagen. Met de oudste destijds ook gedaan, POV met aansluitend KDV 2 dagen per week. Factuur 100 euro lager en dan nog een stukje toeslag.
Kun je hier iets over toelichten? Ik heb net gezocht maar kan geen specifieke peuter opvang toeslag vinden bij de belastingdienst. Volgens mij is dit allemaal gelijk getrokken in 2018.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EiT
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 07:44

EiT

Zoek een flexibele gastouder, is veel goedkoper. Wij zijn net verhuist. Bij onze vorige woning hadden wij een flexibele gastouder. Kosten gemiddeld voor 2 kinderen 1400 euro.
Kosten nu voor BSO en dagopvang: 2400 euro.

Wij krijgen 50% terug als KOT.

In deze regio was geen flexibele gastouder te vinden, degene die wij vonden rekende ook 11 uur of hadden allemaal andere rare eisen.

Sowieso verwacht ik dat alles toch tot de zomervakantie dicht zit. Je gast er weinig aan hebben als je vrouw niet werkt. Dan krijg je geen toeslag. Enige wat je dan kan krijgen is, zoals eerder gemeld, peuteropvang.

[ Voor 21% gewijzigd door EiT op 21-03-2020 08:56 ]

Druk en zetfouten voorbehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Nu online
EiT schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 08:55:
Zoek een flexibele gastouder, is veel goedkoper. Wij zijn net verhuist. Bij onze vorige woning hadden wij een flexibele gastouder. Kosten gemiddeld voor 2 kinderen 1400 euro.
Kosten nu voor BSO en dagopvang: 2400 euro.

Wij krijgen 50% terug als KOT.

In deze regio was geen flexibele gastouder te vinden, degene die wij vonden rekende ook 11 uur of hadden allemaal andere rare eisen.
Waarbij een gastouder ook soms op vakantie wil gaan, ziek kan zijn zonder vervanging of andere zaken. Absoluut een prima alternatief voor het kdv, maar dan moet je wel zorgen voor een sociaal vangnet om je heen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EiT
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 07:44

EiT

President schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 08:56:
[...]

Waarbij een gastouder ook soms op vakantie wil gaan, ziek kan zijn zonder vervanging of andere zaken. Absoluut een prima alternatief voor het kdv, maar dan moet je wel zorgen voor een sociaal vangnet om je heen!
Dat regelt de organisatie er achter.

Meeste gastouder zijn nooit ziek. Zitten de hele dag tussen de snotterende kinderen ;)

Druk en zetfouten voorbehouden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 01-10 07:52
De belangrijkste tip die ik elke ouder meegeef is om een opvang te zoeken waar je avondeten mee kan geven zodat de kleine bijvoorbeeld om 5 uur al kan eten. Dat scheelt je zelf een hoop stress als je thuis bent, omdat je kind niet chagrijnig is van het trek hebben. Plus dat je kind dan nog even rustig thuis kan spelen ipv eten en naar bed. Ligt natuurlijk altijd aan je werktijden, maar wij werken allebei niet in onze woonplaats en dan is dit echt ideaal. Wij doen het al ruim 5 jaar op die manier, perfect! Het geeft ons veel rust en onze beide kinderen kunnen daardoor thuis nog even lekker omzwerven en spelen waardoor het avondritueel makkelijker gaat van pyjama aan tot slapen gaan.

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Nu online
Je hebt ook opvang waarbij je gewoon per afgenomen uur betaalt. Ook goed opletten of je altijd moet betalen of dat je niet hoeft te betalen als je kind niet komt, bijvoorbeeld in de vakanties en op feestdagen. (Of als je kind een paar dagen ziek is.) Dit zijn zaken die echt veel geld kunnen uitmaken en waarbij het dus loont om dat van tevoren goed uit te zoeken. Wij hadden dus opvang waarbij je echt alleen niet afgenomen uur betaalt, dus minder als je eerder je kind haalt en ook minder als het kind niet komt.

Kijk ook of de opvang in de vakantie open is. Met de feestdagen dicht is logisch, maar ik vind het onbegrijpelijk dat er ook opvang is door in de schoolvakanties dicht is. Alsof iedereen zo veel vrije dagen heeft dat je in de schoolvakanties zomaar altijd vrij kunt nemen. (Bovendien, als je op vakantie wil en je hebt nog geen schoolgaande kinderen, dan is het wel zo fijn om buiten de vakanties te kunnen.)

Met deze bedragen kom je bij bv 80 uur per maand op een kleine 700 euro, waarvan je tweederde terug krijgt. Maar als er straks geen ww meer is en je geen toeslag krijgt, dan wordt het een dure hobby.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
kezzza schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 08:51:
[...]

Kun je hier iets over toelichten? Ik heb net gezocht maar kan geen specifieke peuter opvang toeslag vinden bij de belastingdienst. Volgens mij is dit allemaal gelijk getrokken in 2018.
POV toeslag komt van de gemeente. Informeer bij je gemeente hoe dat bij jullie zit. Elke gemeente heeft ook weer zijn eigen voorwaarden mbt leeftijd en opvanglocatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 12:08

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

_JGC_ schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 09:02:
[...]

POV toeslag komt van de gemeente. Informeer bij je gemeente hoe dat bij jullie zit. Elke gemeente heeft ook weer zijn eigen voorwaarden mbt leeftijd en opvanglocatie.
Klopt, is sinds 2019 nieuw. Elke gemeente hanteert zijn eigen regels (want inspanningsverplichting vanuit het rijk, maar geen resultaatverplichting) en veel gemeenten kennen dit alleen toe als er géén recht op KOT is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Niet online
Je kan zelf uitrekenen wat je kwijt bent aan de kinderopvang (voor en na ontvangen KOT).
Via de Kinderopvangtoeslagtabel 2020 zie je welk percentage (van het uurtarief of tot aan de grens van € 8,17 / uur, daarboven is alles voor eigen rekening en komt dus niet in aanmerking voor de KOT).

Je geeft zelf aan, dat jullie gezamenlijk € 72.000 / jaar verdienen. Volgens de KOT tabel 2020 zitten jullie dus in de categorie die 67,6% van de kosten (van het uurtarief of tot max. € 8,17 / uur) vergoed krijgen.

Overigens een opmerking over die € 72.000: Is dit conform jullie jaaropgaven of conform de bedragen van de jaaraangifte bij de belastingdienst? Als het van de jaaropgaven is, is jullie gezamenlijk inkomen mogelijk lager (denk aan HRA en IACK die er nog vanaf gaan plus wellicht nog wat andere specifieke aftrekposten).

En of je je kind 2 of 3 dagen naar het KDV laat gaan, dat is een persoonlijke keuze.
Houd er wel rekening mee, dat er een urencriterium is, waarbij de minst werkende partner het uitgangspunt is. Mocht je vrouw straks maar 2 dagen gaan werken, dan kan je 3 dagen opvang waarschijnlijk wel vergeten (of je krijgt over het aantal uren boven het urencriterium geen KOT).

Sowieso zou ik je aanraden toch al wel een aantal KDV'en aan te gaan schrijven, er is namelijk een tekort aan personeel. Sommige KDV'en hebben dus ook een stop op nieuwe instroom (m.u.v. eventuele broertjes en zusjes). Daarnaast is het ook goed om niet altijd voor de goedkoopste of dichts bijzijnd KDV te gaan. Kijk ook of het beleid je aanstaat. Er zijn KDV'en waar leidsters bijvoorbeeld (al dan niet net om het hoekje) roken. Ook zijn er KDV'en waarbij je zelf warm eten mee moet geven ( 8)7 ) of waar je zelf andere zaken mee moet geven. Wat ook interessant is om naar te kijken, zijn de uurafnames en eventuele flexibele opvang.

Om tevens ook mijn ervaring (als vader van 3 kinderen) te delen:
Ik werk 5 dagen / week en mijn vrouw werkt 3 dagen / week.
Alleen de jongste zit nog op het KDV en die gaat 3 dagen naar het KDV (op de werkdagen van mijn vrouw).
Op woensdag en vrijdag gaat de jongste van 07:00 tot 16:00 uur en op donderdag gaat ze van 07:00 tot 19:00 uur naar de opvang.
De opvang bij ons werkt met blokken van 3 uur (dus van 07:00 tot 10:00, van 10:00 tot 13:00, van 13:00 tot 16:00 en van 16:00 tot 19:00 uur). Brengen wij de jongste dus later of zijn we er eerder, dan betalen we het hele blok. En neem van mij aan, dat doe je al gauw! Wij staan niet stipt om 7 uur voor de deur (soms zijn we er pas om 9 uur (nadat de andere twee naar school zijn gebracht), die 2 uur worden dus wel gewoon in rekening gebracht. Ook zijn we vaak wel voor de eindtijd al bij het KDV. Sinds kort zijn ze overgestapt op BitCare (een app om allerlei info te delen), maar daarin wordt dus ook het aantal uren bijgehouden. Als ik kijk (tot voor de sluiting van het KDV van deze week), dan hebben wij 351 uur betaald en maar 273 uur afgenomen. We hebben dus 78 uur ( :X ) betaald voor opvang die we niet hebben afgenomen :+ .

Tevens hanteert de opvang bij ons "flexibele prijzen". Bij afname van 3 blokken (het minimum dat je per dag moet afnemen als je kind komt) kost € 8,65 per uur. Komt je kind de hele dag (dus 4 blokken), dan is de uurprijs € 8,48. Hierdoor is de maandelijkse rekening (voor KOT) voor de jongste € 1.115,66. In jullie geval, zouden jullie hier dus € 754 KOT op krijgen (en dus een eigen bijdrage van € 362).

Bij onze opvang zit alles in de kosten inbegrepen: A-merk luiers (ja, er zijn KDV'en die bijv. Kruidvat luiers of andere B (of C) kwaliteit luiers en billendoekjes gebruiken), warm eten (kleintjes eten tussen de middag al warm), etc. Het enige dat wij mee hoeven te nemen is een setje reserve kleding (maar ook die hebben ze liggen, als je het niet hebt liggen) en natuurlijk ons kind :+

De andere twee kids, gaan naar de voorschoolse en naschoolse opvang (BSO).
Op woensdag en donderdag gaan ze beide naar de voorschoolse opvang. Op woensdag halen opa en/of oma de kids op van school (en daarna de jongste bij het KDV) en op donderdag hebben ze nog naschoolse opvang (standaard tot 19:00 uur). Op vrijdag breng en haal ik de kinderen zelf.
Kosten voor de BSO (per kind) per maand: € 269,44.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:58

Sport_Life

Solvitur ambulando

Veel is al gezegd. Qua kosten kost het ons netto 1200 euro per maand (bruto 2400). Voor 2 kinderen 3 dagen. Subsidie voor kind 2 is het grootst (dacht 75%). Dus met 1 kind is de verhouding anders.

Tip die ik wil meegeven is zoek er een dichtbij. Die van ons zit op loopafstand en dat is ideaal. Tevens werken we beide op fietsafstand.

[ Voor 15% gewijzigd door Sport_Life op 21-03-2020 11:44 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Nu online
Sport_Life schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 11:43:
Tip die ik wil meegeven is zoek er een dichtbij. Die van ons zit op loopafstand en dat is ideaal. Tevens werken we beide op fietsafstand.
+ zoek er een waar ook een basisschool naast zit of bij in de buurt zit waar je je kind later naartoe zou willen brengen. Zeker met twee kinderen is het makkelijk als je dan niet van de ene kant van de wijk naar de andere kant van de wijk moet lopen/fietsen om kind 2 op te halen (of kind 1 :-))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Onze drie kinderen gaan twee dagen per week naar de opvang (2 bso). Dit kost ongeveer €1600 p/m en wij krijgen daar €1400 p/m voor terug. Mij hoor je dan ook niet klagen met een gezamelijk inkomen rond de ton. Blijkbaar hoe meer kinderen op de opvang hebt hoe meer toeslag je krijgt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Icephase schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 10:34:
[...]

Klopt, is sinds 2019 nieuw. Elke gemeente hanteert zijn eigen regels (want inspanningsverplichting vanuit het rijk, maar geen resultaatverplichting) en veel gemeenten kennen dit alleen toe als er géén recht op KOT is.
Klopt, het is destijds opgezet om die peuters van ouders zonder recht op KOT wel de kans te geven op dat stukje extra ontwikkeling.
Is overigens ingesteld in 2018.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Niet online
Deveon schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 12:16:
Onze drie kinderen gaan twee dagen per week naar de opvang (2 bso). Dit kost ongeveer €1600 p/m en wij krijgen daar €1400 p/m voor terug. Mij hoor je dan ook niet klagen met een gezamelijk inkomen rond de ton. Blijkbaar hoe meer kinderen op de opvang hebt hoe meer toeslag je krijgt..
Ik denk dat je wellicht eens even moet inloggen bij Toeslagen.nl om je gegevens te checken...
Je kan namelijk geen 1.400 van de 1.600 euro terugkrijgen als je gezamenlijk rond de 100.000 euro verdiend.
Voor de toeslagen geldt dat kind 1 (niet per se de oudste) degene is die de meeste uren afneemt, daarna komen pas kind 2 en 3.
In jouw geval (als ik je verhaal goed begrijp) gaat er 1 naar KDV (dat is kind 1 voor de toeslagen) en 2 naar de BSO (kind 2 en 3 voor de toeslagen).

Voor kind 1 krijg je 49,6% terug, voor kind 2 en 3 krijg je 87,0% terug (als ik uitga van een gezamenlijk inkomen tussen de 97.988 en 101.192 euro). Je kan dus nooit 87,5% aan toeslag terug krijgen.

Wellicht dat de middelste net naar de BSO is gegaan en je dit nog niet hebt doorgegeven bij Toeslagen.nl?
Anders mag je straks een flink bedrag terugbetalen aan te veel ontvangen toeslag... (zo'n 40% van de kosten van kind 1, welke de hoogste kosten heeft).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
@BastaRhymez Je hebt gelijk, ze lopen qua berekening bij de Belastingdienst nog achter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Road-runner83
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09:22
Deveon schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 12:16:
Sorry maar lijkt me toch sterk dat je 1400 van de 1600 euro terug krijgt bij een gezamenlijk inkomen van rond de ton.

Wij zitten toevallig redelijk in hetzelfde schuitje (alleen de jongste zit nog op het KDV dus dat tikt wel aan). Ik was vanochtend het eea aan het berekenen aangezien m'n vriendin naast d'r baan is gaan ZZPen sinds 2019.

Maar zonder ZZPen zitten wij op 1625 bruto en 625 netto.1000 per maand terug dus. Iets meer dan een ton gezamenlijk inkomen. Jongste gaat 2dgn naar KDV en oudste 2dgn naar BSO (alleen naschoolse).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Road-runner83
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09:22
Deveon schreef op zondag 22 maart 2020 @ 10:22:
@BastaRhymez Je hebt gelijk, ze lopen qua berekening bij de Belastingdienst nog achter.
Had deze berichtjes nog niet gezien :). Maar inderdaad weet niet hoe lang dit al speelt maar je kunt dadelijk zo'n 400 euro per maand gaan terug betalen dus voor een jaar is dat bijna 5K ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

ik heb 2 kids 8 en 11 kortom .. 1 is sinds der 10de al niet meer op de dagopvang en de 2de zal redelijk snel gaan volgen.

Mijn vrouw werkt 3 a 4 dagen, en doet meer in het huishouden en met de kids dan ik, mijn taak = 40 uur werken. van mijn salaris gaat alle vaste lasten + wat dagelijkse meuk.
het geld wat mijn wederhelft inbrengt = extra.
Wij hebben het de tijd van hun geboorte tot nu gewoon normaal gered, wil niet zeggen dat we heftig in de uitgaves hebben moeten snijden. (veel "luxe" moeten laten gaan.) Maar we hebben iet op een houtje hoeven te bijten of tekort gehad.

De belastingsdienst betaalde 90% over het algemeen en die 10% eigenbijdrage kwam uit op 100 tot 200 per maand .. dat moet je makkelijk trekken als je gewoon wat minder "luxe" doet.

Sterker nog we hebben een huis gekocht, caravan en niemand komt wat tekort ..

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Road-runner83 schreef op zondag 22 maart 2020 @ 14:25:
[...]

Had deze berichtjes nog niet gezien :). Maar inderdaad weet niet hoe lang dit al speelt maar je kunt dadelijk zo'n 400 euro per maand gaan terug betalen dus voor een jaar is dat bijna 5K ;)
Het blijft een rampzalig systeem. Gelukkig kan ik als ondernemer zulke tegenvallers wel hebben, maar ik krijg soms onverklaarbare correcties op de toeslag van een paar honderd euro. Het mooiste blijft wel dat ze elke jaar (ook toen ik een vaste aanstelling had) mijn inkomen op 0 schatten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Nu online
Maar dat inkomen moet je ook zelf doorgeven!

Zo rampzalig is het systeem niet. Als je wil dat ze andere uitgangspunten gaan gebruiken bij de voorlopige toeslag, dan moet jij dat doorgeven. Of het nu gaat om meer of minder uren, een ander tarief of andere inkomsten. Dat doen ze niet zelf. En zo ingewikkeld is dat ook niet om aan te passen.

Zolang jij in de voorlopige toeslag niets aanpast, blijft de toeslag gelijk. En zul je het teveel ontvangen uiteindelijk, tegen de tijd dat je belastingaanslag over dit jaar definitief is, ook weer moeten terugbetalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Rubbergrover1 schreef op zondag 22 maart 2020 @ 16:40:
Maar dat inkomen moet je ook zelf doorgeven!
Maar waarom gooien ze dan elk jaar dan mijn inkomen naar 0? Als mijn inkomen écht 0 was had ik helemaal geen recht op toeslag.

Er is een reden werknemers in Nederland het nettoloon uitbetaald krijgen in plaats van het brutoloon, met KOT gaat dit gehele principe overboord terwijl de bedragen juist bij de risicogroep veel groter zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:06
@Rubbergrover1 wat ik zou willen toevoegen, dat je ieder jaar even herijkt op de Toeslagen website; kloppen de uren en jouw inkomen nog. Maar ook: is het tarief van de dagopvang nog juist. Die wordt namelijk niet automatisch aangepast (tarief ging afgelopen 6 jaar steeds dubbeltjes omhoog) bij de definitieve berekening..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Niet online
Deveon schreef op zondag 22 maart 2020 @ 10:22:
Erm nee, de belastingdienst loopt niet achter, jij loopt achter.
Voor Toeslagen ben je zelf verantwoordelijk om de juiste gegevens achter te laten en deze gedurende het jaar te corrigeren (indien nodig).
Deveon schreef op zondag 22 maart 2020 @ 15:02:
[...]

Het blijft een rampzalig systeem. Gelukkig kan ik als ondernemer zulke tegenvallers wel hebben, maar ik krijg soms onverklaarbare correcties op de toeslag van een paar honderd euro. Het mooiste blijft wel dat ze elke jaar (ook toen ik een vaste aanstelling had) mijn inkomen op 0 schatten.
Geen idee hoe het is als ondernemer (ik ben gewoon een loonslaaf),maar als je steeds onverklaarbare correcties krijgt, zou ik eens met je boekhouder / accountant om de tafel gaan zitten :+ Of desnoods een praatje gaan maken op het lokale belastingkantoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
BastaRhymez schreef op zondag 22 maart 2020 @ 20:06:
[...]

Erm nee, de belastingdienst loopt niet achter, jij loopt achter.
Voor Toeslagen ben je zelf verantwoordelijk om de juiste gegevens achter te laten en deze gedurende het jaar te corrigeren (indien nodig).

[...]

Geen idee hoe het is als ondernemer (ik ben gewoon een loonslaaf),maar als je steeds onverklaarbare correcties krijgt, zou ik eens met je boekhouder / accountant om de tafel gaan zitten :+ Of desnoods een praatje gaan maken op het lokale belastingkantoor.
Loonslaaf of ondernemer, het fiscale loon wordt vastgelegd in de definitieve aangifte. Die correctie mogen ze van mij overnemen maar verder moeten ze gewoon uitgaan wat ik zelf aangeef. Daar kan mijn boekhouder ook niets aan veranderen.

Eind vorig jaar kreeg ik zelfs nog een correctie over 2015 en 2016 terwijl de aangifte al lang definitief én (ruim) op tijd ingediend was. Je zal maar afhankelijk zijn van de toeslagen.. Het lijkt soms wel of ik ook op de “fraudeurslijst” sta.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Mijn boekhouder geeft bij de aangifte ook de inkomens voor de toeslagen door.

Wat betreft die aanpassingen, de belastingdienst doet voor ondernemers gewoon een wazige schatting, zowel voor de toeslagen als de voorlopige aanslag. Ik had 2018 een topjaar en mocht 7K bij/terug betalen aan de belastingdienst, 2019 redelijk in lijn met het voorschot, had verwacht dat 2020 wel op basis van 2018 zou zijn, maar voorlopige aanslag voor dit jaar is lager... raar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• socrates013
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 16-09 13:27
Als eerst bedankt voor je uitgebreide reactie en tips!

De andere die gereageerd hebben ook bedankt, verder wil ik graag vragen om ook jullie KDV-situatie te delen en waarom jullie gekozen hebben voor deze situatie. Was het omdat het financieel voordeliger was? Ik snap dat elke situatie anders maar wat maakt dat jullie gekozen hebben voor je eigen situatie?
BastaRhymez schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 11:12:

Overigens een opmerking over die € 72.000: Is dit conform jullie jaaropgaven of conform de bedragen van de jaaraangifte bij de belastingdienst? Als het van de jaaropgaven is, is jullie gezamenlijk inkomen mogelijk lager (denk aan HRA en IACK die er nog vanaf gaan plus wellicht nog wat andere specifieke aftrekposten).
Ons gezamenlijk inkomen zal ongeveer €72000 zijn en zijn gebaseerd op jaaropgaven inderdaad. We zitten in een huurwoning.

Ons intentie is dat mijn partner 3 dagen gaat werken. Ik blijf 5 dagen werken met 1 dag thuiswerken.
Dus dat zou zeggen dat het kind 2 dagen naar KDV gaat (laten we voor het gemak zeggen donderdag en vrijdag). We hebben al contact opgenomen met verschillende KDV's en we hebben er 1 uitgekozen waar plek is en genoeg ruimte.

Mijn partner heeft recht op WW omdat ze door woon-werk reistijd te lang onderweg is. (meer dan 3u met openbaar vervoer). Ze wilt uiteraard zo snel mogelijk werken maar ipv 38u naar 24u. De vermelding van de WW was meer om een beeld te schetsen en misschien zouden jullie adviseren om pas na een baan te hebben gevonden het kind naar KDV te sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Nu online
Dat laatste lijkt mij sowieso een goed idee als je partner na de WW nog geen nieuwe baan heeft. Zou je met de opvang kunnen overleggen wat de mogelijkheden zijn om de opvang tijdelijk stop te zetten.

Hou er ook rekening mee dat het KDV in het algemeen niet op alle dagen ruimte heeft. Bijvoorbeeld op de woensdag zal er vaak wel ruimte zijn (omdat veel ouders met basisschoolkinderen die dag als vrije dag willen), maar dat betekent niet dat je op bijvoorbeeld de dinsdag ook terecht zou kunnen.

In het verlengde daarvan, als je partner een nieuwe baan krijgt, dan denk ik dat het moeilijk wordt om meteen al bepaalde dagen als vrije dag te 'claimen'. Je zult dan toch eerder afhankelijk zijn van de andere collega's. Dus ook daardoor kan je toch op andere dagen opvang nodig hebt dan eerst gedacht.

Met 2 dagen opvang en 2 dagen partner lijkt het er op dat je het idee hebt dat jij de vijfde dag tijdens je thuiswerkdag ook voor je kind zou kunnen zorgen? Ik denk dat dat erg zal tegenvallen, zeker als je kind iets actiever wordt. Ik weet niet of je ook collega's hebt die nu moeten thuiswerken en tegelijk kleine kinderen hebben die thuis zijn, maar dat valt niet mee.

O ja, onze keus was helemaal los van de kosten, maar puur gebaseerd op een combinatie van kunnen werken en zorgtaken zo verdelen dat je allebei wat van je kinderen (2) mee krijgt. Dat betekende elk een dag minder werken en 3 dagen opvang. Sommige mensen vinden dat te veel, maar onze ervaring is dat de opvang zeker geen straf voor ze was. En ook zeer leerzaam, bv. in het omgaan met andere kinderen. Ze hebben er ook goede vrienden gemaakt waar ze jaren later nog steeds mee omgaan.
Pagina: 1