Beste upgrade voor gaming

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• jobterhorst
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 17-11-2024
Ik zoek een?
Ik wil graag mijn pc upgraden omdat ik merk dat mijn cpu niet meer goed functioneert tijdens het gamen: stotterende voice chat, lage fps in zware games, etc. Wat kan ik het beste upgraden?

Wat is je budget?
Ongeveer 400 euro.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik zit zelf te denken aan een AMD Ryzen 5 3600 met een MSI B450 TOMAHAWK MAX. Heb alleen geen idee of dit in combinatie met de componenten die ik al heb veel toevoegt.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Ik game op een 1440p scherm. Laatste tijd vooral de nieuwe COD, CS:GO en Sea of Thieves.

Dit is mijn build op het moment:

PCPartPicker Part List: https://nl.pcpartpicker.com/list/bydzTB

CPU: Intel Core i5-6500 3.2 GHz Quad-Core Processor
CPU Cooler: Cooler Master Hyper 212 EVO 82.9 CFM Sleeve Bearing CPU Cooler
Motherboard: MSI B150I GAMING PRO Mini ITX LGA1151 Motherboard
Memory: Kingston HyperX Fury Black 8 GB (1 x 8 GB) DDR4-2133 Memory
Storage: Samsung 850 EVO-Series 250 GB 2.5" Solid State Drive
Video Card: Asus GeForce GTX 1060 6GB 6 GB Strix Video Card
Case: Fractal Design Meshify C ATX Mid Tower Case
Power Supply: Corsair Builder 600 W 80+ Bronze Certified ATX Power Supply
Operating System: Microsoft Windows 10 Pro OEM 64-bit
Monitor: Dell U2715H 27.0" 2560x1440 60 Hz Monitor
Keyboard: Corsair K70 LUX RGB Wired Gaming Keyboard
Mouse: Zowie FK2 Wired Optical Mouse
Headphones: Audio-Technica ATH-M50x Headphones

Beste antwoord (via jobterhorst op 20-03-2020 15:35)

• The GUI
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 07:15

The GUI

ClickOps < DevOps

Wat een raar advies. Hij heeft een ontzettend goed scherm met een mooi paneel. En sommige mensen hebben nou eenmaal voldoende aan 60Hz. Een 1080p 144Hz scherm met dezelfde beeldkwaliteit is ook minstens €200. CS:GO is niet zwaar, en CoD valt enigszins mee met lagere settings. Daarnaast is dit niet de vraag van TS.

@jobterhorst
Een 1060 op 1440p zal gaan, mits je settings terug schroeft. Low zou niet eens nodig hoeven zijn. Jouw korte grafiek laat al zien dat je CPU veel bovenin tegen de 100% hikt. Ik vermoed dat jouw CPU de bottleneck is. Een Ryzen 3600 met een B450 moederbord is een goede upgrade. Let er wel op dat Ryzen baat heeft bij een hoge geheugensnelheid. Momenteel heb je 8GB op 2133Mhz. Ik zou dit dan ook gelijk vervangen naar 16GB op 3000+ Mhz. Dan zit je de komende 5 jaar zeker goed voor 1440p60 en kan je over een tijd je videokaart upgraden.

Zoiets zal een goede upgrade zijn:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 Boxed€ 172,-€ 172,-
1MoederbordenMSI B450 Tomahawk MAX€ 112,66€ 112,66
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16€ 81,90€ 81,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 366,56

Volvo EX40 Ultra Twin Motor MY26 | 13,2 kWp ZZW

Alle reacties

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:30

Cyphax

Moderator LNX
Wat vind je lage fps? Ik zou het nagaan door met MSI Afterburner te kijken naar de CPU-usage en GPU-usage in-game. Als een van die twee op 100% staat en de andere niet, dan weet je wat je moet upgraden. Ik kan me voorstellen dat die 1060 voor 1440p net tekort komt maar ik weet het niet zeker.

Saved by the buoyancy of citrus

• jobterhorst
Cyphax schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 13:43:
Wat vind je lage fps? Ik zou het nagaan door met MSI Afterburner te kijken naar de CPU-usage en GPU-usage in-game. Als een van die twee op 100% staat en de andere niet, dan weet je wat je moet upgraden. Ik kan me voorstellen dat die 1060 voor 1440p net tekort maar ik weet het niet zeker.
Wanneer mijn fps vaak onder de 60 daalt tijdens het gamen met de settings op low, vind ik het wel laag.
Het probleem ligt denk ik bij de cpu. Dit is tijdens COD:MW:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/18ocfQtjHCi1MDYShOEDdnSSJqI=/f/image/JYe8hWiP818FE85k1SvJ0zgr.png

[ Voor 3% gewijzigd door jobterhorst op 20-03-2020 14:02 ]

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 20:31
Algemeen:
Wanneer je bij lage settings problemen krijgt -> CPU
wanneer je pas bij hoge settings problemen krijgt -> GPU

Dus, waarschijnlijk is het je CPU. Je wilt graag dat hij rond maximum zit tijdens gamen, dan wordt hij optimaal benut. Maar als er meer nodig is, dan ehb je een probleempje :P

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 18:54
Ik zou je monitor verkopen en dan een 144hz 24" Monitor er voor terug kopen. Gamen op 1440p met een 1060 6GB gaat niet lukken in zulke zware games.

Mogelijk dat je dan ook nog geld overhoud om je mobo en CPU te verkopen en daar dan je AMD 5 3600 kan van kopen.

Ik had namelijk vrijwel dezelfde setup als jij (ook i5 6500, Nvidia 1060 6GB 8GB RAM en daar red je het gewoon niet mee om op 1440 te gamen.

Daarnaast heb je nu nog een 60hz scherm. Als jij 144hz hebt ervaren, wil je niet meer terug. Dat beloof ik je. Dat verschil is zo groot. Je games voelen gewoon soepeler aan, alles reageert net even wat sneller en soepeler. Echt wereld van verschil.

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

Acties:
  • Beste antwoord

• The GUI

The GUI

ClickOps < DevOps

Wat een raar advies. Hij heeft een ontzettend goed scherm met een mooi paneel. En sommige mensen hebben nou eenmaal voldoende aan 60Hz. Een 1080p 144Hz scherm met dezelfde beeldkwaliteit is ook minstens €200. CS:GO is niet zwaar, en CoD valt enigszins mee met lagere settings. Daarnaast is dit niet de vraag van TS.

@jobterhorst
Een 1060 op 1440p zal gaan, mits je settings terug schroeft. Low zou niet eens nodig hoeven zijn. Jouw korte grafiek laat al zien dat je CPU veel bovenin tegen de 100% hikt. Ik vermoed dat jouw CPU de bottleneck is. Een Ryzen 3600 met een B450 moederbord is een goede upgrade. Let er wel op dat Ryzen baat heeft bij een hoge geheugensnelheid. Momenteel heb je 8GB op 2133Mhz. Ik zou dit dan ook gelijk vervangen naar 16GB op 3000+ Mhz. Dan zit je de komende 5 jaar zeker goed voor 1440p60 en kan je over een tijd je videokaart upgraden.

Zoiets zal een goede upgrade zijn:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 Boxed€ 172,-€ 172,-
1MoederbordenMSI B450 Tomahawk MAX€ 112,66€ 112,66
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16€ 81,90€ 81,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 366,56

• jobterhorst
@Wylana Mijn beeldscherm verkopen is helaas geen optie aangezien ik werkzaam ben als grafisch vormgever en ik mijn kleuraccurate paneel daarbij nodig heb.

@The GUI Bedankt voor je reactie, hier heb ik wat aan. En dan komt het ook nog mooi uit onder mijn budget.

PCpartpicker geeft nog een compatibiliteitswaarschuwing wanneer ik de nieuwe CPU en moederbord toevoeg aan mijn build:
"Warning! Some AMD B450 chipset motherboards may need a BIOS update prior to using Matisse CPUs. Upgrading the BIOS may require a different CPU that is supported by older BIOS revisions."
Kan dit kwaad?

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 18:54
jobterhorst schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 15:35:
@Wylana Mijn beeldscherm verkopen is helaas geen optie aangezien ik werkzaam ben als grafisch vormgever en ik mijn kleuraccurate paneel daarbij nodig heb.

@The GUI Bedankt voor je reactie, hier heb ik wat aan. En dan komt het ook nog mooi uit onder mijn budget.

PCpartpicker geeft nog een compatibiliteitswaarschuwing wanneer ik de nieuwe CPU en moederbord toevoeg aan mijn build:
"Warning! Some AMD B450 chipset motherboards may need a BIOS update prior to using Matisse CPUs. Upgrading the BIOS may require a different CPU that is supported by older BIOS revisions."
Kan dit kwaad?
Ja dat kan kwaad, want dan boot je computer niet.
Zorg ervoor dat als je het setje besteld bij de leverancier of ze deze willen updaten naar de laatste versie. Sommige webshops vragen hier een (kleine) vergoeding voor.

Maar sommige moederborden zijn out of the box al geschikt..

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

• The GUI

The GUI

ClickOps < DevOps

jobterhorst schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 15:35:

Kan dit kwaad?
De MAX versies van de moederborden van MSI zijn gegarandeerd voorzien van een BIOS die Ryzen 3000 ondersteund. Geen problemen dus :)

Pagina: 1