Flash lesprogramma's

Pagina: 1
Acties:
  • 867 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DefaultError
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 18-09 18:33
Zojuist probeer ik met mijn zoon om via Basispoort portal digitaal les te volgen. We komen erachter dat de lesmodules in flash zijn gemaakt. Flash is, bijzonder eenvoudig te misbruiken door criminelen, al jaren afgeschreven vanwege dat het onveilig is.

Hoe kan het dat het basisonderwijs, via de portal van Basispoort, nog steeds gebruik maakt van Flash?

Zijn er geen betere manieren of veilige digitale omgevingen te maken?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ge8Fjo-DXepWk30Xoqv1hI6_wcE=/f/image/RLRASX5mAiOqQqqlrI7Hs10e.jpg

[ Voor 10% gewijzigd door DefaultError op 20-03-2020 12:00 . Reden: veiligheid ]

LS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Ja die zijn er wel, maar dat had voor Corona waarschijnlijk even geen prioriteit / budget. Wat is je doel van dit topic?

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DefaultError
Graag zou ik willen dat anno 2020 het basisonderwijs veilig is. Ik weet dat het mogelijk is gezien ik ervaring heb met meerder portals. Flash zou bijzonder eenvoudig vervangen kunnen worden.

Nu maakt het bijzonder veel instellingen en bedrijven kwetsbaar omdat Flash niet veilig is en mogelijkerwijs toch weer gedwongen uit de hoge hoed komt.

LS

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 14:28
IK zou zeggen: u heeft nu veel tijd over, u heeft ervaring met portals. Als u nu eens alles om gaat zetten en dan aan docenten aanbiedt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DefaultError
Het is de gevestigde orde, die muur breek je niet eenvoudig af ook al gaat het om veiligheid. Ik zou er zo mee aan de slag gaan.

LS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
Als u het maakt geef ik t door aan mijn vriendin- op dit moment maakt ze vanalles met papier en streamt ze via twitch (of all places) omdat it's learning en magister ontzettend traag geworden zijn, en microsoft teams ook vaak lagspikes geeft bij lln (althans, daar klagen ze over).
Natuurlijk zou het fijn zijn als er tweakers zelf iets beters kunnen maken :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

DefaultError schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 12:05:
Het is de gevestigde orde, die muur breek je niet eenvoudig af ook al gaat het om veiligheid. Ik zou er zo mee aan de slag gaan.
1) een open source generiek tool en werkwijze publiceren voor flash -> html5 kan vanaf thuis
2) nu al kan je kritische vragen stellen aan het bedrijf en je kunt ze er op wijzen dat de combi AVG, persoonsgegevens en flash = geen beveiliging, over paar maanden maakt dat de server uit moet.

Dit heeft qua ontwikkeling ook niets met corona te maken. Tien jaar geleden was je aan het slapen als je niet al met ontflashen bezig was (en was geen flash / jvm etc al lang een harde eis bij aanschaf van nieuwe software), ondertussen zijn bedrijven die nu nog Flash gebruiken zwaar aan het prutsen. Over een paar maanden is flash namelijk end of life. En nu al is het het simpelweg niet te draaien op veel devices. (Al is er meen ik wel een android versie).

Maar for the time being, als een school nu snel een tool gaat gebruiken, kan ik ze dat niet kwalijk nemen. Wel over een paar maanden er weer mee stoppen als er dan niet een webonly-versie is, me dunkt. En de school heeft het al druk zat, ga die niet lastig vallen (maar aanbieden te helpen is natuurlijk altijd goed).

Anyway, reden om het topic te openen was primair om te klagen? ik denk dat ik het topic dan beter kan sluiten, of wil je een bepaalde discussie voeren?

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DefaultError
NOT. Ik zeg het al lange tijd tegen de school en dat werd me niet in dank afgenomen. Nu is er een keer iets gaande en dan mag de rest van het land de gevolgen op zich nemen.

Opbouwend lijkt me beter dan een mening geven die ongegrond is.

Flash end of life?? Revival of the personen die het niet nauw nemen. Iedereen heeft het druk zat en als je lang genoeg wegkijkt gaat het vanzelf voorbij, ja ja.

__
Be ever vigilant but never suspicious.

[ Voor 5% gewijzigd door DefaultError op 20-03-2020 13:10 ]

LS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DefaultError
99ruud99 schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 12:27:
Als u het maakt geef ik t door aan mijn vriendin- op dit moment maakt ze vanalles met papier en streamt ze via twitch (of all places) omdat it's learning en magister ontzettend traag geworden zijn, en microsoft teams ook vaak lagspikes geeft bij lln (althans, daar klagen ze over).
Natuurlijk zou het fijn zijn als er tweakers zelf iets beters kunnen maken :)
Ik zou er graag mee aan de slag willen, wil het niet dat de huidige organisaties alles laten zo als het altijd al gaat. Veranderen gaat niet vanzelf.

LS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
Veel ouders denken van wel, dus zolang er niet ondersteund wordt zal er niets gebeuren.
De ouders moeten nu thuis blijven, om op hun kinderen te passen. Tegelijkertijd zie ik dat de docenten aan het live streamen zijn met de kinderen. Dus dan hebben de ouders tijd over om zoiets te maken.
Als elke ouder met beetje ICT verstand er 1 uur in zou steken, zouden we klaar zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jester-NL
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

Het viel mij van de week ook al op. En ook dat het vooral om pagina's van Malmberg ging waar om Flash gevraagd werd (voor zover ik zo snel kon zien biedt Basispoort alleen het portaal)

Hoe dan ook, ik denk niet dat de school of Tweakers hier veel aan kunnen veranderen... het besef zal bij de aanbieders (zoals dus een Malmberg) moeten ontstaan. En dan vraag ik me af... wat zeiden die, toen je ze er op aansprak?

The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DefaultError
99ruud99 schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 13:29:
Veel ouders denken van wel, dus zolang er niet ondersteund wordt zal er niets gebeuren.
De ouders moeten nu thuis blijven, om op hun kinderen te passen. Tegelijkertijd zie ik dat de docenten aan het live streamen zijn met de kinderen. Dus dan hebben de ouders tijd over om zoiets te maken.
Als elke ouder met beetje ICT verstand er 1 uur in zou steken, zouden we klaar zijn...
De school.... No live stream hier in Groningen. De overkoepelen organisatie.... Ik zou er alle tijd aan willen besteden die ik beschikbaar ben om er constructief aan te bouwen. Voor mezelf privé alles uitzoeken is prima, maar ik ben niet alleen op de wereld.

LS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Nu online

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Klopt, de applets komen van de uitgeverij van de betreffende lesmethode. Basispoort biedt er alleen een schil omheen aan.

Malmberg zit midden in de overgang van Flash naar HTML5; zie ook https://www.malmberg.nl/b...uitfasering-van-flash.htm

Voor nu moeten we het er even mee doen ben ik bang.

Als je je echt zorgen maakt, draai dan een en ander in container for the time being.

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DefaultError
Jester-NL schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 13:38:
Het viel mij van de week ook al op. En ook dat het vooral om pagina's van Malmberg ging waar om Flash gevraagd werd (voor zover ik zo snel kon zien biedt Basispoort alleen het portaal)

Hoe dan ook, ik denk niet dat de school of Tweakers hier veel aan kunnen veranderen... het besef zal bij de aanbieders (zoals dus een Malmberg) moeten ontstaan. En dan vraag ik me af... wat zeiden die, toen je ze er op aansprak?
Het is niet aan ons is het antwoord uit de mail. Basispoort verdedigt zich en trekken hun handen ervan af en zegt geen invloed te hebben wat de uitgever op de markt brengt. Ik ben nu aan het mailen over hoe de uitgevers hun diensten aanbieden via Basispoort. Heutink, De Rolf Groep, Noordhof Uitgevers, Reinders Oisterwijk, Thieme Meulenhof en Zwijsen allemaal bieden deze uitgevers hun diensten aan via Basispoort. Basispoort laat nu in een laatste reactie weten niet in discussie te willen gaan en geven verder geen antwoord op de vraag.

LS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DefaultError
Heroic_Nonsense schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 13:46:
Klopt, de applets komen van de uitgeverij van de betreffende lesmethode. Basispoort biedt er alleen een schil omheen aan.

Malmberg zit midden in de overgang van Flash naar HTML5; zie ook https://www.malmberg.nl/b...uitfasering-van-flash.htm

Voor nu moeten we het er even mee doen ben ik bang.

Als je je echt zorgen maakt, draai dan een en ander in container for the time being.
Ik blijf bezig me containers en dat begint ondertussen ook een containerbegrip te worden. Wel opmerkelijk dat Basispoort geen enige vorm van uitleg wil geven. Ze kunnen via de portal een alternatief aanbieden. De AVG wil inmiddels ook betere bescherming dan hoe we er nu instaan.

LS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Nu online

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

DefaultError schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 13:51:
[...]

Ik blijf bezig me containers en dat begint ondertussen ook een containerbegrip te worden. Wel opmerkelijk dat Basispoort geen enige vorm van uitleg wil geven. Ze kunnen via de portal een alternatief aanbieden. De AVG wil inmiddels ook betere bescherming dan hoe we er nu instaan.
Basispoort is ook niet de juiste partij. Zij gaan niet over de inhoud, maar zorgen ervoor dat leerlingen niet over meerdere accounts voor verschillende sites moeten beschikken om bij hun lesstof te kunnen.

Je kunt je beter richten tot de uitgeverij zelf.

Dat ze je verder niet te woord willen staan, heeft waarschijnlijk met de drukte te maken: het is topdrukte daar op het moment en er werken niet heel veel mensen bij de stichting; vervelend gezegd hebben ze op dit moment iets anders te doen (hoe goed jouw intenties ook zijn; begrijp me niet verkeerd).

NB: ik werk niet voor Basispoort of een uitgeverij die deelneemt aan die stichting

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DefaultError
Heroic_Nonsense schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 14:17:
[...]

Basispoort is ook niet de juiste partij. Zij gaan niet over de inhoud, maar zorgen ervoor dat leerlingen niet over meerdere accounts voor verschillende sites moeten beschikken om bij hun lesstof te kunnen.

Je kunt je beter richten tot de uitgeverij zelf.

Dat ze je verder niet te woord willen staan, heeft waarschijnlijk met de drukte te maken: het is topdrukte daar op het moment en er werken niet heel veel mensen bij de stichting; vervelend gezegd hebben ze op dit moment iets anders te doen (hoe goed jouw intenties ook zijn; begrijp me niet verkeerd).

NB: ik werk niet voor Basispoort of een uitgeverij die deelneemt aan die stichting
In deze moeilijke tijden fatsoenlijke lesstof aanbieden aan mijn zoon, en leerlingen, dat is wat ik voor ogen heb. Er zitten heel veel mensen thuis af te wachten tot ze iets kunnen, mogen, doen. Heel veel gemeentes wachten af met informatie geven gezien de situatie, begrijp ik ook best. Wat ik niet begrijp is dat er wel portals zijn die wel goed werken en daarmee breng je de segregatie in gevaar. Vreemd dat Basispoort zich afschermt van commentaar als ik een simpele vraag stel. Uitgevers verdienend behoorlijk veel geld, laat er ook iets tegenover staan.

[ Voor 8% gewijzigd door DefaultError op 20-03-2020 15:42 ]

LS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Ah zo werkt basispoort. Dan is bij hen zijn inderdaad niet zo heel zinvol.

Maarreuh, ik begrijp best dat men wat moeilijk doet als je nu probeert tijd op te slokken van technici die voor nu meer acute dingen hebben te doen. De kans dat het in een week ff wordt aangepast is nul. De opties zijn dan je kind laten leren, of of niet. Voor nu: inderdaad losse container o.i.d. en/of zet de betreffende machine in je DMZ als je bang bent.

Pak die principekwestie over twee maanden op. Niet nu, ontneem je kind niet de lesstof ;)

Dat neemt niet weg dat flash zuigt, dat de ondersteuning ervan binnenkort over is, of dat ik vind dat je inhoudelijk gelijk hebt.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jester-NL
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

De applets zijn niet van basispoort. Het is nu een beetje alsof je Albert Heijn aanspreekt op het feit dat Calvé plastic deksels op de pindakaas doet.

Ik denk niet dat hier en nu helemaal Don Quichotte gaan op het gebruik van Flash door de uitgeverijen nu veel zin heeft. Je zoon moet die applets nu gebruiken, en uiteindelijk gaat het om de inhoud. Die zal echt niet veranderen door het gebruik van HTML5.

The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DefaultError
F_J_K schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 16:23:
Ah zo werkt basispoort. Dan is bij hen zijn inderdaad niet zo heel zinvol.

Maarreuh, ik begrijp best dat men wat moeilijk doet als je nu probeert tijd op te slokken van technici die voor nu meer acute dingen hebben te doen. De kans dat het in een week ff wordt aangepast is nul. De opties zijn dan je kind laten leren, of of niet. Voor nu: inderdaad losse container o.i.d. en/of zet de betreffende machine in je DMZ als je bang bent.

Pak die principekwestie over twee maanden op. Niet nu, ontneem je kind niet de lesstof ;)

Dat neemt niet weg dat flash zuigt, dat de ondersteuning ervan binnenkort over is, of dat ik vind dat je inhoudelijk gelijk hebt.
Ik maak me inderdaad zorgen en dat deel ik zodat we geen grote gatenkaas kunnen worden gezien de uitgevers alleen maar op één ding belust zijn. Goedkoop heel veel geld verdienen. Kijk naar Maastricht, Rotterdam luchtvaart in België hoe vatbaar we nog altijd zijn. Er zitten er ongetwijfeld ook veel mensen onderuitgezakt voor de buis om de stress de baas te blijven en daar is niets mis mee. Ook zijn er mensen die keihard werken in de zorg 16 uur per dag.

De flash plugin is hier plugout en komt er niet in. Dan maar een spelletje rummikub, mensergerjeniet, yahtzee, pesten en film kijken.
____
[h3]Be ever vigilant but never suspicious.[/h3]

LS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DefaultError
Jester-NL schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 16:38:
De applets zijn niet van basispoort. Het is nu een beetje alsof je Albert Heijn aanspreekt op het feit dat Calvé plastic deksels op de pindakaas doet.

Ik denk niet dat hier en nu helemaal Don Quichotte gaan op het gebruik van Flash door de uitgeverijen nu veel zin heeft. Je zoon moet die applets nu gebruiken, en uiteindelijk gaat het om de inhoud. Die zal echt niet veranderen door het gebruik van HTML5.
Als je Albert Hein aanspreek op de door hun verkochte Calvé pindakaas die niet meer goed is dan lopen ze tien keer harder als blijkt dat de veiligheid in het geding is en zo nodig halen ze het van de markt. Calvé is geen heilige pot met inhoud en daar is Albert Hein zich als groot grutter van de lage landen zich heel goed van bewust. Ze zullen zich proberen te verschuilen middels de bekende Donald Duck strategie maar daar heeft het publiek weinig mee.

Er komt hier geen Flash in huis, dan maar Don Quichotte van La Mancha en door de woestijn. De uitgevers en Basispoort komen vanzelf aan bod van hoe wat waar ze het gebruik van Flash nog altijd propageren. Gezien hun ferme reactie, alles ontkennen, lijkt me niet meer dan een logisch stap.

LS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
@DefaultError waar maak je je druk om?
Ik heb gewoon de aanbieders van de meuk gehackt en gerapporteerd (Microsoft, Magister, Staal, etc).
De school hierbij op gewezen, en opeens hoeft zoonlief niks van dat alles te gebruiken (er zijn boeken en ik kijk de antwoorden na).

Zoonlief... Die is superblij met zijn tijdelijke iMac 27" en interesseerd het niet 😂

Ik ga nu school.google sabboteren. De juf upload het antwoorden boek in 10x10 pixels, en volgens haar is dat normaal :p

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MainframeX
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 10:03
Er is in deze thread al aangegeven dat de betreffende uitgever flash aan het uitfaseren is en overgaat naar html5. Verder is het overal topdrukte vanwege corona en heeft men wel iets beters te doen dan jouw mailtjes over adobe flash te beantwoorden.

Idempotent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Als het zelfs richting sabotage gaat is het hoog tijd het topic te sluiten :X

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.