Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moeni
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 16-05-2024
Beste Tweakers!

Tijd voor een nieuw systeem. Helaas geen tijd om te wachten tot de nieuwe GPU's uitkomen en de oudere een prijsdrop krijgen. Als die prijsdrop er überhaupt komt.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het systeem is vooral bedoeld om te gamen op 1440p 100Hz - 144Hz op een 'budget'. Hiernaast wat huis tuin en keuken surfen en mailen.

Absoluut geen videobewerking en streaming.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Het systeem mag tussen de 900 en 1000 euro kosten. Exclusief monitor.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Speakers, muis & keyboard gaan mee. De rest moet allemaal nieuw worden ingekocht, inslucief monitor.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Dit is wat ik nodig denk te hebben om nu en in de toekomst op 1440p te gamen op een monitor van max 144Hz.

Edit: Voeding veranderd

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 Boxed€ 172,-€ 172,-
1MoederbordenMSI B450 Gaming Plus Max€ 99,-€ 99,-
1VideokaartenASRock Radeon RX 5700 Challenger D 8G OC€ 323,90€ 323,90
1Behuizingenbe quiet! Pure Base 500 Zwart€ 65,89€ 65,89
1Geheugen internCrucial Ballistix Sport LT BLS2K8G4D32AESBK€ 90,15€ 90,15
1VoedingenCorsair CX550€ 59,90€ 59,90
1Solid state drivesCrucial P1 1TB€ 117,08€ 117,08
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 927,92

Allereerst goed om te melden dat ik totaal geen interesse heb in RBG. Vandaar de keuze voor de dichte kast. Weet je een betere kast die ook dicht is? Laat het me weten!

Ik heb gekozen voor deze build aan de hand van ingewonnen informatie op vooral dit forum. De Ryzen 5 3600 is een gegeven voor de meeste budgetbuilds zo lijkt het. Het mobo is gekozen voor de prijs, mocht hier een betere optie voor zijn dan hoor ik die graag! Ik heb het idee dat b450 mobo's zo goed als allemaal hetzelfde zijn. Ik wil wel graag dat het mobo gewoon goed werkt met de Ryzen 5 3600 zonder teveel onnodige poespas. De keuze voor de ASRock Radeon RX 5700 Challenger D 8G OC is voor mij een logische omdat deze om en nabij dezelfde prijs heeft als de 5600 XT van Sapphire Pulse met 6GB werkgeheugen. Gezien de ontwikkelingen van de drivers van AMD maak ik me niet zozeer zorgen om problemen. En anders wordt de kaart teruggestuurd en gekozen voor een (te dure) RTX 2060. Het Crucial 3.200 werkgeheugen schijnt gewoon goed te werken met de gekozen processor. De Crucial P1 1TB voor de opslag, 1TB moet voorlopig wel genoeg zijn denk ik. (Ik weet niet hoe leip de ontwikkelaars worden met de grootte van games).

Monitor:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1MonitorenAOC Q27G2U/BK Zwart€ 309,-€ 309,-
1Overige componentenIntronics Anti-statische polsband€ 7,95€ 7,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 316,95

De monitor is gekozen aan de hand van de volgende eisen: 27 inch, 2560x1440 (Quad HD), 144HZ, VA, 1ms. Als ik mijn research goed heb gedaan dan moet de DisplayPort 1.2 versie genoeg zijn om 1440p 144Hz te halen. De HDMI 1.4 haalt het volgens mij niet? Corrigeer me hier als ik het fout heb aub.

Ga je overklokken?
In de toekomst wellicht. De radeon 5700 wordt mogelijk ook geflasht naar de bios van de 5700 xt indien dit veilig kan i.v.m temperaturen. Ik denk dat dit vooral van belang is bij de keuze van de voeding. Hier wil ik graag rekening mee houden.

Ga je voor de maximum prestaties van je nieuwe systeem of ben je tevreden met de standaard instellingen?
Zolang het veilig kan gaan we voor max prestaties.

Wat verwacht je van ons?
Graag feedback over de samengestelde lijst. Is het comptabel met elkaar? Kan het goedkoper? Kan het beter voor weinig geld? De standaard vragen die vaak gesteld worden eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikt
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 22:00

ikt

Je research heb je goed gedaan.

Voor je power supply zou je nog een tikje beter kunnen gaan - de buren waren wat minder enthousiast over de 600-700 watt versies. Wellicht een Corsair RM550x?

Als je je CPU van plan bent over te klokken, zou een grotere (lucht)koeler ook interessant kunnen zijn. De Scythe Mugen 5 of de Dark Rock 4 zijn goede opties.

Voor je monitor heb je gelijk - Ik gebruik dezelfde monitor op DP op 144Hz. Volgens mij heeft de curved variant wel HDMI 2.0.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Koeler hoeft niet zo duur met 65W CPU pricewatch: Scythe Kotetsu Mark II
qua PSU is dit voldoende voor deze build. pricewatch: BitFenix Whisper BWG450M Voordeel is dat er een aparte 12V 25A(300w) VGA rail is voor je GPU.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moeni
Ik geef niets om het modulair of niet modulair zijn van de voeding aangezien het niet zichtbaar is.

De Corsair RM550x vind ik nog best prijzig. Is de Corsair CX550 ( pricewatch: Corsair CX550 ) of wellicht de Cooler Master MWE Bronze 550 ( pricewatch: Cooler Master MWE Bronze 550 ) een goed alternatief? 80+ bronze en 550 watt moet ruimvoldoende zijn denk ik.

Een aftermarket koeler is nu nog niet zo van belang. Dat kan altijd nog wanneer ik er daadwerkelijk voor kies om te gaan tweaken. Ik hou de opties van jullie zeker in mijn achterhoofd.

@Hackus wat is precies het voordeel van de aparte 12V VGA rail? Ik heb echt de ballen verstand als het op voedingen aankomt.

Thanks voor de reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Daar zit apart van de rest je videokaart op aangesloten. Zie het als een groep thuis in je stoppen kast.(meterkast)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nldls
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 10-09 15:34
Ik vind de GPU nog best zwak voor 1440p 144 fps. Met een RX5700 XT haal ik soms 100 tot 120 fps.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sokucho
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 18:48
nldls schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 15:05:
Ik vind de GPU nog best zwak voor 1440p 144 fps. Met een RX5700 XT haal ik soms 100 tot 120 fps.
Mee eens heb ook een 5700xt en haal lang niet altijd de 144fps de non xt gaat 1440p 144hz niet lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nldls
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 10-09 15:34
QHD en 144 FPS ga je toch echt wel naar een 5700XT of een 2070 super, minder dan dat ga je sowieso niet boven de 100 FPS komen, tenzij je echt oudere games speelt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

144Hz 1440p is prima, je hoeft niet altijd 144fps te halen. dat ligt ook aan te spelen game

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moeni
Ik ben me ervan bewust niet altijd 144 fps te halen met bepaalde games op de 5700. Ik vind het geen probleem om op 100 fps te gamen of waar nodig de settings te veranderen om hogere fps te halen. 100 euro extra voor een paar fps meer is het mij niet waard. Hiernaast is het ook mogelijk om de 5700 te flashen om wat extra fps te krijgen. Als ik dat durf.

De keuze voor 1440p 144Hz heeft vooral te maken met het feit dat mijn oude monitor 1080p 60Hz is en echt niet meer mee kan. Het is zonde om dan een monitor te kopen met 1080p en 144HZ. Dan liever een stapje overslaan qua monitor en direct naar 1440p.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MainframeX
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 01:11
Moeni schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 15:59:
Ik ben me ervan bewust niet altijd 144 fps te halen met bepaalde games op de 5700. Ik vind het geen probleem om op 100 fps te gamen of waar nodig de settings te veranderen om hogere fps te halen. 100 euro extra voor een paar fps meer is het mij niet waard. Hiernaast is het ook mogelijk om de 5700 te flashen om wat extra fps te krijgen. Als ik dat durf.
Ik zou eerlijk gezegd geen bios flash riskeren. Je zegt zelf geen €100 over te hebben voor wat extra fps maar overweegt wel het risico om een kaart van €323 te bricken voor wat extra fps.

Qua voeding zou ik gewoon voor een Seasonic gaan. Dat is altijd goed en scheelt je uitzoekwerk welk merk wat/waar ingekocht en gerebrand heeft. Kost € 15-20 meer maar dan heb je ook wat. Hackus raadt trouwens een nogal dure multi rail voeding aan. Persoonlijk zou ik niet zoveel geld uitgeven aan een dergelijk laag wattage voeding. Multi rail wordt eigenlijk pas echt belangrijk als je veel stroom gaat trekken zoals bijvoorbeeld bij overclocken en dan heb je toch al gauw een zwaardere voeding nodig. Als je goed let op het aantal amps is een high end (van een goed merk!) single rail voeding ook vaak al voldoende.

Idempotent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moeni
@MainframeX Moet toegeven dat je een goed punt maakt betreft het flashen van de GPU. Food for thought.

Ik ga het systeem vanmiddag bestellen. Waarschijnlijk pas ik het mobo nog aan naar een tomahawk van 2 tientjes meer door de lovende reviews.

Iemand nog andere opmerkingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MainframeX
@Moeni

Ik zou de Corsair CX voeding eruit mikken en opwaarderen naar een Corsair RM550x: pricewatch: Corsair RM550x (2018) Zwart

Dat zijn kwalitatief betere voedingen van hetzelfde merk. Als je echt niets meer wilt uitgeven: pricewatch: Seasonic M12II Evo 520W

Deze voeding heb ik zelf 7 jaar in een overclocked build gedraaid en is werkend terug de doos in gegaan omdat ik wat zwaarders nodig had na een hardware refresh.

Idempotent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@MainframeX Waar baseer je je mening op mbt voedingen ?
De Seasonic die jij aangeeft heeft een oud design en kun je beter in de winkel laten liggen, voor mensen die voor hun oude set een voeding nodig hebben. verder is deze voeding die ik adviseer prima en ruim voldoende Watt ! waarom zou TS €95,- uitgeven aan een voeding ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MainframeX
@Hackus Voor €95 koop de ts een kwalitatief hoogwaardige voeding die 100watt meer kan aanvoeren dan het door jou aanbevolen model. De Bitfenix die je gelinked hebt is een goede voeding maar vind ik door zijn lage wattage maar weinig veelzijdig/beperkt. Voor krap €10 meer heeft ie wat meer marge om te spelen met overclocken. Bovendien vind ik 300watt over een enkele VGA rail voldoende maar laat weinig ruimte over voor de toekomst, vooral niet als je rekent dat we weer in een opwaartse trend zitten wat betreft stroomverbruik in grafische kaarten.

P.s. wat is er concreet mis met de Seasonic voeding behalve dat deze 6-7 jaar geleden ontworpen is? Volgens mij kan je daar nog prima een moderne pc mee voeden. Naar mijn weten zijn er in 7 jaar geen revolutionaire veranderingen geweest op voeding gebied (maar goed, ik heb niet alle kennis in pacht dus als je me iets nieuws kan vertellen sta ik daar natuurlijk voor open).

[ Voor 24% gewijzigd door MainframeX op 21-03-2020 12:01 ]

Idempotent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

MainframeX schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 11:59:
@Hackus Voor €95 koop de ts een kwalitatief hoogwaardige voeding die 100watt meer kan aanvoeren dan het door jou aanbevolen model. De Bitfenix die je gelinked hebt is een goede voeding maar vind ik door zijn lage wattage maar weinig veelzijdig/beperkt. Voor krap €10 meer heeft ie wat meer marge om te spelen met overclocken. Bovendien vind ik 300watt over een enkele VGA rail voldoende maar laat weinig ruimte over voor de toekomst, vooral niet als je rekent dat we weer in een opwaartse trend zitten wat betreft stroomverbruik in grafische kaarten.
alles wordt zuiniger, en 2 GPU's heeft weinig nut meer. prima voeding is zelfs in gebruik met RTX2080S en 3600 (geen OC) als je 95,- uit wilt geven koop dan pricewatch: Fractal Design ION+ 560W Platinum !

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Moeni
Alle componenten zijn zojuist besteld. Thanks allen die gereageerd en geholpen hebben!

Uiteindelijk alleen de voeding nog aangepast naar een pricewatch: Corsair TX550M V2
Pagina: 1