Azure, MS teams, office 365 migratie

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FIFA HENRY 14
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 15-08 15:44
Goedendag mede Tweakers

Ik moet voor een middelgroot bedrijf zorgen dat alles in de cloud gaat draaien d.m.v Azure,MS Teams en Office365.
De huidige IT - Infrastructuur is momenteel zeer onoverzichtelijk omdat er eigenlijk geen structuur is, er zijn gewoon 50 Clients zonder server of wat dan ook.

Mijn concrete vraag is: waar kan ik het beste starten? want alles op internet is nogal verouderd of niet duidelijk.

Ik denk zelf dat ik het beste met een cursus kan beginnen namelijk "Azure Fundamentals"
Alleen dit kan natuurlijk pas later worden gestart ivm Corona.
En wil mijn natuurlijk alvast wat inlezen.

Met vriendelijke groet,
Henry

Beste antwoord (via FIFA HENRY 14 op 14-04-2020 10:23)

• tweakict
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19-09 13:35
Gezien de vragen en ontbreken van ervaring zou je er heel verstandig aan doen om inderdaad een training te volgen. Bijvoorbeeld: MCSA voor Microsoft server beheer/configuratie maar deze verloop binnenkort, en Azure of O365.

Daarna een expert in te huren voor projectplan/inrichting en configuratie en zelf mee te lopen in dit traject.

Het allemaal zelf doen vanaf 0 is vragen om problemen en troubleshooten tijdens verstoringen aan de gebruikerskant.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MADG0BLIN
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-09 20:11
Misschien moet je eerst eens inventariseren wat precies de bedoeling is.

Azure en Office 365 zijn 2 verschillende platformen welke onderling wel zaken delen zoals Azure AD.
Teams is weer een onderdeel van Office365.

En wat versta je precies onder alles?
Applicaties, databases, back-up, e-email, Sharepoint, etc? Het is zo groot dat je niet "even" alles onder de knie hebt.

Stel dat je mail wil migreren dan zou je gebruik kunnen maken van Exchange Online. Dit is een stuk goedkoper als bijvoorbeeld een E3 licentie. Echter, wil je direct ook een Office installatie beschikbaar stellen en gebruik kunnen maken van Office op de werkplek in combinatie met Teams dan kun je bijvoorbeeld kiezen voor Office 365 Business Premium.

Pas als je inzichtelijk hebt wat precies de bedoeling is kan je dit koppelen aan diensten. Je kan niet zomaar zeggen, kies maar voor iedereen voor E5, dan ben je er wel. Het is toch echt een stuk complexer dan dat.

Als je wilt starten met kennis voor Azure dan is Azure Fundamentals inderdaad geen gek idee.
Voor Office 365 heb je alleen weer andere cursussen / examens zoals bijvoorbeeld MS-100: https://docs.microsoft.co...rtifications/exams/ms-100

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FIFA HENRY 14
Bedankt allereerst voor jou snelle reactie.

Ik ben inderdaad in de tussentijd begonnen met een overzicht te maken hoe het nu allemaal zit qua netwerk,
er staan bijvoorbeeld ook printers lokaal. ik snap alleen niet goed wat dat Azure nou precies doet het is toch uiteindelijk niks meer dan een rdp sessie(die dus nog lokaal moet starten) naar een azure client (die dan weer in de cloud draait)
kortom je hebt toch altijd nog fysieke hardware nodig, ik zie ook niet zo snel de voordelen er van in.
Buiten dat het stabieler is doordat je active directory in de cloud staat?
Maar dat zal het natuurlijk vast wel hebben het probleem is alleen dat ik het hier niet zo snel kan vragen binnen de organisatie, omdat die kortom net zoveel weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marber
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 19-09 09:10
Nee, het is geen RDP sessie naar een cloudcomputer. Alle servers in je netwerk (kunnen) in azure gezet worden, waardoor de cloud onderdeel wordt van je interne netwerk (heel erg versimpeld).

fysieke hardware heb je nodig bij de client, verder eigenlijk niets. Mijn hele organisatie draait op o365 en azure, zonder enige fysieke servers. enige wat gebruikers nodig hebben is hun laptop en een internetverbinding om veilig te werken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-09 20:01

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Ik vraag mij af of jij wel de geschikte persoon bent als je deze vraag nog moet stellen? (Niet lullig bedoeld)

Begin eens met fundamentals trainingen.

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• tweakict
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19-09 13:35
Gezien de vragen en ontbreken van ervaring zou je er heel verstandig aan doen om inderdaad een training te volgen. Bijvoorbeeld: MCSA voor Microsoft server beheer/configuratie maar deze verloop binnenkort, en Azure of O365.

Daarna een expert in te huren voor projectplan/inrichting en configuratie en zelf mee te lopen in dit traject.

Het allemaal zelf doen vanaf 0 is vragen om problemen en troubleshooten tijdens verstoringen aan de gebruikerskant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FIFA HENRY 14
Goedemorgen allemaal,

Nee hoor neem jullie niks kwalijk, ik besef mezelf maar al te goed dat ik niks van Azure begreep.
Ik heb wat research gedaan de afgelopen tijd en het is me nu wel een stukje duidelijker geworden.
Ik heb hiervoor ook al een deel van mijn project plan kunnen maken, Ik heb er nu na mijn idee er alles aan gedaan om er zo veel mogelijk van te weten. mij valt een ding op er is bar weinig informatie over te vinden buiten Microsoft zelf om, en bij hun vind ik het altijd teveel bla bla bla. maar heb me er een beetje doorheen gewurmd :P. Maar om echt kennis van zaken te hebben ga ik binnenkort eerst inderdaad de cursus "Microsoft Azure essentials AZ-900" volgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FIFA HENRY 14
Goedemiddag allemaal,
Ik heropen dit topic heel even omdat ik nog steeds de vraag heb of het wel rendabel is om van de huidige situatie (40 standalone kantoor pc's) te migreren naar de cloud.

Kostentechnisch is dit volgens mij nooit goed te praten doordat het uiteindelijk gewoon allemaal ontzettend duur is, ook na een x aantal jaar.

Inmiddels zijn de systemen die belangrijk zijn allemaal gemigreerd naar Azure, en is Ms teams en OneDrive/sharepoint uitgerold.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Naar mijn mening is de client niet meer zo boeiend op het moment dat je je services en documenten in de cloud hebt draaien. Anders gezegd laat de gebruiker lekker zijn client beheren binnen bepaalde grenzen, Zorg dat als een client software matig kapot is dat je dit vlot kan herstellen.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FIFA HENRY 14
@Frogmen Thanks zo denk ik er zelf ook over.
In the worst case scenario begeeft iemand zijn pc het, en is het enkel een nieuw systeem neerzetten op onedrive in laten loggen en wat mail boxen configureren en klaar.
De pc's worden gemiddeld na een jaar of 5 toch vervangen en heb het nog nooit meegemaakt dat er een volledig kapot is gegaan.
Pagina: 1