Zoldervloer isoleren

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 16:54
Hallo Tweakers & klussers :).

Betreft een jaren 60 woning waarvan de bovenverdieping niet geïsoleerd is.
Alle kamers boven hebben een schuine kap en natuurlijk een plafond.
De zolder gebruiken we enkel voor opslag en wordt niet verwarmd.
Bij de schuinekap kijk ik voorbij de gipsplaat direct tegen de dakpannen.
Bij het plafond kijk ik voorbij de gipsplaat direct tegen de houtenplanken van de zoldervloer.

Isoleren van de schuinekap en zoldervloer doe ik als volgt (warm naar koud):
Gipsplaat/ragelwerk
Dampdichte folie
16cm glaswol
Dampdoorlatende folie

Idealiter isoleer ik de gehele bovenverdieping in 1x. Maar dit is geen optie omdat we er al gezin wonen.
Daarom pakken we het per ruimte aan, en moderniseren dan direct de kamers (ook hal/badkamer).
Echter gaat dit gehele traject wel +5jaar duren, en dat zit me nogal dwars ivm de energieverspelling.
Laten doen van buitenaf is geen optie.

Nu mijn plan.
De zoldervloer beslaat nog een oppervlak van 60m2 waar ik van bovenaf bij kan.
Ik trek dan de plankenvloer weg en kijk dan tegen de ragelwerken/gipsplaten aan.
Volgens bovenstaande moet ik met folies werken, vooral aan de warme zijde. maar hier kom ik niet bij.
Dampdicht scherm spannen tussen de balken is een optie, maar veel werk.
Sneller is het het dampdicht scherm over de balken te rollen, volgens plaatje:
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/qesvkcf90.jpg
Maar dan nemen de balken wel vocht op, maar kunnen dit niet afstaan.

Mijn voorstel is om tussen de balken PIR platen te leggen en de randen dicht te purren.
Volgens mij heb ik dan alles dampdicht opgesloten,maar kan het vocht in het hout aan de bovenkant er weer uit trekken/dampen. Ook hoef ik dan niet met folies te werken.

Klopt deze gedachtengang?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18:41

Wuursj

want worst is al bezet

Je pir platen onderaan naast je balken goed dampdicht afpurren aan de warme kant is erg lastig.

Aangezien de boel netjes kan ventileren van bovenaf: Is afvullen met losse vulling van een damp-open materiaal niet gemakkelijker en goedkoper dan pir?

Tussen de balken opvullen gaat een stuk gemakkelijker met los spul zoals cellulose, hennep, houtwol etc. Die materialen zijn damp open en heb geen gezeur met vocht omdat het van boven kan ventileren. Het spul neemt vocht op en staat dit weer af. Je bent dan niet afhankelijk van een folie of pur acties.

Laten ventileren van bovenaf is wel noodzakelijk. Wellicht de ruimtes niet 100% vullen en wat kieren open laten tussen de planken?

Voorbeeldje waarin het goed werkt zonder enige folie en bij een vrij extreme situatie (-10 90% viocht op zolder):
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/5LAaYWn.png

Rd waarde van dergelijke ander vul-materiaal is ongeveer gelijk aan steenwol en glaswol. Lager dan PIR. Of je voldoende isolatie waarde haalt, is afhankelijk van je balk hoogte. Cellulose is wel goedkoper, ook per Rd waarde (zeker als je afval en de pur mee neemt) dus als je genoeg hoogte hebt, lijkt me dit een gemakkelijker en goedkopere oplossing.

[ Voor 9% gewijzigd door Wuursj op 20-03-2020 11:12 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
interessant! Het gaat om 16cm wat ik kan vullen.
Het is een open planken constructie, dus genoeg ventilatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

OK, ik heb het plaatje aangepast naar 160. Dat geeft een RC waarde van ongeveer 3,6 (afhankelijk van hoeveelheid balken). Dat is niet superveel vergelijken met nieuwbouw (Rc 6) maar vergelijkbaar met woningen gebouwd gebouwd tot 2015.

Met Pir kom ik in dezelfde situatie op ~RC4,5 uit. Wel wat beter tegen een hoop meer moeite en geld.

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
Met meer moeite bedoel je dat de kieren dicht gepurt moeten worden toch?
Ik kijk uit naar pir ivm de hoge isolatie waarde en ik kan met b-keuze relatief goedkoop per m2 werken

Stel, ik kies toch voor de PIR, komt dit dan goed met de vochthuishouding van de balken?
Kunnen deze zoals ik inschat, vocht opnemen en doorgeleiden naar boven en afstaan aan de koude ruimte. Of gaat de opsluiting van PIR tussen de balken daar problemen in geven.

[ Voor 51% gewijzigd door barry86 op 20-03-2020 11:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

De tool zegt dat dat ook goed gaat qua vocht. Afpurren maar ook de platen op maat zagen is meer werk dan losse vulling of dekens.

Edit:
Zelfs gewone glaswol lijkt goed te gaan (zonder alu laagje bovenop). Met de beste glaswol (λ: 0,032) kom je dan op RC4.
Omdat de koude kant meer damp-open is dan de warme kant kan je blijkbaar veel doen zonder folies en is een damp-open materiaal zoals ik suggereerde niet perse nodig. Die materialen doen wel een hoop meer tegen de warmte in de zomer.

Het wordt anders als je op zolder de boel gaat dicht leggen met bijvoorbeeld een laminaat vloertje.

[ Voor 53% gewijzigd door Wuursj op 20-03-2020 11:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
Ik heb zojuist jou afbeelding nog beter bestudeerd, maar dat is een mooi programma!
Ik begrijp je input mbt de hoeveelheid werk. Een deken leggen is idd het minste werk.

Als ik het goed begrijp heb ik door de goede ventilerende koude zijde meer keuze mogelijkheden dan ik had verwacht.
Losse vulling is geen optie, de warme zijde gaat hoe dan ook ooit nog eens keer open, en dan moet mij de boel niet tegemoet komen.

Van de slaapkamers en hal heb ik een antwoord.
Over de badkamer twijfel ik nog. ...
Die is geventileerd dmv afzuiging en verwarmd. Maar zal altijd meer vocht genereren dan de andere ruimtes.
Glaswol lijkt me daar geen optie, of ik moet daar een dampdicht scherm plaatsen tussen de balken.
Celullose mogelijk wel ivm de goede vocht eigenschappen.
Pir zou optimaal zijn mbt isoaltie waarde.

Verder heb ik altijd het idee dat bij een deken er altijd wel een kier oid overblijft die voor 'trek' zorgt. En dat je daardoor ook met een foliescherm werkt.
Bij pir heb ik het idee dat je dit 100% kan afsluiten door de naden te purren en zodoende ook de trek weghaald

Edit: Kun je de luchtvochtigheid eens op 65% zetten?

[ Voor 18% gewijzigd door barry86 op 20-03-2020 11:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

Dat programma is vrij te gebruiken.
Aan de warme kant een folie aanbrengen in de badkamer lijkt we wel handig. Zolang de koude kant maar beter doorlaat. En tocht bij en deken? Toch je deken in bed ook? Dekens iets ruimer maken en het klemt mooi af tegen de balken. Pir platen afpurren kan ook als je je daar prettiger bij voelt maar dat deze methode geheel kierloos lukt en blijft, lijkt me ook niet vanzelfsprekend.

Iets hogere temp en hogere Luchtvochtigheid (badkamer) geeft wel issues:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/pDpdB3b.png
Zodra het niet vriest in de zolder is het alweer goed. En droogtijden zijn op zich wel nog acceptabel.

Met een simpele PE folie onder de balken geen risico:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/IBKAicw.png
Maar dat is zeker lastig ivm plafond badkamer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
Nou volgens mij kan het van boven af op deze manier:

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/24pv8p22v2.jpg

De randen 'verlijm' je met speciale kit aan de balk.
Dat werkt erg goed, maar is nog wel arbeidsintensief.
Voor de gehele zolder pas ik dat liever niet toe. Maar voor de badkamer kan ik het mij nog voorstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
barry86 schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 09:23:

Bij de schuinekap kijk ik voorbij de gipsplaat direct tegen de dakpannen.
Euh wat? Geen dakbeschot?

Wat is de staat van je dakpannen?

Waarom is via buitenkant geen optie? Jaren '60 met "beschermd stadsgezicht" :+ ?

[ Voor 22% gewijzigd door kabeltjekabel op 20-03-2020 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
Buitenaf is geen optie vanwege de kosten.
Dakpannen zijn goed. staat van het dak is goed.
Zou wel vervangen kunnen worden vanwege de esthetische waarde.
Echter steken wij ons geld op moment liever in iets waar we ook woonplezier aan beleven en niet alleen een financieel voordeel uit behalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
Vandaag wat planken los getrokken.
Hier valt wel wat eer te behalen!

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/8NFt4Z4/20200329-131632.jpg

Ik overweeg nog steeds pir er in te leggen.
Ik heb 14cm te vullen
Scheve kap (naar beneden) volgt pas in een later stadium.

[ Voor 32% gewijzigd door barry86 op 29-03-2020 13:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

@barry86 ik zou gewoon glaswol pakken (16cm) en reflectie zijde naar beneden. en als laatste folie eroverheen. je 1ste post is goed genoeg ..

MAAR .. hout moet ademen dus folie is niet superhandig ..je kan beter glaswol klemmen door "vakken" te maken van 59cm tussenruimte. met dunne planken ertussen.

PIR is beter kwa isolatie en prettiger in gebruik, maar dit word vaker niet geadviseerd om te doen (zie kruipruimte isolatie topic (en zoek daar op houten vloer)

glaswol vanboven erin leggen is in iedergeval prettiger dan boven je hoofd.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
Edit:

Vandaag 140 en 150mm PIR besteld, gezamelijk incl bezorgen aan huis voor €13.5,- m2 8)
Dat wordt flink purren en zagen :)

[ Voor 107% gewijzigd door barry86 op 03-04-2020 14:05 ]

Pagina: 1