Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Akeshira
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 25-07 13:06
Mijn vraag
Ik ben bezig om een "formulier" in Word te maken die mijn collega's kunnen gebruiken om werkopdrachten voor klanten mee te maken. Ik kom een heel eind, maar ik loop vast in de volgende onderdelen:
1. Ik moet een mogelijkheid creeëren dat onderaan het formulier een keuzemogelijkheid staat tussen twee standaardteksten, de een voor een offerte en de andere als bevestiging. Ik had iets voor ogen als een soort drop-down-menu waar beide keuzemogelijkheden worden weergegeven, echter is het niet mogelijk om het drop-down-menu in Word zo aan te passen dat er zoveel tekst in kan. Hebben jullie hier andere mogelijkheden voor? Is dit op te lossen met een macro? Of wellicht een verwijzing naar een ander word-bestand met tekst? Hoe is dit het handigst op te lossen, maar vooral ook "fool-proof"?
2. Voor ditzelfde formulier moet ik ook een beperking op het bewerken zetten, zodat er niks aangepast kan worden aan weergave van data en formulieren en dergelijke. Nu loop ik er echter tegenaan dat bij het invullen van de formulier-balkjes, de tekst verderop de regel verspringt. (invullen adresgegevens) Dit ziet er natuurlijk niet mooi uit. Maar nu hebben we het te doen met "auto-mannen" die er natuurlijk weinig om geven hoe het weergegeven wordt, plus met de beperking op het formulier kunnen ze ook niet die regel aanpassen dat de tekst weer terug op de juiste plek staat. Hoe kan ik de beperkingen op het formulier dus zodanig maken, dat ik kan zorgen dat de "balkjes" ingevuld kunnen worden, zonder dat de tekst verderop het scherm verspringt.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Ik werk met Word 2016 en dit draait op Windows 10.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
ik heb zelf al een beetje naar de macro's gekeken en eventuele invoegtoepassingen, maar mijn kennis is vooralsnog te beperkt om er echt mijn weg in te vinden.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

ad 1: Je zult je in de verschillende velden moeten verdiepen. Kijk eens naar het ask-veld en combineer dat met een if then constructiefo bouwstenen. Afhankelijk van het antwoord op de vraag zal de een of de andere tekst zichtbaar worden. Het feect kan zijn dat bij het aanmaken van een document de vraag wordt gesteld of het een offerte of een opdrachtbevestiging is en dat dan vervolgens de juiste tekst wordt geplaatst.

ad 2: je opmaak klopt niet. Isoleer je invulden in een tekstvak of gebruik tabs e/o tekstvakken om de andere tekst te plaatsen.

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Dit klinkt alsof het een stuk makkelijk te doen is in Excel ipv Word.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dix-neuf
  • Registratie: Juli 2018
  • Niet online
Akeshira schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 09:17
Ik moet een mogelijkheid creëren dat onderaan het formulier een keuzemogelijkheid staat tussen twee standaardteksten, de een voor een offerte en de andere als bevestiging.
En als daar een keuze is gemaakt, wat moet er dán gebeuren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dix-neuf
  • Registratie: Juli 2018
  • Niet online
Een oplossing is mogelijk met 2 keuzevakjes en 1 tekstvak. De code moet er slechts uit bestaan dat bij aanklikken van het ene keuzevakje de eerste tekst (afbeelding 1), bij aanklikken van het andere vakje de tweede tekst (afbeelding 2), en bij aanklikken van geen enkel vakje geen enkele tekst wordt weergegeven.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vXVhhWawVNRgmPLSrc4roAsIPqI=/f/image/P5VrlaIktvpIuVxTQjJD19ht.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yKffWC39HApQcfZd7-w1nBUQzc4=/f/image/mYtU6PuLCyRNiG3YiSaHPp2R.gif

[ Voor 9% gewijzigd door dix-neuf op 23-03-2020 12:28 ]