Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris_tiaan
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 16:18
De laatste dagen is het in het nieuws dat de EU Netflix en Youtube gevraagd heeft de kwaliteit van hun video's terug te schroeven om ervoor te zorgen dat ons internet niet volledig vastloopt. Gisteren heeft Netflix ingestemd, vandaag ging Youtube ook akkoord.

Nou vraag ik me af, wat is nou de limiet van wat 'ons' internet aan kan? Dit artikel (uit 2013) benoemt dat Skype videos vast kunnen lopen als we aand eze limiet zitten, maar of dat nou écht bewijs is van de limiet van het internet...

Kunnen we een waarde hangen aan deze limiet? Is dit een vaste waarde?

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Dat ligt niet aan "ons" internet maar aan de capaciteit van de diensten en hun servers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:37

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Wat is je definitie van ons internet? Is dat "the last mile" tussen je woning en provider, of bedoel je hier de grote Exchanges mee?

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Er is geen limiet (ik vind de bemoeienis van de EU op de diensten van Netflix dan ook "dom").

Maar constructief: iets als QoS zou (nadruk) helpen in dit soort tijden. Tegelijkertijd is QoS direct een soort censuur want er wordt gekozen om dienst A "belangrijker" te vinden dan dienst B.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 14:49
We hebben een speciaal Corona subforum waar TS helaas niet kan posten. Toch hoort dit topic daar.
AZ >>> COR

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20:25
Ik heb de indruk dat de algemene opbouw van internet gewoon goed is. Sowieso had Netflix al een algoritme dat je film liet doorlopen als de data niet snel genoeg komt voor 4K of HD.

Heb de laatste dagen nog meer ervaring met video en internetbellen, en dat loopt als een zonnetje. We hebben de gewoonte aangekweekt om de cameras na een paar minuten uit te zetten.

Het enige waar ons bedrijf tegen aan liep was het aantal VPN aansluitingen, maar op een paar dagen is dat sterk uitgebreid.

Laten we eerlijk zijn. Als een bedrijf in normale omstandigheden bv 1000 VPN aansluitingen nodig heeft, dan ga je er geen10.000 huren, maar 1200-1500, zeker als je dat snel kan uitbreiden.

Ik denk ook dat in geval van grote nood, een beperking tot bv 50MBPS voor privé aansluitingen veel zou kunnen oplossen en weinig mensen in de problemen brengt. Ping is dan belangrijker.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Droefsnoet
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 15-03-2021
*knip* heb je hier een bron voor? Speculatie voegt niets toe.

[ Voor 87% gewijzigd door Zeehond op 20-03-2020 09:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Dit is niet omdat het Internet vastloopt, maar om te voorkomen dat dat gebeurt.

Zal in Nederland misschien niet nodig zijn, maar newsflash: Nederland is niet de hele aarde. Er zijn meer landen, waar het misschien wél een issue zou kunnen zijn of worden.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevlar01
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

kevlar01

trigger happy 'next' klikker

Toevallig laatst een filmpje over gezien op NU.nl, over de Internet Exchange van Amsterdam.
https://www.nu.nl/279620/...unt-ter-wereld-eruit.html

Ik denk dat we ons geen zorgen hoeven te maken.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 17:04

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

wildhagen schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 09:50:
Dit is niet omdat het Internet vastloopt, maar om te voorkomen dat dat gebeurt.

Zal in Nederland misschien niet nodig zijn, maar newsflash: Nederland is niet de hele aarde. Er zijn meer landen, waar het misschien wél een issue zou kunnen zijn of worden.
Nederland heeft binnen Europe één van de beste, zo niet de beste internetinfrastructuur, mede geholpen door de aanwezigheid van AMS-IX, de belangrijkste internethub voor Europa. We zitten dicht op de grootste verbinding met Amerika.

Volgens een wereldwijde survey uit 2019 blijkt Nederland op de 8ste plaats wereldwijd te staan qua gemiddelde internetsnelheid per huishouden:
https://www.cable.co.uk/b...d/worldwide-speed-league/

En neemt Europa 37 van de eerst 50 plaatsen in.

Maar er is een beperking in hoeveel de backbone kan verwerken en zeker video-on-demand is bijzonder belastend daarvoor.

Om eerlijk te zijn merk ik het de laatste dagen. Mijn internet, met 100/100mbit bij XS4All is in principe meer dan snel genoeg om met 2 personen thuis te kunnen werken. Toch is het de laatste dagen laggy. De testen zijn nog steeds ok, maar ik merk haperingen die er eerder niet waren.

Ik ken de infrastructuur van m'n werkgever een beetje en in feite werken we altijd remote, met een citrix-sessie die op externe servers ergens in het land draaien. Die belasting is dus niet anders. Ik werk op dezelfde laptop als anders, dus qua hardware is er ook geen verschil. Dus moet het verschil wel zitten in het draadje tussen laptop en server, het enige dat nu anders is.

Overigens mis ik wel hoe groot de verlaging precies is. Gaat alleen 4K en full-HD eruit (en blijft het dus op 720p hangen) of vallen ze zelfs terug naar SD/DVD? 720P is voor de meeste mensen nog steeds voldoende namelijk (het gros van mijn materiaal is ook 720p en ik heb vaak moeite om het verschil met 1080p te kunnen zien).

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 28-09 20:32
@deepbass909 Ik denk dat je in NL hard moet zoeken op een vast internetabo te vinden wat niet voldoet om twee mensen thuis te laten werken, zeker met een Citrix oplossing. 100/100 is daarvoor inderdaad zwaar overkill... Voor de beeldvorming: al onze thuiswerkers samen (UMC) doen nu 150 Mbit. (nu is dat gemiddeld, en onze pijp is "ietsjes" dikker, maar toch).

Los van congestie ergens op het netwerk: je noemt externe servers. Als je daarmee een cloudoplossing bedoelt: die hebben de laatste tijd enorm op moeten schalen. Het kan dus zomaar zijn dat die nu simpelweg dezelfde resources verdelen onder meer gebruikers, en dat ga je vroeg of laat ook merken.

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ayyylias
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 30-09 15:38
In nederland verwacht ik niet dat we hier snel problemen mee gaan hebben (mischien de ISPs wel?).
Als (op core infrastructuur) je geen 20% meer aan kan zat je zowieso al op heel dun ijs, en waren er waarschijnlijk ook al problemen voordat dit allemaal begon.

Stel, we gaan met zn allen over de beschikbare bandbreedte:

- Dan vallen er een paar pakketjes van de lijn af
- iedereen zn TCP sessies gaan minder hard lopen door congestion control, dus je internet word trager, maar klapt er niet in een keer uit.
(nou is dit een heel erg eenvoudige manier om dit te bekijken, als bepaalde infrastructuur anders/niet goed in elkaar zitten kan het alsnog in een keer omvallen)

[ Voor 44% gewijzigd door Ayyylias op 20-03-2020 10:57 ]

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• kevlar01
  • Niet online

kevlar01

mcelias5 schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 10:52:
In nederland verwacht ik niet dat we hier snel problemen mee gaan hebben (mischien de ISPs wel?).
Als (op core infrastructuur) je geen 20% meer aan kan zat je zowieso al op heel dun ijs, en waren er waarschijnlijk ook al problemen voordat dit allemaal begon.

Stel, we gaan met zn allen over de beschikbare bandbreedte:

- Dan vallen er een paar pakketjes van de lijn af
- iedereen zn TCP sessies gaan minder hard lopen door congestion control, dus je internet word trager, maar klapt er niet in een keer uit.
(nou is dit een heel erg eenvoudige manier om dit te bekijken, als bepaalde infrastructuur anders/niet goed in elkaar zitten kan het alsnog in een keer omvallen)
TCP gebruikt ook handshakes, en dit mag niet meer volgens Rutte....

:+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 30-09 10:28
Als je naar de AMS-IX stats kijkt zie je dat sinds begin maart de hoeveelheid Tbit/s wel aan het stijgen is, maar de piek lijkt vooral rond 20u 's avonds te liggen. Ik heb dus het idee dat thuiswerken minder van invloed is dan ons streamgedrag 's avonds. Ik ben dus niet heel bang dat het internet het begeeft. Thuiswerken geeft volgens mij niet zo veel traffic en waarschijnlijk is buiten een RDP sessie om je internetgedrag niet veel anders als je toch al vanuit Cloud omgevingen werkt bijvoorbeeld.

[ Voor 3% gewijzigd door NoepZor op 20-03-2020 11:06 ]

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 20:30
Ik snap dat ze bijv gaan naam maximaal HD kwaliteit en niet hoger. Maar ik hoorde gisteren op de radio dat de Nederlandse providers hebben aangegeven dat ze het qua internet makkelijk aankunnen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• liberque
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:00

liberque

Vrijzinnig!

Het is toch weer allemaal erg veel stemmingmakerij:
Ga niet hamsteren, want de winkels zijn NOG gewoon open.
Dat woordje NOG zorgt er toch echt voor dat mensen massaal gaan hamsteren.
Schroef de bitrate van Netflix omlaag en de kwaliteit van Youtube omlaag om te voorkomen dat het internet het begeeft
Mensen gaan nu op Netflix zoveel mogelijk downloaden (of duiken naar torrentsites) om toch maar te zorgen dat ALS het internet onwerkbaar wordt ze toch nog iets kunnen kijken.

Net zoals met het hamsteren is dit gewoon paniek zaaien... nergens voor nodig en in mijn optiek absoluut niet belangrijk, maar kan juist weer wel voor een piek zorgen in het internetverkeer.

Dan krijgen we nu dus allemaal berichten dat in Europa aanpassingen gedaan worden zodat het internet blijft werken terwijl in Europa het internet vele malen beter is geregeld en veel meer overcapaciteit heeft dan bijvoorbeeld in de States. Ik word er gewoon een beetje droevig van...

[ Voor 3% gewijzigd door liberque op 20-03-2020 11:45 ]

Try looking into that place where you dare not look! You'll find me there, staring out at you!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

ijdod schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 10:52:
@deepbass909 Ik denk dat je in NL hard moet zoeken op een vast internetabo te vinden wat niet voldoet om twee mensen thuis te laten werken, zeker met een Citrix oplossing. 100/100 is daarvoor inderdaad zwaar overkill... Voor de beeldvorming: al onze thuiswerkers samen (UMC) doen nu 150 Mbit. (nu is dat gemiddeld, en onze pijp is "ietsjes" dikker, maar toch).

Los van congestie ergens op het netwerk: je noemt externe servers. Als je daarmee een cloudoplossing bedoelt: die hebben de laatste tijd enorm op moeten schalen. Het kan dus zomaar zijn dat die nu simpelweg dezelfde resources verdelen onder meer gebruikers, en dat ga je vroeg of laat ook merken.
Ik weet niet hoe de infra exact is opgezet (ik ben geen IT-er), maar ik weet wel dat er gebruik gemaakt wordt van volledig eigen infra.
Wat ik al zei, of ik thuis werk of op kantoor, de serverzijde is gelijk. Aangezien het aantal gebruikers ook gelijk is, zou het aan de serverzijde niet veel anders mogen zijn dan op een normale doordeweekse dag qua belasting.
Het kan natuurlijk wel zo zijn dat door skypen er meer belasting ligt op beeldverwerking. Dat is normaal vrij statisch (ik zit op een dubbel scherm en m'n linkerscherm is al een tijd lang niet meer gewijzigd bijv. ) en beeldbellen geeft natuurlijk wel een extra belasting.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeJoyo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 20:58

OmeJoyo

This is me

MAX3400 schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 09:17:
Er is geen limiet (ik vind de bemoeienis van de EU op de diensten van Netflix dan ook "dom").

Maar constructief: iets als QoS zou (nadruk) helpen in dit soort tijden. Tegelijkertijd is QoS direct een soort censuur want er wordt gekozen om dienst A "belangrijker" te vinden dan dienst B.
Ja, maar QoS is dus juist uitgesloten lijkt me door de net neutralitiet, want dan zul je moeten weten wat voor packages het zijn en je trekt bepaalde data voor.

Als denk ik dat ik zelf in deze tijd daar mee kan leven.

Maar ik betwijfel toch of we dit niet per land/dag/moment kunnen doen als het nodig is.

[ Voor 6% gewijzigd door OmeJoyo op 20-03-2020 11:53 ]

Never attribute to malice what can be adequately explained by stupidity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Vreemd. Ik meende paar dagen geleden te hebben gelezen dat KPN en Ziggo wel hun eigen Content Delivery Network hadden voor Netflix... dus waarom zou je dan beperkingen moeten instellen als het verkeer alsnog in hun eigen netwerk blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18:12

Spotmatic

Ken sent me

Alles in aanmerking genomen ben ik blij met de kwaliteit van "ons" internet. Ik deed al alles digitaal en werkte 1 dag per week thuis (nu 3 dagen), maar ik merk eigenlijk geen verschil met de periode voordat het virus er was. Petje af voor iedereen die de infrastructuur beheert. Dat mag ook wel eens gezegd worden.

Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeJoyo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 20:58

OmeJoyo

This is me

deepbass909 schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 10:35:
[...]

Overigens mis ik wel hoe groot de verlaging precies is. Gaat alleen 4K en full-HD eruit (en blijft het dus op 720p hangen) of vallen ze zelfs terug naar SD/DVD? 720P is voor de meeste mensen nog steeds voldoende namelijk (het gros van mijn materiaal is ook 720p en ik heb vaak moeite om het verschil met 1080p te kunnen zien).
Het is niet altijd zo eenvoudig als de resolutie, er kan ook enkel met de bitrate worden gespeeld.

Never attribute to malice what can be adequately explained by stupidity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

RodeStabilo schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 11:53:
Vreemd. Ik meende paar dagen geleden te hebben gelezen dat KPN en Ziggo wel hun eigen Content Delivery Network hadden voor Netflix... dus waarom zou je dan beperkingen moeten instellen als het verkeer alsnog in hun eigen netwerk blijft.
Omdat we in een situatie zitten die nog nooit eerder is gebeurd en je niet moet wachten tot de hele zaak in elkaar stort om iets wat je nu niet aan ziet komen.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
RodeStabilo schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 11:53:
Hebben ze ook, maar niet alles staat daar op volgens mij. Alleen de meest bekeken/populaire dingen!

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• liberque
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:00

liberque

Vrijzinnig!

OmeJoyo schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 11:52:
[...]

Ja, maar QoS is dus juist uitgesloten lijkt me door de net neutralitiet, want dan zul je moeten weten wat voor packages het zijn en je trekt bepaalde data voor.

Voor QoS is geen DPI nodig hoor. Gewoon verkeer over een bepaalde poort of protocol prio geven. Zo heeft ieder internetabo in Nederland met telefonie gewoon VOIP op QoS staan zodat je heel je upload kan vullen zonder dat een telefoongesprek om zeep gaat. Zou het internet echt congesten (unlikely) dan kan je zelfs zonder aanpassingen bij Netflix, DSNP, Youtube, Discord etc. en zonder deep packet inspection ervoor zorgen dat ander verkeer voorrang krijgt. Zo ver zijn we echter nog lang niet.

Try looking into that place where you dare not look! You'll find me there, staring out at you!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Niet online
IJzerlijm schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 11:56:
[...]

Omdat we in een situatie zitten die nog nooit eerder is gebeurd en je niet moet wachten tot de hele zaak in elkaar stort om iets wat je nu niet aan ziet komen.
We horen altijd dat we zo'n fantastische infra hebben, dus nee ik verwacht eigenlijk geen problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 28-09 20:32
QoS is een middel wat je kan gebruiken als je end to end het hele netwerk beheert. Daarbij heeft het, zeker buiten de omgevingen waar het nut heeft, bijna mythische kwaliteiten gekregen. Er zitten nogal wat haken en ogen aan.

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JMW761
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 29-09 10:18
ola,

Hier iemand uit de branch. NL is prima voorbereid er is geen bijzonder grote toename in verkeer.

Ik heb contact met veel netwerkpartijen in NL en eigenlijk ziet niemand vreemde zaken.

Er is ook gepoogd de verlaging van Netflix capaciteit niet te laten gelden voor NL, maar dat lukte niet i.v.m. europees besluit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevlar01
  • Niet online

kevlar01

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Niet online
Daar kan je nog kiezen om zelf in HD te zetten. Netflix forceert iets zonder mogelijkheden tot aanpassingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RodeStabilo schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 12:06:
[...]

Daar kan je nog kiezen om zelf in HD te zetten. Netflix forceert iets zonder mogelijkheden tot aanpassingen.
Is ook contractbreuk, 4k abonnement is dan niet meer van toepassing en wellicht, dat zodra de maatregelen ingaan je ook reductie krijgt op de kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 13:37:
[...]

Is ook contractbreuk, 4k abonnement is dan niet meer van toepassing en wellicht, dat zodra de maatregelen ingaan je ook reductie krijgt op de kosten.
Goed punt ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Tegelijkertijd is QoS direct een soort censuur want er wordt gekozen om dienst A "belangrijker" te vinden dan dienst B.
Je bedoelt discriminatie ;) Learn the difference ;)

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

deepbass909 schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 10:35:
[...]

Nederland heeft binnen Europe één van de beste, zo niet de beste internetinfrastructuur, mede geholpen door de aanwezigheid van AMS-IX, de belangrijkste internethub voor Europa. We zitten dicht op de grootste verbinding met Amerika.

Volgens een wereldwijde survey uit 2019 blijkt Nederland op de 8ste plaats wereldwijd te staan qua gemiddelde internetsnelheid per huishouden:
https://www.cable.co.uk/b...d/worldwide-speed-league/

En neemt Europa 37 van de eerst 50 plaatsen in.

Maar er is een beperking in hoeveel de backbone kan verwerken en zeker video-on-demand is bijzonder belastend daarvoor.

Om eerlijk te zijn merk ik het de laatste dagen. Mijn internet, met 100/100mbit bij XS4All is in principe meer dan snel genoeg om met 2 personen thuis te kunnen werken. Toch is het de laatste dagen laggy. De testen zijn nog steeds ok, maar ik merk haperingen die er eerder niet waren.

Ik ken de infrastructuur van m'n werkgever een beetje en in feite werken we altijd remote, met een citrix-sessie die op externe servers ergens in het land draaien. Die belasting is dus niet anders. Ik werk op dezelfde laptop als anders, dus qua hardware is er ook geen verschil. Dus moet het verschil wel zitten in het draadje tussen laptop en server, het enige dat nu anders is.

Uit de informatie van je link maak ik op dat Azië plaatsen 1 en 2 pakken. Taiwan en Singapore.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

OmeJoyo schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 11:52:
[...]

Maar ik betwijfel toch of we dit niet per land/dag/moment kunnen doen als het nodig is.
QoS en netneutraliteit hoeven elkaar echt niet te bijten. Zolang het uit belang van stabiel basis-internet wordt gedaan en communicatie kan een QoS prima ingericht worden. Het wordt pas een ander verhaal als je het gaat inzetten om bepaalde ongewenste diensten bewust onbruikbaar te maken zonder dat er een technische noodzaak achter zit.
Verwijderd schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 14:01:
[...]

Uit de informatie van je link maak ik op dat Azië plaatsen 1 en 2 pakken. Taiwan en Singapore.
Ik zeg toch ook Europa :? Taiwan en Singapore lagen de laatste keer dat ik keek niet bepaald in Europa...
Die twee "landen" (Singapore is een stadstaat) lopen sowieso op technologie-gebied altijd voor op de rest van de wereld. Ik neem aan (niet gecontroleerd) dat Zuid Korea en Japan ook hoog zullen staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 29-09 21:39
Verwijderd schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 13:37:
Daar denkt Netflix anders over:

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Lokaal is het duidelijk dat Ziggo er soms wat moeite mee heeft..
al lijkt wel dat de backbones richting de VS en Oceanië / Azië minder belast worden? (betere latency / doorvoer)

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

deepbass909 schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 14:09:

Ik zeg toch ook Europa :? Taiwan en Singapore lagen de laatste keer dat ik keek niet bepaald in Europa...
Die twee "landen" (Singapore is een stadstaat) lopen sowieso op technologie-gebied altijd voor op de rest van de wereld. Ik neem aan (niet gecontroleerd) dat Zuid Korea en Japan ook hoog zullen staan.
Nee dat is niet wat je zei. "En neemt Europa 37 van de eerst 50 plaatsen in." !?

Ik heb nog wel even naar Zuid-Korea gekeken, die ligt, en dat verbaasde mij een beetje, een stuk lager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arbraxas
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 20-09 18:20
De haperingen die ik merk zijn echt terug te voeren naar ons overbelast bedrijfsnetwerk omdat nu zoveel meer mensen vanuit huis werken.
Buiten verbinding met het bedrijf kan ik eigenlijk niet echt merken dat het minder is. Ik kan overal volle bak trekken (600mbit) als de andere kant het maar kan aanbieden.

De reden dat de VS etc nog steeds zeer goed bereikbaar zijn zal de verbinding zijn die in de Eemshaven binnen komt. Daar zitten we als Nederlanders natuurlijk met de neus bovenop. Staat ook niet voor niets een Google centrum naast.

Before we work on artificial intelligence, let`s do something about natural stupidity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ayyylias
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 30-09 15:38
iets als QoS zou (nadruk) helpen in dit soort tijden.
QOS doet pas iets als je al te laat bent (als je verbindingen dus al vol zitten), dan is het alleen maar damage control. Als er gewoon genoeg ruimte is voor al het verkeer (wat mij niet heel sterk lijkft) is er niks aan de hand, en geen reden om je switches en router drukker (en instabilier) te maken met iets als QOS
liberque schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 11:44:
Mensen gaan nu op Netflix zoveel mogelijk downloaden (of duiken naar torrentsites) om toch maar te zorgen dat ALS het internet onwerkbaar wordt ze toch nog iets kunnen kijken.
'gelukkig' zijn er veel mensen die daarvoor seedboxes (die in datacenters hangen) gebruiken, die geen moeite hebben(als ik even om me heen kijk :) ) met het extra verkeer.
Spotmatic schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 11:54:
Alles in aanmerking genomen ben ik blij met de kwaliteit van "ons" internet. Ik deed al alles digitaal en werkte 1 dag per week thuis (nu 3 dagen), maar ik merk eigenlijk geen verschil met de periode voordat het virus er was. Petje af voor iedereen die de infrastructuur beheert. Dat mag ook wel eens gezegd worden.
Ik werk ook thuis, vanaf waar ik ongeveer 50% van de infrastructuur tussen mij en mijn werkgever heb aangelegd/beheer, en ik vond t zelf ook prima gaan, tot waar het nu eigenlijk niet meer uit maakt waar ik zit (wifi is wel echt een ramp). (ik werk vanaf mijn eigen laptop, vooral ssh/chrome/chat)
liberque schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 11:57:
[...]

Voor QoS is geen DPI nodig hoor.
DPI is niet het fundament van Net nutrality, als ik het goed heb begrepen is dat het feit dat al het verkeer 'hetzelfde behandeld word', dus niet:

[admin@kpn.nl]# show int po1 | match "outbound usage"
last 300 sec outbound usage: 99.98%
[admin@kpn.nl]#
[admin@kpn.nl]# show run int po1 | i 1gbps
interface Port-Channel1
qos cir 1gbps acl 3000
[admin@kpn.nl]# show acl 3000
rule 1: deny 0.0.0.0/1 (23574389257893packets matched)
rule 2: accept 128.0.0.0/1 (4324237894327894packets matched)
[admin@kpn.nl]#
[admin@kpn.nl]#
RodeStabilo schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 11:58:
[...]

We horen altijd dat we zo'n fantastische infra hebben, dus nee ik verwacht eigenlijk geen problemen.
Ik ook niet :)

Heel plat, je wil gewoon 2 keer je capacitiet hebben die je (average) gebruikt. Huidige ams-ix stats,

Peak: 7.857Tbs
capacity: 34Tbps

"AMS-IX increased its total capacity in the Amsterdam metro to 34,6 Terabits per second. " - https://www.ams-ix.net/ams/news/2019-in-numbers

Zij zitten wel pluis... zelfs met piek

NL-IX
Peak: 3Tbps
capacity: (stel dat iedere member (van de 551)maar een 10G poortje heeft:) 5Tbps
deepbass909 schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 14:09:
[...]

QoS en netneutraliteit hoeven elkaar echt niet te bijten.
Als het niks doet :*)
Pagina: 1