QOS doet pas iets als je al te laat bent (als je verbindingen dus al vol zitten), dan is het alleen maar damage control. Als er gewoon genoeg ruimte is voor al het verkeer (wat mij niet heel sterk lijkft) is er niks aan de hand, en geen reden om je switches en router drukker (en instabilier) te maken met iets als QOS
'gelukkig' zijn er veel mensen die daarvoor seedboxes (die in datacenters hangen) gebruiken, die geen moeite hebben(als ik even om me heen kijk

) met het extra verkeer.
Spotmatic schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 11:54:
Alles in aanmerking genomen ben ik blij met de kwaliteit van "ons" internet. Ik deed al alles digitaal en werkte 1 dag per week thuis (nu 3 dagen), maar ik merk eigenlijk geen verschil met de periode voordat het virus er was. Petje af voor iedereen die de infrastructuur beheert. Dat mag ook wel eens gezegd worden.
Ik werk ook thuis, vanaf waar ik ongeveer 50% van de infrastructuur tussen mij en mijn werkgever heb aangelegd/beheer, en ik vond t zelf ook prima gaan, tot waar het nu eigenlijk niet meer uit maakt waar ik zit (wifi is wel echt een ramp). (ik werk vanaf mijn eigen laptop, vooral ssh/chrome/chat)
DPI is niet het fundament van Net nutrality, als ik het goed heb begrepen is dat het feit dat al het verkeer 'hetzelfde behandeld word', dus niet:
[admin@kpn.nl]# show int po1 | match "outbound usage"
last 300 sec outbound usage: 99.98%
[admin@kpn.nl]#
[admin@kpn.nl]# show run int po1 | i 1gbps
interface Port-Channel1
qos cir 1gbps acl 3000
[admin@kpn.nl]# show acl 3000
rule 1: deny 0.0.0.0/1 (23574389257893packets matched)
rule 2: accept 128.0.0.0/1 (4324237894327894packets matched)
[admin@kpn.nl]#
[admin@kpn.nl]#
Ik ook niet
Heel plat, je wil gewoon 2 keer je capacitiet hebben die je (average) gebruikt. Huidige ams-ix stats,
Peak: 7.857Tbs
capacity: 34Tbps
"AMS-IX increased its total capacity in the Amsterdam metro to 34,6 Terabits per second. " -
https://www.ams-ix.net/ams/news/2019-in-numbers
Zij zitten wel pluis... zelfs met piek
NL-IX
Peak: 3Tbps
capacity: (stel dat iedere member (van de 551)maar een 10G poortje heeft:) 5Tbps
Als het niks doet