Nieuwe videokaart nodig voor thuiswerken

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Jobakker
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 19-01 14:17
Ik zoek een?
Videokaart

Wat is je budget?
200 euro, maar kan er eventueel overheen

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Mijn huidige videokaart krijgt kuren, af en toe start mijn computer opnieuw op (ook na nieuwe driver installatie). Vroeger gebruikte ik mijn computer voor gamen nu steeds minder (iets met tijd). Ik gebruik mijn computer vooral voor thuiswerken, daarom wil ik er graag 3 schermen op aan koppelen. Displayport en/of HDMI en een DVI poort is dus gewenst. Overclocken hoef ik niet, beetje zuinig nooit erg. Meestal heb ik muziek op staan dus herrie hoor ik niet zo snel, al hoeft die niet op te stijgen als ik een filmpje afspeel. Het hoeft niet high-end te zijn, maar wel een beetje degelijke kaart..

Hoofdmonitor (2x):
pricewatch: Philips E-line 245E1S Zwart
Extra monitor:
pricewatch: HP L1740 Zilver
Moederbord:
pricewatch: MSI B85-G41 PC Mate
Huidige videokaart:
pricewatch: MSI Radeon R9 270X GAMING 2G

[ Voor 6% gewijzigd door Jobakker op 20-03-2020 08:42 ]

Beste antwoord (via Jobakker op 25-04-2020 13:45)

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Jobakker schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 14:24:
[...]

Hey, duurde even (weekendje computer niet aangeraakt) maar kreeg geen BSOD bij de herstart terwijl ik dat wel had aangezet
Het zou een defecte voeding kunnen zijn. Kwestie van testen met een andere voeding. Mocht het de voeding zijn, er zit dus vijf jaar garantie op, dus je hebt nog enkele maanden.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Alle reacties

• Knee-Buckler
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 06-01 13:39
En wat heb je zelf al voor videokaarten gevonden tot laten we zeggen max 250 euro?

Hier heb je een hele lijst categorie: Videokaarten

daar staat wel iets tussen denk ik. HDMI, DP en DVI hebben ze vaak wel.

[ Voor 61% gewijzigd door Knee-Buckler op 20-03-2020 08:46 ]

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 15:04
Zo'n oud mobo heeft waarschijnlijk ook een oude processor.
Als je hier een hele snelle gpu in stopt kan het averechts werken...
Wat voor CPU zit erin?

• -The_Mask-
  • Niet online
Hoe ben je er achter gekomen dat de videokaart de oorzaak is en niet een ander onderdeel?

AMD Nieuwsdiscussie

• Jobakker
Ik weet niet echt in welke prijsklasse ik zou moeten zoeken tegenwoordig en welke andere specificaties handig zijn. 4 of 8 GB?
Ik heb deze CPU:
pricewatch: Intel Core i5-4690 Boxed

Maar ben beetje bij beetje mijn onderdelen aan het vervangen, dus als het met nieuwe videokaart de rest helemaal scheef trekt kan ik ook nog kijken naar een nieuw moederbord en CPU, maar als het niet nodig is liever niet natuurlijk.

• Jobakker
-The_Mask- schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 08:50:
Hoe ben je er achter gekomen dat de videokaart de oorzaak is en niet een ander onderdeel?
Mijn computer starte heel af en toe opnieuw op, toen ik mijn tweede Philips scherm eraan had gehangen op een gegeven moment om de vijf minuten, toen ik mijn HP monitor (vierkant oud ding) op mijn moederbord aansloot om zo alle drivers opnieuw te installeren had ik nergens meer last van. Na alles 2x opnieuw geïnstalleerd te hebben was die stabiel. Of tenminste dat dacht ik, nu start die om de dag wel een keer opnieuw op. In principe als die goed blijft draaien hoef ik geen nieuwe kaart dus als je nog meer tips hebt graag, maar had google al wel aardig uitgespeeld.

• -The_Mask-
  • Niet online
Zou je alle volledige specificaties van de PC kunnen noemen?
Op elk onderdeel staat wel het merk en type.

AMD Nieuwsdiscussie

• Jobakker
CPU: juni 2015 Intel Core i5-4690 Boxed 3,5GHz
pricewatch: Intel Core i5-4690 Boxed

Moederbord: juni 2015 MSI B85-G41 PC Mate
pricewatch: MSI B85-G41 PC Mate

Videokaart: juni 2015 MSI Radeon R9 270X GAMING 2G 2GB 1,03GHz
pricewatch: MSI Radeon R9 270X GAMING 2G

RAM 1: juni 2015 Crucial CT102464BA160B 8GB 1.600MT/s
pricewatch: Crucial CT102464BA160B

RAM 2: juli 2019 Corsair Vengeance CMZ8GX3M1A1600C10B 8GB 1.600MT/s
pricewatch: Corsair Vengeance CMZ8GX3M1A1600C10B

Voeding: juni 2015 Cooler Master GM G550M
pricewatch: Cooler Master GM G550M

Kast: juni 2015 Aerocool V2X Red Edition
pricewatch: Aerocool V2X Red Edition

SSD (waar OS op staat): oktober 2019 Samsung 860 QVO 1TB
pricewatch: Samsung 860 QVO 1TB

2x monitor: oktober 2019 en januari 2020 Philips E-line 245E1S Zwart 2560x1440 (Quad HD) 4ms 75Hz
pricewatch: Philips E-line 245E1S Zwart

Monitor: HP L1740 Zilver 1280x1024 (SXGA)
pricewatch: HP L1740 Zilver

Windows 10 pro oktober 2019

Verder DVD/CD-rom, HDD 1TB, SSD 120GB, boxen, Razer DeathStalker toetsenbord, Razer Abyssus muis

Als je nog meer wil weten hoor ik het graag

[ Voor 3% gewijzigd door Jobakker op 20-03-2020 10:34 ]

• IQM
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12:46

IQM

Hoe oud is je voeding? Instabiliteit kan ook te maken hebben met een ouder wordende voeding. De elco's verliezen capaciteit gedurende de jaren. Mede daarom kies ik altijd een iets zwaardere voeding.

En wat je videokaart betreft, ik heb zelf een tweedehands semi passief gekoelde GTX1060 gekocht welke aangenaam stil is en nog prima spellen speelt op full-HD. Combineert erg goed met een Xeon E3 1276 v2. (vergelijkbaar met een i7 3770)

• -The_Mask-
  • Niet online
Wat gebeurt er precies tijdens het opnieuw starten van de PC?
Net alsof de reset knop wordt ingedrukt? Of valt die eerst helemaal uit?
Heb je opnieuw opstarten bij een BSOD uitgeschakeld?

@IQM Zijn voeding is te nieuw voor defecte elco's. Maar de oplossing die jij aandraagt, meer capaciteit nemen. Helpt helemaal niet, dat is een fabeltje. Hogere kwaliteit zorgt voor een langere levensduur.

AMD Nieuwsdiscussie

• Jobakker
IQM schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 10:29:
Hoe oud is je voeding? Instabiliteit kan ook te maken hebben met een ouder wordende voeding. De elco's verliezen capaciteit gedurende de jaren. Mede daarom kies ik altijd een iets zwaardere voeding.

En wat je videokaart betreft, ik heb zelf een tweedehands semi passief gekoelde GTX1060 gekocht welke aangenaam stil is en nog prima spellen speelt op full-HD. Combineert erg goed met een Xeon E3 1276 v2. (vergelijkbaar met een i7 3770)
Voeding van juni 2015, datum van aanschaf toegevoegd aan eerdere post.

• Jobakker
-The_Mask- schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 10:32:
Wat gebeurt er precies tijdens het opnieuw starten van de PC?
Net alsof de reset knop wordt ingedrukt? Of valt die eerst helemaal uit?
Heb je opnieuw opstarten bij een BSOD uitgeschakeld?

@IQM Zijn voeding is te nieuw voor defecte elco's. Maar de oplossing die jij aandraagt, meer capaciteit nemen. Helpt helemaal niet, dat is een fabeltje. Hogere kwaliteit zorgt voor een langere levensduur.
Ik klik ergens op, ik denk altijd in mijn browser (Firefox) en dan gaat die in 1 keer op zwart, en start die opnieuw op. Krijg dan bij het inlogscherm ook de eerste standaard achtergrond van Windows ipv de roulerende foto.

• IQM
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12:46

IQM

-The_Mask- schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 10:32:
Een bijna 5 jaar oude voeding noem ik niet nieuw meer...

En ik noem meer capaciteit niet als oplossing maar meer als tip bij de aanschaf. Als ik 500w nodig heb koop ik bijv. 550w. Toevallig heb ik laatst mijn voeding vervangen. De vorige heeft het 10 jaar uitgehouden. Die heeft zijn geld wel opgebracht.
Jobakker schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 10:35:
[...]

Voeding van juni 2015, datum van aanschaf toegevoegd aan eerdere post.
Als je de HDD loskoppelt en dan een testje doet is de computer dan wel stabiel?

• -The_Mask-
  • Niet online
Jobakker schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 10:39:
[...]

Ik klik ergens op, ik denk altijd in mijn browser (Firefox) en dan gaat die in 1 keer op zwart, en start die opnieuw op. Krijg dan bij het inlogscherm ook de eerste standaard achtergrond van Windows ipv de roulerende foto.
Zou je opnieuw opstarten bij een BSOD uit kunnen zetten?
IQM schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 10:43:
[...]

Een bijna 5 jaar oude voeding noem ik niet nieuw meer...
Nee, maar nieuw genoeg voor de condensators. Enige reden die ik kan bedenken dat ze nu al versleten zijn is dat hij een zeer zware roker is die bij zijn PC rookt in een zeer stoffige kamer. Dan kleeft dat allemaal vast in de voeding en worden de condensators slecht gekoeld waardoor de levensduur aanzienlijk afneemt.
En ik noem meer capaciteit niet als oplossing maar meer als tip bij de aanschaf. Als ik 500w nodig heb koop ik bijv. 550w. Toevallig heb ik laatst mijn voeding vervangen. De vorige heeft het 10 jaar uitgehouden. Die heeft zijn geld wel opgebracht.
Dat heb ik door, maar dat is dus een fabeltje.
Voeding advies en informatie topic - Deel 34

AMD Nieuwsdiscussie

• Jobakker
Ik heb het opnieuw opstarten uitgezet, nu 'hopen' dat het snel weer gebeurd...

• PEBKAC
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 29-01 13:38
-The_Mask- schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 13:14:
[...]

[...]

Nee, maar nieuw genoeg voor de condensators. Enige reden die ik kan bedenken dat ze nu al versleten zijn is dat hij een zeer zware roker is die bij zijn PC rookt in een zeer stoffige kamer. Dan kleeft dat allemaal vast in de voeding en worden de condensators slecht gekoeld waardoor de levensduur aanzienlijk afneemt.

[...]

Dat heb ik door, maar dat is dus een fabeltje.
Nu zou ik je normaal niet snel tegenspreken, maar zijn grote broer de G650M had wel problemen door slechte capacitators (capXcon). Vele begaven na een paar jaar, waaronder de mijne ;)

[ Voor 43% gewijzigd door PEBKAC op 20-03-2020 14:12 ]

• -The_Mask-
  • Niet online
PEBKAC schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 14:06:
[...]

Nu zou ik je normaal niet snel tegenspreken, maar zijn grote broer de G650M had wel problemen door slechte capacitators (capXcon). Vele begaven na een paar jaar, waaronder de mijne ;)
Lijkt mij zeer sterk dat het de condensators waren. Er zat namelijk niet voor niks 5 jaar garantie op. Omdat 5 jaar geen probleem is voor die voeding onder normale omstandigheden.

Maar heb je bewijs dat de condensators van jouw G650M het aan het begeven waren? Een voeding kan namelijk honderden verschillende defecten hebben, condensators is er maar één van.

AMD Nieuwsdiscussie

• PEBKAC
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 29-01 13:38
-The_Mask- schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 14:14:
[...]

Lijkt mij zeer sterk dat het de condensators waren. Er zat namelijk niet voor niks 5 jaar garantie op. Omdat 5 jaar geen probleem is voor die voeding onder normale omstandigheden.

Maar heb je bewijs dat de condensators van jouw G650M het aan het begeven waren? Een voeding kan namelijk honderden verschillende defecten hebben, condensators is er maar één van.
Nee, hier heb ik geen direct bewijs voor. Ik had gelezen dat de condensators het probleem konden zijn, omdat dit één van de slechtere onderdelen van deze PSU was.

Ik heb hem nog boven liggen, ik zal hem eens open halen en kijken of ik wat zie.

Edit :

@-The_Mask- Ik heb hem open gehaald, de condensators zien er (volgens mij) nog goed uit. Verder zie ik ook weinig bijzonderheden voor zover ik weet. Dus het lijkt niet aan de condensators te hebben gelegen ;)

Weet jij hoe het kan dat bij sommige deze PSU het begeeft na een paar jaar ?

[ Voor 17% gewijzigd door PEBKAC op 20-03-2020 15:49 ]

• -The_Mask-
  • Niet online
PEBKAC schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 14:29:
[...]

Weet jij hoe het kan dat bij sommige deze PSU het begeeft na een paar jaar ?
Het is elektronica, het gaat nu eenmaal stuk. De vraag is alleen wanneer, maar stuk zal het altijd een keer gaan. Soms eerder dan verwacht, maar dat kan soms gebeuren, hoeft niks te zeggen over de kwaliteit van product. Als een voeding een RMA rate heeft van 2 à 3% dan is het weinig bijzonder, maar daarvoor is dus garantie.

AMD Nieuwsdiscussie

• Jobakker
-The_Mask- schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 13:14:
[...]

Zou je opnieuw opstarten bij een BSOD uit kunnen zetten?

Hey, duurde even (weekendje computer niet aangeraakt) maar kreeg geen BSOD bij de herstart terwijl ik dat wel had aangezet

Acties:
  • Beste antwoord

• -The_Mask-
  • Niet online
[...]

Het zou een defecte voeding kunnen zijn. Kwestie van testen met een andere voeding. Mocht het de voeding zijn, er zit dus vijf jaar garantie op, dus je hebt nog enkele maanden.

AMD Nieuwsdiscussie

• Jobakker
-The_Mask- schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 15:05:
[...]

Want als ik het goed begrijp krijg je met een videokaart error/fout/gekkigheid altijd een BSOD?

• -The_Mask-
  • Niet online
Jobakker schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 10:39:
[...]

Want als ik het goed begrijp krijg je met een videokaart error/fout/gekkigheid altijd een BSOD?
Bijna altijd.

AMD Nieuwsdiscussie

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

[...]

Het zou ook nog een CPU zijn die te warm loopt, kan je in de BIOS zien wat de temperatuur is van je CPU? Ik zie ook dat je twee verschillende types ram gebruikt. Kan je een keer op 1 reepje booten. Vaak krijg je bij je memory nog wel een BSOD te zien.

Het vervangen van een voeding is echt een rotklus dus het kan nog wel even lonen wat door te trouble shooten..

• -The_Mask-
  • Niet online
Brilsmurfffje schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 11:17:
[...]

Het vervangen van een voeding is echt een rotklus dus het kan nog wel even lonen wat door te trouble shooten..
Het is extreem simpel, al helemaal voor testen waarbij de voeding niet eens in de PC hoeft. Kabels los halen van de oude voeding, nieuwe voeding naast de PC leggen en aansluiten, 2 minuutjes werk ongeveer.

AMD Nieuwsdiscussie

• Jobakker
Hey,
Om het verhaal even af te sluiten;
Voornamelijk een herstart bij plotselinge grote grafische veranderingen, laatste was citrix omgeving op 2 schermen zetten.

- Windows 10 reparatie niet geholpen (dat je bestanden blijven maar windows er opnieuw opgezet wordt)
- Ram ene aan, andere aan beide aan niet geholpen
- HDD, niet gebruikte SSD en DVD-speler niet aangesloten ook niet geholpen
- Snappy Driver Installer gebruikt om laatste drivers te krijgen, ook niet geholpen

Ik kwam in de Event viewer erachter dat er een Event 41, Kernel-Power ciritcal error was.

Nu zit er een nieuwe voeding in (had geen oude om mee te testen en lijkt het na een paar dagen goed te doen)
pricewatch: Seasonic Focus GX-550

Hopelijk is dit het. Bedankt allen!
Pagina: 1